Logo APE_blanc_header

Carme

Cròniques de la pobresa energètica

L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) amb l’objectiu de donar visibilitats als problemes de les persones que venen per assesorar-se, hem volgut iniciar un Dietari i fer-lo públic. Perquè darrera les estadístiques i els números, hi ha vides de persones i lluites col·lectives.

36a crònica: Antisistemes? O un sistema contra la gent?

8maigNovament us donem el testimoniatge de les persones que van acudir a l’assessorament del 4 de maig.

“Avui ha vingut per primera vegada l’Isaac de Barcelona: cobra una prestació no contributiva de 464€. Li ha arribat un rebut de 158€ al qual no pot fer front. Davant d’aquest fet ha demanat un ajornament a Endesa, que no li volen concedir. Li hem aconsellat que vagi a Assistència Social sol·licitant el Certificat de Risc d’Exclusió Residencial perquè el porti a Endesa.

La Carme, de Barcelona, ​​ha rebut una factura estimada d’Endesa de 500€ i un altre rebut de 32€. Tampoc li han volgut fraccionar el deute. La companyia passarà a revisar el comptador per veure si està bé. Li hem aconsellat que demani un ajut a l’Ajuntament i que vagi a Endesa i demani l’històric i el bo social.

En Salvador, de Barcelona, ​​s’ho pren amb calma, però la paciència té un límit: el 30 de març va sol·licitar el Certificat de Risc d’Exclusió Social. Normalment triguen quinze dies perquè te’l donin. Es va presentar la tercera setmana i encara no el tenia: li faltava una signatura. Han passat dues setmanes més i a la cinquena setmana encara està pendent de la signatura. Davant d’això, va sol·licitar que el rebés el director dels Serveis Socials i li van dir que no podia ser.El problema és més greu del que ell pensava perquè li han donat de baixa el contracte. Vindrà al proper assessorament per informar-nos si ha pogut obtenir el Certificat i a veure com podem reconduir el seu cas.

L’Elisenda, de Barcelona, ​​per fi després de molt temps insistint li han canviat el comptador a 230kW. El seu problema és que el propietari del pis hauria de canviar la instal·lació i no ho fa. L’Eduard la va acompanyar l’Oficina d’Indústria per denunciar el cas.

A la Sheila, de Massanet, el dimarts 16 li van tallar l’aigua, malgrat que té el Certificat de Risc d’Exclusió Residencial. Segons la companyia SOREA l’Ajuntament ha de donar la seva conformitat i no el dóna fins que passi per la Junta de Govern. S’ha posat una denúncia a Consum i al Síndic de Greuges demandant a l’Ajuntament i a Sorea per incompliment de la Llei 24/2015.

Sorea li demana 1.480€ per l’alta i la connexió. La companyia diu que li podrien baixar fins a 740€, però la Sheila no pot pagar aquesta quantitat. Ella acceptaria el deute si pogués pagar uns 10 € mensuals.

En Maties, de Barcelona, es troba que AGBAR li reclama 4 rebuts d’aigua de 2013 i 2014. Una bona notícia és que l’assistent social li ha pagat aquests rebuts.

En José Luis ha vingut per a donar gràcies a l’APE: ens va conèixer per primera vegada el 2 de setembre de 2015 i ens confessa que per a ell hi ha un abans i un després, ja que l’apoderament adquirit no té preu. Va tenir problemes per posar tots els subministraments al seu nom, i a dia 18 abril 2016 ho ha aconseguit a força de lluitar. Ens diu que hauria de fer un monument a l’APE, i nosaltres li diem que el millor monument ha estat la seva entrega i implicació.

Aquesta és la part més gratificant de la lluita social: comencem com a persones afectades, i lluitant per resoldre els nostres casos,acabem ajudant a resoldre els casos d’altres, i intentant canviar aquest horrible i injust sistema. Per això ens diuen antisistema, però la realitat és que és el sistema el que està en contra nostra.”

35 crònica: No som pobres; ens han empobrit!

20abrilAquí us fem arribar els mots que la Lucía Navarro, i la Neus Escofet, dues activistes de l’Aliança Contra la Pobersa Energètica (APE) han escrit perquè coneguem d’aprop les dificultats que viuen les persones que van acudir a l’assessorament quinzenal del dia 20 d’abril per a trobar solucions a les seves situacions de pobresa energètica. Hi posem noms, perquè darrera la pobresa energètica, hi ha vides concretes. Somnis estrellats. Lluites incansables. Un seguir feixuc però valent. Escoltem-les!

“Avui hem començat amb una pregunta de la Patrícia: ens comentava que si Serveis Socials pot demanar la condonació del deute.

La nostra companya Yolanda va comentar el seu cas i la seva negativa que Serveis Socials paguessin el seu deute, perquè ella no vol que es resolgui amb diners públics sinó amb partides dels súpers beneficis de les empreses subministradores.

També la Lucía va comentar el cas d’Anita de Mollet que tenia un deute de 4.000 €. L’APE va estar negociant el deute durant més de 6 hores tancats a Endesa i al final el van rebaixar a 800 €, pagant 20 € mensuals fins al final del deute.

L’Edson de Barcelona: és la segona vegada que ve en l’assessorament i està en el primer pas: té problemes econòmics i no pot seguir pagant les factures dels subministraments. Se l’ha aconsellat que vagi als Serveis Socials i sol·liciti el Certificat d’Exclusió Residencial.

En Gabriel de l’Hospitalet està ocupant un habitatge de la immobiliària Martinsa-Fabesa que actualment està en fallida i en mans del Jutjat. No té subministraments en la casa i el vol regularitzar la seva situació i obtenir una lloguer social. Li responem que fins que no s’arregli la situació al Jutjat no es podrà fer res.

La Rose Mari està molt contenta: després de molt temps lluitant amb la subministradora perquè li baixessin la potència ho ha aconseguit i Serveis Socials li paga la despesa. S’agraeix moltíssims que els companys i companyes comparteixin també amb tots nosaltres les bones notícies. També ens va comentar la seva experiència amb el seu assistent social. Al principi no van connectar molt però ara li està ajudat i té un tracte més personalitzat.

La Mònica ens ha parlat sobre les i els assistents socials. Hem d’evitar l’enfrontament. S’aconsegueix més amb educació que amb agressivitat, encara que quan anem als Serveis Socials la situació en què ens trobem ens supera. Però hem de comprendre que aquests i aquestes professionals no viuen només el nostre cas particular sinó molts casos diaris i al final també aquesta càrregues emocionals els passa factura.

Hem de tenir en compte que aquest el sector ens han donat suport a la nostra ILP. Que són persones conscienciades en la situació en què vivim: no podem jutjar a totes les persones per igual, per un cas que puguem trobar-nos negatiu.

L’Eduard, ha explicat molt bé que nosaltres no som pobres. Que per culpa d’una crisi que no hem provocat ens han empobrit i tenim la nostra dignitat. Per això és tan important que lluitem pels nostres drets!

34a crònica: on s’aplica la llei 24/2015?

cronica34“Avui hem començat l’assessorament amb un nou company de la PAH de València, que ha vingut a veure com funcionem, i aprendre per poder treballar a fons el tema de les persones afectades en la seva comunitat. La solidaritat no té límits ni fronteres.

El primer cas és el d’en Salvador, de Barcelona: té un avís de tall de tots els subministraments. Ha sol·licitat l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial, però està preocupat perquè el seu assistent social no té cap coneixement de la Llei 24/2015 i del protocol a seguir.

La seva angoixa és per si li tallen l’aigua. Davant d’aquest fet li hem aconsellat que ha d’anar a l’assistent social perquè li donin immediatament l’informe, sense cita prèvia, ja que és una urgència.

L’Irene, de la PAH de Barcelona: l’Ajuntament li ha donat un pis de lloguer social, però no volia perdre’l ja que està en procés judicial a causa d’una estafa de la qual en va ser víctima. La seva mare el va ocupar perquè tem que un altre gent hi comenci a viure. El problema és que Endesa se li ha emportat el comptador i la seva mare no es pot donar d’alta per la situació irregular del pis. L’Ajuntament està portant el cas.

La Carmen, de Barcelona: li ha arribat una factura de llum d’uns 500 €. Gràcies a que ha portat factures anteriors, ens hem adonat que des que li van posar el comptador electrònic, li han fet lectures estimades, encara que ella sempre anotava les dades. A més, va fer fotografies que ho demostren. Se li ha recomanat que sol·liciti l‘Informe d’Exclusió Residencial per estar més protegida i donar ordre al banc perquè no pagui aquest rebut.

La Mònica, és un cas que porta l’Aida i en José Luis: viu en un pis de lloguer i el contracte va a nom de la seva mare que ha mort. Té avís per donar de baixa i treure el comptador de l’aigua. Com que estava enganxada i li han detectat el frau. S’ha parlat amb el director de subministradora per regularitzar la seva situació, i fer un nou contracte d’alta al seu nom, encara que hi hagi risc de desnonament. Li han fet una valoració estimada d’un any d’enganxament de 800 €, que han baixat a 100 € més l’alta. Divendres li realitzaran l’alta.

La Lucía ens ha informat del cas de la Yolanda: que per una factura impagada de gas de 40 € li han enviat una carta d’amenaça de tall de subministrament. Davant d’això, va anar a Endesa i els van informar que està paralitzat el tall, però que van enviar la carta perquè el sistema informàtic funciona d’aquesta manera. Ens preguntem: si el tall està aturat: ¿per què posar a una persona amb dues filles menors i uns ingressos de 400 € en una situació de tant estrès? És totalment indignant.

Se li recomana anar a al Departament de Consum per presentar una denúncia, ja que segons el principi de precaució de la Llei 24/2015, aquestes cartes d’amenaça de tall no s’han d’enviar actualment.

L’Esther, del Vendrell: té informe d’exclusió residencial, i comptador social d’aigua a cost 0 €. Li ha arribat la primera factura de 30 € pel període de gener a març. Només té 0,55 € de consum i una base de 30 €. Es parlarà amb el regidor, ja que l’empresa, que és municipal, posseeix un 51% de les accions.

En Roger, de l’Escala: comenta el cas d’una persona a la qual Endesa li ha facturat 200 € i no pot pagar-los; va anar a demanar un fraccionament i li van negar.Se li ha recomanat anar als Serveis Socials per a evitar el tall sol·licitant el Certificat de Risc d’Exclusió Residencial perquè li arribi a Endesa.

Aquesta subministradora i Gas Natural s’escuden en la llei estatal i no fan cas a la llei autonòmica. Cal obligar-les a complir la llei i això és també una responsabilitat de les administracions”.

33a crònica: exprimint la vulnerabilitat

retallsAquí van els testimonis de l’assessorament de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica (APE) del passat 23 de març. Tots ells ens donen pinzellades del què és viure realment la pobresa energètica en pròpia pell.

“Avui hem començat amb en Gustavo, de Barcelona: és la primera vegada que ve a l’assessorament. Volia saber si s’està complint la Llei 24/2015. Se li ha comentat que, per desgràcia, és la nostra lluita diària, i la principal raó de l’acció de la setmana passada vers les subministradores i a la Generalitat.

La Yolanda, de Sant Esteve de Sesrovires: anaven pagant unes factures de llum d’entre 110 i 120 €, però el seu marit ara està a l’atur i no poden fer front a aquests pagaments.El mes de novembre la companyia va estar examinant el comptador i li van posar una etiqueta; al desembre va rebre una factura de 1.500 €; aquest mes de 400 €, i ha rebut una carta d’avís de tall. Els han dit que els 1.500 € són per haver manipulat el comptador, raó per la qual li hi han fet algunes fotografies.

 L’Edson, de Barcelona: té dos fills; va rebre un avís de tall. La seva senyora es va espantar molt en rebre la carta i va anar a pagar, malgrat que quedéssim molt justos per poder garantir les necessitats bàsiques. Se li ha aconsellat que primer de tot és la salut i l’alimentació de les persones, i si no es pot pagar, ha d’anar a l’assistent social perquè sàpiga en quina situació es troben. També se li ha informat de les ajudes que pot sol·licitar.

 La Ràbia, de Barcelona: va venir a l’anterior assessorament. Viu amb el seu fill que pateix una discapacitat, i un menor. Té dificultats per pagar els subministraments, però el seu gran problema és l’habitatge pel qual paga 500 €, malgrat tenir uns ingressos de 400 € mensuals. Aquest habitatge és tant insalubre que posa en risc la seva salut i la dels qui hi viuen.

 La Carme, de Sabadell: ja havia vingut a un assessorament del desembre: el seu problema és que amb 400 € i dos fills no pot fer front a les factures. A més té un expedient obert per haver manipulat el comptador. Es comenta que seria interessant que un dels seus fills es pogués donar d’alta dels subministraments. Diu que ho intentaran, i segons vagin les coses ens informaran en el pròxim assessorament. A veure com ho podem afrontar.

 La Patrícia, de Tordera: ens ha parlat del cas d’Esther, que viu en un habitatge recuperat amb el seu fill de 7 anys. Porta un any sense aigua i sense llum: és esgarrifós que visqui en aquestes condicions amb un menor. L’aigua no és  un problema poder donar-se d’alta; però per la llum, Endesa l’ha denunciat i té un judici el 9 de juny. Bankia també l’ha denunciat per ocupar una dels seus habitatges.

Sempre esprement en més feble

 L’Eva, d’Esparreguera: viu amb el seu fill i guanya 426 €. Té un lloguer social de 273 €. El seu problema és que els subministraments van al compte del seu ex-marit, a qui ella després paga, però per rebre els ajuts ha de posar els subministraments al seu nom o al del seu fill.

En José Antonio i Àngel, de Sant Boi de Llobregat: tenen problemes amb l’Ajuntament que no té ni idea de què és la Llei 24/2015. Se’ls aconsella que enviïn un comunicat com APE de Sant Boi adjuntant la llei.

I hem deixat per al final la bona notícia: que l’Ajuntament de Massanet ha arribat a un acord amb SOREA, la companyia d’aigües, I posarà comptadors solidaris en habitatges recuperats. Això, sens dubte, és fruit d’una lluita constant que cal seguir”.

32a crònica: Treballant per una llei estatal contra la pobresa energètica

cronicapeAvui, 9 de març, hem fet la reunió al local de la PAH de Barcelona al carrer Leiva, 44. Aquests han estat els testimonis d’afectats i afectades d’aquell dia, una altra vegada més, de la mà de Neus Escofet i Lucía Navarro, dues activistes i cronistes de l’APE. Cada sessió és un món i ens obre nous reptes i aprenentatges.

“La Maria va començar a explicar l’acció que es farà el proper dijous 17: es prepararà un comunicat de premsa per explicar el fracàs de la Llei 24/2015 per les empreses de subministrament, i es reclamarà al Govern que signi un acord amb les empreses per fer-se càrrec dels deutes de les factures.

Ha passat un full perquè la gent es vagi apuntant a col·laborar fent pancartes, és molt important involucrar a tots i totes per reclamar els nostres drets.

Una vegada feta la explicació pel que fa a l’acció vam començar amb els casos.

En Salvador, Barcelona, ​​té problemes d’habitatge i de subministrament: ha rebut un avís d’un tall d’energia de Gas Natural i està patint l’assetjament de missatges telefònics perquè pugui pagar. És totalment intolerable, no es pot permetre que les persones que tenen un avís de desconnexió i ja ho estan passant malament com perquè a sobre se’ls estigmanitzi perquè no poden pagar. “Indignant!”

Se li ha aconsellat que vagi a Serveis Socials sobre el problema de la hipoteca i els subministraments i a l’Oficina d’Habitatge per a demanar l’Informe d’Exclusió Residencial.

La Rabia, de Barcelona, ​​rep una d’ajuda de 400€ però té un deute de 800€ d’aigua; té un avís de tall. La nostra companya, la Mònica, anirà a parlar amb AGBAR i l’Eduard i en José Luís l’acompanyaràn per veure com es pot solucionar. El problema és que la Ràbia parla poc el nostre idioma, un fet agreujat per l’angoixa de la notificació de desconnexió.

En David va arribar per saber com crear una APE a Sabadell. Se li ha informat sobre el protocol que hem de fer: dos mesos haurien de venir als assessoraments per veure com funciona i després se l’ajudarà a operar una nova APE

En David de Sevilla, que vol venir a viure a Barcelona,​​ està interessat a saber si hi ha una Llei 24/2015 en l’àmbit estatal. Se l’ha informat que s’està treballant en un projecte de llei per fer el marc legal a escala estatal.

El nostre company José Luis actualitza notícies sobre el cas de Rosa de Barberà: l’Ajuntament posarà la llum de qualsevol manera: ens va deixar totalment sorprèses.

Acabem amb Roger de Girona, que estava molt interessat en aprendre més sobre la Llei 24/2015.

I encara que repetim fins a la sacietat, no ens aturarem fins que s’apliqui la llei: per això és tan important que l’acció del 17 de març sigui un èxit, i ho serà perquè tenim la raó del nostre costat, i a cansinismo ningú ens guanya . En el nostre cas, no disposem d’una fona, com David contra Goliat, però sí d’una Llei que pensem utilitzar fins a vèncer als que es creuen totpoderosos”.

31a crònica: El principi de precaució de la Llei 24/2015: paper mullat?


documentacioEn l’assessorament del 24 de febrer
les persones afectades es van queixar dels punts d’atenció al client d’Endesa a Girona i Blanes: no tenen ni idea de què és el principi de precaució segons la Llei 24/2015 i no els han volgut atendre, malgrat portaven l’Informe d’Exclusió Residencial. És vergonyós que no es facin càrrec del pes que està suportant la ciutadania.

Aquí van alguns dels testimonis que van acudir en l’assessorament d’aquella tarda de febrer per a compartir situacions, i també solucions. Una altra vegada, de la mà de Neus Escofet i Lucía Navarro, dues activistes de l’APE:

La Isabel: tal com va comentar en l’anterior assessorament, aquesta veïna de Massanet tenia unes factures pendents de llum. Va anar a un punt d’atenció al client a Blanes amb l’Informe d’Exclusió Residencial i es va trobar amb la sorpresa que li van dir que tenia la llum tallada.

Com pot ser que tingui la llum tallada tenint llum a casa? Doncs molt fàcil: van anar a casa a emportar-se el comptador, i davant d’aquest fet la Isabel va demanar al tècnic que no se l’hi portés, que volia parlar abans amb Endesa. El problema és que a la subministradora li consta que l’ha tallat i l’acusen d’haver punxat la llum quan és totalment fals.

La Isabel els ha comentat que ella mai ha punxat la llum i que han incomplert el principi de precaució que contempla la Llei 24/2015. Fins i tot, portant el document a mà al punt d’atenció, l’han ignorat totalment, ja que no tenen ni idea del què això significa.

En aquesta mateixa situació està la Patricia, qui té avís de tall per al dia 26. Aquesta veïna de Tordera els ha presentat l’Informe d’Exclusió Residencial, però li han dit que si no pot pagar li ajornaran el tall pel dia 3. Aquesta contesta és incomprensible: un altre cas claríssim que empara la Llei 24/2015.

També estan incomplint el marc legal en el cas de Gladis, veïna de Barcelona, ​​i qui ha rebut cartes reclamant pagaments pendents d’empreses que compren el deute a les subministradores sense saber la realitat de la persona a la qual li estan reclamant el pagament, com en aquesta ocasió. Per aquest motiu se li ha recomanat que vagi a Consum i posi una reclamació, ja que aquestes cartes no són correctes.

La Begoña també ha comentat el seu cas: el subministrament de Gas Natural està a nom d’una persona morta i les factures pendents estan en un procés judicial.

 

En Fran ha vingut per primera vegada amb la seva germana, està divorciat i ara viu amb els seus pares a Sant Andreu de la Barca, que cobren uns 400 €. De moment no tenen impagaments però la seva situació és molt crítica. Se li ha recomanat que primer de tot ha d’anar a l’assistent social.

L’Alfred, de Barcelona: ha anat a l’assistent social per demanar l’Informe d’Exclusió Residencial i li han demanat tanta documentació que diu que gairebé cal fer un màster per acreditar que ets pobre.

És una mica contradictori: si no tens llum, ¿com pots trucar per telèfon o connectar a l’ordinador? La informàtica està molt bé, però quan no tens res, és realment un problema.

Finament, ens trobem el cas d’en Jordi, de Sant Andreu. Viu en un habitatge recuperat amb la seva companya i una nena de 6 anys. Li han tallat la llum. La nena ho està passant molt malament, pel fred, i perquè no pot estudiar en condicions.

Això serà una llarga i dura lluita per garantir els subministraments en habitatges recuperats”

30a crònica: Venir i perdre la por!

cronica30Aquí estem una altra vegada per lluitar pels nostres drets i apoderar-nos.  Arriba la 30a crònica, escrita des de la lluita compromesa de Lucía Navarro i Neus Escofet, membres de l’ Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) de l’assessorament del 10 de febrer. Aquí van les seves paraules, i les vivències d’aquella tarda compartida.

“Avui comencem amb la nostra companya Isabel, de Massanet: té cinc factures pendents, no ha rebut cap carta de tall de llum. Ha vingut molt nerviosa per por que li tallin el subministrament per impagament. Tot i ser una membre molt activa de l’APE, no havia seguit el protocol i això és molt normal; quan ens passa a nosaltres directament, l’angoixa és tan gran que ens encallem. Per això estan els assessoraments, per aconseguir que veiem les coses d’una altra manera.

Al final ha anat a l’assistent social que no sabia que estava en una situació vulnerable. Li han fet l’informe de risc d’exclusió residencial i li han donat una ajuda per poder pagar part de les factures.

La Susanna, de Viladecans: viu amb la seva filla petita; està ocupant l’habitatge del seu germà des de l’any 2015, que arrossega un deute de 1.865 € de llum. Per aquest deute,  el 22 de desembre li van tallar el subministrament. El problema és que el contracte de la llum està a nom del seu germà, com el pis.

També té un deute de 635 € d’aigua des de l’any 2013 i té avís de tall, però com ella i la seva filla estan empadronades al pis des del novembre passat, l’aigua serà menys problema si disposa de l’informe de risc d’exclusió residencial. Està negociant un lloguer social.

La Carmen, de Barcelona: va venir a l’assemblea anterior. Havia rebut dues factures molt més elevades del que ella normalment pagava. Li hem aconsellat que fes amb una fotografia del comptador amb la lectura real i baixés la potència. Així ho ha fet i li han abonat la diferència de la facturació, ens ha comentat que també li posaran el nou comptador.

La Rosa, de l’Hospitalet: fa 19 anys que viu a Barcelona, ​​ha estat dos anys malalta i no té recursos econòmics. Té un deute de llum d’uns 400 €, pel qual es va  vendre el televisor. De moment té llum tot i que segons diu, encara no han passat a cobrar. Va venir molt angoixada perquè diumenge es va quedar sense gas, es veu que hi havia una fuita a l’edifici i un tècnic li va precintar el subministrament del seu habitatge, com necessita el gas vol desprecintar-lo, li hem aconsellat que truqui a Gas Natural perquè la informe de la seva situació, però que amb el gas no es pot jugar perquè posa la seva vida en perill i la dels altres.

L’Antonio, de Barcelona: durant un any li van estar fent lectures estimades de 80 o 100 €. Al maig va rebre una factura de 600 €, com no la podia pagar sol·licito un ajornament en 12 mesos fragmentat en una quota de 57 €.

El primer rebut era al setembre i en comptes de passar-li el rebut amb el pagament fraccionat de 57 € li van passar tots els rebuts junts. Va anar a reclamar i li van dir que va ser un error. A l’octubre li va tornar a passar el mateix: li van arribar 8 rebuts de cop. També li van dir que va ser un error i al desembre va rebre una carta d’impagament de la totalitat dels rebuts. Al gener li van cobrar la quota de 57 € i el més increïble és que al febrer li anul·len l’acord.

És totalment intolerable com han tractat a l’Antonio. Aquest tornarà una altra vegada a Endesa i ens mantindrà informats per veure com es pot afrontar aquest problema.

La Carme, de l’Hospitalet: va venir a informar-nos que a partir del programa de Salvados en què va sortir l’Elisa parlant del seu cas, afectada per la pobresa energètica, les persones que la reconeixen pel carrer, perden la por i li comenten el que els està passant. Es mantindrà en contacte amb l’Aliança contra la Pobresa Energètica i les hem convidat a venir als assessoraments, on aprenem a perdre la por i a lluitar pels nostres drets”.

Proper assessorament: 23 de març de 18-20 h. Al Carrer de Leiva, 44, 08014 Barcelona, Barce. Assessorament col·lectiu a la seu de la PAH_Barcelona (únicament amb motiu de les festivitats de setmana santa)

29a crònica: El verí de les lectures estimades

apeAvui hem començat indignats i indignades per l’incompliment de les subministradores de la Llei 24/2015. És una vergonya, mentre ells dia a dia segueixen enriquint-se, nosaltres patim les conseqüències, que afecten la nostra vida diària, salut, angoixa i impotència de no saber com fer front a les poderoses subministradores.

Però som aquí, als assessoraments, per a buscar solucions i la manera de combatre aquests monstres avariciosos i despietats.

Aquí teniu la crònica del 27 de gener: Aquell dia el primer afectat va ser:

En Paco, de Vidreres: no és un cas en sí de pobresa energètica, ell anava pagant els seus rebuts. A l’octubre de 2013 li va venir una factura de llum molt elevada que va anar a reclamar, sense obtenir cap tipus d’informació, fins que a l’abril de 2015 va rebre una carta amb amenaça de tall de subministrament per una factura impagada de 348 €. Se li van emportar el comptador i li van donat de baixa el contracte tenint un deute de 600 €. Ara ha rebut una carta certificada on li comuniquen un deute de 4.885 €, corresponent a una lectura estimada de dos anys, amb un contracte nou que no ha signat, és una cosa increïble. Està treballant el cas amb l’Ajuntament de Vidreres per buscar una solució al seu problema. Diu que ens mantindrà informats.

La Carmen, de Barcelona: sempre ha pagat les seves factures, normalment pugen entre 40 o 50 €. Se’n va anar una temporada al Perú i li han arribat en una setmana dues factures, una de 105 € i una altra de 156 €.Se li ha aconsellat que vagi a Endesa amb la lectura real i que els expliqui que ha estat absent durant un temps, pel que no ha pogut donar les dades de la lectura. També que baixi la potència de 4,4kW a 3,3kW per poder accedir al bo social i que sol·liciti la discriminació horària.

La Fàtima, de Rubí: la van desnonar el 2012. Actualment viu en un habitatge alliberat amb els seus dos fills petits, en un pis de la Generalitat on estan empadronats. L’assistent social li retreu que està ocupant un pis que no li correspon.

Segons la Llei 24/2015, la Generalitat no pot tenir pisos buits. La Fàtima vol regularitzar la seva situació, amb un lloguer social i poder donar-se d’alta dels subministraments. La seva gran preocupació és que no té aigua corrent a casa i amb dos nens petits és una situació inaguantable. Cal anar a negociar amb l’Ajuntament de Rubí per aconseguir un lloguer social i lluitar per això. Es posarà en contacte amb una noia que està en la mateixa situació, per poder pressionar més, perquè la unió fa la força.

Elles només volen un habitatge digne i amb els subministraments bàsics mínims, pagant segons els seus ingressos.

La Lucía, de Ciutat Meridiana: cobra una petita pensió. Ens informa que li van tallar l’aigua però que la setmana passada li han tornat a connectar.Ella viu en un pis de lloguer i li pagava els subministraments el propietari. Ara aquest pis està en mans de la Sareb – societat de gestió d’actius dels bancs sanejats- i el veïnat l’acusava d’estar ocupant. La bona notícia és que un jutge li ha donat la raó, que ha estat enganyada i estan negociant un lloguer social.

Com sempre, en aquests assessoraments veiem la part més vulnerable dels afectats i les afectades, però sortosament també la part més combativa. No estem soles, som moltes en la mateixa situació, i si no lluitem pels nostres drets, ells seguiran abusant del seu poder, però no ho consentirem.

Proper assessorament: 24 de febrer – 18h a 20h Assessorament Col·lectiu FAVBarcelona: c/ Obradors 6-8, Baixos

28a crònica: “Amb els bancs hem topat! “

28cronicaAvui comencem el primer assessorament de l’any amb la visita de BTV: volen fer un reportatge sobre la pobresa energètica i han començat per la part més problemàtica, la dels afectats i afectades. Tenen previst també anar a les subministradores i l’Ajuntament; ens avisaran quan surti el documental. I ara comencem la crònica: aquestes van ser les persones que van passar pel nostre assessorament del 13 de gener: en quatre pinzellades les seves vides, les seves lluites, les seves conquestes:

 ”Segueix pendent el cas de l’Elisa de Sants: encara que ja s’ha fet un pas endavant, Endesa podria condonar el deute però ha de fer la instal·lació nova i per suposat, canviar de 125 a 220 volts. Va quedar en que demanaria diversos pressupostos per veure com afrontar el problema. També tenia pendent 4 rebuts de l’aigua per un import de 149,99 €.Al final s’ha quedat en que el nostre company, en José Luis, l’acompanyarà a l’assistent social. Moltes vegades qui no té el problema directa pot veure les coses amb més perspectiva. Per això serveixen els acompanyaments. 

La Isabel, de Blanes, és una companya i gran lluitadora: ha vingut pel cas del seu fill: viu en un habitatge recuperat del BBVA, on està empadronat. Està separat, i dues vegades per setmana té cura del seu nadó. Treballa però només guanya 600 € al mes. Voldria regularitzar la seva situació i donar-se d’alta de llum i aigua, però amb el banc hem topat: ja que no vol autoritzar de cap manera l’alta de la llum. Ells només es mouen pels seus interessos, no els importen gens les persones: és vergonyós.Els companys de l’APE Baix Penedès la van a ajudar perquè li poséssin el subministrament d’aigua i un contracte al seu nom. La solidaritat de les APE està sempre present.

La Patrícia, de Barcelona, ​​ha posat sobre la taula el tema dels impostos a les factures. Si no tenim recursos econòmics per a poder pagar els subministraments, és inaudit que en les factures gairebé la meitat de l’import sigui d’impostos. Els rebuts haurien de pagar-se segons les rendes familiars.

La Dúnia, de Barcelona, ​​no té llum i viu amb la seva mare, que depèn d’una màquina. Com ha tingut la llum punxada té un expedient obert, però en la situació en què es troba la seva mare, no li poden tallar la llum, per això li hem dit que vagi a la companyia amb tots els informes mèdics i expliqui el problema de salut. Per això és tan important saber els nostres drets, perquè si no ens movem nosaltres, ells no ho faran.

És reconfortant quan ve un company, com el cas de la Rosa de Barberà, que tot i no tenir el cas solucionat, va agrair el suport dels companys i companyes i aquest Nadal les ha passat més tranquil·la perquè sap que no està sola: que l’Aliança contra la Pobresa Energètica és una família i que ens recolzem tots i totes mútuament”.

Proper assessorament: 27 de gener – 18h a 20h Assessorament Col·lectiu FAVBarcelona: c/ Obradors 6-8, Baixos

27a crònica: La duresa de viure sense llum tot l’hivern

cronica21Arriba la crònica de l’assessorament del 21 de desembre amb nous testimonis que viuen situacions greus de pobresa energètica. La ploma propera de la Neus Escofet i la Lucía Navarro, activistes de l’APE, ens ho expliquen.

“L’assessorament d’avui s’ha fet al local d’Enginyeria Sense Fronteres. Hem tingut tres casos greus per manca de subministraments. Els expliquem:

La Rosa, de Barberà del Vallès, com ja vam comentar en anteriors assessoraments, viu encara sense llum amb els dos fills. És un cas desesperat. Té visita per al proper dia 17 amb els serveis socials.

Les persones que no pateixen talls de subministraments no poden imaginar la duresa que és viure sense llum, sobretot a l’hivern.

L’Elisa, de Sants, que té un 66% de discapacitat, vivia amb la seva mare. Després de la seva mort, l’amo del pis li va fer un nou contracte de lloguer per 213 €, malgrat que la seva pensió és de 460 €.

El 2012 va tenir el primer tall de llum, resolt perquè finalment va aconseguir que l’assistència social li pagués aquest rebut. Ara fa dos anys que viu amb la llum punxada, i des del 30 de novembre, amb el seu comptador precintat.

El pitjor de tot és que encara té el voltatge dels pisos antics, de 125W, de manera que punxar la llum pot ser perillós. Per altra banda, canviar la instal·lació li resulta inassumible ara per ara, si no rep ajuda de Serveis Socials.

Aquí una altra vegada es veu la solidaritat dels companys. La Begoña s’ha compromès a acompanyar-la a Endesa per veure com es pot arreglar la seva situació. En José Luis també l’acompanyarà a l’assistent social; i l’incansable Sierra donarà un cop d’ull a la instal·lació.

La Carmen, de Sabadell, va venir acompanyada d’en Santi de la PAH de Sabadell i ha vingut a diversos assessoraments de l’APE. Es va donar de baixa del gas per no poder pagar els subministraments. Fa més d’un any que té la llum punxada. Té l’informe de vulnerabilitat, però tenia la llum contractada amb Gas Natural. L’Eduard s’ha compromès dimecres 23 a anar a Endesa per veure com està la seva situació.

Es van tancar els casos amb l‘Eduardo de Barcelona, ​​un argentí increïble que ens va explicar el seu cas en clau d’humor, fet que també és molt bo per a la nostra salut mental.

Habita un local de lloguer i viu de recollir ferralla. Té la llum punxada i Endesa li reclama 1.700 € més 56 €. Ni pot ni pensa pagar, com diu ell: «si em fiquen a la presó per no poder pagar tindré sostre i menjar assegurat».

Acabem amb el comiat momentània del nostre company Albert, a qui se li ha acabat la prestació i ha de buscar una feina, perquè per desgràcia no podem viure de l’aire. Tots esperem que es resolgui la seva situació i puguem tenir-lo de tornada molt aviat. Perquè no som imprescindibles, però persones com el nostre company són molt necessàries”.

Proper assessorament: 13 de gener, 18 horas en la FAVBarcelona: 6-8 Baixos de BCN.