Logo APE_blanc_header

L’APE exigeix a Gas Natural Fenosa que passi veritablement de les paraules als fets i condoni el deute de les famílies vulnerables

Gairebé un any després la companyia no ha donat resposta a la sol·licitud de condonació presentada per desenes de famílies.

L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) continuem la nostra campanya per exigir condonacions de deute amb un nou objectiu: la companyia Gas Natural Fenosa. L’acció d’avui ha tingut lloc a les oficines comercials de l’empresa a Barcelona amb l’entrega del document de sol·licitud de condonació de moltes persones del col·lectiu que arrosseguen deutes tant de llum com de gas des de fa anys amb la companyia.

Com ja és conegut, des de l’entrada en vigor de la Llei 24/2015, s’han evitat milers de talls a tot Catalunya de famílies en situació de vulnerabilitat. Malgrat aquest incontestable triomf, les Administracions públiques catalanes no han estat capaces des de llavors de tancar els corresponents convenis amb les companyies subministradores per tal que aquestes assumissin el deute acumulat d’aquelles persones que no poden pagar les seves factures per manca de recursos.

Per aquest motiu, l’APE vam donar el juliol de 2017 el tret de sortida a la nostra campanya de condonacions  per tal d’exigir a aquestes empreses, que comercien amb drets bàsics, què assumissin a través dels seus beneficis multimilionaris les factures impagades de les famílies vulnerables. Algunes famílies de l’APE van presentar llavors el document corresponent a les oficines de Gas Natural Fenosa, però que ara com ara, no han rebut cap tipus de resposta per part de l’empresa, que ha optat per ignorar les seves demandes. Tot i el desinterès per part de Gas Natural Fenosa davant d’una problemàtica, que angoixa dia rere dia a les famílies més vulnerables, l’APE no dona ni un pas enrere i engega una segona fase d’aquesta campanya per tal d’exigir a la companyia una solució davant aquesta problemàtica.

Després de la victòria davant d’Aigües de Barcelona del passat mes de febrer, ara volem repetir l’experiència amb la companyia dirigida per Francisco Reynés. Cal recordar en aquest sentit que després d’una acció a les oficines de l’empresa del grup Agbar, en la qual exigíem la condonació del deute de cinc famílies de l’APE, Aigües de Barcelona va procedir deu dies més tard a liquidar les quantitats pendents en el terme de consum (més d’un 90% de la factura) de milers de famílies de Barcelona i altres municipis de la comarca.

La campanya de condonacions de l’APE es basa en la legitimitat per reclamar a les companyies subministradores de serveis bàsics la seva responsabilitat en l’eradicació de la pobresa energètica i les seves conseqüències. D’aquesta manera, considerem que Gas Natural Fenosa, com a part de l’oligopoli energètic, hauria d’emprendre accions contundents per tal de garantir el dret a l’energia de totes les seves clientes, especialment aquelles que es troben en situació de vulnerabilitat.

Gas Natural Fenosa és fruit de la fusió el 2009 de les societats Gas Natural i Unión Fenosa. És una de les empreses més contaminants de l’Estat espanyol: concretament, la segona, amb l’emissió el 2016 d’11,60 milions de tones de CO2 equivalent . De gener a març de 2018 ha obtingut uns beneficis de 340 milions d’euros, fet que suposa un increment del 7,4% respecte a la xifra del mateix període de l’exercici anterior. Per altra banda, el benefici net de la companyia el 2017 va arribar a l’escandalosa xifra de 1.360 milions d’euros.

Amb aquestes dades, considerem més que raonable que l’empresa destini una petita part dels seus beneficis a evitar l’angoixa de milers de famílies que, malgrat estar protegides del tall, tenen importants deutes pendents. Uns deutes, que tot i que Gas Natural Fenosa sap que pertanyen a famílies en situacions de vulnerabilitat, es dedica a assetjar-les a través d’empreses de recobrament i despatxos d’advocats de dubtosa professionalitat per tal d’intentar cobrar-los.

Després de la mort de la Rosa de Reus, el novembre de 2016, i tota la polèmica suscitada, que va incloure la compareixença al Parlament del seu llavors conseller delegat Rafael Villaseca, la companyia va iniciar una campanya de rentada d’imatge per tal de mostrar a la societat la seva suposada preocupació per la pobresa energètica. Després d’invertir-hi més de 4,5 milions d’euros, la iniciativa bàsicament es pot resumir en un telèfon d’atenció 24h i l’oferiment de fraccionar el deute pendent en pagaments mensuals, en cap cas de condonar-lo.

Així doncs, des de l’APE tenim clar que les nostres reclamacions són totalment legítimes i exigim a Gas Natural Fenosa que la seva lluita contra la pobresa energètica no sigui un producte de pur màrqueting, sinó que tal i com es feia menció en un dels seus lemes publicitaris, passi de les paraules als fets. El passat mes d’octubre de 2017 ja li vam recordar al senyor Villaseca la doble moral de la companyia en aquesta matèria.  Si realment Gas Natural Fenosa vol demostrar el seu compromís per posar fi al patiment de milers de famílies que pateixen situacions de pobresa energètica, el mínim que pot fer és condonar els seus deutes i donar una segona oportunitat a les famílies. Ara més que mai, volem que les famílies puguin viure tranquil·les i sense pesants motxilles sobre l’esquena en forma de deute.

Ara més que mai, volem una societat sense SET, FRED NI FOSCOR!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone