L’APE es querella contra els cobradors d’Endesa

Portem als tribunals DPS Consulting, una de les empreses de recobrament contractades per Endesa

La Yolanda va rebre una trucada en la qual es feien passar per funcionaris públics i l’amenaçaven d’embargar-li tots els comptes i ingressos des dels Jutjats

Els fets podrien ser constitutius dels delictes d’usurpació de funcions públiques, realització arbitrària del propi dret i coaccions, castigats amb penes de fins a tres anys de presó

Barcelona, 30 de juliol de 2020

Fa poc més de tres setmanes, fèiem públic el cas de la Yolanda, una veïna de Cubelles, a qui Endesa a través dels seus cobradors va amenaçar per telèfon fent-se passar per funcionaris judicials. Avui, l’Aliança contra la Pobresa Energètica presentem querella contra DPS Consulting -també anomenats Pares-Seixes Advocats-, el despatx jurídic al qual es derivava a la Yolanda en la trucada.

Des que la gravació va arribar a les nostres mans, hem tingut la certesa que el seu contingut pot ser constitutiu d’una sèrie de delictes i, per això, hem acompanyat la Yolanda, en col·laboració amb Arrels Advocades, en la interposició de la querella. Entre els possibles delictes comesos trobem la usurpació de funcions públiques, la realització arbitrària del propi dret i les coaccions, que poden comportar penes de fins a tres anys de presó.

Els fets denunciats corresponen a la setmana anterior de la denúncia pública als mitjans, quan la Yolanda rep la trucada d’algú que s’identifica com funcionari de “Notificacions i Embargaments del Jutjat”. Al llarg de la conversa, la telefonista amenaça amb l’embargament de comptes, així com dels ingressos i possibles prestacions i el precinte del comptador si la Yolanda no realitza el pagament de tot el deute pendent amb Endesa. Alhora li trasllada el telèfon al qual s’ha d’adreçar per evitar-ho, que redirigeix a DPS Consulting, una de les empreses que s’ocupen dels recobraments de la companyia elèctrica, així com d’altres subministradores com Naturgy o Agbar.

La presentació de la querella és el primer pas d’un llarg recorregut. En tractar-se de delictes no menors, el procediment comptarà amb una fase d’instrucció i el judici oral. És possible que la sentència no es publiqui fins més enllà d’un any i mig, però per primer cop, portem als tribunals pràctiques d’assetjament de recobrament de deutes de companyies subministradores, de les quals empreses com Endesa són responsables -per acció o omissió-, i estem esperançades en obtenir un resultat positiu.

En el seu moment, ja vam denunciar aquest tipus de conductes, que les famílies afectades coneixien perfectament, davant del Síndic de Greuges de Catalunya. La seva resposta, en forma de resolució de novembre de 2018, alertava de “les pràctiques irregulars i èticament inacceptables que exerceixen algunes companyies subministradores sobre persones vulnerables per mitjà d’agències de cobrament”, i establia que “les empreses subministradores no haurien de cedir a tercers ni el deute ni les gestions de reclamació del deute generat per l’impagament dels subministraments bàsics de les persones que han acreditat degudament que es troben en una situació de risc d’exclusió residencial”.

Gairebé un any i mig després, tornem a demostrar que aquestes pràctiques no s’han aturat, sinó tot el contrari: les empreses a sou d’Endesa busquen mètodes cada cop més extrems per aconseguir els seus objectius i maltracten famílies com les de la Yolanda. Afortunadament, ella va gravar la trucada i per això el seu cas pot tirar endavant, però estem convençudes que hi ha centenars de casos de famílies vulnerables com aquesta que aconsegueixen enganyar i acabar cobrant el deute, tot i que això comporta deixar de prioritzar altres despeses essencials de la llar.

Per aquest motiu, volem que la querella d’avui marqui un abans i un després. En primer lloc, perquè cap empresa de recobrament contractada per Endesa o qualsevol altra subministradora torni a assetjar famílies vulnerables. És el moment que les companyies, que consenten la pràctica d’aquestes actuacions, deixin de derivar el deute de famílies en situació de vulnerabilitat a tercers actors. En segon lloc, perquè puguem arribar fins al final del procediment i que aquelles persones responsables de DPS Consulting assumeixin les conseqüències penals oportunes per les seves accions.

Aquesta querella és un pas més en la nostra campanya contra l’assetjament i arribarem on faci falta per erradicar aquesta xacra. NI SET, NI FRED NI FOSCOR!