Diumenge, 21 Juliol

Amb una acció sorpresa, exigim que la companyia permeti a famílies en situació de vulnerabilitat començar de zero i que assumeixi la seva responsabilitat en la pobresa energètica

Barcelona, 28 de maig de 2019

Un grup d’integrants de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) ens hem encadenat avui davant la seu central de Naturgy a Barcelona per denunciar la reiterada negativa per part de la companyia a condonar el deute de famílies en situació de vulnerabilitat. Sota el títol #EncadenadasPorLasDeudas, l’acció s’emmarca en una campanya més àmplia que ja fa més d’un any i mig que està en marxa perquè la companyia assumeixi la seva responsabilitat en els efectes de la pobresa energètica.

Una part de les activistes hem decidit encadenar-nos a la porta principal de l’edifici de la Plaça del Gas com a mesura de protesta per la nul·la consciència de la subministradora envers les famílies amb deutes acumulats i simbolitzant la condemna que aquests deutes representen per a la ciutadania més vulnerabilitzada. Des de l’APE, concretament, hem reclamat la condonació per a set famílies que participen de les nostres assemblees i que a dia d’avui encara deuen factures passades a Naturgy.

Per a totes elles, aquests deutes són l’equivalent a unes pesades cadenes, que els impedeixen viure de forma tranquil·la i sense angoixes. Malgrat que tenim clar que els subministraments bàsics són un dret imprescindible per a tota la ciutadania, les empreses de l’oligopoli, com Naturgy, consideren els seus serveis com una mera activitat lucrativa. Moltes d’aquestes famílies van contraure aquests deutes sense ser informades de les alternatives amb les que comptaven a nivell tarifari i dels descomptes socials als que podien accedir. Per a l’empresa, l’únic objectiu era, i és, fer caixa. Algunes persones afectades deuen quantitats superiors als mil euros i Naturgy no perd l’oportunitat de recordar-los-hi per mitjà de cartes i trucades amenaçadores, que ja hem denunciat anteriorment a l’acció #AcosadasPorLasDeudas i que fins i tot el Síndic de Greuges de Catalunya ha criticat.

Davant d’aquest escenari, exigim a Naturgy que redreci el seu Pla de Vulnerabilitat, que s’ha mostrat totalment ineficaç, i permeti que aquestes famílies visquin sense aquest grau de patiment. Les mesures de qualsevol companyia elèctrica pel que fa a vulnerabilitat haurien de posar sempre les persones al centre. En aquest cas, haurien d’anar dirigides a què aquestes famílies, algunes d’elles composades per gent o gran o amb menors a càrrec, no haguessin de preocupar-se per aquesta qüestió i l’empresa assumís que les seves polítiques empresarials tenen un impacte en la societat.

Per a la Vicky, per exemple, família monomarental amb un fill de 20 anys, “som moltes persones les que ja no podem més, les que creiem que no ha de jugar-se amb la vida de la gent i que no s'ha de fer negoci amb les necessitats més bàsiques. La llum i el gas no paren de pujar i si no paguem és perquè no podem, no perquè no vulguem”. Amb un deute al voltant dels 1.000 euros, afegeix: “Ens mereixem una segona oportunitat”.

La Mari Carmen, per la seva part, indica que “no és una situació en la qual jo em senti còmoda, al contrari. Em genera molta angoixa i estrès, que es multiplica amb l'assetjament al què m'he vist sotmesa per part de la companyia perquè pagui el deute. Estic vivint en carn pròpia la poca consideració i falta d'empatia que demostra Naturgy i el poc que li importem les persones”. També denuncia la doble moral de la companyia: “Per molt que vulguin fer creure el contrari amb les seves campanyes de publicitat, Naturgy em va tallar la llum sense importar-li la meva situació personal, familiar o econòmica”.

Per últim, la Cristina, també família monomarental, en aquest cas amb 4 filles, creu que “com l'aigua cristal·lina i transparent ha de ser que els meus deutes amb empreses multimilionàries com Naturgy han de ser condonats, perquè començo de zero, perquè la meva mala època ja va passar, i miro cap endavant”. Ho té molt clar: “La responsabilitat és d'ells, ja que s'enriqueixen i presumeixen d'això a costa de les persones, només per voler viure dignament”.

La Vicky, la Mari Carmen i la Cristina són tres de les set famílies de l’APE que fa més d’un any i mig van presentar a les oficines de la companyia les corresponents sol·licituds de condonació de deute sense rebre ni una sola resposta al respecte. Des de llavors, hem portat a terme multitud d’accions per reclamar a la companyia que faci front a la seva responsabilitat en matèria de pobresa energètica.

Així, l’octubre de 2017 li vam recordar a Rafael Villaseca, el llavors president de Gas Natural Fenosa, que la seva empresa no respectava el que s’estableix a la Llei 24/2015 pel que fa a convenis i multes per incompliments. A partir d’aquella data, hem realitzat multitud d’accions a les oficines del carrer Mallorca de Barcelona en el marc de la campanya #CondonaciónDeDeuda. Paral·lelament, s’han realitzat fins a dos accions a la seu central de la Barceloneta, aconseguint una reunió que va servir per constatar l’enroc de la seva direcció en relació amb la condonació del deute de llars en situació de vulnerabilitat. La campanya ens ha portat fins i tot a alçar la veu a la seva Junta General d’Accionistes, que es va celebrar el passat 5 de març a Madrid, on, davant de tota la seva cúpula, vam poder mostrar les greus mancances de l’anomenat Pla de Vulnerabilitat de Naturgy, programa que no respon a les necessitats reals de les persones a qui està dirigit.

Després de tota aquesta trajectòria, podem afirmar que la companyia de l’Ibex s’ha mogut poc o res per resoldre la problemàtica. Per a la seva directiva, a les afectades només els queda acudir a Serveis Socials perquè els paguin les factures o sol·licitar el fraccionament del pagament del deute, solució que ja hem repetit en nombroses ocasions és totalment ineficaç.

Per tot això, avui seguim amb la nostra campanya per visualitzar la mala praxis de Naturgy i el seu nul compromís amb les famílies en situació de vulnerabilitat. Precisament fa poques setmanes llegíem als principals mitjans de comunicació que la CNMC ha imposat una multa a l’empresa de 19,5 milions d’euros per alterar els preus de l’electricitat en plena onada de fred a principis de 2017, inflant els preus de vuit de les seves centrals de cicle combinat. A aquesta multa se li ha de sumar una altra d’1,2 milions del mes de març per incomplir mesures de protecció al consumidor.

Davant d’aquest context, exigim a Naturgy que escolti d’una vegada les famílies en situació de vulnerabilitat i condoni els seus deutes perquè puguin començar de zero sense aquesta motxilla. Les famílies de l’APE afectades per l’actitud de la companyia i la resta del col·lectiu seguirem lluitant perquè es faci justícia i l’oligopoli entengui que té una responsabilitat ineludible amb la pobresa energètica.

NI SET, NI FRED, NI FOSCOR!

Youtube

Loading Player...

Agenda

Juliol 2019
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31