Logo APE_blanc_header

Carme

Cròniques de la pobresa energètica

L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) amb l’objectiu de donar visibilitats als problemes de les persones que venen per assesorar-se, hem volgut iniciar un Dietari i fer-lo públic. Perquè darrera les estadístiques i els números, hi ha vides de persones i lluites col·lectives.

41a CRÒNICA: La pobresa energètica no fa vacances

cronicaAmb aquesta certesa que descobreix el títol, us descrivim algunes de les persones que van venir a l’assessorament del 13 de juliol. A l’estiu, la pobresa energètica té el mateix rostre de patiment lluita col·lectiva, i algun somriure regalat des de les petites victòries quotidianes.

Avui ha vingut en Ricard de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona ​​per veure el funcionament dels assessoraments. Ens ha comentat que posaran 10 punts d’informació a la ciutadania sobre pobresa energètica a Barcelona. Això no vol dir que els vagin a posar en 10 districtes, sinó que els barris més afectats tindran 2 punts d’atenció, com pot ser Nou Barris o Zona Franca. Ha estat molt interessant l’intercanvi de punts de vista.

En Salvador, també ha vingut a l’assessorament ​o té cap prestació i ha rebut una factura de l’aigua de MUSA. Com té el Certificat d’Exclusió Residencial reclamarà que no pot fer front a aquest pagament. No importa com petit sigui l’import, per a moltes persones pot significar una fortuna.

La Patrícia ens ha recordat el tràgic accident de la mort dels dos petits al Besòs, víctimes de la pobresa energètica. Nosaltres sempre alertem del perill que suposa punxar els subministres, però siguem realistes, la desesperació fa que cometem moltes imprudències. Per això cal regularitzar la situació dels pisos recuperats, pel bé de les famílies i la comunitat.

La Susana ens ha informat del cas de Cristina de Viladecans: viu en un habitatge recuperat de la Sareb- societat de pisos de l’Estat després de sanejar la banca- pendent d’un lloguer social i porta un mes sense llum. L’Ajuntament diu que ha esgotat totes les vies. Sembla ser que la Sareb liva a fer un precontracte per al tema de l’aigua i segurament podrà també donar-se d’alta de la llum. Després de tant de temps lluitant es veu una mica de llum, però fins que no ho tinguem regularitzat no estarem tranquils.

La Charo, de Barcelona, ​​ve acompanyada de la nostra companya Ross Mary: té una pensió molt baixa de 378 € i no pot fer front als subministraments. La va acompanyar primer de tot a l’assistent social perquè li facin l’informe d’exclusió residencial, i a partir d’aquí van a anar a les subministradores per acollir-se als bons socials.

Que gran és Ross Mary: ella va aconseguir arreglar la seva situació i no ha deixat de col·laborar per ajudar a altres companys i companyes. La solidaritat de l’APE no té límit.

Avui ha vingut per primera vegada en Raúl: un universitari que està fent una tesi doctoral amb 16 entitats diferents i volia informar-se de la problemàtica de la pobresa energètica.

La nostra companya Mònica ha portat dos casos d’habitatge recuperat sense subministrament d’aigua molt complicats que han tingut un bon final.

En el cas de Ouafae ha aconseguit que AGBAR li fes un contracte provisional a través de l’assistent social.

En el cas de la Sandra, en Serveis Socials li van comentar que no podien posar-se en contacte amb AGBAR, però li estan tramitant el Certificat d’Exclusió Residencial. Tot i això, la companyia li va posar el comptador.

Es tracta de dos casos iguals però diferent manera de procedir. Per a la APE això significa un doble esforç. Cal buscar un mitjà per solucionar els casos amb la mateixa problemàtica per no duplicar esforços.”

40a CRÒNICA: Els assessoraments: interseccions d’intel·ligència col·lectiva

cronica29junyTot el mes de juliol, farem els assessoraments a Enginyeria Sense Frontera, ja que la Federació d’Associacions de Veïnes i Veïns de Barcelona (FAVB), on normalment els fem, fa horari d’estiu i per les tardes està tancat. Aquí van dons els testimonis que van arribar el 29 de juny, recollits per la ploma de les activistes de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica, Neus Escofet i Lucía Navarro.

“Hem començat amb la nostra companya Vicky, de Sant Adrià del Besòs, que té un fill petit al seu càrrec i una prestació de 400 €. Ha vingut molt angoixada perquè no pot fer front als pagaments de llum i aigua. Primer de tot li hem dit que no s’ha de preocupar perquè el seu cas està contemplat dins de la Llei 24/2015, i si no pot pagar que no pagui perquè està protegit. Té el Certificat d’Exclusió Residencial i amb això és suficient per demostrar que és una persona vulnerable.

En Frank de Badalona, ​​ha vingut per primera vegada als assessoraments per veure com funcionem. Ens ha comentat que a Badalona la companyia de l’aigua ha posat un telèfon al servei de les persones usuàriesa través del qual t’informen de les ajudes que hi ha i què has de fer per sol·licitar-les.

La Cristina, de Viladecans, viu amb la seva filla que té problemes de salut, en una casa recuperada de la SAREB: el banc dolent pagat amb diners públics, per acabar de “sanejar” el sistema financer espanyol. laCristina li han tallat la llum, que per la seva filla és vital, perquè la medicació l’ha de tenir sempre a mà i s’ha de conservar a la nevera. L’Ajuntament ha trigat sis mesos a empadronar-les a la casa i està pendent d’un lloguer social. També té problemes amb el veïnatge ja que no l’accepten i per això se sent assetjada. Aquest és un cas dels difícils per ser habitatge recuperada però això no vol dir que no ho lluitarem.

La Modesta, que ha vingut per primera vegada a l’assessorament, ens ha donat una bona idea: li recomana a la Cristina que vagi al metge perquè li faci un informe mèdic de la malaltia de la seva filla, destacant que la importància de mantenir la medicació que pren sempre en fresc. Això pot ser molt positiu per fer pressió. Aquí radica la importància dels assessoraments, que amb les aportacions de tots els companys i companyes, podem idear estratègies per poder afrontar sobretot casos tan difícils com aquest.

La Fàtima, de Barcelona, ​​té un lloguer social i porta molts dies sense llum perquè Endesa li ha obert un expedient, però aquest expedient va a nom d’una altra persona. Anirem a fer-li un acompanyament perquè li facin un contracte nou al seu nom. És veritat que quan vas sola, per desgràcia, moltes vegades no et fan cas, però si et veuen que vas acompanyada les coses canvien.

Nosaltres seguim insistint en els assessoraments: inisitim en el fet que quan tinguem el nostre cas canalitzat o resolt, és important continuar venint perquè l’experiència de cadascú pot ajudar a molts dels nostres companys i companyes.

39a crònica. Punxar els subministraments: jugar amb la mort

cronicaAmb aquesta crònica arriben els testimonis que van acudir a l’assessorament de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) del dia 15 de juny: la pobresa energètica, no fa vacances.

“Avui ha vingut per primera vegada en Manel de Barcelona, ​​qui ens va conèixer a través de la campanya de difusió que es va fer a l’INEM del Gòtic. En Manel té una pensió d’invalidesa de 631 € i una discapacitat del 68%. La seva companya cobra una pensió de 490 €. Va venir per saber si hi havia algun ajut o bo social pels subministraments. Li hem aconsellat que vagi a AGBAR, que pot aconseguir alguna de les tres ajudes que donen. El més difícil és la llum, ja que pels seus ingressos no li concediran el bo social. La companyia Endesa pensa que una parella amb un total de 1.121 € pot viure sense cap problema, pagant lloguer, subministraments, alimentació, medicaments, roba. Ells, que 1121 € se’ls gasten en un dia: quina vergonya!

L’Edson ha vingut a diversos assessoraments i avui agraeix a l’APE les eines que li ha donat per poder millorar la seva situació. Va anar a l’assistent social. Ja té l’Informe d’Exclusió Residencial, a partir del qual ha aconseguit una ajuda en la factura de l’aigua i sobretot ha baixat la potència de la llum de 5 kW a 3 kW. Això ha fet que l’import de les factures es reduís a la meitat.

S’agraeixen moltíssim aquestes paraules, perquè això vol dir que l’APE és una gran família. Que amb les experiències d’uns i altres anem aprenent i salvant obstacles. Ara bé, l’Edson encara té un petit tema pendent: porta dos anys sense pagar el rebut de l’aigua a MUSA que li puja a 85 €. Creiem que és un import molt elevat i que ha d’anar a esbrinar per què. Ens comentarà com li ha anat tot en el pròxim assessorament.

La Sandra, la de Ciutat Meridiana, ha vingut per mitjà de l’associació veïnal per veure com funcionem. Ens comenta que al seu barri hi ha moltes famílies que pateixen pobresa energètica. Ella està en aquesta mateixa situació: viu, amb el seu fill de 4 anys, en un habitatge recuperat Té una pensió de 426 € que aquest mes se li acaba. El seu problema és que no té aigua a casa. Li aconsellem que vagi a l’assistent social i demani l’Informe d’Exclusió Residencial i vagi a AGBAR, perquè li restableixin el subministrament.

La Carmen ha vingut pel cas del seu fill, que està en un pis de dació en pagament. Té l’Informe d’Exclusió Residencial ja que cobra una prestació de 450 €. Tenia un comptador dels antics que no se sap molt bé com es va cremar. Va haver de pagar 1.700 € que va fraccionar durant un any per un import de 140 € cada mes. Ell va pagant el deute però el problema és que no li vénen els rebuts actuals perquè la companyia s’havia equivocat i els enviaven a una altra direcció. Per això ha acumulant un deute de 1.400 € i li han tallat el subministrament. Serveis socials es fa càrrec del pagament de factures per 460 €. Al final li han canviat el comptador per un dels actuals, però no el volen fraccionar el deute pendent. Se li ha aconsellat que miri la data del tall i del contracte per veure com ho podem gestionar.

En Xavier ens ha parlat del cas de Neus de Terrassa:  viu fa dos anys en un habitatge recuperat  i té l’Informe d’Exclusió Residencial . Ara bé,  l’empresa Mina Pública d’Aigües de Terrassa SA no li vol fer un contracte per no ser la propietària, negant-se a posar-li un comptador solidari. Creiem que l’Ajuntament hauria de involucrar-se com en el cas del Vendrell, on es va fer un protocol per habitatges recuperats.

Punxant els subministraments pots posar en perill la teva vida i la dels altres. Per això exigim a les administracions que facin complir la Llei 24/2015: no es pot tallar cap subministrament si ets una persona vulnerable”.

38a crònica: La Llei 24/215 està en vigor: cal fer-la complir!

20160629_110444Aquesta crònica correspon a l’assessorament que l’APE va fer el dia 1 de juny, en el qual van arribar les següents situacions, narrades per les dues activistes de l’Aliança: la Lucía Navarro i la Neus Escofet.

“A l’assessorament d’avui ha vingut Elisenda, periodista de la SER, que ha de fer un treball sobre la pobresa energètica. Vol veure com funcionem i entrevistar persones afectades. També, els nostres companys de la PAH de Barberà del Vallès, per aprendre i poder transmetre la informació a les seves assemblees. Ens comenten que arriben persones afectades de pobresa energètica a les seves assemblees i no saben com ajudar-los. Diuen que seguiran venint per poder assessorar-los també.

La PAH i l’APE són realment cosines: no podem dir que un habitatge és digne si no té els subministraments bàsics garantits.Necessitem aigua per a dutxar-nos; llum per a poder veure i gas per escalfar-nos i cuinar, i aquests serveis no són un luxe, són necessitats bàsiques que haurien d’estar a l’abast de totes les llars.Després d’aquesta reflexió, ha començat l’assessorament amb aquests companys i companyes que han vingut a explicar els seus casos.

Avui hem començat amb la Carmen, que va venir a l’anterior assessorament. Ens va comentat que tenia un deute de 500 € amb Endesa per una lectura estimada. Va venir-li a casa un operari d’Endesa a fer-li una revisió del comptador i al final ha aconseguit un contracte nou. La seva situació està en bon camí però està molt preocupada perquè li acaba d’arribar una carta estàndard d’una agència de morosos reclamant el deute dels 500 €. La nostra companya Patrícia li ha comentat que no es preocupi, que ella està en aquesta mateixa situació.Quan et fan un contracte nou ja no et poden tallar el subministre pel deute d’un contracte anterior. Com diem nosaltres, aquest deute es queda en el “llimbs”. Aprofitem aquesta informació per dir a totes aquelles persones que estan sent assetjades per aquestes cartes, que no facin cas, que no s’espantin, que les guardin, i el dia menys pensat les podem utilitzar per empaperar els caus dels assetjadors.

La Sheila, de Massanet, ens comenta que la seva mare li ha vingut una factura d’Endesa de 255 € en què està inclòs el preu del nou comptador. Li hem dit que ni parlar de pagar el comptador, que vagi a Endesa i els digui que només pagarà el subministrament. Ens informarà el proper dia de com ha anat.

La Cristina, de Badalona, ​​ens comenta que el mes de juny de l’any passat es va donar de baixa de Gas Natural, i ara li estan reclamant un deute de 2.000 €, de diferents conceptes de manteniment perquè només es va donar de baixa del subministrament. Resulta totalment surrealista: si et dones de baixa del gas: per què has de seguir pagant per altres conceptes? S’haurien de donar de baixa també immediatament. En fi, li hem dit que no pagui. Què li poden fer? Tallar un subministrament que no té? També acumula 7 factures pendents d’Endesa i el proper mes de juliol li caduca l’Informe de Vulnerabilitat. Li hem aconsellat que vagi a l’assistent social abans que caduqui i sol·liciti el nou informe d’exclusió residencial.

Hem acabat amb una reflexió molt interessant de la nostra companya Lucía: no sabem quin interès poden tenir els mitjans de comunicació en confondre a la ciutadania donant a entendre que és la Llei 24/2015 sobre pobresa energètica, la que el Tribunal Constitucional ha tombat. És una llei que funciona i amb ella s’estan evitant molts talls. Així que, per què aquesta confusió? Hi ha alguns articles de la llei que sí que han estat suspesos pel TC a petició del PP, però alguns referents a l’habitatge i no als de la pobresa energètica. Davant d’això, els altres articles de la Llei 24/2015 estan en vigor i farem que es compleixi, denunciant públicament la seva vulneració”.

37a crònica: La Llei 24/2015 funciona: que se sàpiga!

cronicamaigAquí teniu les petites i grans històries de vida, de lluites quotidianes i victòries, de les persones que van participar a l’assessorament de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica del dia 18 de maig. Històries que moltes tenen moments d’alegria al compartir lluites i resolucions de casos d’extrema pobresa energètica. Les expliquen, les activistes Neus Escofet i Lucía Navarro.

“Avui han vingut uns companys de la PAH, per fer un enregistrament reivindicatiu al costat d’altres col·lectius, en suport al “bloc la Bordeta”, davant del judici que se celebrarà l’1 de juny.

Hem començat l’assessorament amb en Salvador, de Barcelona. Per fi ha aconseguit aquest dimarts el Certificat de Risc d’Exclusió Social, després de gairebé dos mesos d’haver-lo sol·licitat. Els companys Eduard i José Luis el van acompanyar a Endesa i Agbar. Ara pot respirar una mica més tranquil sense la por que li tallin els subministraments durant un any, esperant que la seva situació vagi millorant.

En José Luis, de Barcelona, ​​ha rebut un avís de tall d’Endesa. És evident que ignoren totalment la Llei 24/2015, ja que en cap lloc de la notificació li informen dels seus drets segons la llei.

Fins que les administracions prenguin la decisió de sancionar degudament a les subministradores per incompliment de la llei, aquestes seguiran ignorant-la.

La Susanna, de Santa Coloma de Gramenet, ha vingut amb altres companys per veure com funcionen els assessoraments de l’APE, i ha aprofitat l’ocasió per explicar el seu cas: el passat mes de novembre li van tallar la llum. Va ser a l’assistent social i li van donar el Certificat de Risc d’Exclusió Social que va presentar a la companyia. Fet això, li van tornar a connectar la llum i al cap d’uns dies li van tornar a tallar sense més. Ara ja torna a tenir llum. Per això és tan important que denunciem davant Consum a les subministradores que no compleixen amb la Llei 24/2015.

El cas de Jordi de Blanes és molt greu: li van tallar la llum i el gas, els operaris que van ser anaven acompanyats de la policia. Ha aconseguit un informe conforme està pendent d’un lloguer social, amb l’informe li van tornar a donar la llum i no li poden tornar a tallar.

Avui hem tingut una gran notícia: la nostra companya Ross Mary ha aconseguit, després de dos anys de lluita contínua, un contracte d’aigua i de llum al seu nom, amb baixada de potència a 3 kW. Estava radiant pel seu èxit.

Això demostra que moltes vegades les coses no et surten bé a la primera però si t’apoderas i lluites, al final ho aconsegueixes.

És molt important saber que nosaltres tenim els nostres drets i hem de fer-los valer. Per això hem de tenir molt clar que la Llei 24/2015 funciona. Cal difondre-la i convidar a totes aquelles persones que tenen greus problemes per a fer front als pagaments de factures, perquè vinguin als nostres assessoraments.”

36a crònica: Antisistemes? O un sistema contra la gent?

8maigNovament us donem el testimoniatge de les persones que van acudir a l’assessorament del 4 de maig.

“Avui ha vingut per primera vegada l’Isaac de Barcelona: cobra una prestació no contributiva de 464€. Li ha arribat un rebut de 158€ al qual no pot fer front. Davant d’aquest fet ha demanat un ajornament a Endesa, que no li volen concedir. Li hem aconsellat que vagi a Assistència Social sol·licitant el Certificat de Risc d’Exclusió Residencial perquè el porti a Endesa.

La Carme, de Barcelona, ​​ha rebut una factura estimada d’Endesa de 500€ i un altre rebut de 32€. Tampoc li han volgut fraccionar el deute. La companyia passarà a revisar el comptador per veure si està bé. Li hem aconsellat que demani un ajut a l’Ajuntament i que vagi a Endesa i demani l’històric i el bo social.

En Salvador, de Barcelona, ​​s’ho pren amb calma, però la paciència té un límit: el 30 de març va sol·licitar el Certificat de Risc d’Exclusió Social. Normalment triguen quinze dies perquè te’l donin. Es va presentar la tercera setmana i encara no el tenia: li faltava una signatura. Han passat dues setmanes més i a la cinquena setmana encara està pendent de la signatura. Davant d’això, va sol·licitar que el rebés el director dels Serveis Socials i li van dir que no podia ser.El problema és més greu del que ell pensava perquè li han donat de baixa el contracte. Vindrà al proper assessorament per informar-nos si ha pogut obtenir el Certificat i a veure com podem reconduir el seu cas.

L’Elisenda, de Barcelona, ​​per fi després de molt temps insistint li han canviat el comptador a 230kW. El seu problema és que el propietari del pis hauria de canviar la instal·lació i no ho fa. L’Eduard la va acompanyar l’Oficina d’Indústria per denunciar el cas.

A la Sheila, de Massanet, el dimarts 16 li van tallar l’aigua, malgrat que té el Certificat de Risc d’Exclusió Residencial. Segons la companyia SOREA l’Ajuntament ha de donar la seva conformitat i no el dóna fins que passi per la Junta de Govern. S’ha posat una denúncia a Consum i al Síndic de Greuges demandant a l’Ajuntament i a Sorea per incompliment de la Llei 24/2015.

Sorea li demana 1.480€ per l’alta i la connexió. La companyia diu que li podrien baixar fins a 740€, però la Sheila no pot pagar aquesta quantitat. Ella acceptaria el deute si pogués pagar uns 10 € mensuals.

En Maties, de Barcelona, es troba que AGBAR li reclama 4 rebuts d’aigua de 2013 i 2014. Una bona notícia és que l’assistent social li ha pagat aquests rebuts.

En José Luis ha vingut per a donar gràcies a l’APE: ens va conèixer per primera vegada el 2 de setembre de 2015 i ens confessa que per a ell hi ha un abans i un després, ja que l’apoderament adquirit no té preu. Va tenir problemes per posar tots els subministraments al seu nom, i a dia 18 abril 2016 ho ha aconseguit a força de lluitar. Ens diu que hauria de fer un monument a l’APE, i nosaltres li diem que el millor monument ha estat la seva entrega i implicació.

Aquesta és la part més gratificant de la lluita social: comencem com a persones afectades, i lluitant per resoldre els nostres casos,acabem ajudant a resoldre els casos d’altres, i intentant canviar aquest horrible i injust sistema. Per això ens diuen antisistema, però la realitat és que és el sistema el que està en contra nostra.”

35 crònica: No som pobres; ens han empobrit!

20abrilAquí us fem arribar els mots que la Lucía Navarro, i la Neus Escofet, dues activistes de l’Aliança Contra la Pobersa Energètica (APE) han escrit perquè coneguem d’aprop les dificultats que viuen les persones que van acudir a l’assessorament quinzenal del dia 20 d’abril per a trobar solucions a les seves situacions de pobresa energètica. Hi posem noms, perquè darrera la pobresa energètica, hi ha vides concretes. Somnis estrellats. Lluites incansables. Un seguir feixuc però valent. Escoltem-les!

“Avui hem començat amb una pregunta de la Patrícia: ens comentava que si Serveis Socials pot demanar la condonació del deute.

La nostra companya Yolanda va comentar el seu cas i la seva negativa que Serveis Socials paguessin el seu deute, perquè ella no vol que es resolgui amb diners públics sinó amb partides dels súpers beneficis de les empreses subministradores.

També la Lucía va comentar el cas d’Anita de Mollet que tenia un deute de 4.000 €. L’APE va estar negociant el deute durant més de 6 hores tancats a Endesa i al final el van rebaixar a 800 €, pagant 20 € mensuals fins al final del deute.

L’Edson de Barcelona: és la segona vegada que ve en l’assessorament i està en el primer pas: té problemes econòmics i no pot seguir pagant les factures dels subministraments. Se l’ha aconsellat que vagi als Serveis Socials i sol·liciti el Certificat d’Exclusió Residencial.

En Gabriel de l’Hospitalet està ocupant un habitatge de la immobiliària Martinsa-Fabesa que actualment està en fallida i en mans del Jutjat. No té subministraments en la casa i el vol regularitzar la seva situació i obtenir una lloguer social. Li responem que fins que no s’arregli la situació al Jutjat no es podrà fer res.

La Rose Mari està molt contenta: després de molt temps lluitant amb la subministradora perquè li baixessin la potència ho ha aconseguit i Serveis Socials li paga la despesa. S’agraeix moltíssims que els companys i companyes comparteixin també amb tots nosaltres les bones notícies. També ens va comentar la seva experiència amb el seu assistent social. Al principi no van connectar molt però ara li està ajudat i té un tracte més personalitzat.

La Mònica ens ha parlat sobre les i els assistents socials. Hem d’evitar l’enfrontament. S’aconsegueix més amb educació que amb agressivitat, encara que quan anem als Serveis Socials la situació en què ens trobem ens supera. Però hem de comprendre que aquests i aquestes professionals no viuen només el nostre cas particular sinó molts casos diaris i al final també aquesta càrregues emocionals els passa factura.

Hem de tenir en compte que aquest el sector ens han donat suport a la nostra ILP. Que són persones conscienciades en la situació en què vivim: no podem jutjar a totes les persones per igual, per un cas que puguem trobar-nos negatiu.

L’Eduard, ha explicat molt bé que nosaltres no som pobres. Que per culpa d’una crisi que no hem provocat ens han empobrit i tenim la nostra dignitat. Per això és tan important que lluitem pels nostres drets!

34a crònica: on s’aplica la llei 24/2015?

cronica34“Avui hem començat l’assessorament amb un nou company de la PAH de València, que ha vingut a veure com funcionem, i aprendre per poder treballar a fons el tema de les persones afectades en la seva comunitat. La solidaritat no té límits ni fronteres.

El primer cas és el d’en Salvador, de Barcelona: té un avís de tall de tots els subministraments. Ha sol·licitat l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial, però està preocupat perquè el seu assistent social no té cap coneixement de la Llei 24/2015 i del protocol a seguir.

La seva angoixa és per si li tallen l’aigua. Davant d’aquest fet li hem aconsellat que ha d’anar a l’assistent social perquè li donin immediatament l’informe, sense cita prèvia, ja que és una urgència.

L’Irene, de la PAH de Barcelona: l’Ajuntament li ha donat un pis de lloguer social, però no volia perdre’l ja que està en procés judicial a causa d’una estafa de la qual en va ser víctima. La seva mare el va ocupar perquè tem que un altre gent hi comenci a viure. El problema és que Endesa se li ha emportat el comptador i la seva mare no es pot donar d’alta per la situació irregular del pis. L’Ajuntament està portant el cas.

La Carmen, de Barcelona: li ha arribat una factura de llum d’uns 500 €. Gràcies a que ha portat factures anteriors, ens hem adonat que des que li van posar el comptador electrònic, li han fet lectures estimades, encara que ella sempre anotava les dades. A més, va fer fotografies que ho demostren. Se li ha recomanat que sol·liciti l‘Informe d’Exclusió Residencial per estar més protegida i donar ordre al banc perquè no pagui aquest rebut.

La Mònica, és un cas que porta l’Aida i en José Luis: viu en un pis de lloguer i el contracte va a nom de la seva mare que ha mort. Té avís per donar de baixa i treure el comptador de l’aigua. Com que estava enganxada i li han detectat el frau. S’ha parlat amb el director de subministradora per regularitzar la seva situació, i fer un nou contracte d’alta al seu nom, encara que hi hagi risc de desnonament. Li han fet una valoració estimada d’un any d’enganxament de 800 €, que han baixat a 100 € més l’alta. Divendres li realitzaran l’alta.

La Lucía ens ha informat del cas de la Yolanda: que per una factura impagada de gas de 40 € li han enviat una carta d’amenaça de tall de subministrament. Davant d’això, va anar a Endesa i els van informar que està paralitzat el tall, però que van enviar la carta perquè el sistema informàtic funciona d’aquesta manera. Ens preguntem: si el tall està aturat: ¿per què posar a una persona amb dues filles menors i uns ingressos de 400 € en una situació de tant estrès? És totalment indignant.

Se li recomana anar a al Departament de Consum per presentar una denúncia, ja que segons el principi de precaució de la Llei 24/2015, aquestes cartes d’amenaça de tall no s’han d’enviar actualment.

L’Esther, del Vendrell: té informe d’exclusió residencial, i comptador social d’aigua a cost 0 €. Li ha arribat la primera factura de 30 € pel període de gener a març. Només té 0,55 € de consum i una base de 30 €. Es parlarà amb el regidor, ja que l’empresa, que és municipal, posseeix un 51% de les accions.

En Roger, de l’Escala: comenta el cas d’una persona a la qual Endesa li ha facturat 200 € i no pot pagar-los; va anar a demanar un fraccionament i li van negar.Se li ha recomanat anar als Serveis Socials per a evitar el tall sol·licitant el Certificat de Risc d’Exclusió Residencial perquè li arribi a Endesa.

Aquesta subministradora i Gas Natural s’escuden en la llei estatal i no fan cas a la llei autonòmica. Cal obligar-les a complir la llei i això és també una responsabilitat de les administracions”.

33a crònica: exprimint la vulnerabilitat

retallsAquí van els testimonis de l’assessorament de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica (APE) del passat 23 de març. Tots ells ens donen pinzellades del què és viure realment la pobresa energètica en pròpia pell.

“Avui hem començat amb en Gustavo, de Barcelona: és la primera vegada que ve a l’assessorament. Volia saber si s’està complint la Llei 24/2015. Se li ha comentat que, per desgràcia, és la nostra lluita diària, i la principal raó de l’acció de la setmana passada vers les subministradores i a la Generalitat.

La Yolanda, de Sant Esteve de Sesrovires: anaven pagant unes factures de llum d’entre 110 i 120 €, però el seu marit ara està a l’atur i no poden fer front a aquests pagaments.El mes de novembre la companyia va estar examinant el comptador i li van posar una etiqueta; al desembre va rebre una factura de 1.500 €; aquest mes de 400 €, i ha rebut una carta d’avís de tall. Els han dit que els 1.500 € són per haver manipulat el comptador, raó per la qual li hi han fet algunes fotografies.

 L’Edson, de Barcelona: té dos fills; va rebre un avís de tall. La seva senyora es va espantar molt en rebre la carta i va anar a pagar, malgrat que quedéssim molt justos per poder garantir les necessitats bàsiques. Se li ha aconsellat que primer de tot és la salut i l’alimentació de les persones, i si no es pot pagar, ha d’anar a l’assistent social perquè sàpiga en quina situació es troben. També se li ha informat de les ajudes que pot sol·licitar.

 La Ràbia, de Barcelona: va venir a l’anterior assessorament. Viu amb el seu fill que pateix una discapacitat, i un menor. Té dificultats per pagar els subministraments, però el seu gran problema és l’habitatge pel qual paga 500 €, malgrat tenir uns ingressos de 400 € mensuals. Aquest habitatge és tant insalubre que posa en risc la seva salut i la dels qui hi viuen.

 La Carme, de Sabadell: ja havia vingut a un assessorament del desembre: el seu problema és que amb 400 € i dos fills no pot fer front a les factures. A més té un expedient obert per haver manipulat el comptador. Es comenta que seria interessant que un dels seus fills es pogués donar d’alta dels subministraments. Diu que ho intentaran, i segons vagin les coses ens informaran en el pròxim assessorament. A veure com ho podem afrontar.

 La Patrícia, de Tordera: ens ha parlat del cas d’Esther, que viu en un habitatge recuperat amb el seu fill de 7 anys. Porta un any sense aigua i sense llum: és esgarrifós que visqui en aquestes condicions amb un menor. L’aigua no és  un problema poder donar-se d’alta; però per la llum, Endesa l’ha denunciat i té un judici el 9 de juny. Bankia també l’ha denunciat per ocupar una dels seus habitatges.

Sempre esprement en més feble

 L’Eva, d’Esparreguera: viu amb el seu fill i guanya 426 €. Té un lloguer social de 273 €. El seu problema és que els subministraments van al compte del seu ex-marit, a qui ella després paga, però per rebre els ajuts ha de posar els subministraments al seu nom o al del seu fill.

En José Antonio i Àngel, de Sant Boi de Llobregat: tenen problemes amb l’Ajuntament que no té ni idea de què és la Llei 24/2015. Se’ls aconsella que enviïn un comunicat com APE de Sant Boi adjuntant la llei.

I hem deixat per al final la bona notícia: que l’Ajuntament de Massanet ha arribat a un acord amb SOREA, la companyia d’aigües, I posarà comptadors solidaris en habitatges recuperats. Això, sens dubte, és fruit d’una lluita constant que cal seguir”.

32a crònica: Treballant per una llei estatal contra la pobresa energètica

cronicapeAvui, 9 de març, hem fet la reunió al local de la PAH de Barcelona al carrer Leiva, 44. Aquests han estat els testimonis d’afectats i afectades d’aquell dia, una altra vegada més, de la mà de Neus Escofet i Lucía Navarro, dues activistes i cronistes de l’APE. Cada sessió és un món i ens obre nous reptes i aprenentatges.

“La Maria va començar a explicar l’acció que es farà el proper dijous 17: es prepararà un comunicat de premsa per explicar el fracàs de la Llei 24/2015 per les empreses de subministrament, i es reclamarà al Govern que signi un acord amb les empreses per fer-se càrrec dels deutes de les factures.

Ha passat un full perquè la gent es vagi apuntant a col·laborar fent pancartes, és molt important involucrar a tots i totes per reclamar els nostres drets.

Una vegada feta la explicació pel que fa a l’acció vam començar amb els casos.

En Salvador, Barcelona, ​​té problemes d’habitatge i de subministrament: ha rebut un avís d’un tall d’energia de Gas Natural i està patint l’assetjament de missatges telefònics perquè pugui pagar. És totalment intolerable, no es pot permetre que les persones que tenen un avís de desconnexió i ja ho estan passant malament com perquè a sobre se’ls estigmanitzi perquè no poden pagar. “Indignant!”

Se li ha aconsellat que vagi a Serveis Socials sobre el problema de la hipoteca i els subministraments i a l’Oficina d’Habitatge per a demanar l’Informe d’Exclusió Residencial.

La Rabia, de Barcelona, ​​rep una d’ajuda de 400€ però té un deute de 800€ d’aigua; té un avís de tall. La nostra companya, la Mònica, anirà a parlar amb AGBAR i l’Eduard i en José Luís l’acompanyaràn per veure com es pot solucionar. El problema és que la Ràbia parla poc el nostre idioma, un fet agreujat per l’angoixa de la notificació de desconnexió.

En David va arribar per saber com crear una APE a Sabadell. Se li ha informat sobre el protocol que hem de fer: dos mesos haurien de venir als assessoraments per veure com funciona i després se l’ajudarà a operar una nova APE

En David de Sevilla, que vol venir a viure a Barcelona,​​ està interessat a saber si hi ha una Llei 24/2015 en l’àmbit estatal. Se l’ha informat que s’està treballant en un projecte de llei per fer el marc legal a escala estatal.

El nostre company José Luis actualitza notícies sobre el cas de Rosa de Barberà: l’Ajuntament posarà la llum de qualsevol manera: ens va deixar totalment sorprèses.

Acabem amb Roger de Girona, que estava molt interessat en aprendre més sobre la Llei 24/2015.

I encara que repetim fins a la sacietat, no ens aturarem fins que s’apliqui la llei: per això és tan important que l’acció del 17 de març sigui un èxit, i ho serà perquè tenim la raó del nostre costat, i a cansinismo ningú ens guanya . En el nostre cas, no disposem d’una fona, com David contra Goliat, però sí d’una Llei que pensem utilitzar fins a vèncer als que es creuen totpoderosos”.