Dijous, 22 Agost

Comencem l'assessorament d'avui amb els següents casos:

Blanca de Barcelona: ve en representació de Cristina que viu en un pis de lloguer social. Fa un any que es van emportar el comptador del gas de l'habitatge per no poder fer front al pagament de les factures. Volen saber quins passos ha de donar. Se li aconsella que és millor que vingui al pròxim assessorament Cristina per poder conèixer millor el cas, i que sigui ella mateixa qui ens ho expliqui.

Ivonne de Barcelona: Viu en un habitatge recuperat amb els seus fills. Va acudir a la PAH i va parlar amb Josep, i li va aconsellar que vingués al nostre assessorament per explicar el seu cas. No té ni llum ni aigua. Ha tornat del seu país i s'ha trobat que durant el temps que va estar fos el seu exmarit que vivia en aquest habitatge no ha pagat cap factura de subministraments durant cinc anys, ara s'ha trobat amb un deute acumulat per falta de pagament, els subministraments van al seu nom. Primer de tot ha de regularitzar els subministraments, com encara no té el divorci se li aconsella que vagi a un advocat d'ofici, també a serveis socials i al PAE. Amb l'escriptura del pis i el certificat d'exclusió residencial, i ja pot donar-se d'alta.

Domi de Palautordera: Ens comenta que la tia d'una amiga que viu a Santa Coloma de Gramenet va ser a Endesa perquè no podia pagar les factures, li han contestat "que si no pot pagar que s'il·lumini amb una espelma". Aquí podem veure la poca sensibilitat i solidaritat amb el tema de la pobresa energètica.

  1. Cruz de Terrassa: Ens comenta que li han arribat dues factures de gas d'un total de 1.300 €. Se li recomana que faci una reclamació per escrit a Gas Natural, que facin una revisió del comptador estant ella present, i que després denunciï a Gas Natural a l'OMIC (oficina de consum) de la seva localitat.

Makechu de Barcelona: Ens comenta que va anar al PAE de les Corts i li han dit "que si no té avís de tall, no li poden fer el certificat d'exclusió residencial". Haurem de tornar a parlar amb les PAES que això no és així, que si ets una persona vulnerable encara que no tinguis avís de tall t'han de fer el certificat.

Antoine Pierre de Barcelona: No té ingressos, a casa viuen els seus tres fills, la seva dona i la seva mare. Ha anat al PAE i el de l'aigua el té solucionat, però ha de factures de llum i gas, i li ha arribat un avís de tall. Maria li aconsella que vagi al PAE a preguntar si li estan tramitant l'Informe d'exclusió residencial.

Hem acabat l'assessorament, que encara que queda poc temps per començar la mediació, nosaltres seguirem la setmana que ve repartint flayers #EncausadasPerAgbar.

Aquesta setmana ha estat molt intensa amb la campanya de suport a les nostres companyes #EncausadesPerAgbar, 'si ens toquen a una, ens toquen a totes!!

Comencem avui l'assessorament col·lectiu amb els següents testimonis:
Mavel de l'Hospitalet de Llobregat: Viu en un pis de lloguer, amb la seva parella i tenen dos fills, treballen els dos però només cobren uns 1.800 €, no poden fer front al pagament dels subministraments, ha anat a serveis socials i li han fet l'informe d'exclusió residencial. La factura de la llum està en mercat lliure, s'ha acordat fer un acompanyament per canviar el contracte a mercat regulat i així poder baixar una mica l'import de la factura. També ha rebut una carta d'avís dels nous comptadors, que els han de canviar perquè si passa del termini, li cobrarien un recàrrec de 250 €.

Griselda de Barcelona: Viu en un habitatge recuperat i té els subministraments irregulars. Li donaran el lloguer social i llavors ha de gestionar l'alta de la llum i de l'aigua.

Amecha de Barcelona: Des de fa dos mesos viu sense contracte de lloguer, el propietari no el vol renovar. Té dificultats econòmiques i prevé que no podrà fer front al pagament dels subministraments. Se li aconsella que vagi al PAE i sol·liciti l'informe d'exclusió residencial per evitar el tall.
Mojibor de Sta. Coloma de Gramenet: No té ni llum ni aigua, és un cas anterior que APE i PAH es van posar en contacte amb l'ajuntament però de moment el cas segueix sense resoldre.

David de Corberà de Llobregat: és un matrimoni que fa tres mesos que estan sense llum a la casa, se li va fer aquest divendres un acompanyament per intentar fer un nou contracte.

Patrícia de Barcelona: es queixa de la PAE del Guinardó, en aquesta oficina no estan ben informats.

Lucia de Nou Barris:, Es queixa que triguen més de 2 mesos i mig per fer l'informe d'exclusió residencial a la PAE.

Mohamed de Barcelona: ens comenta que la PAE del carrer Guàrdia li van dir que l'informe d'exclusió residencial no caduca i això no és cert.

José Luis de Barcelona: ens informa que la PAE de les Corts funciona molt bé.

Cecília de Barcelona: ens comenta que en sol·licitar el bo social des de la PAE, li han fet signar més papers.

Hem finalitzat l'assessorament amb dos acompanyaments previstos, un per al divendres i un altre dimarts.

Hoy hemos empezado el asesoramiento con el caso de Quim de la PAH de Ripollet; durante el tiempo que estaba en dación en pago no pagaba los suministros porque no tenía trabajo, en el piso vive su ex mujer y su hijo, él vive en una habitación de alquiler. Tiene una deuda acumulada con Endesa de 1900€ y nos consulta qué puede hacer: si pedir la condonación o fraccionar la deuda. Él ahora tiene trabajo y va pagando las facturas, quiere regularizar su situación. Su caso es el de muchas familias que al encontrar trabajo pueden ir pagando los suministros pero la deuda acumulada es una gran carga. Se le aconseja que su ex mujer pida el certificado de exclusión residencial para evitar el corte y hacer un cambio de nombre.

Alman de la PAH Sta. Coloma de Gramanet está en paro y no puede pagar las facturas, recibe amenazas de los acosadores reclamándole el pago de las facturas. Anteriormente se le hizo un acompañamiento y se le revisaron las facturas pero está muy agobiado con las llamadas y cartas que recibe.

A Mari Cruz de Terrassa, desde que le han puesto el contador nuevo ha recibido dos facturas, una de 22€ que ha pagado y otra de 600€ que no puede pagar. Se le aconseja que vaya a la oficina de Gas Natural de su zona y reclame.

Asia de Barcelona es el caso del anterior asesoramiento de escape de agua. Ella va pagando las derramas de la comunidad de vecinos, el problema que la comunidad ha cambiado de gestora para solicitar el informe de las obras que se están haciendo por causa de dicho escape. El viernes va a ir a la nueva gestora a hablar con ellos, para que le den el certificado de las obras para poder presentarlo en Agbar.

Justa de Sant Adrià; Nos comenta que la asistenta social no le quiere hacer el informe de exclusión residencial para evitar el corte de luz. Se ha quedado para hacer un acompañamiento a servicios sociales.

A Cecilia de Barcelona le han puesto el nuevo contador y ahora tiene miedo que le vengan facturas muy elevadas.

Esther del Vendrell nos comenta que a los afectados de la zona para bajar potencia les piden 60€. Nos pregunta, ¿que si la vivienda tiene más de 20 años si te pueden pedir el boletín? También nos comenta que SOREA en el Vendrell no informan de las ayudas en situación de vulnerabilidad, en cambio cuando van a Cunit es totalmente diferente.

Al terminar el asesoramiento María ha informado que Agbar ha denunciado a 3 compañeras, de la acción que se hizo el 27 de febrero pasado para pedir la condonación de la deuda acumulada a familias vulnerables. El próximo miércoles 16 se celebrará el juicio. Se ha dejado muy claro que por muchas denuncias que nos pongan,  nosotras no vamos a tener miedo, porque la razón está de nuestro lado, y no nos pueden hacer callar.

 

L’assessorament del dimecres 5 de juny comença com tots; explicant qui és l’APE i generant un espai de seguretat per aquelles persones nouvingudes. Després d’explicar els passos principals ha fer en cas d’estar en una situació de pobresa energètica i amb alguna mirada distreta per saludar a aquelles que fan una mica tard, es procedeix als assessoraments individuals.

Clàudia de Pineda de Mar es troba en que el febrer va aconseguir el permís de residència després del divorci de l’habitatge on viu amb la seva filla. Ell en la lectura del gas apuntava menys kw dels que eren i la Clàudia té por que quan apunti la lectura real li caigui un deute que no pot pagar. Respecte aquest problema, el seu advocat té altres preferències i l’assistenta social li recomana que no afegeixi més kw perquè sinó li tallaran el gas. Per la Clàudia, però, això no li soluciona la preocupació a que té un deute que va augmentant i, en assistir a la Creu Roja, com que no hi poden fer res l’han derivat a l’APE. La Clàudia manifesta la seva por i que no té ingressos, des de l’APE se li diu que no li podran tallar el gas per res del món i que s’asseguri de tenir l’informe d’exclusió residencial. El problema està en que Naturgy, de primeres, no permet fer canvis de nom quan hi ha un deute acumulat; com en el cas de la Clàudia on l’habitatge en el que resideix el titular del gas és el seu exmarit que és qui apuntava una lectura del gas inferior a la real.

Des de Premià de Mar, un home arriba desubicat i preocupat perquè acumula un deute de gas i electricitat, viu amb la seva dona i 2 fills. L’APE, primer de tot, li assessora que es canviï de tarifa amb Endesa de mercat lliure a mercat regular. També que s’asseguri de tenir l’informe de vulnerabilitat i que està en tot el seu dret a exigir una còpia a l’assistenta social en cas de dubtes. Pel que fa a l’electricitat se li recomana que demani un canvi de tarifa aplicant-se la discriminació horària. Per últim, que es dirigeixi a l’oficina de la seva companyia de la llum per demanar el bo social. Encara que això no li soluciona el deute, es prioritza primer de tot ordenar totes aquestes qüestions per, a partir d’ara, que pagui les tarifes més econòmiques i, pels pròxims assessoraments plantejar com fer front al deute.

Jon d’Hospitalet traspassa el seguiment del seu cas en el que necessitava aconseguir donar-se d’alta de la llum al seu local recuperat on viu. El principal problema que ens trobem en l’assessorament amb el Jon és que no parlem el mateix idioma i costa molt entendre’ns. Un company de l’APE l’ha estat ajudant per aconseguir donar-lo d’alta trucant a les oficines per la facilitat de la llengua, tot i això, no ho han aconseguit sense tenir el butlletí blau. Comencen a explicar que a través de la PAH han trobat un electricista que per 300€ li aconsegueix fer un butlletí blau i que ja ha pagat 70€. De seguida, sonen les alarmes entre les assistents de l’APE en detectar que aquest electricista està estafant el Jon i que no és la primera vegada sinó que entre l’APE i la PAH s’estava buscant a un electricista que estava estafant a persones patint pobresa energètica. Des de l’APE s’intenta fer entendre al Jon que desconfiem de l’electricista y que no recomanem seguir per aquesta via. Tot i això, amb l’idioma és molt complicat que ens entenguem, porten sent assessoraments frustrants per la frontera de l’idioma. És llavors quan es para l’assessorament per intentar buscar altres idiomes comuns i la Clàudia, de parla romanesa de seguida enganxa que es poden comunicar. En dos minuts tot està clar i amb la facilitat de la comunicació, de seguida l’ambient es relaxa alhora que s’anima per haver desencallat la situació i adonar-nos que el poder dels assessoraments col·lectius rau en que en col·lectivitat, la suma i sinèrgia de les habilitats i esforços de cadascú, fan que l’acompanyament sigui multiplicador i transformador.

La Rocio ha aconseguit canviar-se la titularitat però no ha posat la lectura i té una última factura de 80€.

Es marca un acompanyament per anar a Naturgy el divendres de la mateixa setmana per anar-hi totes les persones que ho necessiten.

És en el moment que acaben els assessoraments quan, el Jordi -primer afectat, després militant de l’APE-, que feia molt temps que no venia a un assessorament pren torn de paraula. S’acomiada de l’APE perquè la malaltia degenerativa que té li priva poder participar de l’APE però tot i les dificultats en la parla i en el control del cos treu una força i una energia immesurable. Recorda la força de l’APE i s’emociona en parlar del poder de la lluita col·lectiva. Des de l’humor i la sinceritat recorda tot el que l’APE l’ha ajudat a ell i agraeix a totes les persones de l’APE la força que es genera i que, a través de l’APE s’han aconseguit moltes coses i, sobretot, en transformar la por i  les injustícies en un empoderament personal i col·lectiu. La seva força arrossega a la resta de persones -participants des de sempre i d’altres que és el primer assessorament en el que participen- en una barreja d’emocions compartides entorn del sentit de l’APE. L’ambient, carregat d’emoció sobretot per aquelles qui han compartit lluita amb el Jordi, es transforma. El Jordi aconsegueix transformar un ambient pesat anterior a la seva intervenció de frustració i ràbia per les injustícies de la pobresa energètica, sobretot, perquè és molt complicat com avançar en les nostres reivindicacions front la impunitat de les empreses que van acumulant deutes inassumibles a les afectades. El Jordi, transforma aquest ambient pesat en un d’emotiu i de persones que se n’adonen que el que estan fent és necessari, que la lluita ja té sentit en el moment en que s’estan organitzant, creant un vincle i són capaces d’enfrontar-se a qui els hi està privant tenir una vida digna de ser viscuda. Entre llàgrimes i somriures les persones més properes al Jordi li agraeixen les seves paraules, li agraeixen que hagi vingut a acomiadar-se i s’intercanvien mirades de complicitat.

Finalment, el Jordi d’Hospitalet traspassa que una persona que coneix té un deute amb Agbar i que està fent el traspàs perquè aquesta persona no pot venir ja que està hospitalitzada. Es ressalta aquest fet perquè la clau de l’APE és participar dels espais col·lectius per resoldre el problema individual, que l’APE és una eina col·lectiva però qui fa el canvi és la persona. Se li traspassa a la persona que s’asseguri, primer de tot, de tenir l’informe de vulnerabilitat i se la convida a que, quan pugui, participi dels assessoraments.

Finalitza l’assessorament i, a mesura que s’aixequen de les seves cadires, companyes i companys de l’APE del Jordi se li acosten per buscar en espais més íntims dedicar-se algunes paraules, abraçades i acomiadar-se.

Youtube

Loading Player...

Agenda

Augost 2019
M T W T F S S
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31