Dimecres, 11 Desembre

Continuem assessorant i exigint condonacions del deute a les subministradores

L’assessorament del dimecres 22 de maig comença com tots; explicant qui és l’APE i generant un espai de seguretat per aquelles persones nouvingudes. Després d’explicar els passos principals ha fer en cas d’estar en una situació de pobresa energètica, es procedeix als assessoraments individuals.

Guillermina de l’Hospitalet: és la primera vegada que ve; està desconcertada i agobiada perquè rep missatges informant-la que té un judici amb Naturgy per fer front al deute que li han anat acumulant i des d’Aigües de Barcelona també se li exigeix que pagui un deute. Des de l’APE es farà un acompanyament per anar a Naturgy perquè es passi a la quota de mercat regular del gas i no la de mercat lliure i anar a AGBAR per demanar el número del deute i demanar-ne la condonació. També se li recomana que demani a l’assistenta social que li confirmi si s’ha de renovar l’informe de vulnerabilitat. Finalment, se la convida a participar al pròxim assessorament per poder fer un seguiment de la situació.

Farida de l’Hospitalet: és beneficiària del bo social tèrmic que no és excloent del descompte de les factures que es rep quan també tens l’informe d’exclusió. S’aprofita el seu cas per indicar a la resta de participants com es gestiona la carta per ingressar aquest bo. Es celebra que ho hagi aconseguit, així com haver-se passat a la comercialitzadora regulada per tal de pagar la tarifa més econòmica. Per altra banda, AGBAR l’acusa d’impagament malgrat té l’informe, així que també se li recomana que vagi a l’acompanyament a Aigües de Barcelona per aclarir de què l’acusen.

Nadia de Barcelona: es troba en situació d’emergència, ja que dimecres 22 de maig feia 4 dies que li havien tallat l’aigua sent mare de 3 infants. No només es troba en que li han augmentat les factures de l’aigua sinó que en voler-se canviar de nom a la companyia perquè estigués al seu, AGBAR li exigeix un deute de 800€ que l’antic propietari havia acumulat. Li han tallat l’aigua per exigir-li que eixugui un deute de 800€ que ella no ha provocat. Des de l’APE se li diu que és molt important que no signi res que desconeixi d’Aigües de Barcelona, ja que a vegades l’empresa fa firmar conforme la persona consenteix que ha de tornar el deute.

Mari Carmen de Barcelona: arriba contenta per celebrar que a través de l’APE es va aconseguir que es frenés que Aigües de Barcelona li hagués tallat l’aigua. Aigües de Barcelona li exigeix el pagament de factures que sumen 1000€ que corresponen a anys on ella no vivia al domicili. Des de l’APE se li diu que quan es dirigeixi al PAE (Punt d’Assessorament Energètic) com va fer, si està sense aigua és un cas d’urgència així que no li poden dir que no la poden atendre i té tot el dret a exigir que li tornin l’aigua tenint l’Informe de vulnerabilitat. Tampoc no rep les factures de la llum d’Endesa així que se li recomana que vagi a preguntar per assegurar-se que no hi hagi cap problema. Se li ofereix un acompanyament per ambdós casos.

Kadila de l’Hospitalet: ja ha aconseguit canviar el contracte al seu nom a Endesa, només li queda demanar la discriminació horària per aconseguir la tarifa més econòmica. Aprofitant que ja hi ha un acompanyament a la comercialitzadora, també se la convida a afegir-s’hi.

Jon d’Hospitalet: té molts problemes perquè l’assistenta social li faci un bon acompanyament, necessita donar-se d’alta de l’electricitat i des de l’APE també surt una persona voluntària per ajudar-lo, necessitarà el butlletí blau.

Així doncs, aquest dimecres 22 de maig ha estat un assessorament basat en l’escolta dels casos, en donar eines i en enfortir la seguretat per exigir els propis drets per tal que les pròpies afectades siguin les que exigeixin a les empreses de subministraments que viure és un dret i que, des de l’APE, la reivindicació és col·lectiva.

Avui ha vingut a l'assessorament Tim, un periodista anglès, per veure el funcionament de APE, i els casos que portem.

Els casos d'avui han estat els següents:

Mónica de Mollet: Fa 4 mesos que va signar el lloguer social amb el banc de Sabadell, guanya 300€ i paga de lloguer 100€. L'ajuntament li ha fet l'informe d'exclusió social solament perquè li posin el comptador de l'aigua, no donen cap informe més a Mollet si no hi ha avís de tall de subministrament. Li han denegat el bo social en Endesa, Josep li informa com ho ha de fer i sol·licitar-ho de nou.

Angel de Barcelona: Ens comenta que ha aconseguit el bo social d'Endesa i de l'aigua, També ens informa que en el punt energètic del Carmel també tramiten els bons socials.

Víctor de Santa Coloma de Gramanet: Ens comenta que Aldro Energia i Solucions li han passat una altra vegada a Gas Natural per no poder pagar les factures i li han dit que li van a fer un descompte d'un 30%, això no és veritat perquè li han passat al mercat lliure on paga molt més. També ens informa que ha rebut una carta del Síndic de Greuges, referent a la denúncia que va fer sobre assetjament del bufet d'advocats exigint-li el pagament del deute, li han dit que ells no tenen competència, pròximament APE es reunirà amb el Síndic. Ens comenta també del cas d'un company amb els comptadors de l'aigua que el cas està embussat.

María de Barcelona: S'ha canviat de companyia de la llum i ara està en Audax, li ha arribat una multa d'Endesa per tenir els subministraments irregulars. Se li aconsella que no accepti el deute, que escrigui a Sevilla, que el deute que li reclama no és seva. No vivia en el pis, acompanyant una còpia del lloguer social.

Amuro de Barcelona: Ens va conèixer repartint  flayers #*EncausadasporAgbar en la porta de l'oficina, ha vingut a l'assessorament molt content informant-nos que té aigua gràcies a l'acompanyament que va fer Mónica i María.

Lucinda de Barcelona: Es và canviar a Holaluz i té problemes amb les factures de gas i llum.

Lucia de Nou Barris: Ens comenta que el PAE del seu barri no funciona gens bé. Hem acabat l'assessorament organitzant per a la setmana vinent el seguir repartint flayers davant les portes de Agbar i els flayers d'assessorament.

Azael i Melissa de l'Hospitalet de Llobregat viuen en un habitatge recuperat i no tenen subministrament d'aigua des de fa 18 dies. Tot i tenir un nadó de pocs mesos i estar ja empadronats des de fa dos mesos serveis socials es nega a restablir el subministrament argumentant que no tenen els papers en regla. Seguim veient casos d'aquest tipus a l'Hospitalet: costa que serveis socials ajudi a persones en situació de vulnerabilitat tot i que la pressió de l’APE i altres col·lectius ha aconseguit que Agbar accepti posar comptadors i fer contractes a llars en aquesta situació. Tornaran a serveis socials reclamant els seus drets i si no se'ls torna a donar d'alta el subministrament d'aigua es farà una acció per xarxes socials. Tampoc tenen subministrament regular d'electricitat. Com sabem, donar d'alta el subministrament elèctric és més difícil perquè Endesa se segueix negant a fer contractes en aquests casos.

Sabina del Baix Guinardó (Barcelona) té l'electricitat amb Naturgy i vol saber si és preferible tenir el subministrament contractat amb Naturgy en lloc d'Endesa. Comprovem que té un contracte amb tarifa regulada i bo social. Per seguir baixant la factura li recomanem baixar la potència a 2,4 kW i intentar de no posar electrodomèstics amb consum elevat al mateix temps. També li expliquem que pot canviar el seu contracte a discriminació horària. I recordem a totes que amb el canvi d'horari d'estiu des del cap de setmana passat la tarifa vall va d'onze de la nit a una del migdia.

Paco, el representant de l'Associació de Veïns de la Mina, ens explica avenços en el cas de les més de noranta famílies sense subministrament regular d'aquest barri. Gràcies a l'activitat dels diferents col·lectius i organitzacions implicats s'estan posant molts comptadors i han despenalitzat les multes als més vulnerables, als quals també els han proporcionat el butlletí blau. Els nous comptadors s'estan instal·lant en una cambra en els baixos dels blocs afectats. L'Ajuntament i Endesa s'ha compromès a posar una porta que enviarà automàticament una comunicació a Mossos si algú intenta obrir-la sense permís. Durant molt de temps les desconnexions massives en aquest barri estaven fent pagar justos per pecadors, en part per la problemàtica associada a les plantacions de marihuana en alguns dels pisos enganxats. Felicitem als companys de La Mina pels avenços aconseguits. No són passets, són passos de gegant!

Khadija de l'Hospitalet de Llobregat cobra una ajuda de 400 euros per situació d'atur i no poden pagar ni llum, ni aigua, ni gas però serveis socials els diu que no poden fer res. Hi ha preocupació per un possible tall. Els recordem que gràcies a l'informe de risc d'exclusió residencial i a la llei 24/2015 no els poden tallar el subministrament. És la nostra llei i va sortir de carrer. També revisem les factures. Per a la de la llum, confirmem que estan en mercat regulat i recomanem baixar potència i contractar discriminació horària. Dilluns que se'ls farà un acompanyament a Endesa per també fer un canvi de nom en el contracte (el titular ja no viu a l'habitatge) i sol·licitar el bo social. Per a la factura del gas, se'ls aconsella passar a mercat regulat i eliminar el servei OKGas d'Endesa que costa 17 euros al mes i és del tot innecessari. També se'ls suggereix no tenir gas i electricitat en la mateixa companyia (Endesa) perquè si hi ha algun impagament es posen en risc els dos subministraments. Es farà un acompanyament a l'oficina d'Agbar per gestionar el canvi de nom i els recomanem demanar el fons de solidaritat en serveis socials.

Isabel de Blanes porta unes cartes que li ha enviat Endesa reclamant factures endarrerides de 2016 amb informació contradictòria. Anirà a Punt de Servei d'Endesa a Blanes per sol·licitar còpia de les factures per intentar aclarir quant deu. Es planteja el dubte de les persones que surten d'una situació de vulnerabilitat per millora en les seves condicions i ja no estan cobertes per l'informe de risc d'exclusió residencial. Hi ha preocupació per les factures que no s'han pogut pagar mentre s'estava en aquesta situació. Si es produeix trucada de subministradores reclamant el deute en aquests casos una opció és buscar cobertura legal a l’Agència Catalana de Consum.

Domi de Blanes explica que a Sant Feliu de Guíxols estan fent contractes de llum a llars que ocupen habitatges a través de Som Energia. Encara que Som Energia té molt pocs clients vulnerables, tenen una sensibilitat cap a qüestions de pobresa energètica. El que se sap fins ara és que Endesa Distribució no permet fer contractes nous a clients que operen a la zona on tenen la xarxa distribució en règim de monopoli (com és el cas de Catalunya), tant és amb quina comercialitzadora es contracti. Es recorda que la llei 24/2015 protegeix també a clients en mercat lliure.

Avui iniciem l’assessorament amb una intervenció d’un company que està fent una investigació sobre pobresa energètica. Vol fer diverses entrevistes per a recollir la visió de les persones afectades i el seu procés d’apoderament.

Com sempre, introduïm l’assemblea explicant en què consisteix aquest espai d’assessorament col·lectiu, l’històric de l’APE i els passos a seguir en un inici quan un detecta que està en situació de pobresa energètica.

Comencem amb els casos que venen avui per primer cop a l’assemblea:

Mohammed de l’Hospitalet porta les factures de la llum, que té a mercat lliure i també una potència que podria baixar. A l’aigua no té cap descompte aplicat. Li preguntem i tampoc està anant a l’assistent social. Li expliquem que el primer que ha de fer és demanar l’informe de Risc d’Exclusió Residencial i els diferents descomptes i tarifes que se li poden aplicar. També en la llum li recomanem que baixi la potència i es canviï a mercat regulat, alhora que demani discriminació horària i el bo social. Per al gas li convé també passar-se a mercat regulat amb la tarifa TUR.

Amaia del barri de Sant Martí ja ha anat al PAE per a l’informe de Risc d’Exclusió Residencial però no té els descomptes aplicats. Per al gas ens comenta que no sempre apunta la lectura i li comentem que segurament li estan fent lectures estimades, que per això li puja tant. Li recomanem que sempre apunti la lectura del gas.

La Susana, de Sant Joan Despí, que ja fa temps que està lluitant el seu cas, va presentar un escrit per a que a partir d’ara tot el que li comuniquin a nivell judicial ho facin a ella mateixa, i no a l’advocada, en qui ha perdut la confiança. No li han deixat fer-ho i demanarà un canvi d’advocada. La resolució en contra que té es pot solucionar extrajudicialment (negociació amb Endesa) o que Endesa demani l’execució de la sentència. Ja li han embargat els pocs diners que tenia al compte.

La Luz de Cornellà de Llobregat es va llevar un dia i no tenia llum. Està molt angoixada perquè tot i que ja té llum, des de novembre que està amb dos rebuts molt elevats, de més de 300 euros. Els rebuts no estan al seu nom, tot i que viu de lloguer. Es va dirigir a l’assistent social i li va dir que havia de pagar els deutes pendents, que no la podia ajudar perquè té feina i ja té ingressos. Però la realitat és que encara que té ingressos a casa són 3 persones només amb el seu sou, i entren en els barems de la 24/2015. Li recomanem que demani l’informe de Risc d’Exclusió Residencial i que demani el canvi de titular. En fer-ho, igual que a en Mohammed li recomanem que es passi a mercat regulat amb discriminació horària i baixant potència.

L’Eva viu en Sant Martí. Te les factures molt elevades i necessita reduir-les per a poder-les pagar. A casa són 5 i hi ha dos sous, i intuïm que si són mileuristes no superen els barems de la 24/2015. Li recomanem com a la resta de companys els consells habituals per a reduir les factures i demanar tots els bons i descomptes disponibles, i que es dirigeixi al Punt d’Assessorament Energètic per demanar l’informe de Risc d’Exclusió Residencial.

Luis de Fort Pienc consumeix en 3 mesos el que consumeix una família mitja a l’Estat espanyol en un any. Ja li van revisar les factures al PAE però pràcticament no ha reduït el consum. Creiem que potser està perdent energia per algun lloc i li recomanem que demani al PAE una auditoria energètica.

Rocío de l’Hospitalet també te factures molt altes. Ja havia vingut abans i li vam recomanar tot el que podia fer per a reduir-les però segueixen sent molt elevades. El consum és molt alt, com el Luis de Fort Pienc, però a Hospitalet no sabem si fan auditories energètiques. Tant ella com nosaltres preguntarem a l’Ajuntament.

Kati, també de l’Hospitalet va tenir un desnonament fa un temps i va haver de recuperar un habitatge. Va estar venint a APE i en contacte amb una persona de l’Ajuntament per a poder regularitzar el subministrament de l’aigua. Agbar li va comptador i mai li van fer signar cap contracte. Li aconsellem que vagi a Agbar i a l’Ajuntament i que demani que el seu procés de regularització sigui degudament finalitzat.

Matilde de Cornellà, que ja havia vingut anteriorment, va aconseguir que li reduïssin un deute per tenir el subministrament punxat. Ara encara no li queda clar si

Lucía de Ciutat Meridiana té un nou avís de tall de gas. Va parlar amb serveis socials i li han dit que si no la pot pagar que no la pagui. També ha anat al PAE i li han dit que l’informe de Risc d’Exclusió Residencial no els consta a Naturgy, perquè no està al seu nom. Li recomanem que intenti regularitzar per a posar-ho al seu nom. D’altra banda ens comenta que faran un menjar solidari per fer caixa de resistència per les multes pels desnonaments de les companyes que resisteixen a Ciutat Meridiana.

Rossmary de Barcelona es queixa de que als PAE els informes de Risc d’Exclusió Residencial no els fan amb la celeritat que deurien i que cada any caduquen i has de tornar a presentar tot.

Per finalitzar es presenta a l’assemblea en Marc, que es dedica als reportatges fotogràfics i vol fer-ne un sobre pobresa energètica, a títol individual. També es vol implicar en el moviment i el convidem a venir a les accions per visibilitzar també, més enllà dels casos personals, la lluita del col·lectiu.

Finalitzem les intervencions i en aquesta ocasió no acordem cap acompanyament urgent, tot i que ens quedem pendents del cas d’avís de tall de la Luz. Ens retrobem en 15 dies per veure com cadascuna ha pogut evolucionar en el seu cas.

Youtube

Loading Player...

Agenda

Decembre 2019
M T W T F S S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31