https://farmaciachiclanapozo.com/ https://farmacias21.com/

Les noves mesures impulsades pel Govern en matèria de pobresa energètica: una de freda i una de calenta

Tot i ampliar la prohibició de tall a tot consumidor domèstic, se segueix sense resoldre la qüestió dels possibles impagaments i no estableix cap mecanisme per a evitar  l’endeutament de les famílies vulnerables i afectades per la crisi sanitària

Barcelona, 1 d’abril de 2020

El vicepresident de Drets Socials i Agenda 2030 va comparèixer ahir després de la reunió ordinària del Consell de Ministres per a anunciar un conjunt de noves mesures per a fer front a la crisi generada per la COVID-19. Entre els anuncis realitzats, el Govern va incloure algunes disposicions en matèria de pobresa energètica, que venen a complementar les que ja es van aprovar fa dues setmanes.

Després d’una anàlisi d’urgència, avui hem tingut accés al text definitiu publicat en el BOE, el qual passem a analitzar i valorar a continuació. Com ja vam compartir ahir, el text té llums i ombres i, tot i incloure la prohibició de tall de qualsevol subministrament en el domicili habitual, segueix sense resoldre la qüestió dels possibles impagaments ni estableix cap mecanisme per a alleujar les malparades butxaques de les famílies vulnerables, així com aquelles afectades directament per la crisi del coronavirus.

Analitzem doncs les principals mesures:

Garantia de subministrament d’energia elèctrica, productes derivats del petroli, gas natural i aigua

Es tracta de la disposició més destacada de tot el paquet. La trobem en l’article 29 del Reial Decret-llei 11/2020 i s’estén la prohibició de tall aprovada fa dues setmanes a totes les “consumidores persones físiques en el seu habitatge habitual” mentre duri l’estat d’alarma. Aquesta ampliació, que des d’APE hem reclamat des del primer dia, ve a corregir una de les majors llacunes de l’anterior Reial Decret-llei, el 8/2020, que només protegeix del tall als consumidors vulnerables, als vulnerables severs i en risc d’exclusió social, segons la seva definició en el reglament que desenvolupa la figura del bo social. El principal problema de la mesura aprovada fa dues setmanes és que, segons la seva literalitat, s’excloïa d’aquesta protecció a tots els consumidors que, tot i trobar-se en situació de vulnerabilitat, tinguessin el seu subministrament contractat en el mercat lliure.

Després de la correcció, des d’APE valorem positivament aquest canvi que, com hem comentat anteriorment, hem reclamat en la nostra campanya #SuministrosGarantizadosyGratuitos. La mesura també estableix que el consumidor haurà d’acreditar “davant el subministrador que el subministrament es produeix en l’habitatge habitual”. Esperem que les companyies actuïn de manera garantista i no facin necessària aquesta acreditació mentre duri l’estat d’alarma, ja que només afegiria paperassa innecessària.

Finalment, el Govern també paralitza els terminis per a dur a terme la suspensió del subministrament, perquè d’aquesta manera no puguin produir-se talls l’endemà que s’aixequi el confinament si les famílies no han pogut pagar. Es tracta d’una mesura encertada, però que no seria necessària si, tal com anem reclamant, s’aprovés la gratuïtat del servei per a les famílies vulnerables i les afectades per la crisi sanitària, i de manera definitiva es prohibissin els talls a aquestes famílies en tot moment, com ja passa a Catalunya gràcies a la Llei 24/2015.

Dret a percepció del bo social per part de treballadors autònoms que hagin cessat la seva activitat o hagin vist reduïda la seva facturació a conseqüència de la COVID-19

El Reial Decret-llei publicat avui amplia els subjectes beneficiaris del bo social elèctric i l’estén als consumidors que acreditin amb data posterior al 14 de març de 2020 “que el titular del punt de subministrament, o algun dels membres de la seva unitat familiar, professionals per compte propi o autònoms, tenen dret a la prestació per cessament total d’activitat professional o per haver vist la seva facturació en el mes anterior en què se sol·licita el bo social, reduïda en almenys un 75 per cent en relació amb la mitjana de facturació del semestre anterior”, sempre que compleixin els requisits de renda concrets.

Els límits d’ingressos anuals per a tota la unitat familiar a fi d’accedir al bo social són:

  • Persones o unitats familiars sense menors: 18.798,98 €.
  • Un menor a la unitat familiar: 22.558,78 €.
  • Dos menors a la unitat familiar: 26.318,57 €.

Si la família compleix amb aquests requisits, podrà ser considerada com a consumidora vulnerable i accedir al 25% de descompte en la factura durant un màxim de 6 mesos des de la primera bonificació, quedant exclosa abans si en algun moment deixa de complir les condicions establertes per a ser beneficiària.

Des d’APE ja hem indicat en múltiples ocasions la ineficàcia del bo social com a mecanisme per a fer front a la pobresa energètica. En primer lloc, el descompte del 25% és insuficient en un context de confinament en què les famílies estan tancades les 24 h del dia a casa seva i els consums domèstics es disparen. En segon lloc, l’infern burocràtic que suposa la seva tramitació deixa a molta gent fora, i amb base a la nostra experiència i les xifres publicades, tenim la certesa que no totes les famílies possiblement beneficiàries accediran a ell. A més, aquelles persones que tinguin el seu subministrament contractat amb una comercialitzadora de mercat lliure hauran d’afegir a la gestió burocràtica el canvi de companyia per a poder accedir al bo. Per tot això, igual que amb la prohibició de tall per a tot l’àmbit domèstic, com APE exigim des de l’entrada en vigor de l’estat d’alarma la gratuïtat dels subministraments per a les famílies que ja eren vulnerables abans de la crisi sanitària, així com per a totes aquelles afectades per aquesta. Considerem també que el cost ha de ser assumit per les mateixes companyies.

Aquests dies hem estat testimonis de com les grans companyies energètiques han fet campanyes de màrqueting anunciat grans donacions i suposades mesures d’ajuda per a superar la crisi de la COVID-19, el que afegeix encara més certesa al fet que és més que possible assumir a càrrec dels seus ingents beneficis la posada en marxa d’aquesta mesura. La millor ajuda per a les famílies no és només garantir-los el subministrament sinó transmetre’ls que, en cas d’incapacitat per a assumir el pagament de les seves factures, no es generarà un deute impagable en el futur.

Flexibilització per a autònoms i empreses en matèria de subministraments

Finalment, el Reial Decret-llei inclou algunes disposicions de flexibilització dels contractes de subministrament d’electricitat i gas natural dirigides a autònoms i empreses i els seus espais de treball. Entre d’altres, se’ls permetrà ajustar els seus contractes a la nova realitat de consum (tarifa i potència) sense cap penalització i poder tornar a la normalitat un cop s’aixequi l’estat d’alarma sense que se’ls cobrin les despeses habituals. També es podrà sol·licitar la suspensió dels contractes i reactivar-los posteriorment.

A part, per als casos de punts de subministrament d’energia elèctrica, gas natural, gasos manufacturats i gasos liquats del petroli per canalització, titularitat d’autònoms, es permetrà també “la suspensió del pagament de les factures que corresponguin a períodes de facturació que continguin dies integrats en l’estat d’alarma, incloent-hi tots els seus conceptes de facturació”. Posteriorment, es realitzarà aquest pagament prorratejat al llarg dels sis mesos següents a la fi de l’estat d’alarma.

Sense entrar al detall de totes les mesures, des d’APE valorem positivament qualsevol iniciativa tendent a ajudar autònoms i petites empreses a superar l’actual situació. No obstant això, ens sorprenen les moltes facilitats que s’ofereixen a les companyies energètiques a l’hora d’eximir-les del pagament de peatges i altres conceptes de les factures el pagament de les quals quedi suspès. Veiem amb estupefacció que s’inclou la possibilitat que l’Estat avali i compensi les seves pèrdues, en comparació amb la nul·la resposta oferta a les famílies en aquest sentit i als seus deutes, que només s’estan postergant. El missatge que s’està transmetent a la població és que tot ha de parar, menys els beneficis d’aquestes grans empreses.

Per tot això, queda clar que les noves mesures impulsades pel Govern del PSOE i Unidas Podemos ens deixen un sabor agredolç i continuen sent insuficients per a fer front a la crisi en aquest moment excepcional. Tot i celebrar la prohibició total de tall per als habitatges habituals, l’Executiu espanyol segueix sense resoldre la qüestió del deute que es generi a partir de l’increment del consum domèstic i l’aparició de milers de noves famílies en situació de vulnerabilitat. L’única solució per a totes elles és la gratuïtat dels subministraments assumida per les mateixes companyies. Una mesura legítima i possible, que portem reclamant des del principi.

Hem aconseguit la primera de les nostres demandes. Ara anem per la segona! Davant d’una situació sense precedents, són més necessàries que mai mesures valentes que impliquin la corresponsabilitat de les companyies de subministraments. No més deutes impagables, no més famílies ofegades pel pagament dels subministraments. #SuministrosGarantizadosyGratuitos ja!

Ni set, ni fred, ni foscor!