Logo APE_blanc_header

Carme

Cròniques de la pobresa energètica

L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) amb l’objectiu de donar visibilitats als problemes de les persones que venen per assesorar-se, hem volgut iniciar un Dietari i fer-lo públic. Perquè darrera les estadístiques i els números, hi ha vides de persones i lluites col·lectives.

46a. CRÒNICA: La GRAN batalla d’accés als subministraments a habitatges recuperats

resum crònica 46De nou us fem partíceps de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van vindre per compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobreça Energètica (APE) 19 d’octubre.

“Avui ha vingut per primera vegada una dona d‘Ecoserveis per veure el funcionament dels assessoraments de l’APE.

Hem començat l’assessorament amb el relat dramàtic de Carmen: treballa a mitja jornada, està separada i té tres fills al seu càrrec. Ha tingut que marxar-se a viure a una habitació per patir violència de gènere.

Té un pis de propietat a on s’ha quedat visquent el seu exmarit. Els subministraments van al seu nom i fa 8 messos que els hi van tallar per un deute de 3.000€; està desesperada, va haver de fer una pausa per poder continuar parlant del seu cas, amb els ulls inundats de llàgrimes. Una companya se li va apropar per tranquilitzar-la i explicar-li els passos que deu fer i que no es preocupi que ja no està sola.

Primer ha de denunciar la seva situació de dona maltractada s Serveis Socials; en segon lloc ha de intentar recuperar el seu habitatge. La hipoteca va a nom dels dos, així que se l’ha recomanat que vagi a la PAH. Realment en aquest cas els subministraments són un mal menos, un cop hagi anat a Serveis Socials la seva situació estarà encaminada.

Jordi, de Blanes, ens va actualitzar el seu cas: va rebre una carta d’Endesa per posar-li el nou comptador. Ha anat a la subministradora acompanyat per algunes companyes, allà li van comentar que tenen un expedient obert i en tant no es tanqui no li poden posar el comptador.

Li han dit que presentant el document de l’ordre de desnonament de fa tres any i el certificat d’exclussió residencial, el deute anterior al mes de maig quan va obtenir el contracte de lloguer social seria il·legítim, de manera que ell tindria que pagar a partir de maig, no amb anterioritat a aquesta data.

Cristina, de Viladecans, ens comenta que la setmana passada va rebre notificació d’Endesa per frau i que s’ha de personificar al jutjat el dia 8 de novembre, prometent mantenir-nos informades de com va el seu cas al proper assessorament.

Alegría, del Baix Penedès, ens informa que van haver de baixar a l’oficina d’Endesa Barcelona per un cas d’un expedient obert. L’afectat assumeix el deute però el volia fraccionar i a Tarragona no hi havia manera de solucionar-ho.

Com Barcelona és més visible es pot arribar a més acords però això no hauria de ser així, s’haurà de plantejar i fer una visita a Tarragona per a que comencin a posar-se les piles i cerquin solucions per als afectats de la zona.

Cristina, de Badalona, ens comenta que té el certificat de vulnerabilitat des de juliol de l’any passat, té 15 factures pendents. Ens informa que a la seva zona sí hi ha comunicació entre Endesa i Serveis Socials, perquè va rebent les factures però no té avís de tall. Li hem recomanat que vagi a fer-se el certificat d’exclusió residencial.

Susana, de Sant Climent de Llobregat, ens informa que hi ha un òrdre d’Endesa per aixecar la vorera i procedir al tall de subministrament definitivament. Van parlar amb l’alcalde i Serveis Socials. L’ajuntament intentarà retardar el més que pugui el permís d’aixecament de vorera i estan disposats a pagar el deute. Però per això necessiten un rebut de la companyia amb el import total i Endesa es nega a expedir-lo.

La nostra gran batalla serà aconseguir l’accés als subministraments d’habitatges recuperats, sobretot amb el tema de la llum. No podem consentir que hi hagi cap habitatge sense els subministraments bàsics garantits.

45a. CRÒNICA: La força del compartir per fer lligams

resum crònica 45De nou us fem partíceps de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van vindre per compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobreça Energètica (APE) 5 d’octubre.

“Avui s’ha presentat el Javi de Barcelona, que pertany a l’associació del Banc Solidari d’Aliments, al barri d’Horta.

Ens comenta que a Madrid funciona molt bé i volen intentar-ho a Barcelona, conscienciant a la gent a que sigui solidària, potenciant el recolzament mutu i explicant perquè hem arribat a aquesta situació.

Ja sabem que hi ha entitats lligades als ajuntaments o a l’Estat que donen aliments, però la idea que ens vol transmetre el Javi, és que si al barri prenem consciència de les necessitats dels nostre veïns i compartim el que tenim entre nosaltres, poden crear-se una relació més estreta, prenem consciència de perquè ens han empobrit i si avui jo puc ajudar potser demà sigui jo la que necessiti ajuda dels meus conciutadans.

Ens ha convidat el dia 16 d’octubre al Col·legi Mare Nostrum d’Horta a unes jornades que començaran a les 10 del mati fins a la tarda, per donar-se a conèixer.

Seguidament hem donat pas al primer cas:

Bernardo, de Barcelona, ens exposa el cas de la seva filla: té un habitatge propi que tenia llogat a una noia. Aquesta va deixar el pis i el van tornar a llogar. El problema que té és que els darrers inquilins no van fer el canvi de nom dels subministraments i a la filla l’ha vingut un deute aproximat de 1.700€ que li correspon als actuals inquilins.

Li recomanem que intenti demostrar que ella ja no viu allà, amb el certificat d’empadronament, i que faci una denúncia a CONSUM, per reclamar-li un deute que no li correspon.

Paula, de Badía: té lloguer social d’un habitatge recuperat. Des de l’any 2012 la seva vida ha sigut una lluita constant, es va separar del seu home i es va quedar amb una filla adolescent, deixant el seu ex-marit algunes factures pendents que ella ha pagat.

A 2013 va intentar regularitzar la seva situació i donar-se d’alta a Endesa, però no ho va aconseguir, le van dir que no podien fer-ho pels nous termes de la regularització de la llei de baixa tensió a les comunitats; fins que no ho fessin no li donarien l’alta.

Va caure malalta i va haver de deixar de treballar, tot i així va continuar lluitant per a que la comunitat de veïns fessin les obres de baixa tensió per poder obtenir el butlletí i poder donar-se d’alta del servei.

A 2016 la comunitat va realitzar la instal·lació: acabada l’obra l’operari li va fer el butlletí, va anar a Endesa per gestionar l’alta amb tota la documentació, però li comenten que tenia que trucar a Sevilla perquè hi havia alguna irregularitat. Va trucar a Sevilla i li van dir que s’havia de reobrir l’expedient i no li van donar més informació.

Hem dit de realitzar un acompanyament a Endesa per fer pressió directament com APE.

Segundo, de Sant Joan Despí: habitatge recuperat, els únics ingressos que entren a la llar són els 426€ que cobra la seva senyora. Té un deute acumulat de 1.632€ de subministres que va a nom de l’anterior inquilí.

Els Serveis Socials li estan cercant un altre allotjament per accedir a un lloguer social; com està en vies de canviar d’habitatge se li ha comentat que no es preocupi de moment pel deute.

Susana, de Viladecans: fa tres anys que viu en un habitatge recuperat. Està molt amoïnada perquè ha rebut una notificació per aixecar la vorera per tallar-los-hi definitivament la llum.

Entre totes aportarem idees per poder evitar el tall i al proper assessorament cercar una alternativa.

Dia a dia tenim que continuar lluitar contra els talls indiscriminats que pateix la ciutadania, vulnerant sistemàticament els drets humans.

44a CRÒNICA: Què passa amb el deute acumulat?

cronicapeDe nou us fem partícips de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van venir a compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica (APE) del 21 de setembre.

“Avui hem començat l’assessorament amb la pregunta angoixant de moltes famílies: què passa quan hi ha deute acumulat de subministraments?

El primer cas d’avui ens ho van exposar l’Encarni i en Quim, de Ripollet, amb dos fills. La seva pregunta és: quan les famílies han donat tots els passos i tenen el Certificat d’Exclusió Residencial, què passa amb el deute acumulat dels subministraments? El que més els preocupa és que si troben feina i la seva situació econòmica es regularitza, no podrien fer front al deute acumulat.

Per desgràcia, encara no podem parlar de condonació del deute, però els hem informat que poden anar reduint el seu deute a través del Fons de la Generalitat que cobreix les factures de 2015.

L’Alejandro, de Barcelona: té problemes per pagar els subministraments. Als Serveis Socials li han anat pagant algun rebut, però l’assistent social li ha comentat que no li podien pagar més factures. En aquests moments el deute dels subministraments és molt elevat. Se li ha aconsellat que demani tots els bons socials disponibles i que vagi al Departament d’Habitatge per sol·licitar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial.

La Cristina, de Castelldefels: és un cas antic d’habitatge recuperat. Fa tres mesos que viu sense llum. Li demanen 250 € del butlletí de l’electricista per assegurar que la instal·lació està en bon estat. L’assistent social li ha dit que aquesta partida no la  poden cobrir. A més, Endesa li reclama un deute de 1.200 €. El seu gran problema és l’habitatge, que per part de la PAH de Castelldefels s’està intentant trobar una solució.

Ens comenta la nostra companya Salomé, de Rubí, que a l’octubre se li acaba l’Informe d’Exclusió Residencial. Mentre ha pogut, ha anat pagant les factures de subministraments, però ja no té la feina i se li estan acumulant els pagaments. Li diem que el més important és que torni a renovar immediatament aquest Certificat , que s’aculli a tots els bons socials i al Fons de la Generalitat per fer front al deute acumulat.

En Sergi, de Lloret de Mar: ens exposa el cas d’un veí, que té factures pendents dels anys 2013, 2014 i 2015. Ell vol pagar el deute i està negociant amb la subministradora els pagaments. El fet terrible del cas és que un cop negociats els pagaments de les factures, Endesa li ha tallat la llum. Però ens hem adonat que una de les factures és de finals de 2015, incomplint d’aquesta manera la Llei 24/2015, així que aquest tall és il·legal.

En els assessoraments sempre informem de les ajudes que hi ha perquè les persones afectades puguin sol·licitar-les. Des de l’APE volem destacar que no estem d’acord que els ajuntaments o la Generalitat paguin les factures, ja que aquestes partides surten dels impostos de la ciutadania. Tots els costos dels subministraments bàsics als quals les persones o famílies no puguin fer front han de ser assumits amb els beneficis de les pròpies companyies”.

43a CRÒNICA: un habitatge amb els subministraments punxats no és digne

postitAquest és el primer assessorament que vam fer a la tornada de les vacances, per seguir compartint i resolent situacions de pobresa energètica que pateixen veïnes, germans, amigues, companys de treball i ciutadanes i ciutadans dels nostres barris. Aquí va el relat sobre les persones que van venir el 7 de setembre i que ens ajuden a explicar l’extrema duresa d’aquestes situacions, i l’extrema dolçor de la lluita col·lectiva per solucionar els casos.

“Avui ha estat el primer dia d’assessorament després de les vacances. Tornem a la càrrega defensant els nostres drets i denunciant les pràctiques abusives de les subministradores.

En Sergi i l’Enric, de Lloret venien a informar-se sobre l‘Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) per veure com funcionem. Els hem comentat que no hi ha una norma general, cada cas és diferent, i són molt més fàcils de solucionar si estan dins de la Llei 24/2015. Per als que no estan dins, la pressió ha de ser més fort i constant fins a poder trobar una solució.

L’Enric ens informa del cas de la seva veïna que porta 3 mesos sense aigua i amb un menor d’un any. Li hem comentat que així com la llum és molt difícil aconseguir que es connecti en cases recuperades, amb l’aigua s’estan aconseguint comptadors solidaris, i aquí s’ha d’involucrar l’Ajuntament, com ha passat a Blanes, el Vendrell, Terrassa, Barcelona.

També ens diu que a Lloret hi ha un índex molt alt d’atur, i que moltes vegades les persones afectades han de punxar els subministraments. Afegeix que l’Administració és molt lenta.

Nosaltres, com APE, pensem que punxar no és la solució perquè pot comportar greus problemes per nosaltres mateixos i per als altres, perquè un habitatge amb els subministraments punxats no és un habitatge digne. Amb els Serveis Socials cal arribar a una bona entesa. Cada persona es desespera amb el seu problema i és normal, però la treballadora social moltes vegades no té les eines suficients per poder donar-nos una bona solució i ella no és la culpable; la culpabilitat, ho hem de tenir molt clar, recau en els que ens governen, i és aquí on hem de fer la pressió, no a les persones treballadores.

La Lucía ens comenta el cas d’una família formada per 4 membres: han estat fora durant un mes i els ha arribat una factura d’aigua de 350 €, quan ells normalment paguen uns 60 € cada dos mesos. AGBAR els ha assegurat que paralitzaran els pagaments fins que vingui un tècnic per veure on és el problema i buscar una solució.

La Rosana, de l’Hospitalet: durant molt de temps ve pagant de llum entre 160 a 200 € cada dos mesos. Li han canviat el comptador i ara paga al voltant de 60 € .Li hem aconsellat que ho denunciï a CONSUM, per tot el que li han cobrat de més fins ara.

Amb el cas del nostre company Matías hem tancat l’assessorament molt indignats. Té un fill de 21 que viu amb ell, i com ha aconseguit un treball parcial de 4 hores a la setmana per 110 € al mes, ENDESA li ha retirat el bo social per entrar un altre salari a la casa. No ens direu si això no clama al cel! ‘La seva usura no té límits!
Us esperem al proper assessorament, la nostra veu s’ha de difondre perquè els nostres drets no siguin trepitjats.

42 CRÒNICA: Alerta: la Llei 24/2015 segueix vigent

cronica27juliolAquest és l’últim assessorament que vam fer a Enginyers Sense Fronteres: l’Aliança contra la Pobresa Energètica també fa vacances. Tornarem al setembre una altra vegada a la seu de la FAVB. Això no vol dir que si hi ha casos urgents no s’atenguin: tenim el Telegram i el correu, i sempre hi ha persones que romanen atentes per ajudar, perquè els problemes no se’n van de vacances. Aquí va el relat de les persones que van venir el 27 de setembre i ens van explicar les seves vivències.

“Avui hem començat amb la Saida, de Barcelona: rep una prestació de 426 €. El Patronat Municipal de l’Habitatge li ha concedit un pis pel qual paga 68 € de lloguer. Ens explica que el seu problema ara és poder pagar l’IBI i les despeses d’escala amb el que cobra, que ja ens va causar estranyesa que hagi d’assumir aquests pagaments. Divendres ha de canviar de professional d’assistent social a causa del canvi de zona, i donar-se d’alta dels subministraments. Uns companys es van oferir a acompanyar-la a les companyies subministradores.

La Teresa, de Barcelona: li reclamen un deute de 600 € de llum de l’any 2015. Se li han emportat el comptador, vulnerant la Llei 24/2015 que en aquestes dates ja estava en vigor. Se li ha aconsellat que vagi a l’assistent social i sol·liciti l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial perquè no li tornin a tallar els subministraments, i especialment, que posi una denúncia davant Consum.

La Yolanda, de Barcelona: té un lloguer social a nom del seu fill. Anteriorment havia estat desnonada i se’n va anar a viure al pis del seu fill, on els subministraments estaven a nom de la seva jove. Té por que li tallin els subministraments, però com es va a quedar només un mes en aquest pis i de moment no ha rebut cap avís d’impagament, pel temps que li queda restar a la casa gairebé millor que no faci canvi de nom. No ha pogut obtenir l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial perquè encara no ha rebut cap notificació de factures impagades.

En Geros, de Barcelona: el van estafar amb un lloguer verbal  fals que incloïa els subministraments. Ara l’habitatge ha passat a ser de la Sareb,  la societat estatal que gestiona els pisos sanejats de la banca, i és on estan empadronats tots els membres de la seva família. Però està esperant un lloguer social legalitzat. Volen regularitzar també els subministraments. L’aigua ja pot anar tramitant. El problema és la llum que fins que no regularitzi el tema d’habitatge social, no pot donar-se d’alta. Ens comenta que el lloguer social està previst que l’hi concedeixin a l’octubre.

La Sandra, de Barcelona: viu en un habitatge recuperat amb el seu fill petit al seu càrrec. Amb l’ajuda de l‘APE ha pogut regularitzar la seva situació, informant a l’Ajuntament directament de la seva situació. Han parlat amb AGBAR perquè se li restablís el subministrament: li han fet un contracte provisional. Ens comenta que el seu fill al·lucinava! Podia anar al lavabo i estirar la cadena i dutxar-se a casa sense haver d’anar a la dels avis. També ens comenta que al districte de Nou Barris triguen més d’un mes per tramitar els Informes de Risc d’Exclusió Residencial.

El nostre company Xavi ens ha comentat el cas que porta de la Neus de Terrassa: viu en un habitatge recuperat i porta un mes i mig sense aigua. Al final ha aconseguit l’alta de subministrament amb l’empadronament: el dilluns li posen un comptador amb un contracte provisional.

Hem tancat l’assessorament amb aquestes dues bones notícies dels contractes provisionals d’aigua, però en realitat cada cas és una lluita àrdua i pesada per a aconseguir el què ens correspon per dret.

Seguim dient, i no ens anem a cansar, que tenim una llei al nostre favor, la 24/2015 que no ha tombat el Constitucional. No obstant això, encara a dia d’avui hi ha mitjans de comunicació que segueixen dient que la Llei està recorreguda i paralitzada, i això és fals, ja que la part de pobresa energètica es manté intacta: no ens poden tallar els subministraments si tenim l’Informe de risc d’Exclusió Residencial.

41a CRÒNICA: La pobresa energètica no fa vacances

cronicaAmb aquesta certesa que descobreix el títol, us descrivim algunes de les persones que van venir a l’assessorament del 13 de juliol. A l’estiu, la pobresa energètica té el mateix rostre de patiment lluita col·lectiva, i algun somriure regalat des de les petites victòries quotidianes.

Avui ha vingut en Ricard de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona ​​per veure el funcionament dels assessoraments. Ens ha comentat que posaran 10 punts d’informació a la ciutadania sobre pobresa energètica a Barcelona. Això no vol dir que els vagin a posar en 10 districtes, sinó que els barris més afectats tindran 2 punts d’atenció, com pot ser Nou Barris o Zona Franca. Ha estat molt interessant l’intercanvi de punts de vista.

En Salvador, també ha vingut a l’assessorament ​o té cap prestació i ha rebut una factura de l’aigua de MUSA. Com té el Certificat d’Exclusió Residencial reclamarà que no pot fer front a aquest pagament. No importa com petit sigui l’import, per a moltes persones pot significar una fortuna.

La Patrícia ens ha recordat el tràgic accident de la mort dels dos petits al Besòs, víctimes de la pobresa energètica. Nosaltres sempre alertem del perill que suposa punxar els subministres, però siguem realistes, la desesperació fa que cometem moltes imprudències. Per això cal regularitzar la situació dels pisos recuperats, pel bé de les famílies i la comunitat.

La Susana ens ha informat del cas de Cristina de Viladecans: viu en un habitatge recuperat de la Sareb- societat de pisos de l’Estat després de sanejar la banca- pendent d’un lloguer social i porta un mes sense llum. L’Ajuntament diu que ha esgotat totes les vies. Sembla ser que la Sareb liva a fer un precontracte per al tema de l’aigua i segurament podrà també donar-se d’alta de la llum. Després de tant de temps lluitant es veu una mica de llum, però fins que no ho tinguem regularitzat no estarem tranquils.

La Charo, de Barcelona, ​​ve acompanyada de la nostra companya Ross Mary: té una pensió molt baixa de 378 € i no pot fer front als subministraments. La va acompanyar primer de tot a l’assistent social perquè li facin l’informe d’exclusió residencial, i a partir d’aquí van a anar a les subministradores per acollir-se als bons socials.

Que gran és Ross Mary: ella va aconseguir arreglar la seva situació i no ha deixat de col·laborar per ajudar a altres companys i companyes. La solidaritat de l’APE no té límit.

Avui ha vingut per primera vegada en Raúl: un universitari que està fent una tesi doctoral amb 16 entitats diferents i volia informar-se de la problemàtica de la pobresa energètica.

La nostra companya Mònica ha portat dos casos d’habitatge recuperat sense subministrament d’aigua molt complicats que han tingut un bon final.

En el cas de Ouafae ha aconseguit que AGBAR li fes un contracte provisional a través de l’assistent social.

En el cas de la Sandra, en Serveis Socials li van comentar que no podien posar-se en contacte amb AGBAR, però li estan tramitant el Certificat d’Exclusió Residencial. Tot i això, la companyia li va posar el comptador.

Es tracta de dos casos iguals però diferent manera de procedir. Per a la APE això significa un doble esforç. Cal buscar un mitjà per solucionar els casos amb la mateixa problemàtica per no duplicar esforços.”

40a CRÒNICA: Els assessoraments: interseccions d’intel·ligència col·lectiva

cronica29junyTot el mes de juliol, farem els assessoraments a Enginyeria Sense Frontera, ja que la Federació d’Associacions de Veïnes i Veïns de Barcelona (FAVB), on normalment els fem, fa horari d’estiu i per les tardes està tancat. Aquí van dons els testimonis que van arribar el 29 de juny, recollits per la ploma de les activistes de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica, Neus Escofet i Lucía Navarro.

“Hem començat amb la nostra companya Vicky, de Sant Adrià del Besòs, que té un fill petit al seu càrrec i una prestació de 400 €. Ha vingut molt angoixada perquè no pot fer front als pagaments de llum i aigua. Primer de tot li hem dit que no s’ha de preocupar perquè el seu cas està contemplat dins de la Llei 24/2015, i si no pot pagar que no pagui perquè està protegit. Té el Certificat d’Exclusió Residencial i amb això és suficient per demostrar que és una persona vulnerable.

En Frank de Badalona, ​​ha vingut per primera vegada als assessoraments per veure com funcionem. Ens ha comentat que a Badalona la companyia de l’aigua ha posat un telèfon al servei de les persones usuàriesa través del qual t’informen de les ajudes que hi ha i què has de fer per sol·licitar-les.

La Cristina, de Viladecans, viu amb la seva filla que té problemes de salut, en una casa recuperada de la SAREB: el banc dolent pagat amb diners públics, per acabar de “sanejar” el sistema financer espanyol. laCristina li han tallat la llum, que per la seva filla és vital, perquè la medicació l’ha de tenir sempre a mà i s’ha de conservar a la nevera. L’Ajuntament ha trigat sis mesos a empadronar-les a la casa i està pendent d’un lloguer social. També té problemes amb el veïnatge ja que no l’accepten i per això se sent assetjada. Aquest és un cas dels difícils per ser habitatge recuperada però això no vol dir que no ho lluitarem.

La Modesta, que ha vingut per primera vegada a l’assessorament, ens ha donat una bona idea: li recomana a la Cristina que vagi al metge perquè li faci un informe mèdic de la malaltia de la seva filla, destacant que la importància de mantenir la medicació que pren sempre en fresc. Això pot ser molt positiu per fer pressió. Aquí radica la importància dels assessoraments, que amb les aportacions de tots els companys i companyes, podem idear estratègies per poder afrontar sobretot casos tan difícils com aquest.

La Fàtima, de Barcelona, ​​té un lloguer social i porta molts dies sense llum perquè Endesa li ha obert un expedient, però aquest expedient va a nom d’una altra persona. Anirem a fer-li un acompanyament perquè li facin un contracte nou al seu nom. És veritat que quan vas sola, per desgràcia, moltes vegades no et fan cas, però si et veuen que vas acompanyada les coses canvien.

Nosaltres seguim insistint en els assessoraments: inisitim en el fet que quan tinguem el nostre cas canalitzat o resolt, és important continuar venint perquè l’experiència de cadascú pot ajudar a molts dels nostres companys i companyes.

39a crònica. Punxar els subministraments: jugar amb la mort

cronicaAmb aquesta crònica arriben els testimonis que van acudir a l’assessorament de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) del dia 15 de juny: la pobresa energètica, no fa vacances.

“Avui ha vingut per primera vegada en Manel de Barcelona, ​​qui ens va conèixer a través de la campanya de difusió que es va fer a l’INEM del Gòtic. En Manel té una pensió d’invalidesa de 631 € i una discapacitat del 68%. La seva companya cobra una pensió de 490 €. Va venir per saber si hi havia algun ajut o bo social pels subministraments. Li hem aconsellat que vagi a AGBAR, que pot aconseguir alguna de les tres ajudes que donen. El més difícil és la llum, ja que pels seus ingressos no li concediran el bo social. La companyia Endesa pensa que una parella amb un total de 1.121 € pot viure sense cap problema, pagant lloguer, subministraments, alimentació, medicaments, roba. Ells, que 1121 € se’ls gasten en un dia: quina vergonya!

L’Edson ha vingut a diversos assessoraments i avui agraeix a l’APE les eines que li ha donat per poder millorar la seva situació. Va anar a l’assistent social. Ja té l’Informe d’Exclusió Residencial, a partir del qual ha aconseguit una ajuda en la factura de l’aigua i sobretot ha baixat la potència de la llum de 5 kW a 3 kW. Això ha fet que l’import de les factures es reduís a la meitat.

S’agraeixen moltíssim aquestes paraules, perquè això vol dir que l’APE és una gran família. Que amb les experiències d’uns i altres anem aprenent i salvant obstacles. Ara bé, l’Edson encara té un petit tema pendent: porta dos anys sense pagar el rebut de l’aigua a MUSA que li puja a 85 €. Creiem que és un import molt elevat i que ha d’anar a esbrinar per què. Ens comentarà com li ha anat tot en el pròxim assessorament.

La Sandra, la de Ciutat Meridiana, ha vingut per mitjà de l’associació veïnal per veure com funcionem. Ens comenta que al seu barri hi ha moltes famílies que pateixen pobresa energètica. Ella està en aquesta mateixa situació: viu, amb el seu fill de 4 anys, en un habitatge recuperat Té una pensió de 426 € que aquest mes se li acaba. El seu problema és que no té aigua a casa. Li aconsellem que vagi a l’assistent social i demani l’Informe d’Exclusió Residencial i vagi a AGBAR, perquè li restableixin el subministrament.

La Carmen ha vingut pel cas del seu fill, que està en un pis de dació en pagament. Té l’Informe d’Exclusió Residencial ja que cobra una prestació de 450 €. Tenia un comptador dels antics que no se sap molt bé com es va cremar. Va haver de pagar 1.700 € que va fraccionar durant un any per un import de 140 € cada mes. Ell va pagant el deute però el problema és que no li vénen els rebuts actuals perquè la companyia s’havia equivocat i els enviaven a una altra direcció. Per això ha acumulant un deute de 1.400 € i li han tallat el subministrament. Serveis socials es fa càrrec del pagament de factures per 460 €. Al final li han canviat el comptador per un dels actuals, però no el volen fraccionar el deute pendent. Se li ha aconsellat que miri la data del tall i del contracte per veure com ho podem gestionar.

En Xavier ens ha parlat del cas de Neus de Terrassa:  viu fa dos anys en un habitatge recuperat  i té l’Informe d’Exclusió Residencial . Ara bé,  l’empresa Mina Pública d’Aigües de Terrassa SA no li vol fer un contracte per no ser la propietària, negant-se a posar-li un comptador solidari. Creiem que l’Ajuntament hauria de involucrar-se com en el cas del Vendrell, on es va fer un protocol per habitatges recuperats.

Punxant els subministraments pots posar en perill la teva vida i la dels altres. Per això exigim a les administracions que facin complir la Llei 24/2015: no es pot tallar cap subministrament si ets una persona vulnerable”.

38a crònica: La Llei 24/215 està en vigor: cal fer-la complir!

20160629_110444Aquesta crònica correspon a l’assessorament que l’APE va fer el dia 1 de juny, en el qual van arribar les següents situacions, narrades per les dues activistes de l’Aliança: la Lucía Navarro i la Neus Escofet.

“A l’assessorament d’avui ha vingut Elisenda, periodista de la SER, que ha de fer un treball sobre la pobresa energètica. Vol veure com funcionem i entrevistar persones afectades. També, els nostres companys de la PAH de Barberà del Vallès, per aprendre i poder transmetre la informació a les seves assemblees. Ens comenten que arriben persones afectades de pobresa energètica a les seves assemblees i no saben com ajudar-los. Diuen que seguiran venint per poder assessorar-los també.

La PAH i l’APE són realment cosines: no podem dir que un habitatge és digne si no té els subministraments bàsics garantits.Necessitem aigua per a dutxar-nos; llum per a poder veure i gas per escalfar-nos i cuinar, i aquests serveis no són un luxe, són necessitats bàsiques que haurien d’estar a l’abast de totes les llars.Després d’aquesta reflexió, ha començat l’assessorament amb aquests companys i companyes que han vingut a explicar els seus casos.

Avui hem començat amb la Carmen, que va venir a l’anterior assessorament. Ens va comentat que tenia un deute de 500 € amb Endesa per una lectura estimada. Va venir-li a casa un operari d’Endesa a fer-li una revisió del comptador i al final ha aconseguit un contracte nou. La seva situació està en bon camí però està molt preocupada perquè li acaba d’arribar una carta estàndard d’una agència de morosos reclamant el deute dels 500 €. La nostra companya Patrícia li ha comentat que no es preocupi, que ella està en aquesta mateixa situació.Quan et fan un contracte nou ja no et poden tallar el subministre pel deute d’un contracte anterior. Com diem nosaltres, aquest deute es queda en el “llimbs”. Aprofitem aquesta informació per dir a totes aquelles persones que estan sent assetjades per aquestes cartes, que no facin cas, que no s’espantin, que les guardin, i el dia menys pensat les podem utilitzar per empaperar els caus dels assetjadors.

La Sheila, de Massanet, ens comenta que la seva mare li ha vingut una factura d’Endesa de 255 € en què està inclòs el preu del nou comptador. Li hem dit que ni parlar de pagar el comptador, que vagi a Endesa i els digui que només pagarà el subministrament. Ens informarà el proper dia de com ha anat.

La Cristina, de Badalona, ​​ens comenta que el mes de juny de l’any passat es va donar de baixa de Gas Natural, i ara li estan reclamant un deute de 2.000 €, de diferents conceptes de manteniment perquè només es va donar de baixa del subministrament. Resulta totalment surrealista: si et dones de baixa del gas: per què has de seguir pagant per altres conceptes? S’haurien de donar de baixa també immediatament. En fi, li hem dit que no pagui. Què li poden fer? Tallar un subministrament que no té? També acumula 7 factures pendents d’Endesa i el proper mes de juliol li caduca l’Informe de Vulnerabilitat. Li hem aconsellat que vagi a l’assistent social abans que caduqui i sol·liciti el nou informe d’exclusió residencial.

Hem acabat amb una reflexió molt interessant de la nostra companya Lucía: no sabem quin interès poden tenir els mitjans de comunicació en confondre a la ciutadania donant a entendre que és la Llei 24/2015 sobre pobresa energètica, la que el Tribunal Constitucional ha tombat. És una llei que funciona i amb ella s’estan evitant molts talls. Així que, per què aquesta confusió? Hi ha alguns articles de la llei que sí que han estat suspesos pel TC a petició del PP, però alguns referents a l’habitatge i no als de la pobresa energètica. Davant d’això, els altres articles de la Llei 24/2015 estan en vigor i farem que es compleixi, denunciant públicament la seva vulneració”.

37a crònica: La Llei 24/2015 funciona: que se sàpiga!

cronicamaigAquí teniu les petites i grans històries de vida, de lluites quotidianes i victòries, de les persones que van participar a l’assessorament de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica del dia 18 de maig. Històries que moltes tenen moments d’alegria al compartir lluites i resolucions de casos d’extrema pobresa energètica. Les expliquen, les activistes Neus Escofet i Lucía Navarro.

“Avui han vingut uns companys de la PAH, per fer un enregistrament reivindicatiu al costat d’altres col·lectius, en suport al “bloc la Bordeta”, davant del judici que se celebrarà l’1 de juny.

Hem començat l’assessorament amb en Salvador, de Barcelona. Per fi ha aconseguit aquest dimarts el Certificat de Risc d’Exclusió Social, després de gairebé dos mesos d’haver-lo sol·licitat. Els companys Eduard i José Luis el van acompanyar a Endesa i Agbar. Ara pot respirar una mica més tranquil sense la por que li tallin els subministraments durant un any, esperant que la seva situació vagi millorant.

En José Luis, de Barcelona, ​​ha rebut un avís de tall d’Endesa. És evident que ignoren totalment la Llei 24/2015, ja que en cap lloc de la notificació li informen dels seus drets segons la llei.

Fins que les administracions prenguin la decisió de sancionar degudament a les subministradores per incompliment de la llei, aquestes seguiran ignorant-la.

La Susanna, de Santa Coloma de Gramenet, ha vingut amb altres companys per veure com funcionen els assessoraments de l’APE, i ha aprofitat l’ocasió per explicar el seu cas: el passat mes de novembre li van tallar la llum. Va ser a l’assistent social i li van donar el Certificat de Risc d’Exclusió Social que va presentar a la companyia. Fet això, li van tornar a connectar la llum i al cap d’uns dies li van tornar a tallar sense més. Ara ja torna a tenir llum. Per això és tan important que denunciem davant Consum a les subministradores que no compleixen amb la Llei 24/2015.

El cas de Jordi de Blanes és molt greu: li van tallar la llum i el gas, els operaris que van ser anaven acompanyats de la policia. Ha aconseguit un informe conforme està pendent d’un lloguer social, amb l’informe li van tornar a donar la llum i no li poden tornar a tallar.

Avui hem tingut una gran notícia: la nostra companya Ross Mary ha aconseguit, després de dos anys de lluita contínua, un contracte d’aigua i de llum al seu nom, amb baixada de potència a 3 kW. Estava radiant pel seu èxit.

Això demostra que moltes vegades les coses no et surten bé a la primera però si t’apoderas i lluites, al final ho aconsegueixes.

És molt important saber que nosaltres tenim els nostres drets i hem de fer-los valer. Per això hem de tenir molt clar que la Llei 24/2015 funciona. Cal difondre-la i convidar a totes aquelles persones que tenen greus problemes per a fer front als pagaments de factures, perquè vinguin als nostres assessoraments.”