Assessorament 10 de març de 2021

Un dimecres més ens reunim per assessorar-nos col·lectivament de com fer front a l’abús de les empreses subministradores de llum, gas i aigua

Com ara ja és habitual, algunes assistim presencialment i altres ens connectem online. Comencem explicant qui som l’APE, com funcionen els nostres assessoraments i quines són les passes més importants a seguir si ens trobem en situació de pobresa energètica. Després comencem els torns de paraules, deixant que les persones que venen per primera vegada siguin les primeres a exposar el seu cas. Us en deixem un petit recull!

L’Imma viu a Badalona i ens explica que al setembre li va arribar una carta d’Endesa on li deien que havien revisat el seu comptador i que estava manipulat. Per aquesta raó li volien facturar 1.400 €. Ella no tenia constància de cap manipulació al seu comptador, i per això va posar una queixa i li han reduït la xifra a 900 €. De moment segueix la negociació amb l’empresa per eliminar totalment aquesta despesa. L’animem a seguir la negociació i li comentem que és important que tramiti l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) per tal d’assegurar-se que està protegida del tall de subministrament.

El cas de la Dolors és semblant. Fa unes setmanes ens va explicar que Endesa també havia detectat que el comptador del seu pis al qual va accedir a través de la taula d’habitatge estava manipulat. Li volien fer pagar 1.500 €, quan ella havia anat pagant cada mes les seves factures. Li vam recomanar que anés al PAE i avui ens explica que ja té l’IRER, que està gestionant el bo social i que està pendent de què li diguin alguna cosa en relació amb la facturació d’aquests 1.500 €. Mentre no rebi la resposta, està tranquil·la perquè sap que amb l’IRER no li poden tallar la llum.

La Yasmina també porta bones notícies! Per fi ha aconseguit un lloguer social i pot regularitzar els seus subministraments. Vol posar els subministraments al seu nom i saber a quines ajudes pot accedir. Entre totes comentem com sol·licitar el bo social per l’electricitat i les 3 ajudes per l’aigua i repassem també alguns punts importants per optimitzar les factures.

El Marcos també va tenir problemes per una suposada manipulació del seu comptador de llum, que va detectar l’empresa quan li van canviar el comptador antic per un de digital. Ell va estar pagant fins que va poder el deute que li reclamaven i quan va deixar de pagar, una empresa de recobrament el va estar perseguint un temps. Ens explica que per sort fa un any que ja no rep trucades de l’empresa de recobrament. També ens comenta que encara que ha costat, ja té cita amb el PAE per d’aquí a dues setmanes.

El Luis ens comenta que li ha arribat una factura molt alta de gas, quan normalment paga uns 40 € al mes. D’ençà que l’empresa ha canviat el sistema de lectura de comptador i ja no posen el paper a la finca, sinó que van porta a porta demanant les lectures, els hi ha fet moltes lectures estimades perquè no són a casa quan passen. Li recomanem que es baixi l’aplicació YoLeoGas i que així cada mes li facturin el que toca, ni menys ni més.

Per últim, la Douria també té bones notícies, finalment ha aconseguit regular els subministraments. Ara, però, està preocupada perquè té por de no poder pagar els rebuts. La tranquil·litzem explicant que ella ara té els subministraments regulats i que no ha de patir pels comentaris del veïnat. Comentem que és molt important que al PAE li facin l’IRER i així, si mai no pot pagar algun rebut, estarà protegida del tall.

I fins aquí l’assessorament de l’últim dimecres. Ens tornarem a trobar el pròxim 24 de març!