Assessorament 1 de juliol de 2020

Aquest dimecres ens hem estrenat amb una nova modalitat d’assessorament col·lectiu, els assessoraments semipresencials!

Ens hem tornat a reunir de forma presencial, però també hem donat la possibilitat de participar online. D’aquesta manera evitem aglomeracions i ens assegurem que tothom qui ho vulgui pugui participar de la manera amb la qual se senti més còmode. Com sempre, primer comentem què és i com funciona l’APE i quines són les principals passes que hem de seguir si ens trobem en situació de pobresa energètica. També hem repassat algunes informacions pràctiques en relació amb el context actual. Tot seguit donem la paraula a les persones que ens acompanyen per primera vegada.

L’Estefania ha vingut de forma presencial a l’assessorament. Viu a Badalona amb la seva família i durant el confinament no han pogut pagar les factures de llum i aigua. A ella se li ha acabat l’atur i la seva parella, com és autònom, tot just comença ara a poder tornar a treballar. Estudiem les seves factures i li recomanem vàries coses. Per una banda, que es passi al mercat regulat d’electricitat i que sol·liciti les ajudes d’aigua a les que té dret. Per altra banda, que demani l’informe d’exclusió residencial a serveis socials i que des d’allà avisin a les companyies que es tracta d’una família vulnerable. Li expliquem, que no li poden tallar els subministraments, és il·legal!

L’Ayub i la Sílvia s’han connectat online des d’Olot. L’Ayub des de fa dos mesos viu en un habitatge recuperat a Olot. Vol regularitzar els subministraments i ja ha demanat un comptador d’aigua social a serveis socials. De moment no ha tingut bona resposta així que li recomanem que passi del nivell tècnic al polític i que parli amb l’alcalde. Si no funciona, farem pressió per xarxes i si cal, anirem als mitjans de comunicació. Un habitatge sense subministraments no és un habitatge digne. A sobre, també està patint assetjament per part d’una veïna que li talla els subministraments. L’encoratgem a sol·licitar un servei de mediació a l’ajuntament per acabar amb aquest tracte injust.

Avui també s’ha connectat la Natalia  des de Segur de Calafell per comentar-nos el seu cas en persona. La Fanny ja ens el va introduir a l’assessorament passat. Ella i la seva família van ser víctimes d’un lloguer fals i actualment viu amb el seu marit i dos fills de 8 i 15 anys en un habitatge recuperat on els han tallat l’aigua. A sobre, durant el confinament, com que van tancar les fonts públiques es van quedar sense aigua. Ha seguit les passes que vam li vam recomanar, però no ha obtingut resposta ni de serveis socials ni de l’alcalde. Aquesta setmana hem iniciat una campanya per xarxes socials i li proposem anar a premsa si no li posen aigua.

Per últim, l’Olga de la Creu Roja de Saragossa també s’ha connectat per comentar-nos un cas. Es tracta d’una senyora que no rebia factures d’electricitat des d’abril de 2019 i ara li volen refacturar tot el consum. Li comentem que en principi no es pot refactrurar períodes superiors a l’any i que vagi a parlar amb la companyia. L’animem també a què posi una queixa a l’òrgan de consum d’Aragó.

I fins aquí l’assessorament d’avui. Ens retrobem en dues setmanes amb ganes de veure com avancen els nostres casos i de rebre a totes aquelles persones que tinguin problemes amb els subministraments.  Juntes som més fortes!