Logo APE_blanc_header

Carme

Cròniques de la pobresa energètica

L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) amb l’objectiu de donar visibilitats als problemes de les persones que venen per assesorar-se, hem volgut iniciar un Dietari i fer-lo públic. Perquè darrera les estadístiques i els números, hi ha vides de persones i lluites col·lectives.

58a CRÒNICA: Els acompanyaments solidaris: la clau de la lluita

apeL’assessorament del 19 d’abril va arrencar amb la intervenció d’un company que ens va informar que per a qualsevol tràmit sobre pobresa energètica s’han creat unes oficines especifiques, els Punts d’Assessorament Energètic (PAE) on podem demanar informació.

Dit això, comencem amb les persones que ens van explicar les seves història, lluites i victòries aquest dia:

La Raquel, de Barcelona, està fent l’acompanyament de Josep Maria, ens actualitza el seu cas: porta un any amb la llum tallada. Ja ha anat al PAE de Sants. Té el certificat de condonació del deute, i està negociant un lloguer social. També té el butlletí blau que li va costar 70 €, ja que ell vol regularitzar la seva situació. Està preocupat pel deute acumulat. Hem decidit que farem un acompanyament per demanar la condonació del deute per ser una persona vulnerable.

En Segundo, de Sant Boi: li han tallat la llum. La assistenta social li ha dit que li demani a un lampista que vagi a parlar amb ell i li pagaran els costos del butlletí elèctric. Amb el contracte de lloguer, el butlletí i l’Informe d’Exclusió Residencial se li farà un acompanyament a Endesa per regularitzar la seva situació.

La Valeria, de Terrassa: ja té l’alta de la llum, però el 23 de gener li ha arribat una factura de 270 € de llum, més l’alta. Ha demanat el fraccionament del pagament a Endesa perquè no pot fer front a una quantitat tan elevada, i la companyia es nega, diu que no fraccionen les altes.

La Valeria ha anat al seu assistent social i es nega a fer-se càrrec del cost de la factura. Els companys de la PAH de Terrassa la van acompanyar a Serveis Socials i ens mantindrà informats.

L’Albert, de Barcelona: té un pis de lloguer social i s’ha donat d’alta de la llum. Li ha vingut el primer rebut de 210 € de llum, més l’alta. No pot fer front a aquest pagament ni al càrrec de l’aigua de 105,93 € i té avís de tall de la llum. Va a demanar cita a Habitatge per sol·licitar l’Informe d’Exclusió Residencial i així poder evitar el tall.

En Plácido, de Castelldefels: està lluitant per un lloguer social amb el banc. Li han tallat la llum. Les factures van a nom de l’últim inquilí. L’aigua i el gas si van al seu nom. Li demanen uns 600 € per arreglar la instal·lació i 120 € pel butlletí blau. Quan obtingui l’Informe d’Exclusió Residencial anirà a negociar amb Endesa.

La Lucía, de Barcelona: està ocupant un pis que li van llogar quan realment el propietari ja era ja el banc. Ha anat al PAE on li estan preparant el seu Informe d’Exclusió Residencial. Es queixa que hi ha molta burocràcia en aquesta oficina. Vol regularitzar la seva situació perquè encara que realment està ocupant un pis, ella no sabia que tenia un contracte de lloguer no legalitzat.

Hem finalitzat l’assessorament organitzant uns acompanyaments a Endesa per a la setmana que ve.

57a CRÒNICA: Joves estudiants preocupats per la pobresa energètica

apeL’assessorament del 5 d’abril va arrencar amb la presentació de dues noves persones que s’han acostat a l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) per a conèixer de prop la nostra trajectòria: la Núria, estudiant universitària de Ciències Polítiques, i en James, estudiant i activista de Londres, que estarà amb nosaltres durant tres mesos.

Durant aquella sessió vam compartir els següents casos:

La Raquel, de Barcelona, ​​ens ha actualitzat les seves gestions: ja té el bo social que se li farà efectiu en la propera factura, i està tramitant l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial a través d’un Punt d’Assessorament Energètic (PAE).

En Josep Maria, de Barcelona: té el seu pis subhastat i està lluitant per la condonació del deute i el lloguer social. Porta 10 mesos sense subministraments, situació per la qual està tramitant l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial en un PAE però hi ha dificultats perquè li demanen la cèdula d’habitabilitat. En Josep Maria té punxat el llum. Ens comenta que l’estrès de la seva situació li produeix problemes de memòria, de manera que Raquel ha volgut ajudar-lo i li està fent un acompanyament. Se li aconsella que vagi directament a les companyies amb la documentació que té per exigir el restabliment dels subministraments, i que li facin pressupost del butlletí elèctric, és a dir, baixar la potència.

La Mari Cruz, de Terrassa: té un deute de gas de 12.000 €, i per aquest motiu té la pensió d’invalidesa embargada en uns 60 € mensuals. Ella va marxar del pis sense donar de baixa el subministrament, així que aquest deute correspon a uns 7 anys però ella només va viure aquí durant 3 anys. Actualment té tots els subministraments punxats.

En Lakhwinder, de Santa Coloma: ens comenta que el seu marit va morir i que Gas Natural l’està assetjant per reclamar-li un deute d’una factura de gas de 2010. Li diem que no faci cas de les amenaces, que no li poden fer res.

En Mohamed, de Barcelona: diu que ha solucionat els seus problemes en un minut amb un acompanyament que se li va fer a Endesa per baixar la potència i contractar discriminació horària però ara li vénen rebuts molt alts. L’estan marejant enviant-lo d’un lloc a un altre: de Serveis Socials a Habitatge i d’aquí al PAE, i ell segueix sense tenir l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial ni sense tenir els bons socials que se suposa li han estat tramitats. S’acorda fer-li un acompanyament al PAE per aclarir la seva situació.

En Wilder Alberto, de Barcelona: ja li han notificat la data del tall de llum; va a anar al PAE per tramitar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial i així protegir-se contra el tall. Sembla ser que la seva assistenta social no té clar el tema de les ajudes de l’aigua perquè li diu que no pot accedir a totes i nosaltres sabem que això no és veritat.

56a CRÒNICA: Els drets no tenen fronteres

ape

De la mà de les nostres companyes Neus Escofet i Lucía Navarro, tenim aquí la crònica de l’assessorament col·lectiu del 22 de març que va començar amb els següents casos:

En Julio Alberto, de Barcelona: viu en un pis de lloguer social des del 19 de gener i el 20 es va donar d’alta dels subministraments. Està preocupat perquè li vénen unes factures el doble de les que anava pagant fins ara.Li hem aconsellat que no es preocupi: si no les pot pagar, que quan li arribi un avís de tall vagi a l’Oficina d’Habitatge i demani l’Informe de Risc d’Exclusió residencial per protegir-se del tall.

La Bouchra, de Cornellà de Llobregat: viu en un habitatge recuperat del BBVA a Esplugues amb els seus tres fills i té el Certificat d’Exclusió Residencial. Abans vivia a Cornellà, on els nens estan escolaritzats i Serveis Socials de la Infància també els atén a Cornellà. Porten dos mesos sense aigua ni llum i no estan empadronats en el nou domicili. Aquest cas és molt complicat perquè hi ha un problema: el BBVA ha venut aquest habitatge i el comprador ha dipositat unes arres.

L’Estrella, de Rubí: viu en un habitatge recuperat del banc Santander i està demanant un lloguer social, ja que està empadronada a aquest habitatge. L’Estrella té problemes amb la comunitat: el president de l’escala no la deixa accedir als comptadors de la llum perquè no pugui punxar-la i li aconsella que vagi a l’Ajuntament a demanar ajudes. Segons ell, només donen ajudes als immigrants. És incomprensible que encara a dia d’avui hi hagi persones que pensin així. No poden entendre que les ajudes depenen de la situació de cada família sense importar la seva procedència i des de l’APE no podem tolerar la xenofòbia.

La Yolanda, de Rubí: fa dos anys que viu en un habitatge recuperat on està empadronada. Té l’Informe d’Exclusió Residencial i té l’alta del subministrament de l’aigua, però té problemes per donar-se d’alta de la llum.

L’Amina, de Barcelona: avui ha vingut molt contenta perquè per fi ha aconseguit la cèdula d’habitabilitat que li havien negat per tenir el contracte caducat. Ara només li falta el butlletí – canvi de potència-i ha demanat l’informe d’exclusió residencial: les coses ja van per bon camí.

És una gran alegria quan ve una companya donant les gràcies a APE per donar les eines necessàries per poder solucionar el seu problema.

La Rosa, de Castellar del Vallès: ha vingut anteriorment a APE. Ha rebut l’avís de tall d’Endesa de llum i gas. Ara ens comenta que la seva situació ha empitjorat perquè s’ha quedat a l’atur.Dissabte li van tallar el gas, ha anat a Benestar Social a explicar la seva situació. Ens seguirà informant del seu cas.

La Merche, de Sant Pere de Vilamajor: porta més d’un mes sense llum. Ha fet un reconeixement de deute de3.000 € i vol regularitzar la seva situació.Se li va a fer un acompanyament dimecres que ve perquè el més important és que li facin un nou contracte i li donin d’alta del subministrament.

La finalitat dels assessoraments col·lectius és compartir la nostra situació personal, preguntar i resoldre els nostres dubtes.

No deixis que et tallin els teus drets!

55a CRÒNICA: Una altra llar amb perill de tall de subministraments i una malalta: indignant

 L’Assessorament del dia 8 de març va començar amb els següents casos, descrits per la Neus Escofet i la Lucía Navarro, qui ens plasmen sobre el paper els casos que van arribant, i que ens esbossen la duresa de viure en la pobresa energètica, però també la superació d’aquesta situació mitjançant la lluita col·lectiva.

ape-crònica La Georgina, de Cornellà: viu en un pis recuperat. Va posar el servei de l’aigua al seu nom però amb la llum i el gas no hi ha manera. Té la llum punxada i per això, l’assistenta social li diu que ella no hi pot fer res. Li hem explicat els passos a seguir i el què estem fent per aconseguir subministraments en habitatges recuperats. Ha anat a la companyia de llum i li donen llargues perquè li diuen que està en situació irregular. Se li informa de l’enquesta que hem llançat per treballar el tema dels subministraments en habitatges recuperats i diu que ja la va emplenar.

 L’Albert, de Badalona: és un pensionista amb un salari mínim interprofessional; però paga un lloguer de 450 €. Ens comenta que quan va anar a tramitar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial l’assistenta social no va saber com fer-ho. Per canviar el nom del contracte de llum li demanen el butlletí elèctric – tràmit per baixar la potència- que no pot pagar. Li aconsellem que li facin un pressupost i que pregunti a l’Ajuntament si li poden cobrir aquesta despesa.

 La Manuela, de Badalona: és propietària del seu habitatge però no pot pagar els rebuts ja que només cobra 600 €. Li acaba d’arribar el deute i té por que li tallin, com a l’octubre de l’any passat. Ella està en una situació molt vulnerable, ja que té una germana que necessita una màquina d’oxigen. Se li proposa un acompanyament potent a Gas Natural amb l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial i els informes mèdics amb l’objectiu que la companyia li doni un compromís per escrit que no li tornaran a tallar el subministrament. També se li proposa fer denúncia del tall davant l’Agència Catalana de Consum per haver infringit la Llei 24/2015.

 En Víctor, de Cornellà: ocupa un pis que va ser seu, i sobre el qual està negociant un lloguer social amb el BBVA, mentre ha entrat a ser subhastat. El contracte de llum estava a nom de l’anterior propietari i no li arribaven els rebuts. Actualment té punxada la llum perquè li van tallar al setembre de 2016 infringint la Llei 24/2015. Se li recomana que hauria de tramitar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial.

 La Raquel, de Barcelona: li va arribar una carta notificant-li la finalització del lloguer social. Se li acaba també l’atur aquest mes i ja ha retornat el rebut de l’aigua, ja que no treballa des d’octubre del 2016 i no pot pagar-lo. Li diem que vagi als Serveis Socials perquè li tramitin l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial i que l’enviïn a les companyies d’aigua i de llum. Ens comenta que el seu contracte de llum està en el mercat regulat però que se li ha doblat l’import de la factura i no ho entén. Se li aconsella que tramiti el bo social per estar tots a l’atur en la seva llar, i que faci el canvi de nom del subministrament d’aigua i tramiti tots els ajuts.

 L’Amina, de Barcelona: la llum estava a nom del seu fill que va marxar de casa i va donar de baixa el subministrament. Ella no va saber fer una alta nova en aquest moment i ara li demanen el butlletí elèctric. Han estat cinc mesos sense llum, per tant s’han vist obligats a punxar-la i ara li ha arribat una factura reclamant un deute de 900 €. Si des de fa un any no pot pagar el lloguer, ¿com podrà fer front ara a aquest deute? Li diem que tramiti l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial i la cèdula d’habitabilitat.

L’Àngel, de l’Anoia, és propietari. Forma part d’una família de quatre membres amb molt pocs ingressos. No li arriben les factures de la llum des de fa tres anys. Va anar a Endesa a demanar Informe de la seva situació actual però no l’hi han donat: li van dir que estava donat de baixa des de feia tres anys, però té comptador i aquest va marcant el consum; no podria pagar el deute en cas que es la reclamessin. Li diem que cal afrontar el tema abans que el deute es segueixi engreixant.

 La Gina, de l’Hospitalet: vivia amb una altra gent i se li va disparar el consum. Va reclamar i li van dir que li descomptarien en altres factures el consum de més però no ho van fer i a sobre li van tancar l’expedient de reclamació. Va estar quatre mesos sense pagar i ara fa un any que no li arriben les factures. A Endesa de l’Hospitalet li han dit que ells no saben com arreglar el seu cas, que vagi a l’oficina principal de Barcelona. Li aconsellem que tramiti l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial i que retiri l’ordre de domiciliació dels rebuts.

 La Khaoula, de Cornellà: viu en un habitatge recuperat de Anticipa -filial del fons voltor Blackstone- a on està empadronada. Estava donada d’alta de la llum encara que mai li van donar la documentació però sí que li van descomptar l’alta en el seu banc. Li diem que exigeixi la factura de l’alta. Actualment no li arriben factures i li van tallar la llum la setmana passada: li van deixar un paper perquè contactés amb la companyia i va rebre una trucada anònima acusant-la d’estar punxant la llum. L’animem a seguir venint als assessoraments per lluitar entre totes aquest gran repte que és aconseguir que els habitatges recuperades tinguin accés als subministraments.

54a CRÒNICA: Els habitatges recuperats; el taló d’Aquil·les dels drets

 

 

apeLa Lucía va començar l’assessorament del dia 22 de febrer explicant l’acció tan potent que es va fer a la seu principal d’Endesa, pel cas del José Manuel i la Mireia de Vilagrassa. Va ser un dia molt intens, en el qual vam reivindicar els nostres drets. Endesa no va voler dialogar, però no va poder ni podrà amb nosaltres, perquè tenim la raó de la nostra part i primer són les vides de les persones que els seus múltiples beneficis.

A continuació, vam començar amb el torn de paraules:

L’Alfred, de la Zona Franca de Barcelona: té un deute de llum, aigua i gas, però al final ha anat al Patronat de l’Habitatge i ja té el Certificat d’Exclusió Residencial. Està més tranquil perquè li van dir que durant un any no li podien tallar els subministraments, encara que ell li agradaria pagar-los proporcionalment als seus ingressos.

Vam acordar que el nostre company José Antonio l’acompanyaria a les companyies subministradores per veure com es pot solucionar el tema del deute acumulat.

La Valeria, de Terrassa: està pendent de l’alta de l’aigua però li demanen 380 € i no pot assumir aquesta quantitat. Diu que malgrat que aquest any no ha demanat cap ajuda als Serveis Socials, aquests no es volen fer càrrec d’aquest import.

La Patrícia, de Tordera: té un expedient obert de l’antic contracte, però com ha aconseguit un contracte nou, li hem dit que no es preocupi, que el que compta és el nou. També ens ha explicat que a la seva zona demanen el Certificat d’Exclusió Residencial per a la llum i un altre informe per a l’aigua.

En Domi, de Tordera: ens comenta el cas d’una persona que viu a la casa del seu pare que se la va quedar el banc. No té llum ni aigua. Vol fer un canvi de nom de la llum i té el butlletí elèctric -canvi de potència-, però li demanen 800 € per posar un pal davant de la casa per a l’entrada del subministrament i no pot assumir aquest import.

La Lucía, de Barcelona: està vivint en un pis que li va llogar un senyor que l’havia perdut per impagament d’hipoteca. El mateix senyor el va recuperar i va llogar-li de manera il·legal. Els subministraments van a nom d’ell i ella els anava pagant, però ara ja no li arriben els rebuts de llum ni d’aigua, només li arriben els de gas que ella segueix pagant. Està a l’espera d’un lloguer social, però mentrestant no pot posar els subministraments al seu nom. Ara es troba que té un avís de tall i això la fa patir.

En Jordi, de Granollers: no té llum des de finals de 2014; viu en el seu pis que ara és del banc. Té un deute d’uns 1.000 € amb Endesa; en aquests moment porta dos mesos treballant però no pot fer front a aquest deute. Li hem aconsellat que tramiti l’Informe d’Exclusió Residencial per poder negociar el deute amb la companyia.

La Maria, de Barcelona: viu a Nou Barris en un local recuperat, amb el seu marit i les seves dues filles. Té l’Informe d’Exclusió Residencial. En empadronar-se va cometre un greu error en la seva adreça. Per aquesta errada ara no pot donar-se d’alta del subministrament d’aigua. Estan a l’espera de trobar una solució per a corregir-lo. Mentrestant, han d’anar a la font amb garrafes per poder rentar-se i cuinar.

En Pomares, de Barcelona: ha vingut a algun assessorament anterior pel problema de l’aigua; viu en una casa recuperada i vol regularitzar la seva situació però AGBAR no vol posar-li un comptador solidari per estar ocupant.

Ens estem trobant amb que ara la companyia d’Aigües d’AGBAR es nega a posar comptadors solidaris a habitatges recuperades. És una vergonya, que un bé de primera necessitat com és l’aigua ens la neguin vulnerant els drets humans.

53a CRÒNICA. L’APE traspassa fronteres

cronica53A l’assessorament del 8 de febrer va venir la televisió txeca a gravar-nos: segons ens van dir estan fent un reportatge sobre pobresa energètica. Ens van explicar que volien entrevistar persones afectades i veure com funcionen les nostres assemblees.

Aquell dia van arribar els següents casos:

En Norman: ve en representació de la PAH de l’Hospitalet de Llobregat per informar-se i aprendre com transmetre «empoderament» en la seva assemblea.

La Susanna, de Badalona: ens ha comentat el cas de la seva filla que viu a Premià de Mar. Té un nen de dos anys, paga un lloguer de 550 € i cobra 350 €Li han tallat l’aigua. Ha hagut de demanar ajuda per reunir la quantitat de 35 € i pagar el subministrament perquè amb un nen petit a casa l’aigua és vital. Se’ns ha encongit el cor. Ens sembla totalment incomprensible que tallin l’aigua a una família en aquest estat de vulnerabilitat. Li hem aconsellat que vagi a l’equip d’assistència social a demanar el Certificat d’Exclusió Residencial. També que faci la denúncia per incompliment de la Llei 24/2015 i que demani les ajudes socials d’AGBAR: la tarifa social, ampliació de trams del consum i el fons de solidaritat.

La Flor, de la PAH de Badalona: no té ingressos i l’assistenta social li ha pagat tres factures, però ara està angoixada perquè porta tres mesos sense pagar cap rebut i, encara que sap que amb el Certificat d’Exclusió Residencial no li poden tallar, li preocupa l’etern problema del deute acumulat.

Perquè encara que Administració cobreixi aquests deutes amb fons públics, nosaltres, com a APE, estem totalment en contra: aquest deute l’han de pagar les subministradores amb els seus enormes beneficis.

La Rosa, de la PAH de Castellar del Vallès: té un fill al seu càrrec. Ella treballa en sanitat, però amb el seu sou que cada vegada va minvant no pot fer front al pagament dels subministraments. Ha rebut avís de tall d’Endesa. Deu quatre factures de la llum i tres del gas. Li hem informat del bo social de la llum que no sabia que existia. Diu que transmetrà aquesta informació a la PAH de Castellar per fer-la arribar a més persones afectades.

En Mohammed, de Barcelona: viu sol i pagava uns 45 € de llum. Li van canviar el contracte al mercat lliure sense adonar-se i se li ha disparat l’import de les factures. És vergonyós que les comercialitzadores s’aprofitin d’aquesta manera de les persones més vulnerables. Se li va a fer un acompanyament per tornar al mercat regulat i sol·licitar el bo social.

En Segundo, de Sant Joan Despí: li faran el butlletí elèctric –és a dir, el Certificat d’Instal·lació de Baixa Tensió que requereix una reforma en la instal·lació valorada en 600 €. Ha anat a l’assistenta per a informar-se però estava la suplent; han quedat en enviar el pressupost a l’Ajuntament. Respecte al deute, hauria d’anar a Endesa per negociar-la però per a això ha de presentar el butlletí.

La Raquel, de Barcelona: viu en un pis de lloguer social però està preocupada perquè el mes de maig finalitza el contracte i porta a l’atur des de l’octubre passat. Ha vingut a informar-se: de moment no té deutes amb les subministradores.

La Dunia, de Barcelona: vol regularitzar la seva situació amb Endesa: la seva mare necessita una màquina per respirar. Ara està tramitant el butlletí elèctric per començar a negociar la instal·lació i també està tramitant un lloguer social.

L’Iván, d’Olesa de Montserrat: li van tallar la llum fa dos anys. Va aconseguir un generador per tenir llum. Viu en un pis de Bankia del que fa un any li ha caducat el contracte. Vol regularitzar la seva situació: té el butlletí elèctric però Endesa no vol fer-li un contracte perquè no té la cèdula d’habitabilitat i no té contracte de lloguer. Està a l’espera que li facin un nou contracte de lloguer social però de moment està tot aturat.

La Fàtima, de Barcelona: ens porta una bona notícia: ha aconseguit un habitatge de lloguer social i ha vingut a informar-se per donar d’alta els subministraments en el nou habitatge.

Hem acabat l’assessorament i, tot i que tenim una llei que ens protegeix, la lluita pels nostres drets va a ser llarga perquè els talls encara s’estan produint i les subministradores segueixen incomplint la Llei 24/2015. Però nosaltres som incansables i seguirem en la lluita denunciant als que vulneren els nostres drets.

52a Crònica: En pisos ocupats? Pals a les rodes…però lluitarem

20170216_125141En l’assessorament del 25 de gener vam comptar amb la presència de la televisió pública alemanya, interessada per transmetre la nostra lluita al seu país. També amb en Juan Antonio, un estudiant universitari d’Elx que està realitzant un estudi sobre pobresa energètica.

 L’exposició dels casos que vam atendre aquell dia és la següent:

 En Joaquim, de Terrassa: està ocupant un habitatge des de fa 4 anys. Té la llum i l’aigua punxades. Ens comenta que l’Ajuntament ha aprovat un comptador d’aigua per a persones en situació de pobresa severa; el problema és que les companyies es neguen a posar comptadors sense un contracte de lloguer.

La Margarida, de Barcelona: ens diu que paga molt de llum: li arriben factures d’el voltant de 160 €. En la seva llar són cinc membres, entre ells tres menors. Li hem demanat que vingui amb una factura per poder analitzar un import tan elevat i valorar una baixada de potència.

La Lucia, de Nou Barris: ens comenta que del Centre Cívic de Torre Baró li han ofert un curs de pobresa energètica perquè aprengui com estalviar energia amb la instal·lació d’un artefacte. Tem que sigui un engany per vigilar els seus costums generals. Li vam explicar que la finalitat de l’aparell és mesurar l’ús energètic de l’habitatge. Ara bé, és cert que existeix un debat sobre l‘estalvi energètic i la manipulació que es fa d’ell intentant culpabilitzar la població.

L’Eusebio, de Barcelona: està en risc d’exclusió social. Ens comenta que ell col·labora en totes les causes però que també ha de lluitar per si mateix. Ens va conèixer en la concentració que vam fer a la plaça Sant Jaume arran de la mort de Rosa de Reus en un incendi ocasionat pel tall de llum que va patir de mans de Gas Natural. L’Eusebio està en la primera fase de dificultat per pagar els subministraments. És diabètic, té un 67% d’invalidesa reconeguda per la Generalitat. Ens comenta indignat que el banc el va deixar en descobert per pagar rebuts. Li diem que exigeixi la devolució de la penalització i la cancel·lació de la domiciliació dels rebuts. També l’informem de tots els ajuts disponibles als que pot acollir-se.

La Susanna i en Segundo, de Sant Joan Despí: els va cridar la regidora per parlar del seu cas, ella estava malalta, així que li van donar un telèfon perquè ens poséssim en contacte amb ella des de l’APE. Es va fer un acompanyament a Endesa i allà ens van dir que Serveis Socials havia pactat un pagament fraccionat en 12 mesos i que havien pagat la primera fracció del deute. Endesa es reafirma en què hi ha una acceptació de deute, però que sense contracte de lloguer és difícil solucionar el cas.

La Kerly, de Badalona: viu en un local i té els subministraments com a local. Quan va venir la primera vegada, se li va aconsellar que fes el canvi de local a habitatge. En el cas de l’aigua ho va fer, així que de pagar factures de 80 € ara paga 20 €. Amb la llum té una potència de 5,5 kW, va anar a tramitar reducció de potència però li van donar llargues: li van dir que per fer el canvi havia de canviar el comptador. La por que aquesta petició li va causar li va fer aturar aquest canvi i ara tem una factura estimada. Se li aconsella que torni a posar el comptador en marxa.

La Júlia, d’Esplugues: ens explica que vol abaixar la potència contractada perquè li arriben factures molt elevades i que tant sols són dos a casa. Endesa li dóna llargues i li diu que no es pot perquè tindran problemes amb el subministrament. Nosaltres li vam explicar que el que no es pot és jugar amb el desconeixement de les persones sobre els seus drets i l’animem a que segueixi pressionant a la companyia.

En Jordi, de Blanes, ens porta novetats sobre el seu cas: ens explica que l’Ajuntament li ofereix donar-li un préstec per pagar el seu deute de 200 €. També ens comenta que ahir li van tallar l’aigua a Hassan; i que en Paco, de Vidreres, ens demana ajuda perquè hi ha molts casos de pobresa energètica a la zona.

En Jacinto, de Cornellà: ens explica que els Serveis Socials no la poden atendre perquè té el subministrament de llum punxat. Se li aconsella que pressioni la regidora de Serveis Socials de l’Ajuntament fins que li donin una solució.

L’Olga, de Martorell: té punxat el subministrament de llum. És propietària del seu habitatge i ens pregunta si en obtenir l’Informe d’Exclusió Residencial li podran donar d’alta el subministrament.

A continuació, la nostra companya Lucía ens explica la creació d’un espai d’ajuda mútua que s’alternarà quinzenalment amb els assessoraments dels dimecres. En ell aprendrem a gestionar els nostres pors, l’angoixa i la frustració que ens produeix la nostra situació i com aprendre a fer front a ella des de la vessant emocional.

51a. Crònica: Al 2017, segueixen tallant la llum

cronicapeDesprés d’unes merescudes vacances, avui 11 de gener comencem el nou curs a l’APE amb energies renovades per seguir lluitant per l’accés a un habitatge digne, on la llum, l’aigua i el gas siguin un dret i no un privilegi.

Aquest 2017 hauria de ser un any carregat de valors humans, on la solidaritat i el suport mutu siguin el motor que ens impulsi a seguir endavant.

Comencem el torn de paraula amb els següents testimonis:

La Miriam ens comunica que ja gairebé està a punt l’inici d’una nova APE a Sabadell. A aquest municipi, a través de la PAH, ja porten temps assessorant sobre pobresa energètica. No obstant això, va venir carregada de dubtes que hem intentat resoldre entre totes, a més de manifestar-li el nostre total suport.

L’Alicia i Albert, de Barcelona: estan ocupant un habitatge de banc, en tràmit de lloguer social. Tenen llum però no tenen comptador d’aigua. Porten temps venint als assessoraments i participant activament en totes les nostres campanyes. Els hi hem fet saber que no estan sols en la seva lluita per aconseguir un habitatge digne, i els recordem els passos a seguir per poder accedir als subministraments bàsics.

La Domi, de Tordera, ens va exposar el cas d’una afectada que està pendent de dació en pagament: Gas Natural li reclama un deute de 600 € i la companyia d’aigua una altra d’import similar. Els comptadors van al seu nom però el deute no és seu, així que l’afectada haurà de demostrar que ella no vivia aquí en aquest període de temps.

La Salomé, de Rubí: ens comenta que el seu deute de subministraments es va acumulant i això li produeix angoixa. Ens explica que que li ha canviat molt el caràcter amb la seva família ja que pressiona molt als seus fills perquè no gastin llum. Per això ens sentim aclaparats i aclaparades quan se’ns intenta pressionar amb l’estalvi energètic: i què passa amb la qualitat de vida? No podem permetre que els beneficis de les companyies de subministraments estiguin per sobre dels nostres drets.

En Segundo , de Sant Joan Despí: com en anteriors assessoraments, ens torna a refrescar el seu cas que és molt complicat, ja que té un deute de 1.695 € de llum que no pot afrontar de cap manera. Li proposem fer un acompanyament dimarts que ve per intentar negociar una solució definitiva.

Ens Jordi, de l’APE de Blanes, ens exposa dos casos: el de la Sheila, que viu en un habitatge recuperat, i que està negociant des de fa un any un lloguer social. A aquesta veïna li van tallar la llum el passat 24 de desembre, així que no va tenir més remei que punxar-la. Ella va anar a Endesa perquè vol regularitzar la seva situació, i en comptes de donar-li facilitats li van posar “més pals a les rodes”: li van dir que aquest habitatge mai havia tingut comptador, que sempre havia estat punxada i no hi ha hagut manera de trobar una solució.

I el de la Carol, de Vidreres, a qui també li van tallar la llum el mateix 24, tot i tenir l’informe de vulnerabilitat econòmica que Endesa es nega a acceptar, amb l’agreujant d’haver-la denunciat per frau. El judici se celebrarà el proper dilluns 16 de gener però ja hi ha muntada una acció de suport a la que pensem assistir totes.

En Jordi també ens va actualitzar el seu propi cas: després d’una àrdua lluita, li acaben de posar el comptador de llum, però la primera factura li ha vingut per un cost inassumible, i com cobra una prestació de 778 € per minusvalidesa, a l’Ajuntament li neguen ajudes per al pagament perquè li diuen que passa dels barems establerts. Ens informa que hi ha ajuntaments que si és un canvi de titularitat del subministrament no t’ajuden, però si en cas de nova alta.

L’Edita, de Barcelona: està ocupant la seva pròpia casa, que està en tràmit d’una dació en pagament. Fa temps li van tallar la llum i el departament de l’Assistència Social li va pagar el deute. Havia de renovar la instal·lació però no va poder fer-ho per no tenir diners. En aquest moment, encara que més tard ho va fer a través d’un conegut a qui li va ser pagant a poc a poc, però aquesta persona va desaparèixer. Aquest cap de setmana li va petar el comptador i ella recorda que aquest sempre feia un so horrible i encara ho va comunicar a Endesa mai van venir a arreglar-ho, com tampoc mai més li van venir factures.

Com podeu imaginar, no ens quedarem de braços creuats, estan en joc els nostres drets i pensem seguir defensant. Així doncs, ens espera una dura batalla, no només per combatre el fred d’aquest rigorós hivern, sinó per exigir a les administracions i les companyies de subministraments que, mentre hi hagi una sola persona patint pobresa energètica, l’APE seguirà en la lluita.

50a. CRÒNICA: Les empreses subministradores tallen els cables de les cases ocupades

crònica 50De nou us fem partíceps de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van vindre per compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobreça Energètica (APE) 14 de desembre.

Avui ha vingut a l’assessorament uns periodistes del Periódico de Catalunya que estan fent un reportatge sobre els drets dels consumidors; volien informar-se dels talls de subministraments que pateix la ciutadania i parlar amb algunes persones afectades.

També hem tingut a la Clare, de la Cooperativa El Risell, que ha vingut a gravar com funciona un assessorament col·lectiu de l’APE.

A continuació, comencem amb la ronda de casos:

Piedad, de Terrassa: té un 65% de discapacitati forma part d’una associació de discapacitats mentals; el seu problema és que està ocupant un pis de Bankia i porta set mesos sense aigua. Ha anat a la PAH perquè necessita un lloguer social amb urgència i vol regularitzar la seva situació per poder tenir tots els subministraments al seu nom i poder seguir treballant a l’associació.

Valeria, de Terrassa: ha estat quatre mesos vivint en un pis pont en el qual va donar d’alta els subministraments. El 21 de novembre li van adjudicar per fi un pis i va haver de pagar 500 € per l’alta nova; el seu problema és que Endesa li reclama un deute de l’anterior pis.

Diversos companys han quedat en acompanyar-la a la companyia subministradora per veure com està la seva situació, i pressionar per a que li donin d’una vegada llum al pis actual.

María, de Terrassa: ens comenta que ara les empreses subministradores tallen els cables de les cases ocupades, per a que les persones que viuen en elles no puguin tornar-se a connectar.

Nadira, de Barcelona: ens comenta que AGBAR li està reclamant un deute de 600€ del pis on vivia abans. Quan ella va deixar el pis, va trucar per donar-se de baixa però la companyia no ho va anotar. El nou inquilí no va fer el canvi de nom, així que aquest deute no li correspon a ella.

Li hem aconsellat que vagi en persona a les oficines d’Agbar amb el contracte de lloguer del nou pis, per demostrar-los-hi el temps que porta en aquest nou habitatge i sol·licitar la baixa immediatament i la condonació d’aquest deute.

Amanda, de Barcelona: viu des del mes de juny a un pis de lloguer; li van dir que el propietari li donaria d’alta als subministraments, però solament li ha donat d’alta l’aigua. Ha trucat a Endesa i li diuen que no té comptador; ells volen contractar el llum amb la comercialitzadora «Hola Luz», però Endesa els hi diu que des de 2014 no hi ha comptador.

Li hem recomanat que parli personalment amb el propietari del pis per a que els hi doni una solució i així ells puguin donar-se d’alta als subministraments.

Hem finalitzant l’assessorament d’avui acomiadant-nos fins l’any vinent, recordant que ens reunirem el dia 17 de desembre al local de les nostres companyes de la PAH, per a celebrar totes juntes el nadal. És una manera de demostrar que som una gran família, que no solament estem juntes lluitant pels nostres drets, si no que també ens reunim per a celebrar els bons moments.

49a. CRÒNICA: LA LLEI 24 SALVA VIDES

assessorament 30novDe nou us fem partíceps de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van vindre per compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobreça Energètica (APE) 30 de novembre.

L’assessorament d’avui s’ha iniciat amb la presentació d’una periodista d’un canal de televisió francès que està recollint informació sobre la pobresa energètica a Espanya. Ens va demanar permís per gravar i se li va concedir de manera unànime, doncs sabem que una manera de combatre aquest drama és fent visible la nostra lluita.

A continuació, comencem amb la ronda de casos:

Segundo, de Sant Joan Despí: no és la primera vegada que ens visita; aquest cop va vindre amb la seva dona i ens va tornar a recordar la seva situació: foren víctimes d’un lloguer fraudulent pel qual els hi van cobrar 1.700€ a través d’algú que va recuperar l’habitatge i els va enganyar fent-se passar pel propietari.

Per a posar els subministraments al seu nom els exigeixen el pagament d’una factura de llum de més de 200€. Tot i la seva baixa economia la van pagar perquè volien regularitzar la seva situació. Qual no seria la seva sorpresa quan es troben amb una reclamació d’una altra deute acumulada de 1.695€; aquesta sí que no van poder fer front, així que aquest impagament els impedeix ser titulars del servei; en aquest moment tenen amenaça de tall de subministrament. Els hem recomanat que comencin a tramitar amb urgència el informe de risc d’exclusió residencial per a protegir-se del tall.

Ángeles, de Nou Barris: necessita el butlletí elèctric (document oficial emès per un instal·lador electricista autoritzat que certifica que una instal·lació compleix tots els requisits per al subministrament) per fer el canvi de titularitat del subministrament —estava a nom de la seva mare defallida— i està angoixada pel tall. Tenia un deute de llum de la que li queda una part; la seva por és que s’han de fer obres a la instal·lació i ella no pot assumir les despeses. Se li recomana demanar un pressupost i portar-lo a la seva assistenta social per a valorar una possible ajuda.

Kerly, de Badalona: es troba en fase de subasta de l’habitatge per impagament de la seva hipoteca; ha exhaurit les prestacions i ara està vivint dels seus estalvis, però aquests no li arriben per pagar les factures dels subministres; l’habitatge està catalogat com a local comercial, de manera que li demanen una cèdula d’habitabilitat i ara mateix no la pot obtenir. Se li recomana que vagi a Serveis Socials a exposar el seu cas per a que valorin la seva situació de vulnerabilitat.

Isabel, de Cornellà: li reclamen un deute de 1.170€; ha demanat informació a Endesa de Sevilla al haver tingut problemes de titularitat del contracte degut a un error de la companyia; a Serveis Socials li deneguen el informe de risc d’exclusió residencial perquè diuen que hi ha ingressos en aquesta família, però aquests són tants sols de 700€ per a una unitat familiar de cinc persones. Se li recomana demanar la condonació del deute.

Ross Mary: amb la seva alegria habitual ens comenta que ella sempre li porta informació a la seva assistenta social per a que estigui actualitzada davant problemes amb altres famílies amb la seva mateixa situació.

Ángel, de l’Anoia: viu a un pis de propietat en el que es  van fer obres, li van treure els comptadors i els van ficar a una petita habitació, i des de llavors no li han cobrat perquè no li ha arribat cap  factura, així que porta quatre anys sense pagar el llum; són quatre a casa i estan tots aturats. Se li recomana treure el informe de rics d’exclussió residencial per a protegir-se del tall.

Patricia, de Tordera: ens informa dels resultats de l’acció d’aquest matí de pressió a l’Ajuntament. La comitiva ha deixat clar que no consentiran més talls de subministraments a famílies vulnerables; han sortit de la reunió amb la promesa de donar alternativa habitacional a les familias que han patit danys col·laterals i també que no hi haurà més talls si no hi ha conflicte social o denúncies als habitatges ocupats.

Tania, de Nou Barris: venia d’un desnonament i ara viu de lloguer social a un pis d’Habitatge; per posar els subministraments al seu nom li demanen pagar un deute del inquilí anterior. No va poder, així que li van tallar tres cops la llum i no va tenir més remei que comprar fusibles per a punxar-la. Endesa l’assetja per a que faci el pagament del deute de 103,74€ de 2014, aquest deute és seu però també hi ha deute de l’anterior inquilí. Se li recomana que faci el tràmit de demanar el informe de risc d’exclusió residencial i que demani informació sobre les ajudes per a l’impagament del deute.

Ángeles interromp per a preguntar pel preu del kilowat, diu que no és just que paguin per igual els que guanyen molt i els que no guanyen res. Totes hem estat d’acord; de fer, forma part d’una de les peticions que estem realitzant al Govern, com és la d’una tarifa adequada als ingressos de les famílies que estan en situació de vulnerabilitat.

David, de Sabadell: ens actualitza dades sobre el seu empoderament per obrir una APE a la seva localitat. Li comentem que per això ha de continuar venint als assessoraments fins que aprengui el suficient per poder començar a assessorar i empoderar a les persones en situació de pobresa energètica.

Al final dels torns de paraula, Yolanda ens explica l’acció estatal prevista pel divendres 2 de desembre a les 19 hores. Es tracta de seguir assenyalant a les companyies de subministres com a responsables de que la #PobresaEnergèticaMata i que la #Llei24SalvaVides.