Dijous, 22 Agost

Acabem l'últim assessorament amb més força i més unides que mai

Avui dimecres 31 de juliol acabem el darrer assessorament del curs celebrant la feina feta al llarg de l'any que cal destacar.

Durant aquest curs hem seguit pressionant a les subministradores Naturgy, Endesa i Iberdrola per tal d'aconseguir la condonació el deute de les famílies en situació de vulnerabilitat. És inadmissible que amb els beneficis multimilionaris que fan amb la gestió de drets bàsics com l'energia no assumeixin cap mena de responsabilitat per acabar amb la pobresa energètica. Al llarg de l'any hem intentat tenir reunions productives, hem ocupat diverses de les seves oficines i, inclús, hem anat a Madrid, a les seves juntes d'accionistes per tal d'explicar-los a tots els membres de la seva companyia que la condonació del deute és l'única manera de donar una segona oportunitat a les famílies. Tot i això les companyies han fet cas omís a les nostres demandes i segueixen girant l'esquena als seus clients més vulnerables. 

Les pràctiques d'aquestes companyies subministradores per tal d'intentar recuperar el deute acumulat de les famílies són totalment inacceptables. Cartes amenaçadores simulant demandes judicials o centenars de trucades de telèfon a totes les hores del dia són algunes de les maneres d'assetjar a les famílies que utilitzen Naturgy, Endesa i Iberdrola per tal d'intentar recuperar el deute, amb l'angoixa i patiment que això les suposa. Fa temps que denunciem aquesta situació, inclús el Síndic de Greuges ens ha donat la raó. Des de l'APE seguirem defensant a les famílies i no pararem fins a aconseguir la condonació del deute i seguirem denunciat aquest assetjament.

Al llarg del curs també hem pressionat a l'administració i a les subministradores per tal d'aconseguir instal·lar comptadors socials en llars ocupades. Les famílies que s'han vist obligades a recuperar un pis de la banca, sense cap altra alternativa habitacional, han de tenir dret als subministraments bàsics d'aigua i energia. Actualment aquestes famílies malviuen sense energia a les llars o el que és més perillós, algunes d'elles es veieu obligades a tenir l'energia de manera irregular el risc que això suposa, per elles mateixes i per a les seves veïnes. L'energia és un dret que ha de ser garantit a totes les persones independentment de la seva situació habitacional.

Naturgy, Endesa, Iberdrola, des de l'APE tenim clar els nostres drets. Tornarem al setembre amb les piles carregades i amb tota la força per tal d'aconseguir que sigui garantit el nostre dret als subministraments bàsics.

Encara no heu vist el videoclip amb la cançó de l'estiu que li hem preparat a Naturgy? No us el perdeu! feu clic a la imatge.



El pròxim assessorament col·lectiu serà el dimecres 4 de setembre a les 17 a c/ Obradors 6-8 de Barcelona Drassanes, us hi esperem!

Davant la negativa de l’empresa a escoltar les nostres demandes, traslladem la necessitat d’acabar amb el deute de les famílies en situació de vulnerabilitat davant els directius i accionistes de l’empresa.

Madrid, 5 de març de 2019. L’Aliança contra la Pobresa Energètica ens hem traslladat avui a Madrid per a fer escoltar la nostra veu davant els directius i accionistes de l’empresa. La setmana passada vam ocupar les oficines de Naturgy a la Plaça del Gas a Barcelona per denunciar que l’actuació de l’empresa perjudica la salut de les persones, i per exigir que el seu director, Antoni Peris Mingot ens atengués, ja que després d’un any i mig ningú dins l’empresa amb capacitat de prendre decisions s’ha dignat a escoltar la veu de les persones en situació de vulnerabilitat que pateixen pobresa energètica.

Durant la Junta d’accionistes de Naturgy que ha tingut lloc aquest matí a les 12 h al recinte d’IFEMA, la portaveu de l’APE, Maria Campuzano, ha pres la paraula per a exposar la visió de les afectades. Per a l’APE és un greu problema que la llei no prevegi que hi ha famílies que no paguen la llum o el gas perquè no poden, pressuposant que no paguen les seves factures perquè no volen. Tot i que el govern ha creat algun tipus d’ajuda, com el bo social elèctric, que significa un descompte en la factura d’alguns consumidors, aquest es tracta d’un descompte que no és suficient per donar resposta a les situacions de les famílies en situació de vulnerabilitat. En la intervenció la nostra portaveu els ha recordat a Naturgy que en el seu informe anual consolidat parlen del compromís social de la mateixa i posen especial èmfasi en el seu Pla de Vulnerabilitat i la promoció de l’eficiència energètica. De fet els marquen com a principals fites del 2018 i com a objectiu a seguir desenvolupant durant el 2019.

 

Així mateix, els ha traslladat que el seu Pla de Vulnerabilitat no està responent a les necessitats de les persones que es troben en situació de pobresa energètica i que acumulen un deute amb l’empresa. El servei que porta associat aquest Pla de Vulnerabilitat es limita a oferir a les famílies que tenen factures impagades ajornaments o fraccionaments del deute, propostes que en la majoria dels casos, no són una solució real per a les famílies. Per a l’APE, l’única solució per a aquestes famílies és la condonació del deute per part de l’empresa, ja que es tracta de famílies en moltes ocasions amb nens petits o persones grans a càrrec, a qui l’acumulació d’aquest deute els està generant greus problemes de salut, que no les deixa dormir a les nits i que a moltes d’elles els genera ansietat i depressió. Una ansietat que es veu augmentada per l’assetjament que en molts casos reben per part de companyies de recobraments a qui Naturgy deriva la gestió dels seus deutes i que no tenen cap mirament a amenaçar les famílies per aconseguir cobrar els seus deutes i així emportar-se la seva comissió. És per això que hem demanat a Naturgy que cessi immediatament aquestes pràctiques que no fan més que perjudicar la salut d’aquestes famílies i empitjorar la seva situació. La derivació de la gestió dels deutes de famílies vulnerables a empreses de recobrament ha d’acabar immediatament, ja que traspassa les línies vermelles que marca, ja no només la responsabilitat social corporativa, sinó el sentit comú i uns mínims valors d’empatia i humanitat.

Són moltes les famílies que controlant molt el consum (de vegades fins i tot reduint-lo per sota de les seves necessitats) estan podent assumir amb esforç les seves factures actuals però en cap cas poden assumir el deute acumulat. La condonació del seu deute per part de Naturgy, en el cas de les famílies vulnerables, suposaria per a aquestes una segona oportunitat, un respir per a començar de nou, aixecar el cap i sortir cap endavant. La major part de les persones en aquesta situació tenien el seu treball i pagaven les seves factures religiosament fins que la seva situació va empitjorar. I mentrestant, Naturgy no s’acosta ni una mica a allò que les famílies realment necessiten. Segons les dades del seu informe anual, els 11 milions d’euros destinats a la seva acció de compromís social representen un 0’3% de l’EBITDA (beneficis abans d’interessos, impostos, depreciació i amortització), la qual cosa significa un percentatge força ínfim en comparació per exemple amb el volum envers els accionistes (1.400 milions d’euros) que representa el 35% de l’EBITDA. I a més, aquests 11 milions d’euros no estan servint per solucionar realment els problemes de la gent. De nou, hem recordat als directius i accionistes de Naturgy que la seva empresa no comercialitza amb qualsevol tipus de bé o mercaderia, sinó que està comercialitzant amb una necessitat bàsica, un servei essencial per a una vida digna. Partint d’aquesta premissa ens sembla lògic incorporar una visió que tingui en compte que hi ha famílies que no es poden permetre l’elevat preu d’aquest servei bàsic (ja sigui la llum, ja sigui el gas) i que per tant l’empresa ha d’assumir la responsabilitat que implica gestionar aquest dret fonamental. Per això, avui ens hem desplaçat fins a Madrid, i seguirem anant fins on faci falta, per demostrar que les afectades no ens aturarem fins a fer entendre a aquesta empresa que el que exigim és una necessitat bàsica, i que és urgent que incorporin en la política de la seva empresa la condonació del deute de les famílies en situació de vulnerabilitat.

Amb tan sols un percentatge molt petit de la seva xifra de negoci, i replantejant les necessitats reals dels seus clients en situació de vulnerabilitat, podrien acabar amb aquesta xacra que afecta avui ja a més d’un 10% de la població a l’Estat espanyol i oferir-los, d’aquesta manera, una segona oportunitat. Les famílies no poden esperar més i Naturgy té a la seva mà estar a l’alçada de les circumstàncies.

Descarrega la nostra intervenció en pdf aquí.

Ni set, ni fred, ni foscor,
i condonació!

L’APE, la FAVH i 24 entitats del territori reclamen a l’Ajuntament de l’Hospitalet solucions per garantir l’accés a l’aigua de tota la ciutadania

En els darrers mesos les entitats han detectat famílies en situació de vulnerabilitat sense accés a l’aigua

L’Hospitalet de Llobregat, 28 de març de 2019. L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) i la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de l’Hospitalet (FAVH), conjuntament amb 24 entitats del territori, ens hem concentrat avui davant la Plaça de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat per demanar al govern de la ciutat solucions per a les famílies que encara a dia d’avui es troben sense subministrament d’aigua al municipi.

 Vídeo: Concentración LH Agua

Precisament la setmana passada es va celebrar el Dia Mundial de l’Aigua, moment en el que recordem que l’aigua és un dret bàsic i universal, reconegut per l’Assemblea General de les Nacions Unides, que ha de ser garantit pels ens públics, com en aquest cas l’Ajuntament de l’Hospitalet. En aquest sentit, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va autoritzar mitjançant el Decret 2018/184 a Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana de Gestió del Cicle Integral de l’Aigua, a subministrar aigua, amb caràcter provisional i excepcional, a les persones i unitats familiars en situació de risc d’exclusió residencial. Aquest Decret ha estat notificat als 36 municipis metropolitans, inclòs l’Ajuntament de l’Hospitalet.

Al llarg dels últims mesos, les entitats del territori que acompanyem a persones en situació de vulnerabilitat, hem identificat nombrosos casos de persones i unitats familiars en situació d’extrema fragilitat sense subministrament d’aigua. En posar-se en coneixement de l’Ajuntament aquests casos la resposta per part del mateix ha estat desigual i en la majoria dels casos poc eficaç. Encara ara, després de mesos, algunes d’aquestes persones continuen sense accés a l’aigua. Des de les entitats tenim la sensació que no hi ha un protocol clar per aplicar el que estableix el Decret aprovat per l’AMB i aquest fet està jugant en contra de les famílies de l’Hospitalet que continuen avui sense subministrament d’aigua a les seves llars.

 

Per aquest motiu, ens hem concentrat davant l’Ajuntament més d’una vintena d’entitats que treballem dia a dia amb persones en situació de vulnerabilitat a l’Hospitalet i hem presentat un instància a l’Ajuntament per reclamar:

  • El protocol per escrit de l’actuació necessària per garantir l’aplicació de la mesura en casos de persones en situació d’extrema vulnerabilitat i sense subministrament d’aigua;
  • Que es posin en marxa amb la màxima celeritat les actuacions que calguin per solucionar el fet que encara a dia d’avui hi hagi a l’Hospitalet persones sense accés garantit al subministrament d’aigua;
  • Difondre i que es es doni a conèixer a les entitats de l’Hospitalet aquesta mesura per tal de poder assessorar les famílies que es troben en aquestes situacions i tinguin dret, així com els propis treballadors socials de l’Ajuntament;
  • Poder trobar-nos amb els màxims responsables municipals amb l’objectiu de compartir situacions i experiències, amb la fita de poder treballar una estratègia compartida.

És imprescindible protegir les persones i col·lectius en situació de màxima fragilitat i no té cap sentit que, existint les eines per garantir que no hi hagi cap família sense accés a l’aigua, no s’estiguin aplicant. S’ha de posar fi a la imatge de famílies omplint garrafes d’aigua de les fonts de l’Hospitalet per poder cobrir les seves necessitats bàsiques. És imprescindible que l’Administració i, en aquest cas, l’Ajuntament de l’Hospitalet, protegeixi i garanteixi el Dret Humà a l’Aigua per tothom.

  • FAVLH
  • Energia Justa
  • Aliança contra la Pobresa Energètica (APE)
  • Cooperativa LaFundició
  • PAH Hospitalet
  • Associació de Veïns i Veïnes de La Florida
  • Associació de Veïns i Veïnes Independent de Bellvitge
  • Associació de Veïns i Veïnes Som Santa Eulàlia
  • Assat50
  • No més Blocs #StopPDU
  • Espai Brotes
  • Cooperativa de consum Keras Butí
  • Col·lectiu Feminisme Revolucionari LH
  • Assemblea Cooperació per la Pau (ACPP)
  • Associació Benestar i Desenvolupament (ABD)
  • Col·lectiu Akelharre
  • Mujeres Pa’lante
  • Sindicat de Llogaters
  • Moviment per l’aigua pública i democràtica
  • Associació JIS
  • Associació ARA
  • Coordinadora de Ampas Endavant
  • Enginyeria sense Fronteres
  • Aigua és Vida
  • Tancada Migrant
  • Fundación akwaba

Naturgy, hem intentat que ens escolteu de totes les maneres. Durant aquests més de dos anys de campanya per a aconseguir la condonació del deute a famílies vulnerables us hem fet unes quantes visites a la vostra seu de Barcelona per a demanar reunions efectives, hem anat a Madrid, a la vostra junta anual d'accionistes, per a explicar-vos a vosaltres i a tots els membres de la vostra companyia, que les vostres polítiques de vulnerabilitat no són suficients, fins i tot ens hem encadenat a la vostra seu durant més de 12 hores. I no hi ha hagut manera, heu fet oïdes sordes, i heu continuat donant l'esquena a les famílies.

Ara us ho diem cantant i ballant, perquè si alguna cosa no ens heu llevat és l'alegria. Per molt que us obstineu a assetjar-nos per a reclamar-nos el deute no us el pagarem. I no és perquè no volem, sinó, com bé expliquen Vicki i la Cristina, perquè no podem. 

Ja està bé de fer negoci amb els serveis bàsics, coneixem els nostres drets i exigim que assumiu responsabilitats per a acabar amb la pobresa energètica amb els vostres beneficis multimilionaris.

Naturgy, volem que sapigueu que estem més fortes que mai. És necessari que doneu una segona oportunitat a les famílies i no pararem fins a aconseguir la condonació de deute.

#QuemadasPorLasDeudas #CondonaciónDeDeuda

Pàgina 1 de 78

Youtube

Loading Player...

Agenda

Augost 2019
M T W T F S S
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31