Dilluns, 09 Desembre

Avui, dimecres 23 d’octubre, a l’APE hi ha moltes cares desconegudes. Ens acompanyen diferents persones d’entitats europees relacionades amb la pobresa energètica per conèixer  què fem a l’APE. Així doncs, com sempre, comencem explicant qui som, d’on sortim i, abans de començar cas per cas, s’expliquen els passos genèrics que calen fer en cas de patir pobresa energètica. A les veus de les companyes, ressona com un eco la veu del traductor simultani que amb una admirable rapidesa va traduint. Al principi desconcerta i anem buscant l’equilibri perquè aquest eco no distregui el ritme de l’assessorament. Comencem.

El primer en parlar, és en Ruperto de Barcelona, primera vegada que ve a l’APE. Viuen una parella i el seu fill i es troben amb unes factures de gas, llum i aigua excessivament elevades si hi afegim que estan tot el dia treballant a un bar i que, per tant, no gasten massa subministrament. Pel que fa a l’aigua sembla que tingui una averia així que se li aconsella que li miri un lampista i que amb la factura que demostri l’averia, ho porti a Agbar perquè li tornin els diners de les factures amb averia. Respecte llum i gas se’ls hi recomana que es passin del mercat lliure al regular per tenir la tarifa més econòmica i, en cas de la llum, que també es passin a la discriminació horària, que redueixin la potència a 3’4 i que mirin si són beneficiaris del bo social. Per últim se’ls hi aconsella que demanin si són beneficiaris de l’informe d’exclusió residencial, la parella mostra la seva indignació que estan tot el dia treballant i que no tenen temps. Se la convida que vinguin al pròxim assessorament per poder fer un seguiment.

Seguim amb la Dora de l’Hospitalet que, igual que l’últim assessorament, espera que des de l’APE fem un acompanyament per resoldre els seus problemes amb les factures. Costa fer l’assessorament allà perquè es demanen coses complicades i tant ella com el seu marit són molt grans i els hi ve gros el que han de fer. Ella, amb més de 70 anys i la seva parella, amb 86, clamen que no perdran les forces per tenir justícia i poder viure bé. Donen les gràcies a tothom per la paciència en el seu cas i es disculpen per no entendre-ho tot però ella vol respecte i dignitat per tothom. Paraules que a l’assessorament s’acullen amb forts aplaudiments.

La Delia de Barcelona presenta un cas de Naturgy que a les presents sorprèn perquè li posen traves per un tràmit que des de l’APE ja es creia superat. La Delia es troba que des del febrer està en una nova vivenda de la qual es volia fer titular dels subministraments. Ella té l’informe d’exclusió residencial i està tramitant la gestió dels subministraments a través del PAE. Es va trobar que Naturgy no li deixava posar els subministraments al seu nom perquè té un deute anterior. Així doncs, la Deli va posar com a titular al seu fill però ell no té l’informe d’exclusió residencial així que es troben en una situació d’inseguretat energètica. Des de l’APE ja s’havia superat que Naturgy no es pot negar a posar com a titular una persona vulnerabilitzada que pugui tenir un deute anterior. Per tant, se li transmet la seguretat que pot anar tant al PAE com a la mateixa Naturgy (on ella se senti més segura) per exigir que la posin com a titular.

Continua el Víctor de Santa Coloma; Aldro, empresa comercialitzadora de gas, l’ha portat a judici per un deute de 329€. El Víctor té l’informe d’exclusió residencial i, juntament amb l’APE, ha presentat un recurs a l’acusació.

Arriba la Ingrid de l’Hospitalet i, com que és la primera vegada que ve, es prioritza el seu cas. Es troba ocupant amb la seva filla de 6 anys i vol donar-se d’alta del subministrament. Se li aconsella que s’actualitzi l’informe d’exclusió residencial que a l’Hospitalet exigeix que ha de ser cada tres mesos. Per donar-se d’alta ha d’aconseguir que només li demanin el compte bancari i el butlletí blau.

La Carmen de Barcelona explica que amb el PAE ja ha demanat el bo social, l’únic que està angoixada perquè amb el certificat de retencions d’Hisenda s’ha trobat amb unes retencions que no esperava que es deuen a la seva precarietat laboral i està atabalada. Des de l’APE les seves companyes l’animen i tranquil·litzen.

Finalment, la Nelly de Barcelona explica que ja ha demanat el bo social al PAE. Està contenta i, sobretot, perquè és un gran pas respecte l’últim assessorament, on estava força perduda amb tot el llenguatge administratiu.

Ens trobem que moltes són persones migrades que no entenen les factures que els hi arriba ni quins drets tenen perquè, evidentment, han d’assimilar moltes coses i entendre com funciona l’administració i aconseguir que Naturgy o Endesa no els hi colin les tarifes més cares. Acabem l’assessorament i, el traductor descansa, les persones europees marxen comentant el que han vist i les companyes de l’APE també es queden fent observacions de l’assessorament.

Comencem el curs amb un nou assessorament col·lectiu, després d'un mes sense veure'ns. A l'assessorament d'avui han vingut dos casos nous, però reprenem també els casos d'altres companyes que ja fa temps que estan lluitant pels seus drets.

Comencem com sempre donant la benvinguda a totes les persones participants. Durant l'estiu hi ha hagut molta confusió sobre possibles talls de llum per part d'Endesa, ja que l'empresa va enviar una carta amenaçant a més de 200 municipis de Catalunya que començaria a tallar el subministrament si els ajuntaments no pagaven el 50% del deute acumulat. Ens afanyem a negar aquestes afirmacions, ja que la Llei 24/2015, impulsada per la ciutadania, prohibeix aquest tipus de talls. Diferents administracions ja s'han posicionat públicament i de forma unitària contra aquestes amenaces d'Endesa i avisen que hi haurà sancions si Endesa realitza qualsevol cort il·legal.

El primer testimoniatge que escoltem és el de la Jessica, del barri de Sant Martí a Barcelona. Va ser estafada amb el lloguer de l'habitatge. Està sense aigua des de l'agost. Ara mateix no està empadronada, amb la qual cosa no pot acreditar que hi viu. Va fer el tràmit el 25 d'agost i està a l'espera que vinguin a fer la visita de comprovació. Li hem recordat que l'Ajuntament té un conveni amb Agbar en el qual es garanteix el subministrament d'aigua també a les persones que estan en un habitatge recuperat, però que per a això el padró és indispensable. Estarem a l'espera de com evoluciona el seu cas en el següent assessorament si aconsegueix el padró.

Seguidament exposen el seu cas la Daniela i el Cristian, del barri de Gràcia a Barcelona. Estan en un habitatge recuperat i ella està embarassada de 37 setmanes. Agbar els ha enviat una carta comunicant-los que han trobat frau en la connexió. Volen informar-se dels passos a seguir per regularitzar la seva situació. Els donem els mateixos consells que en el cas anterior, i insistim que en Serveis Socials i en el PAE tinguin constància de la seva situació, que és extremadament delicada.

També la Vicky de Sant Adrià de Besòs ens actualitza la seva situació. A l'agost va tenir dos talls de llum, saltant Endesa el principi de precaució recollit en la Llei 24/2015. Ella es va posar en contacte amb Serveis Socials i va anar a Endesa a reclamar. En el segon tall li van comunicar que l'Informe d'Exclusió Residencial no estava vigent, sinó que estava en tràmit de renovació i que tenia amenaça de tall per al 12/09/2018. Ha esbrinat que li falta per lliurar una documentació sobre el que cobra el seu fill. De totes maneres li hem comentat que en cas de poder acreditar la seva situació, Serveis Socials el que ha de comunicar és precisament això, amb la qual cosa Endesa no pot tallar perquè encara s'està estudiant la seva situació, i davant el dubte, el principi de precaució precisament protegeix a les persones en situació de vulnerabilitat en aquestes ocasions d'impàs.

El Segundo i la Susana de Sant Just han vingut avui també a actualitzar el seu cas. Segueixen amb el deute amb Endesa, que li va ser exigida via judici, i Legálitas segueix assetjant-los exigint el pagament. Ara la seva advocada va presentar un recurs en el qual argumenta que per molt que la sentència digui que han de pagar, ells no tenen aquests diners, i en qualsevol cas no se'ls pot embargar una part del sou que és mínima per viure; i la necessitat d'unes quotes ajustades a la seva situació. Ens seguiran informant quan el jutge decideixi sobre la qüestió.

Finalment va parlar l'Olga, del barri de Bon Pastor a Barcelona. La seva situació amb els subministraments està solucionada. Té el seu informe d'exclusió residencial i encara que no està pagant factures no li poden tallar gràcies a la Llei 24/2015. El problema és que en l'última visita amb l'assistenta social, aquesta li va dir que havia d'intentar pagar a poc a poc. Li recordem que el primer és menjar i que el pagament de les factures no ho prioritzi si ha de cobrir altres necessitats imperants. En Serveis Socials li van dir que no podien ajudar-la econòmicament, i ella està sense recursos en esgotar una prestació que rebia. Una companya s'ofereix a fer-li un acompanyament en una nova visita amb l'assistenta, per intentar que li donin una mica de suport i seguiment més específic si s'escau.

Posteriorment vam tancar la part dels casos de l'assessorament i ens vam preparar per a una sessió de coordinació amb moltes ganes de fer valer els nostres drets més que mai, en aquest nou curs que s'ha iniciat amb una empresa volent saltar la Llei 24/2015. Seguim organitzades i determinades, i no ho permetrem.

Ni set, ni fred, ni foscor!

Aquí teniu la crònica del 10 de juny de 2015, escrita des de les vivències de dues activistes de l’Aliança contra la Pobresa Energètica, la Neus Escofet i la Lucía Navarro, on descriuen les històries de vida que transiten pels assessoraments col·lectius; les seves lluites, esperances de canvis, i victòries quotidianes.

 “Al asesoramiento de hoy han venido 17 nuevos miembros. Algunos de esos nuevos rostros son de personas voluntarias que vienen a colaborar en lo que pueden o para ver cómo funcionamos y recopilar información. Otros son nuevos afectados de pobreza energética que se asoman con la angustia de no saber cómo enfrentarse a esta situación, para compartir sus experiencias y los problemas que tienen con las suministradoras o el ayuntamiento porque no pueden empadronarse. Y los de carácter urgente, que son los que no tienen suministros o tienen aviso de corte inminente.

Cinta viene de Les Terres del Ebre, vive en una casa del banco, no tiene ni luz ni agua.Ha venido con otra compañera para ver cómo funcionamos e informarse de los pasos que debe hacer para poder darse de alta de los suministros.

Pedro, empadronado en Ripollet, no cobra ninguna prestación y vive en una casa ocupada del banco. Lleva 3 meses sin luz. Uno de los problemas de estar sin luz es que todas las persianas del piso son eléctricas y no las puede ni subir ni bajar, aparte de todo lo que comporta vivir sin luz.

Cristina, de Badalona, vive en el barrio de la Salut. Tenía varios avisos de corte de suministros. Endesa le ha cambiado el contador por uno de los nuevos y ha dejado de recibir facturas. Hemos deducido que está en una situación como si tuviera pinchada la luz, esto es un gran problema porque la compañía luego hace unas lecturas estimadas totalmente ilegítimas. Hay que regularizar la situación.

Mercy está negociando un alquiler social con el banco en un piso en el que lleva un año y medio empadronada. Todas las facturas aún vienen a nombre del antiguo propietario. Hay que averiguar lo que debe e ir a la asistenta social.

Celeste tiene dos hijos, aviso de corte de luz, gas y agua. Tiene una factura de agua de 500€, por la que le han aconsejado ir a los servicios sociales para que se pongan de acuerdo con la compañía, ya que Agbar dispone de un fondo de solidaridad. Debe unas facturas bastante importantes de luz y ha recibido una carta que le van a rescindir el contrato. Le piden 98€ para restablecer el gas le reclaman una deuda de más de 200€ cuando su consumo real es de unos 50€.

El caso de Maika es increíble. Gas Natural la llevó a juicio, entraron en su casa y se le llevaron el contador y le embargaron la nómina. Se pudo dar de alta otra vez pero a nombre de su pareja.

Una vez más, se van a preparar grupos de acompañamiento a las dos suministradoras para exponer la dura realidad de los afectados y buscar una solución que ya sabemos que no será la que a nosotros nos gustaría.

Vamos a exigir que se restablezcan los suministros a aquellos compañeros y compañeras que se han visto afectados por cortes y para evitar nuevas vulneraciones de derechos humanos”.

Proper assessorament: Dimecres, 8 de juliol a la seu de la FAVBarcelona; c/ Obradors, 6-8 de Barcelona.

Un dimecres més vam començar l'assessorament explicant qui som, com ens organitzem i els èxits assolits al llarg d'aquests anys de vida de l'Aliança contra la Pobresa Energètica. Un cop fet això vam passar, com sempre, a tractar els casos que arriben a l'assessorament:

  • Myroslavade Santa Coloma de Gramenet, viu amb els seus fills en un pis pel qual paga un lloguer. No obstant això, mai ha tingut contacte amb el propietari, de qui no sap ni el seu nom. Una tercera persona fa d'intermediària per als pagaments. Un dia els intermediaris entre ella i el propietari li diuen que s'ha d'anar de l'habitatge, li tallen l'aigua i la llum i li posen dificultats perquè aconsegueixi empadronar-s'hi. Finalment aconsegueix el padró, el que li permet recuperar l'aigua, però no pot restablir la llum per no ser propietària.
  • Gloria Patricia, de Barcelona, explica que va llogar un pis per mitjà d'una immobiliària. Des de la immobiliària li van explicar que l'anterior inquilí tenia la llum punxada, pel que va haver de realitzar l'alta pagant els costos que això comporta. Uns mesos més tard, rep una multa que ascendeix a gairebé 3.000 € per haver estat connectada a la llum de manera irregular. Per sort, amb el contracte de lloguer i l'ajuda del PAE aconsegueix demostrar que ella va entrar a viure més tard, però tot i així el propietari i la immobiliària li pressionen perquè es faci càrrec de la multa.
  • Maria Eugenia, de Barcelona, va arribar a un pis en el qual va haver de donar d'alta la llum, amb els 400 € de cost que això comporta. Ella va demanar a Endesa que li fraccionés aquest pagament, cosa que no va ser acceptat. Per si fos poc, li arriben factures de més de 100 € mensuals, i Endesa li diu que no pot canviar-se a mercat regulat fins que no passi un any des que va donar d'alta la llum. Ara té un deute acumulat de l'alta més les factures del període en el qual no es podia canviar de tarifa. A més, rep trucades d'assetjament perquè pagui el deute (l'última fa dues setmanes), la qual té intenció de pagar, però no pot sense un fraccionament.
  • Silvia i Carlos viuen amb els seus dos fills a Santa Coloma de Gramenet. El comptador de llum del pis en què viuen, que no està al seu nom, té un deute de 400 €. A causa d'aquesta situació han patit un tall de llum durant 15 dies, i tenen por que els torni a passar en qualsevol moment. Per regularitzar la situació estan intentant canviar el comptador al seu nom, encara que per això hagin d'assumir els 400 € d'una multa que no és seva. No obstant això, des d'Endesa, els estan posant moltes dificultats per fer el canvi de nom.



Pàgina 1 de 24

Youtube

Loading Player...

Agenda

Decembre 2019
M T W T F S S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31