Viernes, 22 Noviembre

Al llarg dels darrers dies hem anat realitzant una sèrie de comunicacions de cara a les pròximes eleccions municipals de 2019 a Barcelona. Concretament hem traslladat les nostres propostes per tal d’exigir una ciutat compromesa amb la #PobresaEnergèticaZero per a garantir els drets de la ciutadania i posteriorment hem analitzat els diferents programes electorals.

La primera de les propostes fa referència a l’apoderament energètic i a la nul·la voluntat de les empreses subministradores per donar a conèixer els seus drets a la ciutadania. Des de l’APE sabem que és necessari que l’Ajuntament de Barcelona supleixi aquest dèficit i treballi l’apoderament de les famílies. És necessari reforçar el servei municipal d’assessorament en dret als subministraments bàsics per atendre d’urgència davant talls per raó d’impagament, fer tràmits i formacions. A més, per tal d’arribar al conjunt de la població seran necessàries formacions, assessoraments i més campanyes de difusió.

La segona de les propostes se centra en la defensa de la Llei 24/2015 d’emergència habitacional i contra la pobresa energètica. La norma, aprovada per unanimitat al Parlament de Catalunya al 2015 ha aturat més de 40.000 talls a tot el territori des de la seva entrada en vigor. Malgrat això, diversos actors, partits polítics i les pròpies empreses subministradores han tractat d’impedir el seu desplegament efectiu des dels inicis ignorant les més de 150.000 firmes i l’organització de la societat civil per garantir els drets de la ciutadania. Nosaltres, però, tenim clar que aquesta llei ofereix una major protecció a la població que la legislació estatal i per tant s’ha de defensar i aplicar amb contundència.
D’aquesta manera exigim que s’apliqui simultàneament la Llei 24/2015 i el Bo Social diferenciant clarament les seves finalitats:

  • Si es tracta de talls de subministrament s’ha d’aplicar la 24/2015 i el seu principi de precaució i la protecció segons els barems de renda establerts per aquesta norma.
  • En canvi, si es tracta de descomptes s’ha de recomanar a la ciutadania acollir-se al bo social a fi d’evitar l’increment del deute de famílies en situació de vulnerabilitat.

A més, és necessari que les administracions facin front comú per tal d’exigir la signatura de convenis amb les empreses subministradores per tal d’acabar amb el deute de les famílies, donant-les d’aquesta manera una segona oportunitat.És necessari també que l’Ajuntament denuncii públicament i sancioni els talls il·legals que les companyies fan a les famílies en situació de vulnerabilitat.

La tercera i última de les propostes fa referència a l’accés universal als subministraments en ocupacions en precari. Es tracta de famílies que no han tingut cap altre alternativa que ocupar un habitatge, en la majoria dels casos, d’un gran tenidor, i a les què no els és garantit aquest dret universal.

L’any passat l’AMB va aprovar un Decret en el que es regula la instal·lació de comptadors provisionals d’aigua per a aquelles famílies vulnerables que es troben en situació d’ocupació en precari però en el cas de l’electricitat i el gas la problemàtica segueix sense resoldre’s. Tot i que cap norma, estatal o autonòmica, contempla la necessitat d’un contracte de lloguer o una escriptura de l’habitatge, les companyies subministradores es neguen a efectuar l’alta. Aquesta situació força a les famílies a decidir entre viure sense electricitat en ple segle XXI o punxar el subministrament, amb els riscos associats per a elles i les seves veïnes.
Davant d’això exigim que des de l’Ajuntament es reconegui públicament el dret a l’accés universal a l’energia independentment de la situació habitacional de la família tal i com s’ha fet amb l’aigua. A més, cal que l’administració faci front comú per obligar a les empreses subministradores a posar comptadors socials per a les famílies que estan en situació d’ocupació en precari perquè hi ha vides en joc.

A banda de les tres propostes per acabar amb la pobresa energètica hem analitzat els programes dels diferents partits polítics de cara a les pròximes eleccions municipals, concretament de les candidatures que van tenir representació en les passades eleccions de 2015 a la ciutat de Barcelona.

Per fer-ho hem valorat les tres propostes que hem llançat durant aquests dies:

Defensa de la Llei 24/2015: ha de ser aplicada de forma completa i que des de l’Ajuntament es sancioni a les empreses subministradores que la incompleixin en qualsevol terme.
Apoderament energètic: És imprescindible reforçar i ampliar el servei municipal
d’assessorament energètic perquè sigui capaç d’arribar a totes les habitants de la ciutat.
Accés universal als subministraments: És imprescindible garantir que les families que es troben en situació d’ocupació en precari, mentre la seva situació habitacional no es regularitzi tinguin accés a als subministraments bàsics.

I hem afegit un anàlisis dels programes tenint en compte temes més transversals com:

Enfocament de drets: per tal de poder plantejar mesures valentes que lluitin contra la pobresa energètica des de l’arrel.
Transversalitat de gènere: el gènere és un factor de risc en la pobresa energètica i cal tenir-lo en compte en les polítiques públiques que es desenvolupin en matèria de vulnerabilitat energètica.
Transició energètica inclusiva: no podem pensar en una transició energètica sense tenir en compte a les famílies que es troben en situació de vulnerabilitat i això ha d’estar reflectit en les mesures que es plantegin en aquest sentit.

El resultat d’aquest anàlisis ha estat aquesta infografía:

Des de l’APE tenim clar que l’energia ha de ser un dret de la ciutadania i guanyi qui guanyi a partir de les pròximes eleccions municipals estarem exigim que així sigui.

Volem una Barcelona amb #PobresaEnergèticaZero!

 

 

Con una acción sorpresa, exigimos que la compañía permita a familias en situación de vulnerabilidad empezar de cero y que asuma su responsabilidad en la pobreza energética

Barcelona, 28 de mayo de 2019. Un grupo de integrantes de la Alianza contra la Pobreza Energética (APE) nos hemos encadenado hoy ante la sede central de Naturgy en Barcelona para denunciar la reiterada negativa por parte de la compañía a condonar la deuda de familias en situación de vulnerabilidad. Bajo el título #EncadenadasPorLasDeudas, la acción se enmarca en una campaña más amplia que ya hace más de un año y medio que está en marcha para que la compañía asuma su responsabilidad en los efectos de la pobreza energética.

Vídeo: Encadenadas por las deudas de Naturgy

 Una parte de las activistas hemos decidido encadenarnos en la puerta principal del edificio de la Plaza del Gas como medida de protesta por la nula conciencia de la suministradora hacia las familias con deudas acumuladas y simbolizando la condena que estas deudas representan para la ciudadanía más vulnerabilizada.Desde la APE, concretamente, hemos reclamado la condonación para siete familias que participan de nuestras asambleas y que a día de hoy todavía deben facturas pasadas a Naturgy.

Para todas ellas, estas deudas son el equivalente a unas pesadas cadenas, que les impiden vivir de forma tranquila y sin angustias. A pesar de que tenemos claro que los suministros básicos son un derecho imprescindible para toda la ciudadanía, las empresas del oligopolio, como Naturgy, consideran sus servicios como una mera actividad lucrativa. Muchas de estas familias contrajeron estas deudas sin ser informadas de las alternativas con las que contaban a nivel tarifario y los descuentos sociales a los que podían acceder. Para la empresa, el único objetivo era, y es, hacer caja. Algunas personas afectadas deben cantidades superiores a los mil euros y Naturgy no pierde la oportunidad de recordárselo por medio de cartas y llamadas amenazadoras, que ya hemos denunciado anteriormente en la acción #AcosadasPorLasDeudas y que incluso el Síndic de Greuges de Cataluña ha criticado.

Ante este escenario, exigimos a Naturgy que se replantee su Plan de Vulnerabilidad, que se ha mostrado totalmente ineficaz, y permita que estas familias vivan sin este grado de sufrimiento. Las medidas de cualquier compañía eléctrica en cuanto a vulnerabilidad deberían poner siempre a las personas en el centro. En este caso, deberían ir dirigidas a que estas familias, algunas de ellas compuestas por gente o mayor o con menores a cargo, no tuviesen que preocuparse por esta cuestión y la empresa asumiera que sus políticas empresariales tienen un impacto en la sociedad.

Para Vicky, por ejemplo, familia monomarental con un hijo de 20 años, “somos muchas personas las que ya no podemos más, las que creemos que no se debe jugar con la vida de la gente y que no se debe hacer negocio con las necesidades más básicas. La luz y el gas no paran de subir y si no pagamos es porque no podemos, no porque no queramos”. Con una deuda en torno a los 1.000 euros, añade: “Nos merecemos una segunda oportunidad”.

La Mari Carmen, por su parte, indica que “no es una situación en la que yo me sienta cómoda, al contrario. Me genera mucha angustia y estrés, que se multiplica con el acoso al que me he visto sometida por parte de la compañía para que pague la deuda. Estoy viviendo en carne propia la poca consideración y falta de empatía que demuestra Naturgy y lo poco que le importamos las personas”. También denuncia la doble moral de la compañía: “Por mucho que quieran hacer creer lo contrario con sus campañas de publicidad, Naturgy me cortó la luz sin importarle mi situación personal, familiar o económica”.

Por último, Cristina, también familia monomarental, en este caso con 4 hijas, cree que “como el agua cristalina y transparente debe ser que mis deudas con empresas multimillonarias como Naturgy deben ser condonadas, porque empiezo de cero, porque mi mala época ya pasó, y miro hacia adelante”. Lo tiene muy claro: “La responsabilidad es de ellos, ya que se enriquecen y presumen de ello a costa de las personas, solo por querer vivir dignamente”.

Vicky, Mari Carmen y Cristina son tres de las siete familias de la APE que hace más de un año y medio presentaron en las oficinas de la compañía las correspondientes solicitudes de condonación de deuda sin recibir ni una sola respuesta al respecto. Desde entonces, hemos llevado a cabo multitud de acciones para reclamar a la compañía que haga frente a su responsabilidad en materia de pobreza energética.

Así, en octubre de 2017 le recordamos a Rafael Villaseca, el entonces presidente de Gas Natural Fenosa, que su empresa no respetaba lo establecido en la Ley 24/2015 en cuanto a convenios y multas por incumplimientos. A partir de aquella fecha, hemos realizado multitud de acciones en las oficinas de la calle Mallorca de Barcelona en el marco de la campaña #CondonaciónDeDeuda. Paralelamente, se han realizado hasta dos acciones en la sede central de la Barceloneta, consiguiendo una reunión que sirvió para constatar el enroque de su dirección en relación con la condonación de la deuda de hogares en situación de vulnerabilidad. La campaña nos ha llevado incluso a alzar la voz en su Junta General de Accionistas, que se celebró el pasado 5 de marzo en Madrid, donde, ante toda su cúpula, pudimos mostrar las graves carencias del llamado Plan de Vulnerabilidad de Naturgy, programa que no responde a las necesidades reales de las personas a quienes está dirigido.

Tras toda esta trayectoria, podemos afirmar que la compañía del Ibex se ha movido poco o nada para resolver la problemática. Para su directiva, a las afectadas solo les queda acudir a Servicios Sociales para que les paguen las facturas o solicitar el fraccionamiento del pago de la deuda, solución que ya hemos repetido en numerosas ocasiones que es totalmente ineficaz.

Por todo ello, hoy seguimos con nuestra campaña para visualizar la mala praxis de Naturgy y su nulo compromiso con las familias en situación de vulnerabilidad. Precisamente hace pocas semanas leíamos en los principales medios de comunicación que la CNMC ha impuesto una multa a la empresa de 19,5 millones de euros por alterar los precios de la electricidad en plena ola de frío a principios de 2017, inflando los precios de ocho de sus centrales de ciclo combinado. A esta multa se le ha de sumar otra de 1,2 millones del mes de marzo por incumplir medidas de protección al consumidor.

Ante este contexto, exigimos a Naturgy que escuche de una vez a las familias en situación de vulnerabilidad y condone sus deudas para que puedan empezar de cero sin esta mochila. Las familias de la APE afectadas por la actitud de la compañía y el resto del colectivo seguiremos luchando para que se haga justicia y el oligopolio entienda que tiene una responsabilidad ineludible con la pobreza energética.

¡NI SED, NI FRÍO, NI OSCURIDAD!

Al llarg dels darrers dies hem anat realitzant una sèrie de comunicacions de cara a les pròximes eleccions municipals de 2019 a Barcelona. Concretament hem traslladat les nostres propostes per tal d’exigir una ciutat compromesa amb la #PobresaEnergèticaZero per a garantir els drets de la ciutadania i posteriorment hem analitzat els diferents programes electorals.

La primera de les propostes fa referència a l’apoderament energètic i a la nul·la voluntat de les empreses subministradores per donar a conèixer els seus drets a la ciutadania. Des de l’APE sabem que és necessari que l’Ajuntament de Barcelona supleixi aquest dèficit i treballi l’apoderament de les famílies. És necessari reforçar el servei municipal d'assessorament en dret als subministraments bàsics per atendre d'urgència davant talls per raó d'impagament, fer tràmits i formacions. A més, per tal d’arribar al conjunt de la població seran necessàries formacions, assessoraments i més campanyes de difusió.

La segona de les propostes se centra en la defensa de la Llei 24/2015 d’emergència habitacional i contra la pobresa energètica. La norma, aprovada per unanimitat al Parlament de Catalunya al 2015 ha aturat més de 40.000 talls a tot el territori des de la seva entrada en vigor. Malgrat això, diversos actors, partits polítics i les pròpies empreses subministradores han tractat d’impedir el seu desplegament efectiu des dels inicis ignorant les més de 150.000 firmes i l’organització de la societat civil per garantir els drets de la ciutadania. Nosaltres, però, tenim clar que aquesta llei ofereix una major protecció a la població que la legislació estatal i per tant s’ha de defensar i aplicar amb contundència.
D’aquesta manera exigim que s’apliqui simultàneament la Llei 24/2015 i el Bo Social diferenciant clarament les seves finalitats:

  • Si es tracta de talls de subministrament s’ha d’aplicar la 24/2015 i el seu principi de precaució i la protecció segons els barems de renda establerts per aquesta norma.
  • En canvi, si es tracta de descomptes s’ha de recomanar a la ciutadania acollir-se al bo social a fi d’evitar l’increment del deute de famílies en situació de vulnerabilitat.

A més, és necessari que les administracions facin front comú per tal d’exigir la signatura de convenis amb les empreses subministradores per tal d’acabar amb el deute de les famílies, donant-les d’aquesta manera una segona oportunitat.És necessari també que l’Ajuntament denuncii públicament i sancioni els talls il·legals que les companyies fan a les famílies en situació de vulnerabilitat.

La tercera i última de les propostes fa referència a l’accés universal als subministraments en ocupacions en precari. Es tracta de famílies que no han tingut cap altre alternativa que ocupar un habitatge, en la majoria dels casos, d’un gran tenidor, i a les què no els és garantit aquest dret universal.

L’any passat l’AMB va aprovar un Decret en el que es regula la instal·lació de comptadors provisionals d’aigua per a aquelles famílies vulnerables que es troben en situació d’ocupació en precari però en el cas de l'electricitat i el gas la problemàtica segueix sense resoldre's. Tot i que cap norma, estatal o autonòmica, contempla la necessitat d’un contracte de lloguer o una escriptura de l'habitatge, les companyies subministradores es neguen a efectuar l’alta. Aquesta situació força a les famílies a decidir entre viure sense electricitat en ple segle XXI o punxar el subministrament, amb els riscos associats per a elles i les seves veïnes.
Davant d’això exigim que des de l'Ajuntament es reconegui públicament el dret a l’accés universal a l'energia independentment de la situació habitacional de la família tal i com s'ha fet amb l'aigua. A més, cal que l’administració faci front comú per obligar a les empreses subministradores a posar comptadors socials per a les famílies que estan en situació d'ocupació en precari perquè hi ha vides en joc.

A banda de les tres propostes per acabar amb la pobresa energètica hem analitzat els programes dels diferents partits polítics de cara a les pròximes eleccions municipals, concretament de les candidatures que van tenir representació en les passades eleccions de 2015 a la ciutat de Barcelona.

Per fer-ho hem valorat les tres propostes que hem llançat durant aquests dies:

Defensa de la Llei 24/2015: ha de ser aplicada de forma completa i que des de l’Ajuntament es sancioni a les empreses subministradores que la incompleixin en qualsevol terme.
Apoderament energètic: És imprescindible reforçar i ampliar el servei municipal
d’assessorament energètic perquè sigui capaç d'arribar a totes les habitants de la ciutat.
Accés universal als subministraments: És imprescindible garantir que les families que es troben en situació d’ocupació en precari, mentre la seva situació habitacional no es regularitzi tinguin accés a als subministraments bàsics.

I hem afegit un anàlisis dels programes tenint en compte temes més transversals com:

Enfocament de drets: per tal de poder plantejar mesures valentes que lluitin contra la pobresa energètica des de l’arrel.
Transversalitat de gènere: el gènere és un factor de risc en la pobresa energètica i cal tenir-lo en compte en les polítiques públiques que es desenvolupin en matèria de vulnerabilitat energètica.
Transició energètica inclusiva: no podem pensar en una transició energètica sense tenir en compte a les famílies que es troben en situació de vulnerabilitat i això ha d’estar reflectit en les mesures que es plantegin en aquest sentit.

El resultat d’aquest anàlisis ha estat aquesta infografía:

Des de l'APE tenim clar que l'energia ha de ser un dret de la ciutadania i guanyi qui guanyi a partir de les pròximes eleccions municipals estarem exigim que així sigui.

Volem una Barcelona amb #PobresaEnergèticaZero!

Es posible que durante las últimas semanas os haya llegado a vuestro hogar una carta del Ministerio para la Transición Ecológica sobre vuestra condición de beneficiarias del llamado bono social térmico.

El bono social térmico es una ayuda estatal -sufragada por los Presupuestos Generales del Estado y no por las compañías- a las familias acogidas al bono social eléctrico en forma de pago anual para teóricamente ayudarlas a hacer frente a los gastos de calefacción de sus hogares. La cantidad de dinero recibida varía dependiendo de dos factores:

La cantidad recibida variará de la siguiente forma:

¿Cómo acceder a la ayuda?

  1. Si tenemos nuestra factura domiciliada, el ingreso se hará de forma automática en la cuenta corriente en la cual la nos cargan los recibos.
  2. ¡MUY IMPORTANTE! Si no tenemos nuestra factura domiciliada, es decir, pagamos nuestros recibos en Correos, en el banco, en las oficinas de la compañía o por teléfono, tenemos 10 días hábiles (días laborables no festivos = unas 2 semanas aproximadamente) desde que recibimos la carta para facilitar un número de cuenta corriente al Ministerio para recibir el ingreso. Esto se puede hacer por dos vías:
    • a) Rellenar el formulario electrónico que encontraremos en la dirección https://energia.gob.es/bono-cuenta. Una vez dentro, tendremos que escribir nuestro NIF (DNI o NIE), el código de referencia de 6 letras que se incluye en la carta que hemos recibido y el número de nuestra cuenta corriente (código IBAN que empieza por ES).
    • b) Rellenar la parte de atrás de la hoja que hemos recibido (OJO: dejar en blanco la parte de renuncia) con nuestros datos y enviarla a:
      • Dirección General de Política Energética y Minas
        Paseo de la Castellana, 160, Planta 6ª
        28071 Madrid

Encontraréis más información, así como un calculador de vuestra zona climática, en la página web:
http://www.bonotermico.gob.es

Hem preparado esta infografía para explicarlo, descárgala en PDF aquí.

Youtube

Loading Player...

Agenda

Noviembre 2019
L M X J V S D
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30