Dijous, 22 Agost

Tens problemes per pagar l’aigua, la llum o el gas?

Pot ser que et trobis en alguna d’aquestes situacions:

CAS 1 – Fa temps que t’adones que no podràs pagar.

CAS 2 – Has rebut un avís de impagament.

CAS 3 – Has rebut un avís de tall.

CAS 4 – T’acaben de tallar un subministrament bàsic.

CAS 5.- Portes molt de temps sense un subministrament bàsic.

(Llegeix els casos atentament i a Document útils, trobaràs totes les plantilles per poder denunciar i solucionar el teu cas).

 

CAS 1

Fa temps que t’adones que no podràs pagar.

  • Vine a l’assessorament col∙lectiu i informa’t dels teus drets.
  • Vés als serveis socials del teu municipi o altres serveis públics de consum perquè t’expliquin les ajudes a les que pots accedir.
  • Vés a les companyies subministradores per demanar informació sobre les tarifes socials i ajuts disponibles . La Llei 24/2015 obliga a les empreses subministradores a proporcionar­-te tota la informació que necessites.

RECOMANACIONS:

  • No deixis de cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació i salut de la teva família, especialment les dels més vulnerables, per pagar rebuts de la llum, l’aigua, o el gas.
  • No signis cap document que et presentin. Tens el dret de demanar una copia i portar­-lo cap a casa per analitzar­-lo. Demana ajuda als teus companys de l’assessorament col∙lectiu.
  • Exigeix els teus drets com a consumidor, i si creus que no t’han atès correctament deixa constància amb la reclamació corresponent.
  • Si la teva situació econòmica no millora, et trobaràs al cas 2.

CAS 2

Has rebut un avís d’impagament.

Si no pots fer front al pagament de la factura i no ets usuari dels serveis socials del teu municipi, t’aconsellem que vagis a serveis socials amb l’avís i la factura perquè comencin a avaluar la teva situació de vulnerabilitat i t’expliquin les ajudes a les que pots accedir.

A continuació et proposem un model per a presentar als Serveis Socials que tinguis proper:

Document útil: Model Sol.licitud informe de risc exclusió residencial a serveis socials -doc-

Document útil: Model Sol.licitud informe de risc exclusió residencial a serveis socials -odt-

Què és un avís d’impagament?

Un avís d’impagament és una notificació de l’empresa subministradora amb les dades d’una factura impagada. No és un avís de tall. A l’avís t’han d’informar dels teus drets relatius a una situació de pobresa energètica.

A continuació et proposem un model per a presentar a la teva companyia de subministrament:

Document útil: Model Garantia de subministrament bàsic per a subministradora per tall o amença de tall -odt-

Document útil: Model Garantia de subministrament bàsic per a subministradora per tall o amença de tall -doc-

En el cas que la teva situació econòmica no millori, et trobaràs al cas 3.


CAS 3

Has rebut un avís de tall.

Què és un avís de tall?

Un avís de tall és una notificació de l’empresa subministradora amb la relació de factures impagades. No és un tall. A l’avís de tall t’han de comunicar que faran servir les teves dades personals per demanar als serveis socials l’informe per tal de determinar si ets una persona en risc d’exclusió residencial i així mantenir el subministrament.

Si has rebut un avís de tall has de saber que:

  • Si no ets usuari dels serveis socials i no pots fer front al pagament de les factures,  t’aconsellem que vagis a serveis socials amb l’avís de tall i les factures corresponents perquè puguin avaluar la teva situació de vulnerabilitat.

A continuació et proposem un model per a presentar als Serveis Socials que tinguis proper:

Document útil: Model Sol.licitud informe de risc exclusió residencial a serveis socials -doc-

Document útil: Model Sol.licitud informe de risc exclusió residencial a serveis socials -odt-

  • Si ja ets usuari de serveis socials, aquests, en un termini de 15 dies, faran l’informe de risc d’exclusió residencial i l’enviaran a l’empresa que els ho ha demanat. Demaneu sempre còpia de l’informe emès per serveis socials.

A continuació et proposem un model per a presentar a la teva companyia de subministrament:

Document útil: Model Garantia de subministrament bàsic per a subministradora per tall o amença de tall -odt-

Document útil: Model Garantia de subministrament bàsic per a subministradora per tall o amença de tall -doc-

Si tot i així, t’han tallat el subministrament et trobaràs en el cas següent.


CAS 4

T’acaben de tallar un subministrament bàsic.

  1. Vés al centre dels Serveis Socials més proper i denuncia el tall. Tens el dret de ser atès en casos d’emergència, sense cita prèvia, exigeix els teus drets! (Et proposem el següent model: Document útil: Model per denunciar un tall de subministrament a AJUNTAMENT -doc-, Document útil: Model per denunciar un tall de subministrament a AJUNTAMENT -odt-)
  2. Demana a serveis socials que contacti amb l’empresa per dir­-li que immediatament restableixin el teu servei.
  3. Serveis socials ha de fer informe de risc d’exclusió residencial i enviar­-li a l’empresa. Demana una còpia per tu. Un cop serveis socials hagi enviat informe de risc d’exclusió residencial no et poden tornar a tallar el subministrament mentre duri aquesta situació tot i que la poden revisar mínim un cop a l’any. (Et proposem el següent model: Document útil: Model Sol.licitud informe de risc exclusió residencial a serveis socials -doc-, Document útil: Model Sol.licitud informe de risc exclusió residencial a serveis socials -odt-)
  4. Denúncia a l’Agència Catalana de Consum i al teu Ajuntament l’incompliment de la Llei 24/2015 i demana que sancioni a l’empresa subministradora. Demana a Serveis socials a quines ajudes et pots acollir. Segons el que estableix la Llei 24/2015 l’Administració ha d’arribar a acords amb les empreses subministradores per a que donin ajudes a fons perdut o descomptes molt significatius en la factura.

(Et proposem el següent model: Document útil: Model per denunciar un tall de subministrament a CONSUM -doc-, Document útil: Model per denunciar un tall de subministrament a CONSUM -odt-)


CAS 5

Portes molt de temps sense un subministrament bàsic.

Els subministraments bàsics són un dret essencial per garantir un habitatge digne. Una llar sense subministraments (energia i aigua) no és una llar digna.
Aquestes situacions s’han de resoldre tan aviat se’n tingui coneixement per seguretat de tots els usuaris, per la seva salut de tots els que hi viuen i perquè és responsabilitat de les administracions vetllar per garantir el dret a un habitatge digne.

  1. Vés a la companyia subministradora, exposa la teva situació i demana tota la informació que tinguin del teu cas. Demana que t’ho donin per escrit. No firmis res que no tinguis clar.
  2. Vés als serveis socials del teu municipi amb la informació de la companyia subministradora, exposa la teva situació i demana que t’ajudin a trobar una solució.

RECOMANACIONS:

  • Estàs defensant el teu dret a un habitatge digne. Exigeix respecte en el tracte i si creus que no t’han atès correctament deixa constància amb la reclamació corresponent.
  • Tant a l’Administració com a l’empresa subministradora pots demanar un full de reclamacions si no reps la informació que necessites. La Llei 24/2015 obliga les empreses subministradores a proporcionar tota la informació referent a la pobresa energètica.

Youtube

Loading Player...

Agenda

Augost 2019
M T W T F S S
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31