Carta oberta al Sr. Sergi Mingote, alcalde de Parets del Vallès
Benvolgut Sr. Sergi Mingote,
L’Aliança contra la Pobresa Energètica és una entitat que va nàixer a principis del 2014, per pressionar i denunciar les administracions públiques per la seva incapacitat per resoldre aquesta xacra davant la impunitat amb què actuen les empreses que gestionen els subministraments d’energia i aigua. Exigim l’accés universal als serveis bàsics, que s’aturin els talls indiscriminats dels subministraments, que els costos per garantir aquests serveis siguin assumits per les companyies que els gestionen i que es facin públiques totes les dades de talls de subministraments que s’han produït des de 2005.
En aquests quasi dos anys de lluita, no hem deixat ni un sol dia de treballar per assolir els nostres objectius. Fruit d’aquest treball, va tirar endavant la “ILP d’Habitatge contra els desnonaments i la pobresa energètica”, promoguda conjuntament per la Plataforma d’Afectades per la Hipoteca (PAH), l’Observatori DESC i l’Aliança contra la Pobresa Energètica, que es va tramitar d’urgència al Parlament de Catalunya durant el juliol del 2015. Aquesta ILP va ser aprovada amb la unanimitat de tots els partits polítics com a “Llei 24/2015, de 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica”, i la considerem una gran victòria col·lectiva després de molts anys de lluita pel dret a l’habitatge digne. La Llei 24/2015, va entrar en vigor el passat 6 d’agost, així que, ja fa uns quants mesos que és d’obligat compliment, tant per les administracions públiques com per les empreses subministradores que gestionen els serveis bàsics. Aquí l’enllaç al DOGC per si la vol consultar:
http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/6928/1438494.pdf
Aquesta Llei 24/2015, en l’apartat de pobresa energètica, que és el que la nostra entitat més va treballar, es basa en el principi de precaució per evitar els talls i un mecanisme d’ajuts per eliminar el deute generat. L’aplicació del principi de precaució obliga les empreses subministradores a demanar als Serveis Socials del municipi d’un usuari afectat per un avís de tall, l’informe de risc d’exclusió residencial que avalua la vulnerabilitat de la llar afectada. Un cop verificada per Serveis Socials la vulnerabilitat de la llar, es comunica a l’empresa subministradora l’obligatorietat d’interrompre el tall i se l’autoritza a gestionar en nom de l’usuari els ajuts i descomptes necessaris per eliminar el deute generat.
L’Aliança contra la Pobresa Energètica no està vinculada a cap partit polític i tampoc es mou per interessos polítics. No entrarem a discutir aquesta apreciació que considerem poc afortunada. A més, en el document de funcionament de l’Aliança contra la Pobresa Energètica queda ben clar que “Cap partit polític o sindicat en pot formar part. Les adhesions seran sempre a títol personal però sense representació política a la plataforma”. Aquest document de funcionament està publicat a la nostra web i també el pot consultar, per si és del seu interès. Sí, Sr. Mingote, es poden defensar els drets bàsics de les persones sense necessitat de treure’n un rèdit polític.
Fins ara, no hem tocat el tema que sembla tant li preocupa ara mateix, de desacreditar a l’Aliança contra la Pobresa Energètica en el seu paper de difusió i denuncia pel cas d’una afectada per pobresa energètica del seu municipi, cas que a les xarxes es va conèixer amb la campanya de #LlumPerAntonia. Som-hi doncs.
La Sra. Antonia, de 64 anys, es va presentar el dia 28 d’octubre a un assessorament dels que fem cada 15 dies a la seu de la FAVB al carrer Obradors 6-8 de Barcelona. Aquests assessoraments són oberts a tothom i no cal ni dir-li que està invitat a poder-hi assistir. Aquell dia, juntament amb el de la Sra. Antonia, es van presentar casos molt greus de pobresa energètica. Casos que tothom, també vostè, pot consultar a la crònica núm. 23 que hi ha penjada a la nostra web: http://old.pobresaenergetica.es/croniques-de-la-pobresa-energetica/. El cas de la Sra. Antonia, explicat per ella mateixa, ens va colpir molt, perquè era un exemple clar de la doble vulnerabilitat que pateixen les persones grans més desvalgudes. La vulnerabilitat econòmica que li va causar primer els talls del subministrament elèctric i finalment la pèrdua del seu habitatge habitual, més la vulnerabilitat emocional d’aquelles persones que a causa de la seva edat i a la situació de vergonya i desesperació, requereixen un tracte urgent i necessàriament delicat.
El cas, detallat segons la informació que ens va facilitar, seria el següent:
- A causa de la seva vulnerabilitat econòmica, durant el juliol del 2014 la companyia Endesa li talla el subministrament elèctric en deixar de pagar un parell de rebuts.
- Després del tall, s’adreça als Serveis Socials del seu municipi, Parets del Vallès, on la resposta que rep és que torni al cap de dos mesos per revisar el seu cas.
- Per la seva situació econòmica, entre juliol-setembre del 2014, perd el seu habitatge habitual que passa a mans d’una entitat bancària (CaixaBank).
- Gràcies a la pressió ciutadana, especialment de la PAH de Parets, se li aconsegueix el setembre del 2014 un lloguer social al seu propi habitatge.
- A causa de la seva situació personal i a què no rep l’ajuda necessària per part de l’Administració local, li van punxar la llum.
- El dijous 22 d’octubre del 2015 i en una inspecció d’un tècnic d’Endesa detecten visualment que la llum està punxada, i sense cap mena de comprovació li desconnecten el subministrament. En aquell moment, la Sra. Antonia, va sortir de casa per saber què havia passat amb la llum, es va trobar al tècnic, i quan li va explicar la seva situació personal, tota la resposta que va rebre del tècnic fou que a ell li pagaven un extra per cada usuari que denunciava.
- La Sra. Antonia es presenta al nostre assessorament el dia 28 d’octubre, i després d’explicar-nos el seu cas li recomanem que comuniqui la seva situació a l’entitat bancària que li lloga la seva pròpia llar i que vagi urgentment a Serveis Socials perquè a causa de la seva vulnerabilitat facin les gestions necessàries amb l’empresa subministradora perquè li reconnectin el servei.
- La Sra. Antonia es desplaça sola, l’endemà a l’assessorament, 29 d’octubre, als Serveis Socials del municipi per tornar a exposar el seu cas, tal com li vam recomanar. En Serveis Socials li diuen desconèixer els protocols d’aplicació de la Llei 24/2015, i per tota resposta l’hi entreguen un document sense data, signat pels Serveis Socials, on s’indica que “ha vingut a tramitar un informe de vulnerabilitat però està en procés de ser atesa per un professional del servei per fer la valoració”.
- La Sra. Antonia torna al següent assessorament del dia 11 de novembre explicant que el seu cas encara no s’ha resolt. Constatem que l’empresa subministradora li reclama un deute desproporcionat pel temps que se suposa ha estat punxada, i els Serveis Socials del municipi, tot i tenir constància novament de la seva situació de vulnerabilitat, no van prioritzar la resolució del seu cas.
- En aquell moment, i vista la inoperància de l’Administració, que ha de garantir el subministrament de les llars vulnerables del municipi, i la total impunitat amb què actua Endesa, empresa que gestiona el subministrament elèctric, decidim iniciar a xarxes la campanya #LlumPerAntonia per denunciar el seu cas.
- L’endemà, dijous 12, un membre de l’Aliança contra la Pobresa Energètica l’acompanya als Serveis Socials de Parets per ajudar-la a resoldre el cas i ens reunim amb la regidora, Sra. Susanna Villa. Segons la regidora, tota la culpa és de la Sra. Antonia per no presentar “en el seu dia” uns papers per estudiar el seu cas de vulnerabilitat.
- Divendres 13 l’acompanyem a Endesa. Dels 1.700 € que se li reclamaven inicialment (quantitat desproporcionada), després de la pressió rebuda, Endesa deixa el deute a 667,09 €. Ens confirmen que 350 € els pagarà Serveis Socials de Parets i la resta els pagarà la Sra. Antonia en 5 quotes de 63,42 €.
- El mateix divendres 13 l’acompanyem també a veure un tècnic que li signi el butlletí de revisió que reclama la companyia subministradora per tornar a posar el comptador de la llum.
- Dilluns 16 novembre l’acompanyem a presentar el butlletí a l’assistenta social de Parets, aquesta l’envia a la companyia subministradora que retorna els documents signats de reconeixement de deute i per tant, el tancament de l’expedient que impedia la nova alta de subministrament.
- Dimarts 17 de novembre i després de més d’un any d’haver-li tallat la llum per primer cop, la Sra. Antonia torna a tenir subministrament.
I ja per acabar, un cop detallat el cas de la Sra. Antonia, com a Aliança contra la Pobresa Energètica li volem fer unes apreciacions:
- L’Aliança contra la Pobresa Energètica mai considerarà una persona afectada que tingui els subministraments punxats com algú que disposa de subministraments bàsics. Aquestes situacions s’han de resoldre, tan aviat se’n tingui coneixement, primer per seguretat de l’usuari i els seus veïns, i segon perquè considerem que els subministraments bàsics són un dret essencial per garantir un habitatge digne. Li recordem, un cop més, que és responsabilitat de les administracions vetllar per garantir aquest dret.
- L’Aliança contra la Pobresa Energètica mai realitza comentaris ofensius a les xarxes per denunciar un cas, per molt que ens semblin vergonyoses o poc eficients les actuacions de les persones, empreses o administracions vinculades al cas. No ens podem fer responsables dels comentaris ofensius que vostè hagi rebut per aquest cas i deplorem l’ús d’aquests tipus de missatges a les xarxes.
- L’Aliança contra la Pobresa Energètica no vol haver d’intervenir per solucionar més casos com el de la Sra. Antonia. Volem una Administració ferma, que garanteixi el dret als subministraments bàsics per tothom i que centri els seus esforços a defensar les persones més vulnerables, i sancionar a les empreses que han convertit el dret a un habitatge digne en un privilegi a l’abast sols d’aquells que s’ho puguin pagar.
- L’Aliança contra la Pobresa Energètica, l’encoratja a seguir lluitant per defensar els drets dels seus ciutadans, i es posa a la seva disposició per tot allò que pugui menester.
Atentament,
Aliança contra la Pobresa Energètica
Barcelona, a 27 de novembre de 2015
Ni set, ni fred ni foscor!