Assessorament 7 d’abril de 2021

A l’assessorament d’aquest dimecres es respira un aire especial, avui compartim l’alegria i l’alleujament de moltes de nosaltres, perquè per fi les administracions i Endesa han firmat el conveni que alliberarà a 35.000 famílies del seu deute!

Seguim sumant forces i donem la benvinguda a les persones que venen per primera vegada, expliquem què és l’APE i com funcionem i algunes informacions clau que hem de conèixer si tenim problemes amb els subministraments de llum, aigua i gas. Tot seguit iniciem el torn de paraula, deixant que siguin les persones que venen per primera vegada les que comentin primer la seva situació.

El primer torn de paraula és per la Teresa. Viu en un pis de lloguer a Badalona i ens comenta que quan van donar d’alta el subministrament d’aigua, la immobiliària no va presentar la cèdula d’habitabilitat del pis i que per tant, porta des del 2016 pagant impostos com si casa seva es tractés d’un local comercial. Explica que ja ha reclamat a l’Oficina Municipal del Consum de Badalona i a la immobiliària, però que no ha obtingut resposta. Li comentem algunes opcions per on seguir, com per exemple fer un recurs administratiu a l’Àrea Metropolitana de Barcelona perquè li tornin la Taxa Metropolitana de Tractament de Residus (TMTR), anar a l’Agència Catalana del Consum o seguir insistint a la immobiliària, o anar a l’Oficina Local d’Habitatge i demanar una mediació amb la immobiliària.

La Lorena s’ha connectat avui des de Sabadell perquè volia compartir una victòria de l’APE. A una veïna seva, mare de dos fills, Endesa li va tallar la llum per impagament. Van trucar a l’empresa, però els hi van dir que fins que no paguessin el deute no els hi tornarien a donar la llum i serveis socials no els hi donava cita fins a finals d’abril. La Lorena va acompanyar a la seva veïna a Endesa i els hi van dir que estaven en contacte amb l’APE i al mateix dia els hi van tornar la llum!

Des de fa quatre anys, l’Adi viu de lloguer a Badalona, en un edifici que està previst que sigui enderrocat. A l’edifici, la majoria de veïns i veïnes estan en situació irregular i només ell i un altre pis paguen lloguer. L’edifici no té comptadors d’aigua ni de llum, tot i que ells paguen el seu lloguer de forma regular i li han insistit molt al propietari que volen regular els subministraments. Ens explica que ara els hi han tallat l’aigua i que estan pendents de judici per la connexió irregular. Es tracta d’un cas molt complex i li recomanem que vagi als jutjats i demani un advocat d’ofici civil i li reclami al propietari condicions d’habitabilitat.

Tot seguit la Drifa ens explica que té un deute acumulat de 1000 € amb Endesa de l’any 2019. Quan va tornar d’Alemanya, va passar per un mal moment i serveis socials li van estar ajudant a pagar les factures de llum durant una època, però després li van deixar de pagar i va acumular deute. Actualment està pagant ella les factures de forma regular, però li preocupa el deute acumulat al qual no pot fer front. Li donem la bona notícia que el seu, és un dels milers de casos que quedaran coberts gràcies a l’acord que acaben de firmar les administracions i Endesa!

La Teresa és veïna del barri de Sant Antoni de Barcelona. Ens comenta que té el bo social i vol saber si Energía XXI també condonarà el deute. Ella està vinculada al PAE i té l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER), així que durant els pròxims mesos ha de rebre una carta dient que el deute queda condonat! Li recomanem que vagi al PAE a actualitzar l’IRER per no tenir problemes. També pregunta pel bo tèrmic i comentem que han allargat el termini per fer el pagament.

L’Ambic viu des de fa més de 6 anys a Sant Joan Despí i sempre ha pagat les factures de llum. Ens explica que recentment li han arribat dues factures molt altes, una de 800 i escaig i una altra de 600 i escaig d’euros. Va intentar reclamar a l’empresa i a l’Ajuntament perquè no entenia per què rebia aquestes factures tan altes, però com no va obtenir resposta, ha demanat un crèdit per pagar les factures. Tot i que té algunes factures estimades, a l’assessorament tampoc entenem d’on surten aquests imports tan elevats i per això li proposem acompanyar-lo a l’empresa per intentar aclarir què ha passat.

Tot seguit la Sílvia ens comenta el seu cas. Ella viu en situació d’ocupació en un pis a Santa Coloma des de fa 2 mesos. Va aconseguir el comptador de llum amb l’APE i ens comenta que ahir li van tallar l’aigua i que li agradaria regularitzar el subministrament. Li comentem que amb l’aigua és més fàcil, i que pot demanar un comptador social al PAE. La Sílvia ve amb la seva veïna, la Monia. La Monia també hi viu en ocupació i en el seu cas, el subministrament d’aigua està regularitzat, però li han arribat unes factures altíssimes per un suposat consum de 156 m³. Comentem que només pot ser un error o una fuga, ja que a casa només són 3 persones. Ens comenta també que com que no li volien fer contracte per la llum, la tenia punxada i que avui li han tallat el subministrament. Com que a la llar hi viu un menor, considerem que tot plegat és una urgència i li proposem fer-li un acompanyament al PAE.

L’últim cas d’avui és el de l’Albert. Ens comenta que entre 2015 i 2018 no va poder pagar les factures de llum i que té un deute acumulat amb Endesa de 3800 €. Endesa li va engegar un judici moratori i ell ha intentat allargar el procés, però va perdre el judici poc abans que es firmessin els convenis. Per desgràcia l’Albert no es podrà beneficiar dels convenis, però des d’APE intentarem fer un document útil per demanar-li al jutge que no procedeixi a l’execució de la sentència.

I fins aquí l’assessorament d’avui, ens retrobem d’aquí a quinze dies!