Dimarts, 31 Març

Avui comencem l’assessorament donant la benvinguda i expliquem com va néixer l’APE, com funcionem i quins son els principals llocs als que ens hem de dirigir si ens trobem en una situació de pobresa energètica. Aquesta tarda hi ha tres persones noves a l’assessorament, a continuació us compartim les seves històries.

L’Adonis vivia a Barcelona, però després de patir un desnonament va marxar a Cervelló, on ara viu en un habitatge recuperat. Al seu nou pis, els subministraments segueixen a nom dels antics llogaters. Ell vol posar-los al seu nom, però li demanen que pagui les factures pendents i que presenti el contracte de lloguer o compra. Com que Cervelló forma part de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, li expliquem que en base al conveni firmat amb Agbar, pot sol·licitar un comptador social d’aigua. Ha d’anar a serveis socials per gestionar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial i l’Informe d’Urgència Social i portar-los conjuntament amb el padró a Agbar. Li recordem també, que quan faci l’alta del contracte sol·liciti les 3 ajudes a les que té dret. Amb la llum, desgraciadament encara no existeix cap solució perquè les persones que viuen en llars recuperades puguin regularitzar el contracte.

El següent en parlar és l’Antonio. La seva situació és molt semblant a la de l’Adonis i a la de molts altres companys i companyes que passen per l’APE últimament. Viu en un habitatge recuperat a Cerdanyola i també vol regularitzar els subministraments. Ell ja ha començat les gestions amb serveis socials per sol·licitar un comptador social d’aigua i té hora aquesta setmana perquè li entreguin la documentació. Esperem que pugui tramitar la sol·licitud quan abans millor, perquè ja porta dues setmanes sense aigua!

L’últim cas és molt complex. El Mohamed ens explica que està ocupant uns baixos al Clot amb el permís del propietari. Viu allà amb la seva germana i la seva neboda de 9 anys des de fa un any, quan els van fer fora de l’habitació que llogaven, per no poder pagar. El local no té subministraments ni instal·lació de cuina. Com es tracta d’una situació tan complexa, creiem que el millor es derivar-lo al PAE i veure si poden entrar a la mesa d’emergència i exigir un reallotjament digne.

Després d’actualitzar-nos sobre els casos que ja coneixem, iniciem la coordinació. Avui, entre altres temes, comencem a organitzar la festa d’aniversari de l’APE el proper 29 de març!

Avui iniciem l’assessorament sent poques, i la majoria conegudes, però a mesura que avança la tarda van apareixent més persones. Com sempre, compartim primer l’històric de l’Aliança i el funcionament d’aquesta assemblea col·lectiva i espai de suport mutu. Tothom hi és benvingut i és també un espai on empoderar-nos i deixar de sentir-nos culpables, assenyalant les veritables responsables de que encara es vulneri el dret als subminsitraments bàsics: les grans companyies que se’n lucren.

El primer en explicar el seu cas és en Franklin de Sant Andreu de la Barca. En Franklin ens comenta que paga massa per l'aigua i la llum. Ens mostra les factures i veiem que efectivament són massa elevades. Pel que fa a l'aigua considerem que pot ser que hi hagi una fuga, ja que són dues persones a casa i per a una factura trimestral (Aqualia factura cada 3 mesos) haurien de tenir un consum d'uns 18m3 i estan gairebé doblant aquest consum. Es fan recomanacions per identificar si hi ha fugues i per a demanar tots els bons i ajudes disponibles. Pel que fa a l'energia està amb Repsol. Comenta que el van canviar sense que se'n adonés, i li recomanem que torni a mercat regulat amb PVPC i demani el bo social.

La següent persona en compartir la seva situació és l’Olga de Bon Pastor. S'ha adonat que no li van aplicar la discriminació horària en el seu moment i ara volen cobrar-li comissió per aquest canvi. Creiem que és un tràmit que a partir d'ara potser hauríem de tenir la confirmació per escrit, perquè no ens diguin després que no es va demanar en el seu moment.

També ens comparteix el seu cas l’Eloi de Poble Nou. L'Eloi, a qui un veí seu membre de l’APE ha fet seguiment des de fa gairebé un any, ja té aigua per fi! Després de 7 mesos sense accés a aquest subministrament, i vivint en ocupació al seu propi pis que el banc li va voler treure, ha aconseguit regularitzar el subministrament de l’aigua. El Dret Humà a l’Aigua i al Sanejament no entén de règim habitacional i s’ha de garantir a tota persona, especialment a aquelles en situació de vulnerabilitat. El seu era un cas especialment complicat perquè calia canviar l’escomesa, i ha estat això el que ha endarrerit tot el procés, però el seu cas ens recorda que «Sí se puede!».

A continuació parla la Leonor de Sabadell. Després de venir a un altre assessorament, es va dirigir a les seves companyies a optimitzar les factures. Li van dir que la discriminació horària no li sortia a compte, però si que li han aplicat la resta de descomptes que li vam aconsellar fa alguns assessoraments. Ha aconseguit baixar la factura de 140 a 27 euros (li han atorgat el bo social elèctric amb descompte del 40%), la qual cosa ens corrobora que amb factures ajustades les persones sí que podrien pagar en la majoria dels casos. Però la manca de voluntat de les companyies per ajustar aquestes tarifes i ajuts segueix col·laborant en fer la bola del deute més i més gran cada dia.

Seguidament ens comparteix el seu cas el Paco de Nou Barris. Al Paco li cobraven només 9 euros del canon (aplicació del cànon social) de l'aigua, però va demanar que per la seva situació de vulnerabilitat no li cobressin. Tenia factures impagades amb Agbar on l'únic que li estaven cobrant era aquest Cànon. Ell es va adreçar a l'Agència Catalana de l'Aigua per posar-los en coneixement i informar que ell estava en situació de vulnerabilitat. Habitualment això era un problema i Agbar posava problemes, perquè Agbar és subsidiària de l'administració. És a dir, ha de pagar a l'Agència Catalana de l'Aigua el cànon de l'aigua encara que la persona usuària no ho aboni. En els últims mesos, però, ha canviat la legislació. Ara el Paco està exempt del cànon (si no el paga Agbar no ho ha de pagar a l'ACA) i per tant paga encara menys de la factura de l'aigua.

Per últim intervé la Lourdes, de La Roca del Vallès. La Lourdes té els subministraments a nom de l'ajuntament i això li dificulta accedir a descomptes i ajudes i a portar control sobre les seves factures. A més les factures no corresponen al període en que ella ha estat al pis. Li recomanem que demani tota la informació del seu cas i totes les seves factures a l’Ajuntament. És el seu dret tenir la informació i poder gestionar ella les tarifes o condicions contractuals que millor li convinguin, perquè sinó, de nou, estarà acumulant un deute que no es correspon amb els seus usos i les seves necessitats. És de rebut que les factures les posin al seu nom, i no de l’ajuntament. I és intolerable que sigui l’ajuntament qui en aquest cas estigui posant pals a les rodes. Quedem en que al proper assessorament els digui com li ha anat en la negociació.

I sense més ens acomiadem fins el proper assessorament, anunciant també que serà en el marc de la setmana europea contra la pobresa energètica, i per a la qual estem també preparant una acció de denuncia.

Avui, 19 de febrer de 2020, l’assessorament regular de l’APE cau en plena setmana contra la Pobresa Energètica.

Ha estat una tarda una mica diferent, perquè després de l’assessorament hem organitzat conjuntament amb altres col·lectius en defensa dels Drets Humans i en lluita contra l’Emergència Climàtica una concentració davant les portes de la seu central d’Endesa, per assenyalar-la com a màxima responsable de la Pobresa Energètica i l’Emergència climàtica. Les que hem pogut ens hem reunit una mica abans per preparar les pancartes. A les 17 en punt però, iniciem l’assessorament i donem pas a escoltar els casos de les persones que venen per primera vegada, així com a explicar-nos les novetats de casos que ja coneixem des de fa més temps.

La primera en parlar és la Jessica, veïna de Nou Barris. Ve a l’assessorament amb el seu fill, amb el qual viu en un habitatge recuperat des del desembre de l’any passat. Vol normalitzar els subministraments i fins ara ha pogut posar al seu nom la llum. Ve a informar-se com ho pot fer amb l’aigua i el gas. Li expliquem els passos a seguir per sol·licitar un comptador social per l’aigua. Amb el gas, la cosa està més difícil. Esperem que aconsegueixi canviar el nom igual que ho ha fet amb la llum. A casa seva el gas és bàsic, el necessiten per cuinar i per esclafar aigua.

Després ens explica el seu cas el Luis, que viu a Sant Andreu. El Luis fa temps que paga factures de llum excessivament elevades, tot i que passa casi tot el dia fora de casa. Va consultar al PAE, on el van ajudar a optimitzar les seves factures. Ara paga menys, però tot i així li suposa una despesa excessiva. El Luís depèn de l’electricitat per moure’s lliurement amb la seva cadira de rodes. Per aquesta raó, li recomanem que vagi al seu Centre d’Atenció Primària i sol·liciti l’informe de dependència energètica relacionada amb la salut. Així com a mínim, s’assegura de que si algun dia no pot pagar les factures, no li podran tallar la llum.

Ens comenta també el seu cas l’Antonio, de Cerdanyola. Ell també viu en un habitatge recuperat i vol saber com pot sol·licitar un comptador social. Li expliquem un cop més les passes a seguir i li recomanem que insisteixi a serveis socials i expliqui de què es tracte si no li volen facilitar els documents. No tots els professionals de serveis socials dels diferents municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) saben que son els comptadors socials, però hem d’insistir perquè Agba r a firmat el conveni amb tota l’AMB. Aquesta informació també serveix per l’últim cas nou d’avui. La Julia de Santa Coloma ve amb la seva parella i el seu fill. Ells també viuen en un habitatge recuperat i pregunten com poden donar d’alta l’aigua.

Acabem l’assessorament amb algunes actualitzacions de casos que coneixem des de fa temps, com per exemple els blocs de la Mina o les cartes reclamant el deute a famílies vulnerables. Recollim ràpid i marxem tots junts cap a la concentració a la seu d’Endesa.  Aquesta setmana, com la resta de l’any, ni set, ni fred ni foscor!

Avui 22 de gener, la pluja i el vent no aturen la nostra lluita contra la pobresa energètica.

Després de donar la benvinguda, explicar que és l’APE, d’on sorgeix i quins són els principals llocs on ens hem d’adreçar si tenim problemes amb els subministraments, donem pas a que les persones que venen per primera vegada ens expliquin el seu cas.

La primera en parlar és la Yolanda. Ella i la seva parella viuen a l’Hospitalet, a un pis que era del germà de la seva parella i que s’ha quedat el banc. Estan negociant amb el banc per comprar l’habitatge i volen posar els subministraments al seu nom. Demanen assessorament perquè, per una banda, no tenen ni contracte de lloguer, ni contracte de propietat, raó per la qual no poden fer el canvi de nom. Per altra banda, els contractes de subministraments tenen un deute acumulat de més de 6000€, que heretarien ells en cas de canvi de nom. Els hi comentem que la millor solució és fer una alta nova amb cadascun dels subministraments. És important que ho facin quan abans millor, ja que actualment no estan pagant i com no poden optar a l’informe de risc d’exclusió residencial, la llei no els protegeix dels talls de subministraments.

Tot seguit ens comparteix el seu cas l’Amina. Ve amb el seu marit i el seu fill de 6 anys. Viuen amb dos fills més de 10 i 12 anys a l’Hospitalet, en un habitatge recuperat. Tenen la llum i l’aigua punxada i aquesta setmana els hi han tallat el gas. Volen saber com poden regularitzar els subministraments, perquè tenen por de que també els hi tallin l’aigua i la llum. Els hi comentem que desgraciadament no hi ha conveni per la llum, però que per l’aigua poden demanar un comptador social. Ja estan en bon camí, tenen el padró en tràmit i demà recullen l’informe de risc d’exclusió residencial. Els hi diem que vagin a serveis socials i insisteixin per aconseguir un comptador social. La seva situació és especialment delicada, a la llar hi viuen tres menors.

Avui no hi ha més casos nous, però alguns companys i companyes ens actualitzen la seva situació. La primera bona notícia ens la dona l’Eloi. Després de 6 mesos de lluita ha aconseguit els permisos necessaris per instal·lar l’escomesa d’aigua que necessitava. Per fi tindrà aigua corrent! La Voski també té bones notícies. Ha seguit tots els passos que li vam recomanar en l’últim assessorament i el seu procés ja està en marxa. Està nerviosa, però la tranquil·litzem perquè ja no li poden tallar els subministraments.

Acabem l’assessorament gravant un vídeo per donar suport als companys de Brumnadinho, Brasil. Aquest cap de setmana l’APE  ha participat en el seminari internacional per denuncia el desastre ecològic que va causar l’empresa minera Vale fa un any. La ruptura d’una presa va provocar el vessament de llots tòxics que va causar la mort de 272 persones.

Pàgina 1 de 25

Youtube

Loading Player...

Agenda

Març 2020
M T W T F S S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31