El mes d’octubre va tallar la llum a una família amb subministrament vital i ara amenaça de tornar-ho a fer
Una vegada més, Gas Natural ens demostra que no té cap intenció de complir amb la Llei 24/2015 ni acabar amb els talls de subministrament. El passat mes d’octubre Gas Natural va tallar la llum a la Manuela i la Visi, que viuen en un pis de propietat a la ciutat de Badalona amb la filla de la Manuela que té 20 anys. Havien acumulat un deute de 66,83 € d’una factura del mes de juny, a la que no havien pogut fer front. Gas Natural, en la comunicació que va fer a la família avisant del tall de subministrament, no va fer cap referència a l’existència de la Llei 24/2015, ni va informar de la possibilitat d’adreçar-se a Serveis Socials de manera immediata en cas de trobar-se en situació de vulnerabilitat.
L’Ajuntament de Badalona assegura que no va rebre cap comunicació de la companyia demanant l’informe de risc d’exclusió residencial.
I el més greu del cas és que la Visi té bronquitis crònica i necessita una màquina d’oxigen per viure, és a dir, es tracta d’una llar amb un subministrament vital que en cap cas pot quedar-se sense subministrament elèctric.
Per tant, Gas Natural no només va incomplir de manera flagrant el principi de precaució de la Llei 24/2015 i el deure d’informació que la mateixa llei estableix, sinó que també ha incomplert la llei del sector elèctric que en el seu art. 52.4 i) estableix que no es pot tallar mai el subministrament a una llar on hi hagi un equip mèdic que resulti indispensable per mantenir la vida d’una persona.
En el cas de la Manuela, es fa evident la necessitat del principi de precaució, i el fet que si una família vulnerable no paga és perquè no pot, no perquè no vulgui. El dia que va arribar a casa i va veure que no tenien llum va anar corrents a buidar el seu compte corrent per pagar el deute i poder tenir llum de nou. Al dia d’avui la companyia li reclama dues factures més del mes de desembre que ascendeixen a 312,61 €, i segueixen amenaçant-la d’un tall de subministrament.
La Manuela, la seva filla i la Visi viuen amb una pensió d’orfandat que no arriba als 700 € amb els que amb prou feines poden fer front a les despeses diàries i el pagament dels subministraments. A més, acumulen deutes també amb AGBAR per més de 200 €.
Avui l’Aliança contra la Pobresa Energètica hem vingut a denunciar públicament a Gas Natural. No podem permetre la violació sistemàtica de la Llei 24/2015 que ha de garantir el subministrament d’aigua, llum i gas a les famílies vulnerables. Les administracions han d’assumir també la seva responsabilitat i sancionar exemplarment la il·legalitat d’aquestes companyies i les seves pràctiques. No podem esperar, hi ha vides en joc!
Exigim a Gas Natural que doni per escrit a la família de la Manuela el compromís de no tallar la llum complint amb la Llei 24/2015 i la llei del sector elèctric per tractar-se d’una família que viu amb un subministrament vital. La família té dret als subministraments bàsics i a viure amb tranquil·litat i dignitat, sense estar amenaçada constantment per un tall de subministrament.
És inadmissible que companyies com Gas Natural continuïn incomplint la Llei 24/2015 de manera sistemàtica. Per això, presentarem una denúncia del cas a l’Agència Catalana del Consum de la Generalitat i demanarem una sanció exemplar per aquesta companyia que incompleix sistemàticament la Llei 24/2015 i el seu principi de precaució.
No podem oblidar que el tall de la Manuela es va produir el mes d’octubre, igual que el cas de la Rosa de Reus i tants altres que Gas Natural ha executat de manera il·legal. Exigim que Gas Natural assumeixi les responsabilitats dels incompliments que ha fet fins ara de la Llei 24/2015, així com un posicionament públic en què es comprometi a complir de manera escrupolosa amb la Llei 24/2015, així com assumir les sancions pertinents per incompliment de la llei.
No permetrem més impunitat!
Ni set ni fred ni foscor!