Dijous, 17 Octubre

Comencem el curs amb un nou assessorament col·lectiu, després d'un mes sense veure'ns. A l'assessorament d'avui han vingut dos casos nous, però reprenem també els casos d'altres companyes que ja fa temps que estan lluitant pels seus drets.

Comencem com sempre donant la benvinguda a totes les persones participants. Durant l'estiu hi ha hagut molta confusió sobre possibles talls de llum per part d'Endesa, ja que l'empresa va enviar una carta amenaçant a més de 200 municipis de Catalunya que començaria a tallar el subministrament si els ajuntaments no pagaven el 50% del deute acumulat. Ens afanyem a negar aquestes afirmacions, ja que la Llei 24/2015, impulsada per la ciutadania, prohibeix aquest tipus de talls. Diferents administracions ja s'han posicionat públicament i de forma unitària contra aquestes amenaces d'Endesa i avisen que hi haurà sancions si Endesa realitza qualsevol cort il·legal.

El primer testimoniatge que escoltem és el de la Jessica, del barri de Sant Martí a Barcelona. Va ser estafada amb el lloguer de l'habitatge. Està sense aigua des de l'agost. Ara mateix no està empadronada, amb la qual cosa no pot acreditar que hi viu. Va fer el tràmit el 25 d'agost i està a l'espera que vinguin a fer la visita de comprovació. Li hem recordat que l'Ajuntament té un conveni amb Agbar en el qual es garanteix el subministrament d'aigua també a les persones que estan en un habitatge recuperat, però que per a això el padró és indispensable. Estarem a l'espera de com evoluciona el seu cas en el següent assessorament si aconsegueix el padró.

Seguidament exposen el seu cas la Daniela i el Cristian, del barri de Gràcia a Barcelona. Estan en un habitatge recuperat i ella està embarassada de 37 setmanes. Agbar els ha enviat una carta comunicant-los que han trobat frau en la connexió. Volen informar-se dels passos a seguir per regularitzar la seva situació. Els donem els mateixos consells que en el cas anterior, i insistim que en Serveis Socials i en el PAE tinguin constància de la seva situació, que és extremadament delicada.

També la Vicky de Sant Adrià de Besòs ens actualitza la seva situació. A l'agost va tenir dos talls de llum, saltant Endesa el principi de precaució recollit en la Llei 24/2015. Ella es va posar en contacte amb Serveis Socials i va anar a Endesa a reclamar. En el segon tall li van comunicar que l'Informe d'Exclusió Residencial no estava vigent, sinó que estava en tràmit de renovació i que tenia amenaça de tall per al 12/09/2018. Ha esbrinat que li falta per lliurar una documentació sobre el que cobra el seu fill. De totes maneres li hem comentat que en cas de poder acreditar la seva situació, Serveis Socials el que ha de comunicar és precisament això, amb la qual cosa Endesa no pot tallar perquè encara s'està estudiant la seva situació, i davant el dubte, el principi de precaució precisament protegeix a les persones en situació de vulnerabilitat en aquestes ocasions d'impàs.

El Segundo i la Susana de Sant Just han vingut avui també a actualitzar el seu cas. Segueixen amb el deute amb Endesa, que li va ser exigida via judici, i Legálitas segueix assetjant-los exigint el pagament. Ara la seva advocada va presentar un recurs en el qual argumenta que per molt que la sentència digui que han de pagar, ells no tenen aquests diners, i en qualsevol cas no se'ls pot embargar una part del sou que és mínima per viure; i la necessitat d'unes quotes ajustades a la seva situació. Ens seguiran informant quan el jutge decideixi sobre la qüestió.

Finalment va parlar l'Olga, del barri de Bon Pastor a Barcelona. La seva situació amb els subministraments està solucionada. Té el seu informe d'exclusió residencial i encara que no està pagant factures no li poden tallar gràcies a la Llei 24/2015. El problema és que en l'última visita amb l'assistenta social, aquesta li va dir que havia d'intentar pagar a poc a poc. Li recordem que el primer és menjar i que el pagament de les factures no ho prioritzi si ha de cobrir altres necessitats imperants. En Serveis Socials li van dir que no podien ajudar-la econòmicament, i ella està sense recursos en esgotar una prestació que rebia. Una companya s'ofereix a fer-li un acompanyament en una nova visita amb l'assistenta, per intentar que li donin una mica de suport i seguiment més específic si s'escau.

Posteriorment vam tancar la part dels casos de l'assessorament i ens vam preparar per a una sessió de coordinació amb moltes ganes de fer valer els nostres drets més que mai, en aquest nou curs que s'ha iniciat amb una empresa volent saltar la Llei 24/2015. Seguim organitzades i determinades, i no ho permetrem.

Ni set, ni fred, ni foscor!

Aquí teniu la crònica del 10 de juny de 2015, escrita des de les vivències de dues activistes de l’Aliança contra la Pobresa Energètica, la Neus Escofet i la Lucía Navarro, on descriuen les històries de vida que transiten pels assessoraments col·lectius; les seves lluites, esperances de canvis, i victòries quotidianes.

 “Al asesoramiento de hoy han venido 17 nuevos miembros. Algunos de esos nuevos rostros son de personas voluntarias que vienen a colaborar en lo que pueden o para ver cómo funcionamos y recopilar información. Otros son nuevos afectados de pobreza energética que se asoman con la angustia de no saber cómo enfrentarse a esta situación, para compartir sus experiencias y los problemas que tienen con las suministradoras o el ayuntamiento porque no pueden empadronarse. Y los de carácter urgente, que son los que no tienen suministros o tienen aviso de corte inminente.

Cinta viene de Les Terres del Ebre, vive en una casa del banco, no tiene ni luz ni agua.Ha venido con otra compañera para ver cómo funcionamos e informarse de los pasos que debe hacer para poder darse de alta de los suministros.

Pedro, empadronado en Ripollet, no cobra ninguna prestación y vive en una casa ocupada del banco. Lleva 3 meses sin luz. Uno de los problemas de estar sin luz es que todas las persianas del piso son eléctricas y no las puede ni subir ni bajar, aparte de todo lo que comporta vivir sin luz.

Cristina, de Badalona, vive en el barrio de la Salut. Tenía varios avisos de corte de suministros. Endesa le ha cambiado el contador por uno de los nuevos y ha dejado de recibir facturas. Hemos deducido que está en una situación como si tuviera pinchada la luz, esto es un gran problema porque la compañía luego hace unas lecturas estimadas totalmente ilegítimas. Hay que regularizar la situación.

Mercy está negociando un alquiler social con el banco en un piso en el que lleva un año y medio empadronada. Todas las facturas aún vienen a nombre del antiguo propietario. Hay que averiguar lo que debe e ir a la asistenta social.

Celeste tiene dos hijos, aviso de corte de luz, gas y agua. Tiene una factura de agua de 500€, por la que le han aconsejado ir a los servicios sociales para que se pongan de acuerdo con la compañía, ya que Agbar dispone de un fondo de solidaridad. Debe unas facturas bastante importantes de luz y ha recibido una carta que le van a rescindir el contrato. Le piden 98€ para restablecer el gas le reclaman una deuda de más de 200€ cuando su consumo real es de unos 50€.

El caso de Maika es increíble. Gas Natural la llevó a juicio, entraron en su casa y se le llevaron el contador y le embargaron la nómina. Se pudo dar de alta otra vez pero a nombre de su pareja.

Una vez más, se van a preparar grupos de acompañamiento a las dos suministradoras para exponer la dura realidad de los afectados y buscar una solución que ya sabemos que no será la que a nosotros nos gustaría.

Vamos a exigir que se restablezcan los suministros a aquellos compañeros y compañeras que se han visto afectados por cortes y para evitar nuevas vulneraciones de derechos humanos”.

Proper assessorament: Dimecres, 8 de juliol a la seu de la FAVBarcelona; c/ Obradors, 6-8 de Barcelona.

Un dimecres més vam començar l'assessorament explicant qui som, com ens organitzem i els èxits assolits al llarg d'aquests anys de vida de l'Aliança contra la Pobresa Energètica. Un cop fet això vam passar, com sempre, a tractar els casos que arriben a l'assessorament:

  • Myroslavade Santa Coloma de Gramenet, viu amb els seus fills en un pis pel qual paga un lloguer. No obstant això, mai ha tingut contacte amb el propietari, de qui no sap ni el seu nom. Una tercera persona fa d'intermediària per als pagaments. Un dia els intermediaris entre ella i el propietari li diuen que s'ha d'anar de l'habitatge, li tallen l'aigua i la llum i li posen dificultats perquè aconsegueixi empadronar-s'hi. Finalment aconsegueix el padró, el que li permet recuperar l'aigua, però no pot restablir la llum per no ser propietària.
  • Gloria Patricia, de Barcelona, explica que va llogar un pis per mitjà d'una immobiliària. Des de la immobiliària li van explicar que l'anterior inquilí tenia la llum punxada, pel que va haver de realitzar l'alta pagant els costos que això comporta. Uns mesos més tard, rep una multa que ascendeix a gairebé 3.000 € per haver estat connectada a la llum de manera irregular. Per sort, amb el contracte de lloguer i l'ajuda del PAE aconsegueix demostrar que ella va entrar a viure més tard, però tot i així el propietari i la immobiliària li pressionen perquè es faci càrrec de la multa.
  • Maria Eugenia, de Barcelona, va arribar a un pis en el qual va haver de donar d'alta la llum, amb els 400 € de cost que això comporta. Ella va demanar a Endesa que li fraccionés aquest pagament, cosa que no va ser acceptat. Per si fos poc, li arriben factures de més de 100 € mensuals, i Endesa li diu que no pot canviar-se a mercat regulat fins que no passi un any des que va donar d'alta la llum. Ara té un deute acumulat de l'alta més les factures del període en el qual no es podia canviar de tarifa. A més, rep trucades d'assetjament perquè pagui el deute (l'última fa dues setmanes), la qual té intenció de pagar, però no pot sense un fraccionament.
  • Silvia i Carlos viuen amb els seus dos fills a Santa Coloma de Gramenet. El comptador de llum del pis en què viuen, que no està al seu nom, té un deute de 400 €. A causa d'aquesta situació han patit un tall de llum durant 15 dies, i tenen por que els torni a passar en qualsevol moment. Per regularitzar la situació estan intentant canviar el comptador al seu nom, encara que per això hagin d'assumir els 400 € d'una multa que no és seva. No obstant això, des d'Endesa, els estan posant moltes dificultats per fer el canvi de nom.



Continuem assessorant i exigint condonacions del deute a les subministradores

L’assessorament del dimecres 22 de maig comença com tots; explicant qui és l’APE i generant un espai de seguretat per aquelles persones nouvingudes. Després d’explicar els passos principals ha fer en cas d’estar en una situació de pobresa energètica, es procedeix als assessoraments individuals.

Guillermina de l’Hospitalet: és la primera vegada que ve; està desconcertada i agobiada perquè rep missatges informant-la que té un judici amb Naturgy per fer front al deute que li han anat acumulant i des d’Aigües de Barcelona també se li exigeix que pagui un deute. Des de l’APE es farà un acompanyament per anar a Naturgy perquè es passi a la quota de mercat regular del gas i no la de mercat lliure i anar a AGBAR per demanar el número del deute i demanar-ne la condonació. També se li recomana que demani a l’assistenta social que li confirmi si s’ha de renovar l’informe de vulnerabilitat. Finalment, se la convida a participar al pròxim assessorament per poder fer un seguiment de la situació.

Farida de l’Hospitalet: és beneficiària del bo social tèrmic que no és excloent del descompte de les factures que es rep quan també tens l’informe d’exclusió. S’aprofita el seu cas per indicar a la resta de participants com es gestiona la carta per ingressar aquest bo. Es celebra que ho hagi aconseguit, així com haver-se passat a la comercialitzadora regulada per tal de pagar la tarifa més econòmica. Per altra banda, AGBAR l’acusa d’impagament malgrat té l’informe, així que també se li recomana que vagi a l’acompanyament a Aigües de Barcelona per aclarir de què l’acusen.

Nadia de Barcelona: es troba en situació d’emergència, ja que dimecres 22 de maig feia 4 dies que li havien tallat l’aigua sent mare de 3 infants. No només es troba en que li han augmentat les factures de l’aigua sinó que en voler-se canviar de nom a la companyia perquè estigués al seu, AGBAR li exigeix un deute de 800€ que l’antic propietari havia acumulat. Li han tallat l’aigua per exigir-li que eixugui un deute de 800€ que ella no ha provocat. Des de l’APE se li diu que és molt important que no signi res que desconeixi d’Aigües de Barcelona, ja que a vegades l’empresa fa firmar conforme la persona consenteix que ha de tornar el deute.

Mari Carmen de Barcelona: arriba contenta per celebrar que a través de l’APE es va aconseguir que es frenés que Aigües de Barcelona li hagués tallat l’aigua. Aigües de Barcelona li exigeix el pagament de factures que sumen 1000€ que corresponen a anys on ella no vivia al domicili. Des de l’APE se li diu que quan es dirigeixi al PAE (Punt d’Assessorament Energètic) com va fer, si està sense aigua és un cas d’urgència així que no li poden dir que no la poden atendre i té tot el dret a exigir que li tornin l’aigua tenint l’Informe de vulnerabilitat. Tampoc no rep les factures de la llum d’Endesa així que se li recomana que vagi a preguntar per assegurar-se que no hi hagi cap problema. Se li ofereix un acompanyament per ambdós casos.

Kadila de l’Hospitalet: ja ha aconseguit canviar el contracte al seu nom a Endesa, només li queda demanar la discriminació horària per aconseguir la tarifa més econòmica. Aprofitant que ja hi ha un acompanyament a la comercialitzadora, també se la convida a afegir-s’hi.

Jon d’Hospitalet: té molts problemes perquè l’assistenta social li faci un bon acompanyament, necessita donar-se d’alta de l’electricitat i des de l’APE també surt una persona voluntària per ajudar-lo, necessitarà el butlletí blau.

Així doncs, aquest dimecres 22 de maig ha estat un assessorament basat en l’escolta dels casos, en donar eines i en enfortir la seguretat per exigir els propis drets per tal que les pròpies afectades siguin les que exigeixin a les empreses de subministraments que viure és un dret i que, des de l’APE, la reivindicació és col·lectiva.

Pàgina 1 de 24

Youtube

Loading Player...

Agenda

Octobre 2019
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31