Logo APE_blanc_header

Carme

Cròniques de la pobresa energètica

L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) amb l’objectiu de donar visibilitats als problemes de les persones que venen per assesorar-se, hem volgut iniciar un Dietari i fer-lo públic. Perquè darrera les estadístiques i els números, hi ha vides de persones i lluites col·lectives.

63a CRÒNICA: deutes il·legítims, exigim condonacions

 
cronica 63Avui, 6 de setembre, hem tornat amb moltes ganes de seguir lluitant pels nostres drets, després d’un mes de vacances però sense desconnectar d’una realitat ja que a l’estiu també es pateix pobresa energètica.

Ha estat amb nosaltres Edgar, un fotoperiodista, observador de pobresa energètica de la Unió Europea. Ens comenta que ha fet diversos estudis sobre pobresa energètica a Hongria, Suècia, França i altres països europeus, però volia veure la situació a Espanya, i sobretot casos d’afectats; també està interessat en veure les mancances en els domicilis dels qui la pateixen. Amb totes aquestes dades va a fer una exposició al Parlament Europeu.

Seguidament, Neus Escofet i Lucía Navarro ens fan un relat dels casos:

Avui ha vingut per primera vegada Akhtar de Barcelona: ens ha ensenyat unes factures de llum amb uns imports molt elevats, hem descobert que està en el mercat lliure i amb una potència molt elevada; s’acorda fer-li un acompanyament a Endesa per canviar el contracte a mercat regulat (PVPC) i baixar la potència a 2,3 kW per poder accedir directament al bo social.

Majeed de Barcelona: ens ensenya unes factures d’aigua que ens posen els pèls de punta per les quantitats tan elevades. Se li ha aconsellat que primer de tot comprovi si té alguna fuita, i també se li va a fer un acompanyament per comentar el cas i demanar solucions.

Jaime de Barcelona: està pendent d’un lloguer social. Al pis vivia la seva exdona, però el contracte de subministraments està a nom d’ell; ara està molt preocupat perquè no sap ben bé com està la seva situació dels subministraments quan vivia la seva ex. Nosaltres li hem aconsellat que de moment esperi a tenir el lloguer social, i a partir d’aquest moment li podem fer un acompanyament per regularitzar la seva situació amb Endesa.

Esther del Vendrell és una companya que va lluitar molt per regularitzar la seva situació amb el subministrament d’aigua, aconseguint un comptador solidari. Però avui ha vingut molt atabalada per la seva situació amb el subministrament de llum. Ella viu en un habitatge recuperat i vol regularitzar la seva situació i pagar els seus rebuts de llum, però la companyia es nega a posar cap comptador i sempre està amb l’amenaça del tall, situació que la té desesperada.

També ha portat dos casos més del Vendrell:
Un pare amb dos fills menors que viu en una urbanització sent propietari de la casa; el dia 16 la companyia de la llum li va treure el comptador. Esther ens anirà informant de com va el cas.
Ens comenta d’un altre afectat que té tall d’aigua. Li hem aconsellat que primer de tot li digui d’anar a Serveis Socials i demanar l’informe d’exclusió residencial i preguntar el perquè d’aquest tall; si han incomplert la Llei 24/2015, cal procedir a la denúncia pertinent davant l’Agència Catalana del Consum.

També ens comenta que des que en el bloc 46 del Vendrell van posar els comptadors solidaris, les famílies beneficiades dels 40 comptadors no han fallat en un sol pagament; això ens demostra que els afectats si volen pagar i viure tranquils.

Mª Carmen de Cubelles: ens informa que del deute que té amb Gas Natural finalment l’Ajuntament es fa càrrec del 50% però ella no pot fer front a l’altre 50%. Va a parlar amb Gas Natural perquè ells es facin càrrec.

Nosaltres des d’APE creiem que els deutes acumulats per aquelles persones que no poden fer front a aquests pagaments per la seva situació de vulnerabilitat han d’anar a càrrec dels grans beneficis de les companyies subministradores.

Blanca de Barcelona: viu amb els seus fills en un habitatge recuperat; no té ni llum ni aigua, però per regularitzar la seva situació li hem informat que el més important és empadronar-se per deixar constància que viu en aquest nou habitatge.

Acabem l’assessorament formant un grup d’acompanyament. També aprofitarem per repartir flyers i així la ciutadania pugui estar informada dels seus drets.

62a CRÒNICA: Contra la criminalizació de la precarietat

ape2De la ploma de Neus Escofet i Lucía Navarro ens arriba la crònica del 26 de juliol, amb la qual ens vam acomiadar per prendre’ns un petit descans fins a la tornada del curs al setembre.

Aquest dia vam començar la ronda de casos amb els següents testimonis:

En Fouad de l’Hospitalet: viu un habitatge recuperat  amb la seva família de sis membres, tres dels quals són menors. En aquest moment no tenen aigua ni llum, per la qual cosa viuen “punxats”.

La Mar de Cubelles: encara que porta venint a diversos assessoraments, avui ens pregunta com aconseguir el bo social. Sol passar que de vegades acumulem tanta informació que se’ns oblida classificar-la i hem de tornar a preguntar.

La Magda de Reus: ens comenta que el seu Ajuntament criminalitza l’ocupació d’habitatges i els Serveis Socials l’etiqueten com a delicte i no com precarietat. El seu cas és molt dolorós: va estar una setmana sense llum per la qual cosa no va tenir més alternativa que “punxar” la llum. Se li van incendiar els comptadors i la van denunciar. Davant aquesta situació la fiscal va sol·licitar tres anys de presó, tot i que el jutge va fallar a favor seu. Diu que l’alcalde li fa mobbing, per la qual cosa el seu advocat ho ha denunciat. Mentrestant, ella viu en una contínua angoixa que la té a la vora de la desesperació.

La Betty de Barcelona: ens parla del deute de 1.300 € que li reclama Endesa. Li vam explicar que estem treballant en el tema de demanar condonació de deutes.

L’Esteban de Barcelona: ens informa que està sent assessorat per un Punt d’Assessorament Energètic (PAE).

 

61a CRÒNICA: els talls no fan vacances

 

ape

De la mà de les companyes de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) Neus Escofet i Lucía Navarro, us presentem la crònica del 28 de juny amb els següents testimonis:

La Betty, de Barcelona: està lluitant per la seva hipoteca. Té la llum punxada i li ha arribat una factura de 1.300 €. Va anar a la comercialitzadora perquè li donessin una explicació i li han demanat la lectura actual per esbrinar per què aquesta quantitat si només són tres membres de família.

La Mari Carmen, de Cubelles: ha estat un any sense pagar els subministraments: té una pensió d’incapacitat i l’assistenta li nega l’Informe d’Exclusió Residencial per aquest motiu. És estrany, ja que els seus ingressos no arriben al què està estipulat. Sembla ser que els Serveis Socials no dominen la informació i és la persona afectada qui ha de conèixer amb detall els seus drets. Per a més “inri”, Mari Carmen depèn d’una màquina respiradora.

La Patrícia, de Barcelona: pregunta si per baixar la potència té dret a exigir el butlletí blau. Esbrinarem si és

normal o és una cosa nova que s’ha tret de la màniga la companyia.

La Carolina, de l’Hospitalet: ens comenta la ràbia que té pel canvi que li van fer els comercials de les companyies d’electricitat que van porta per porta. Era d’Endesa i la van passar a Gas Natural, i resulta que ara paga més.

En Mohammad, de Barcelona: ens explica que segueixen sense arribar-li els rebuts de la llum i no ho entén, ja que el seu cas s’ho estan portant des d’un Punt d’Assessorament Energètic (PAE).

En Josep, de Santa Coloma: ha vingut avui a acomiadar perquè torna a la seva terra. Necessita donar-se de baixa dels subministraments i ha demanat un acompanyament.

La Tània, de Barcelona: té un llarg historial de talls i punxades. En l’últim li va petar la instal·lació de la comunitat de veïns i es va organitzar un bon rebombori. Per sort, un company va parlar amb els veïns per calmar els ànims.

60a CRÒNICA: La vulnerabilitat té moltes cares

ape2S’apropa l’estiu i les persones afectades acuden menys als nostres assessoraments. Els dos testimonis que recollim són les persones que van venir el dia 14 de juny. Aquí va la crònica que vam escriure les dues activistes de l’Aliança contra la Pobresa Energètica: la Neus Escofet i la Lucía Navarro.

Avui ha arribat un afectat de Sant Joan Despí del qual Endesa no li ha deixat regularitzar la seva situació perquè no té contracte de lloguer. Viu en un habitatge recuperat amb la seva dona i al no tenir contracte no es pot donar de baixa de la llum. El mes de febrer va voler manipular la llum posant uns fusibles, provocant un curt circuit i cremant-se les mans i part del cos: el van haver d’ingressar a l’hospital.

A causa d’aquest accident ha rebut una cita per anar a judici.

Els senyors d’Endesa no comprenen que amb la seva ment tancada posen en perill a les persones, no només qui intenta manipular el subministrament per necessitat, sinó també als seus veïns i veïnes. L’electricitat no és un luxe, és un bé de primera necessitat, i totes aquestes situacions no es donarien si, en lloc de mirar pels seus interessos, miressin pel bé comú. Les persones afectades sí que volen pagar els subministraments i volen donar-se d’alta i viure amb dignitat pagant segons els seus ingressos, i així complir les normes de seguretat com tenir el butlletí blau que confirma que la instal·lació és correcta.

Des de l’APE creiem que pel sol fet d’estar empadronat, tenir el butlletí blau i el Certificat d’Exclusió Residencial hauria de ser suficient per poder donar-se d’alta dels subministraments.

També ha estat per primera vegada en Jordi, de Barcelona. Ell ens coneixia l’altre dia mentre fèiem difusió a Endesa. El seu cas no és el d’una persona vulnerable econòmica, però sí és un cas de consciència i sentit comú: en Jordi té la malaltia de Parkinson. Vivia en un pis de lloguer però, degut a la seva malaltia, ha anat a viure amb la seva mare. Va voler donar-se de baixa del subministrament, sense aconseguir-ho. La comercialitzadora li va comentar que havia de cridar la distribuïdora que està a Sevilla i presentar el contracte de lloguer per anul·lar-se. Va fer-ho i la sorpresa que va tenir és que tenia un expedient obert i una deute de 180 € que va pagar. Encara i així no va haver-hi manera de tancar l’expedient i fins i tot se’l va acusar d’ocupar un habitatge que portava més d’un any sense viure-hi i de tenir la llum punxada.

Al final tot s’ha solucionat: s’ha donat de baixa i es va tancar l’expedient.

Moltes vegades, quan estem repartint octavetes se’ns pot fer una mica pesat, però compensa trobar persones com Jordi que després de regularitzar la seva situació ve a APE per explicar el seu cas i com ho ha solucionat i amb ganes de col·laborar.

59a CRÒNICA: “Con tu puedo y con mi quiero vamos juntos compañero”

APETenim aquí la crònica del 3 de maig, de la mà de les nostres companyes Neus Escofet i Lucía Navarro, que  hem titulat “Con tu puedo y con mi quiero vamos juntos compañero”, parafrasejant un poema del poeta uruguaià i lluitador polític, Mario Benedetti .

La sessió del 3 d emaig va començar amb el primer cas, de José, de Santa Coloma de Gramenet: està preocupat perquè té un deute amb Endesa de 605 € i ens pregunta com pot fer pressió als Serveis Socials perquè l’ajudi a cancel·lar el deute, i si tenint deute es pot donar de baixa del subministrament. També ens comenta que en un parell de mesos se’n va anar una temporada fora d’Espanya i dóna les gràcies a l’APE pel suport rebut. És molt trist que un company hagi de deixar-nos per culpa d’una crisi que nosaltres no hem provocat, sempre són les persones vulnerables els que paguen les conseqüències.

La Raquel, de Barcelona: té tota la documentació necessària per anar a Endesa a regularitzar la situació d’en José María. Hem quedat que dilluns se li farà un acompanyament.

També ens informa que el lampista que li ha fet el butlletí vol col·laborar amb APE i oferir el servei a preus més ajustats. És encoratjador trobar persones interessades amb ganes d’ajudar.

La Luz, de l’Hospitalet de Llobregat: ve per primera vegada, viu en un habitatge recuperat a l’espera d’un lloguer social i té el butlletí blau. Li van tallar la llum al gener i va voler donar-se d’alta per telèfon però no ho va aconseguir. També té un avís de tall d’aigua. Li hem aconsellat que el primer de tot ha d’empadronar-se amb el seu fill de 2 anys i demanar el Certificat d’Exclusió Residencial.

La Charo, de Cubelles: ens explica el cas de la seva germana que li van tallar la llum; Endesa no va trucar a Serveis Socials per preguntar si aquesta persona era vulnerable, incomplint d’aquesta manera la Llei 24/2015. Està pendent ara que li donin el Certificat d’Exclusió Residencial.

En Josemi, de Barcelona: és un dels portaveus de les persones amb discapacitat a Barcelona. Ell diu que la seguretat a les llars implicaria també una línia telefònica gratuïta. Creiem que aquest servei hauria de ser facilitat pels Serveis Socials.

La Valeria, de Terrassa: ha anat a Serveis Socials a demanar el Certificat d’Exclusió Residencial i no l’hi han donat encara. Cobra només 389 € d’invalidesa. Vol sol·licitar el bo social de la llum, que no hi ha manera que li donin. Se li aconsella que ho sol·liciti com “Família monoparental especial”, ja que té dret a això.

En Segundo, de Sant Joan Despí: ha vingut molt content perquè per fi ja té el butlletí: ara només li falta el Certificat d’ Exclusió Residencial. Ens comenta que ha hagut de fer una instància per a sol·licitar-lo, massa burocràcia per atendre a les persones afectades.

En Mohamed, de Sant Joan Despí: viu en un habitatge recuperat del banc Santander. El 23 de febrer li van tallar la llum. Té problemes amb l’Ajuntament que no el vol empadronar. Li hem aconsellat que vagi amb l’assistenta social i la policia local amb l’objectiu que certifiquin que viu en aquest habitatge.

En Fran, de Sant Adrià: té un lloguer social. Té deute acumulat de tots els subministraments de quan estava en una situació molt vulnerable. Ara les coses li van millor però està preocupat perquè no sap si podrà fer front a aquest deute. Hem quedat que una tarda faríem un acompanyament a les subministradores per buscar la manera de fer front a aquests deutes.

L’Irene, de Barcelona: viu amb les seves dues filles en un habitatge d’un familiar del marit de la seva mare que va morir. Com els subministraments no van al seu nom i no té cap contracte de lloguer té problemes per fer el canvi de nom. Li hem aconsellat que vagi a l’oficina del Punt d’Assessorament Energètic (PAE) de la seva zona perquè l’informin. També que tramiti a Hisenda l’ajuda per família monoparental especial i que demani per telèfon que li baixin la potència. I un pressupost de butlletí elèctric a un lampista per anar a Serveis Socials per veure si s’ho poden pagar.

En Mohamed, de Barcelona: la Lucía el va acompanyar al PAE de la seva zona. Li han donat un informe de vulnerabilitat perquè el lliuri a les companyies per evitar un possible tall perquè té deute de tots els subministraments.

La Nativitat, de Terrassa: està en un pis de lloguer, però té una ordre de desnonament per no poder pagar-lo i tampoc pot pagar els subministraments perquè té uns ingressos de 528 €. Està intentant aconseguir un lloguer social. Li han dit que de moment pot ser que hagi d’anar a un pis d’emergència habitacional. Ara el més important és que demani l’informe d’exclusió residencial.

La Jéssica, de la Vall del Tenes: viu amb el seu nadó en un habitatge recuperat. Ha aconseguit un comptador social d’aigua amb l’ajuda de l’assistenta social. El problema és la llum: de moment l’està ajudant un veí però ella vol regularitzar la seva situació i tenir el seu contracte de llum.

Acabem l’assessorament informant de les diferents campanyes que farem, assenyalant a les subministradores perquè estan vulnerant els drets humans i incomplint la Llei 24/2015.

58a CRÒNICA: Els acompanyaments solidaris: la clau de la lluita

apeL’assessorament del 19 d’abril va arrencar amb la intervenció d’un company que ens va informar que per a qualsevol tràmit sobre pobresa energètica s’han creat unes oficines especifiques, els Punts d’Assessorament Energètic (PAE) on podem demanar informació.

Dit això, comencem amb les persones que ens van explicar les seves història, lluites i victòries aquest dia:

La Raquel, de Barcelona, està fent l’acompanyament de Josep Maria, ens actualitza el seu cas: porta un any amb la llum tallada. Ja ha anat al PAE de Sants. Té el certificat de condonació del deute, i està negociant un lloguer social. També té el butlletí blau que li va costar 70 €, ja que ell vol regularitzar la seva situació. Està preocupat pel deute acumulat. Hem decidit que farem un acompanyament per demanar la condonació del deute per ser una persona vulnerable.

En Segundo, de Sant Boi: li han tallat la llum. La assistenta social li ha dit que li demani a un lampista que vagi a parlar amb ell i li pagaran els costos del butlletí elèctric. Amb el contracte de lloguer, el butlletí i l’Informe d’Exclusió Residencial se li farà un acompanyament a Endesa per regularitzar la seva situació.

La Valeria, de Terrassa: ja té l’alta de la llum, però el 23 de gener li ha arribat una factura de 270 € de llum, més l’alta. Ha demanat el fraccionament del pagament a Endesa perquè no pot fer front a una quantitat tan elevada, i la companyia es nega, diu que no fraccionen les altes.

La Valeria ha anat al seu assistent social i es nega a fer-se càrrec del cost de la factura. Els companys de la PAH de Terrassa la van acompanyar a Serveis Socials i ens mantindrà informats.

L’Albert, de Barcelona: té un pis de lloguer social i s’ha donat d’alta de la llum. Li ha vingut el primer rebut de 210 € de llum, més l’alta. No pot fer front a aquest pagament ni al càrrec de l’aigua de 105,93 € i té avís de tall de la llum. Va a demanar cita a Habitatge per sol·licitar l’Informe d’Exclusió Residencial i així poder evitar el tall.

En Plácido, de Castelldefels: està lluitant per un lloguer social amb el banc. Li han tallat la llum. Les factures van a nom de l’últim inquilí. L’aigua i el gas si van al seu nom. Li demanen uns 600 € per arreglar la instal·lació i 120 € pel butlletí blau. Quan obtingui l’Informe d’Exclusió Residencial anirà a negociar amb Endesa.

La Lucía, de Barcelona: està ocupant un pis que li van llogar quan realment el propietari ja era ja el banc. Ha anat al PAE on li estan preparant el seu Informe d’Exclusió Residencial. Es queixa que hi ha molta burocràcia en aquesta oficina. Vol regularitzar la seva situació perquè encara que realment està ocupant un pis, ella no sabia que tenia un contracte de lloguer no legalitzat.

Hem finalitzat l’assessorament organitzant uns acompanyaments a Endesa per a la setmana que ve.

57a CRÒNICA: Joves estudiants preocupats per la pobresa energètica

apeL’assessorament del 5 d’abril va arrencar amb la presentació de dues noves persones que s’han acostat a l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) per a conèixer de prop la nostra trajectòria: la Núria, estudiant universitària de Ciències Polítiques, i en James, estudiant i activista de Londres, que estarà amb nosaltres durant tres mesos.

Durant aquella sessió vam compartir els següents casos:

La Raquel, de Barcelona, ​​ens ha actualitzat les seves gestions: ja té el bo social que se li farà efectiu en la propera factura, i està tramitant l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial a través d’un Punt d’Assessorament Energètic (PAE).

En Josep Maria, de Barcelona: té el seu pis subhastat i està lluitant per la condonació del deute i el lloguer social. Porta 10 mesos sense subministraments, situació per la qual està tramitant l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial en un PAE però hi ha dificultats perquè li demanen la cèdula d’habitabilitat. En Josep Maria té punxat el llum. Ens comenta que l’estrès de la seva situació li produeix problemes de memòria, de manera que Raquel ha volgut ajudar-lo i li està fent un acompanyament. Se li aconsella que vagi directament a les companyies amb la documentació que té per exigir el restabliment dels subministraments, i que li facin pressupost del butlletí elèctric, és a dir, baixar la potència.

La Mari Cruz, de Terrassa: té un deute de gas de 12.000 €, i per aquest motiu té la pensió d’invalidesa embargada en uns 60 € mensuals. Ella va marxar del pis sense donar de baixa el subministrament, així que aquest deute correspon a uns 7 anys però ella només va viure aquí durant 3 anys. Actualment té tots els subministraments punxats.

En Lakhwinder, de Santa Coloma: ens comenta que el seu marit va morir i que Gas Natural l’està assetjant per reclamar-li un deute d’una factura de gas de 2010. Li diem que no faci cas de les amenaces, que no li poden fer res.

En Mohamed, de Barcelona: diu que ha solucionat els seus problemes en un minut amb un acompanyament que se li va fer a Endesa per baixar la potència i contractar discriminació horària però ara li vénen rebuts molt alts. L’estan marejant enviant-lo d’un lloc a un altre: de Serveis Socials a Habitatge i d’aquí al PAE, i ell segueix sense tenir l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial ni sense tenir els bons socials que se suposa li han estat tramitats. S’acorda fer-li un acompanyament al PAE per aclarir la seva situació.

En Wilder Alberto, de Barcelona: ja li han notificat la data del tall de llum; va a anar al PAE per tramitar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial i així protegir-se contra el tall. Sembla ser que la seva assistenta social no té clar el tema de les ajudes de l’aigua perquè li diu que no pot accedir a totes i nosaltres sabem que això no és veritat.

56a CRÒNICA: Els drets no tenen fronteres

ape

De la mà de les nostres companyes Neus Escofet i Lucía Navarro, tenim aquí la crònica de l’assessorament col·lectiu del 22 de març que va començar amb els següents casos:

En Julio Alberto, de Barcelona: viu en un pis de lloguer social des del 19 de gener i el 20 es va donar d’alta dels subministraments. Està preocupat perquè li vénen unes factures el doble de les que anava pagant fins ara.Li hem aconsellat que no es preocupi: si no les pot pagar, que quan li arribi un avís de tall vagi a l’Oficina d’Habitatge i demani l’Informe de Risc d’Exclusió residencial per protegir-se del tall.

La Bouchra, de Cornellà de Llobregat: viu en un habitatge recuperat del BBVA a Esplugues amb els seus tres fills i té el Certificat d’Exclusió Residencial. Abans vivia a Cornellà, on els nens estan escolaritzats i Serveis Socials de la Infància també els atén a Cornellà. Porten dos mesos sense aigua ni llum i no estan empadronats en el nou domicili. Aquest cas és molt complicat perquè hi ha un problema: el BBVA ha venut aquest habitatge i el comprador ha dipositat unes arres.

L’Estrella, de Rubí: viu en un habitatge recuperat del banc Santander i està demanant un lloguer social, ja que està empadronada a aquest habitatge. L’Estrella té problemes amb la comunitat: el president de l’escala no la deixa accedir als comptadors de la llum perquè no pugui punxar-la i li aconsella que vagi a l’Ajuntament a demanar ajudes. Segons ell, només donen ajudes als immigrants. És incomprensible que encara a dia d’avui hi hagi persones que pensin així. No poden entendre que les ajudes depenen de la situació de cada família sense importar la seva procedència i des de l’APE no podem tolerar la xenofòbia.

La Yolanda, de Rubí: fa dos anys que viu en un habitatge recuperat on està empadronada. Té l’Informe d’Exclusió Residencial i té l’alta del subministrament de l’aigua, però té problemes per donar-se d’alta de la llum.

L’Amina, de Barcelona: avui ha vingut molt contenta perquè per fi ha aconseguit la cèdula d’habitabilitat que li havien negat per tenir el contracte caducat. Ara només li falta el butlletí – canvi de potència-i ha demanat l’informe d’exclusió residencial: les coses ja van per bon camí.

És una gran alegria quan ve una companya donant les gràcies a APE per donar les eines necessàries per poder solucionar el seu problema.

La Rosa, de Castellar del Vallès: ha vingut anteriorment a APE. Ha rebut l’avís de tall d’Endesa de llum i gas. Ara ens comenta que la seva situació ha empitjorat perquè s’ha quedat a l’atur.Dissabte li van tallar el gas, ha anat a Benestar Social a explicar la seva situació. Ens seguirà informant del seu cas.

La Merche, de Sant Pere de Vilamajor: porta més d’un mes sense llum. Ha fet un reconeixement de deute de3.000 € i vol regularitzar la seva situació.Se li va a fer un acompanyament dimecres que ve perquè el més important és que li facin un nou contracte i li donin d’alta del subministrament.

La finalitat dels assessoraments col·lectius és compartir la nostra situació personal, preguntar i resoldre els nostres dubtes.

No deixis que et tallin els teus drets!

55a CRÒNICA: Una altra llar amb perill de tall de subministraments i una malalta: indignant

 L’Assessorament del dia 8 de març va començar amb els següents casos, descrits per la Neus Escofet i la Lucía Navarro, qui ens plasmen sobre el paper els casos que van arribant, i que ens esbossen la duresa de viure en la pobresa energètica, però també la superació d’aquesta situació mitjançant la lluita col·lectiva.

ape-crònica La Georgina, de Cornellà: viu en un pis recuperat. Va posar el servei de l’aigua al seu nom però amb la llum i el gas no hi ha manera. Té la llum punxada i per això, l’assistenta social li diu que ella no hi pot fer res. Li hem explicat els passos a seguir i el què estem fent per aconseguir subministraments en habitatges recuperats. Ha anat a la companyia de llum i li donen llargues perquè li diuen que està en situació irregular. Se li informa de l’enquesta que hem llançat per treballar el tema dels subministraments en habitatges recuperats i diu que ja la va emplenar.

 L’Albert, de Badalona: és un pensionista amb un salari mínim interprofessional; però paga un lloguer de 450 €. Ens comenta que quan va anar a tramitar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial l’assistenta social no va saber com fer-ho. Per canviar el nom del contracte de llum li demanen el butlletí elèctric – tràmit per baixar la potència- que no pot pagar. Li aconsellem que li facin un pressupost i que pregunti a l’Ajuntament si li poden cobrir aquesta despesa.

 La Manuela, de Badalona: és propietària del seu habitatge però no pot pagar els rebuts ja que només cobra 600 €. Li acaba d’arribar el deute i té por que li tallin, com a l’octubre de l’any passat. Ella està en una situació molt vulnerable, ja que té una germana que necessita una màquina d’oxigen. Se li proposa un acompanyament potent a Gas Natural amb l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial i els informes mèdics amb l’objectiu que la companyia li doni un compromís per escrit que no li tornaran a tallar el subministrament. També se li proposa fer denúncia del tall davant l’Agència Catalana de Consum per haver infringit la Llei 24/2015.

 En Víctor, de Cornellà: ocupa un pis que va ser seu, i sobre el qual està negociant un lloguer social amb el BBVA, mentre ha entrat a ser subhastat. El contracte de llum estava a nom de l’anterior propietari i no li arribaven els rebuts. Actualment té punxada la llum perquè li van tallar al setembre de 2016 infringint la Llei 24/2015. Se li recomana que hauria de tramitar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial.

 La Raquel, de Barcelona: li va arribar una carta notificant-li la finalització del lloguer social. Se li acaba també l’atur aquest mes i ja ha retornat el rebut de l’aigua, ja que no treballa des d’octubre del 2016 i no pot pagar-lo. Li diem que vagi als Serveis Socials perquè li tramitin l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial i que l’enviïn a les companyies d’aigua i de llum. Ens comenta que el seu contracte de llum està en el mercat regulat però que se li ha doblat l’import de la factura i no ho entén. Se li aconsella que tramiti el bo social per estar tots a l’atur en la seva llar, i que faci el canvi de nom del subministrament d’aigua i tramiti tots els ajuts.

 L’Amina, de Barcelona: la llum estava a nom del seu fill que va marxar de casa i va donar de baixa el subministrament. Ella no va saber fer una alta nova en aquest moment i ara li demanen el butlletí elèctric. Han estat cinc mesos sense llum, per tant s’han vist obligats a punxar-la i ara li ha arribat una factura reclamant un deute de 900 €. Si des de fa un any no pot pagar el lloguer, ¿com podrà fer front ara a aquest deute? Li diem que tramiti l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial i la cèdula d’habitabilitat.

L’Àngel, de l’Anoia, és propietari. Forma part d’una família de quatre membres amb molt pocs ingressos. No li arriben les factures de la llum des de fa tres anys. Va anar a Endesa a demanar Informe de la seva situació actual però no l’hi han donat: li van dir que estava donat de baixa des de feia tres anys, però té comptador i aquest va marcant el consum; no podria pagar el deute en cas que es la reclamessin. Li diem que cal afrontar el tema abans que el deute es segueixi engreixant.

 La Gina, de l’Hospitalet: vivia amb una altra gent i se li va disparar el consum. Va reclamar i li van dir que li descomptarien en altres factures el consum de més però no ho van fer i a sobre li van tancar l’expedient de reclamació. Va estar quatre mesos sense pagar i ara fa un any que no li arriben les factures. A Endesa de l’Hospitalet li han dit que ells no saben com arreglar el seu cas, que vagi a l’oficina principal de Barcelona. Li aconsellem que tramiti l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial i que retiri l’ordre de domiciliació dels rebuts.

 La Khaoula, de Cornellà: viu en un habitatge recuperat de Anticipa -filial del fons voltor Blackstone- a on està empadronada. Estava donada d’alta de la llum encara que mai li van donar la documentació però sí que li van descomptar l’alta en el seu banc. Li diem que exigeixi la factura de l’alta. Actualment no li arriben factures i li van tallar la llum la setmana passada: li van deixar un paper perquè contactés amb la companyia i va rebre una trucada anònima acusant-la d’estar punxant la llum. L’animem a seguir venint als assessoraments per lluitar entre totes aquest gran repte que és aconseguir que els habitatges recuperades tinguin accés als subministraments.

54a CRÒNICA: Els habitatges recuperats; el taló d’Aquil·les dels drets

 

 

apeLa Lucía va començar l’assessorament del dia 22 de febrer explicant l’acció tan potent que es va fer a la seu principal d’Endesa, pel cas del José Manuel i la Mireia de Vilagrassa. Va ser un dia molt intens, en el qual vam reivindicar els nostres drets. Endesa no va voler dialogar, però no va poder ni podrà amb nosaltres, perquè tenim la raó de la nostra part i primer són les vides de les persones que els seus múltiples beneficis.

A continuació, vam començar amb el torn de paraules:

L’Alfred, de la Zona Franca de Barcelona: té un deute de llum, aigua i gas, però al final ha anat al Patronat de l’Habitatge i ja té el Certificat d’Exclusió Residencial. Està més tranquil perquè li van dir que durant un any no li podien tallar els subministraments, encara que ell li agradaria pagar-los proporcionalment als seus ingressos.

Vam acordar que el nostre company José Antonio l’acompanyaria a les companyies subministradores per veure com es pot solucionar el tema del deute acumulat.

La Valeria, de Terrassa: està pendent de l’alta de l’aigua però li demanen 380 € i no pot assumir aquesta quantitat. Diu que malgrat que aquest any no ha demanat cap ajuda als Serveis Socials, aquests no es volen fer càrrec d’aquest import.

La Patrícia, de Tordera: té un expedient obert de l’antic contracte, però com ha aconseguit un contracte nou, li hem dit que no es preocupi, que el que compta és el nou. També ens ha explicat que a la seva zona demanen el Certificat d’Exclusió Residencial per a la llum i un altre informe per a l’aigua.

En Domi, de Tordera: ens comenta el cas d’una persona que viu a la casa del seu pare que se la va quedar el banc. No té llum ni aigua. Vol fer un canvi de nom de la llum i té el butlletí elèctric -canvi de potència-, però li demanen 800 € per posar un pal davant de la casa per a l’entrada del subministrament i no pot assumir aquest import.

La Lucía, de Barcelona: està vivint en un pis que li va llogar un senyor que l’havia perdut per impagament d’hipoteca. El mateix senyor el va recuperar i va llogar-li de manera il·legal. Els subministraments van a nom d’ell i ella els anava pagant, però ara ja no li arriben els rebuts de llum ni d’aigua, només li arriben els de gas que ella segueix pagant. Està a l’espera d’un lloguer social, però mentrestant no pot posar els subministraments al seu nom. Ara es troba que té un avís de tall i això la fa patir.

En Jordi, de Granollers: no té llum des de finals de 2014; viu en el seu pis que ara és del banc. Té un deute d’uns 1.000 € amb Endesa; en aquests moment porta dos mesos treballant però no pot fer front a aquest deute. Li hem aconsellat que tramiti l’Informe d’Exclusió Residencial per poder negociar el deute amb la companyia.

La Maria, de Barcelona: viu a Nou Barris en un local recuperat, amb el seu marit i les seves dues filles. Té l’Informe d’Exclusió Residencial. En empadronar-se va cometre un greu error en la seva adreça. Per aquesta errada ara no pot donar-se d’alta del subministrament d’aigua. Estan a l’espera de trobar una solució per a corregir-lo. Mentrestant, han d’anar a la font amb garrafes per poder rentar-se i cuinar.

En Pomares, de Barcelona: ha vingut a algun assessorament anterior pel problema de l’aigua; viu en una casa recuperada i vol regularitzar la seva situació però AGBAR no vol posar-li un comptador solidari per estar ocupant.

Ens estem trobant amb que ara la companyia d’Aigües d’AGBAR es nega a posar comptadors solidaris a habitatges recuperades. És una vergonya, que un bé de primera necessitat com és l’aigua ens la neguin vulnerant els drets humans.