[Comunicat] L’APE denuncia davant del Síndic de Greuges que l’Ajuntament de l’Hospitalet segueix vulnerant l’accés universal al dret humà a l’aigua

Hem aportat una desena de casos que exemplifiquen que el Consistori actua de manera arbitrària amb les famílies en situació de risc d’exclusió residencial

11 d’abril de 2019

Avui l’APE hem denunciat davant el Síndic de Greuges de Catalunya que l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat continua posant traves a les famílies en situació d’ocupació en precari que sol·liciten accedir a un comptador d’aigua, vulnerant així l’accés universal al dret humà a l’aigua.

Tal com portem denunciant els darrers mesos, són constants les famílies que arriben als nostres assessoraments col·lectius, residents al municipi, i que no tenen garantit l’accés a l’aigua a les seves llars. Aquesta situació no només l’hem detectat des de l’APE sinó també des de molts altres col·lectius que treballen en aquesta població. Fa dues setmanes, conjuntament amb 24 entitats del territori, vam presentar una instància a l’Ajuntament de l’Hospitalet per denunciar aquesta situació i reclamar solucions. Encara avui dia no hem rebut cap resposta per part del Consistori.

Aquest dijous l’equip del Síndic de Greuges ha estat a l’Hospitalet, la segona ciutat més poblada de Catalunya, per atendre les persones i entitats que volguessin fer consultes o exposar les seves queixes en relació amb la vulneració dels seus drets per part de les administracions públiques i de les empreses que presten serveis generals (aigua, llum, gas, etc.). L’APE hem presentat una denúncia explicant la irresponsabilitat i arbitrarietat de l’Ajuntament a l’hora d’implementar el protocol per garantir l’accés a l’aigua a les famílies que estan en situació d’ocupació en precari, i que es troba recollit al Decret 2018/184, aprovat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona l’any passat.

D’aquesta manera, hem aportat una desena de casos en què les famílies han relatat a l’equip del Síndic les penúries que han hagut de passar per poder accedir al seu comptador d’aigua. Algunes d’elles, com la de l’Azael, amb un bebè que no arriba a l’any, feia 20 dies que estava sense aigua. Es tracta d’una família que comptava amb el padró i l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial, només calia que des de Serveis Socials se sol·licités l’alta del comptador a la companyia gestora Aigües de Barcelona. La resposta dels Serveis Socials de l’Hospitalet es va limitar a negar-los l’ajuda i, a causa de la insistència de la família, 19 dies després d’estar sense aigua, la solució que li van oferir va ser donar-li cita amb la seva treballadora social assignada a 24 dies vista. Si no arriba a ser per la pressió exercida per l’APE, l’Azael encara hauria d’haver esperat gairebé tres setmanes per visitar de nou Serveis Socials sense cap garantia que se solucionés la seva situació.

Per altra banda, tenim l’exemple de la Marlene, que viu amb la seva filla de dos anys i va trigar 4 mesos a aconseguir el padró, alhora que des de Serveis Socials li negaven l’informe de risc d’exclusió residencial. Per fi, li van posar el comptador d’aigua, un altre cop per la pressió exercida des de l’APE i les entitats del territori. Va estar més de 4 mesos sense aigua!

Aquests són només dos exemples d’un problema que lamentablement està molt estès en aquest municipi i que encara avui dia hi ha famílies com la de l’Elisabeth que fa més d’un mes que estan sense aigua. L’Elisabeth viu amb els seus tres fills d’un, tres i quatre anys, i porta mesos esperant el padró, i des de Serveis Socials no li donen més solucions que esperar que li tramitin l’empadronament, que li han dit trigarà mesos. Tampoc té l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial.

Malauradament aquests no són casos aïllats, tal com intenta justificar l’Ajuntament de l’Hospitalet, sinó que hem de remarcar que és constant l’arribada de famílies d’aquest municipi als assessoraments col·lectius de l’APE. De fet, el que més ens preocupa, tant a nosaltres com a les entitats del territori, és en quina situació es troben totes aquelles famílies a l’Hospitalet que no acudeixen a cap dels espais de suport, que no coneixen els seus drets i que, tenint en compte els precedents que descrivim, molt probablement l’Ajuntament els està negant el seu dret a accedir a l’aigua.

Per tot això, avui hem presentat aquesta denúncia al Síndic i hem sol·licitat que realitzi totes les actuacions escaients per tal de fer que l’Ajuntament de l’Hospitalet apliqui sense discriminació el protocol impulsat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona a través del Decret 2018/184, i garanteixi el dret humà a l’aigua a tota la ciutadania. Per últim, li hem reclamat també que investigui els casos concrets que hem portat avui i que encara estan sense subministrament d’aigua, perquè el Consistori faci els tràmits que calguin perquè aquestes famílies tinguin accés a un comptador d’aigua amb urgència.

Des de l’APE no ens aturarem fins a assegurar-nos que a l’Hospitalet s’aplica el mateix protocol per a totes les famílies en situació de vulnerabilitat i es garanteixi el dret universal a l’aigua.

Ni set, ni fred, ni foscor!