Logo APE_blanc_header

Carme

Cròniques de la pobresa energètica

L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) amb l’objectiu de donar visibilitats als problemes de les persones que venen per assesorar-se, hem volgut iniciar un Dietari i fer-lo públic. Perquè darrera les estadístiques i els números, hi ha vides de persones i lluites col·lectives.

70a CRÒNICA: seguim empoderant per que no tallin els nostres drets

Crònica del 20 de desembre de 2017

De la mà de les companyes Cristina García, Lucía Navarro i Neus Escofet us presentem la crònica del 20 de desembre amb els següents testimonis:

Manuel de Hospitalet: Serveis Socials li venien pagant alguns rebuts de la llum, però divendres passat va rebre “la famosa carta” d’Endesa, reclamant els deutes pendents, encara que no ha rebut cap carta d’avís de tall. Com ha portat una de les seves factures també se li ha explicat com reajustar més la factura.

Andoni del Prat de Llobregat: ha vingut en representació de l’entitat Som Eficiència per poder col·laborar amb nosaltres. Reben una subvenció de Som Energia.

Bernat de Manresa: estan intentant crear una nova APE, el seu principal problema el tenen amb els comptadors de l’aigua. Se li explica que per crear una nova APE, han de venir durant alguns mesos als assessoraments que fem per tal d’apoderar-se i veure el nostre funcionament del dia a dia.

Encarna de Gavà: està molt empipada perquè li han denegat el bo social de la llum, però la informació que té és confusa. El nostre company Josep li comenta que ara no cal presentar la declaració de renda, que vagi una altra vegada a l’oficina amb la carta de rebuig i ompliu altra vegada el formulari per sol·licitar-ho de nou.

Lorena de Mollet: li han concedit un pis de lloguer social a Ripollet i no té subministraments, però ja té el butlletí blau. Està molt amoïnada perquè viu a casa amb el seu fill petit, sense aigua ni llum, el lloguer és de 150 € i l’ajuda que cobra se li acaba aquest mes.

Amb l’afecte de tota l’assemblea, l’hem intentat tranquil·litzar i hem quedat en fer-li un acompanyament perquè li donin d’alta immediatament els subministraments, és un cas súper urgent.

Clara de Barcelona: viu en un habitatge de propietat amb el seu fill de 6 anys, porta tres dies sense llum. Té problemes amb els veïns per tenir la llum irregular. Se li aconsella que primer de tot demani l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) i amb l’informe i el butlletí blau sol·liciti una alta nova i que presenti el document de condonació del deute.

Si no té el butlletí blau se li aconsella que vagi a l’oficina d’Habitatge del seu barri per sol·licitar-lo.

Tania de Barcelona: viu en un pis recuperat lluitant per un lloguer social, li han tallat la llum, li han deixat una notificació a nom de l’anterior inquilí.

Aquesta és la nostra gran fita, aconseguir que donin d’alta els subministraments en habitatges recuperats.

Avui hem finalitzat l’assessorament amb la nostra petita festa de Nadal plena d’alegria. Malgrat tots els problemes, ens uneix la companyonia i la solidaritat.

Qué gran és la família APE!

69a CRÒNICA: lloguers socials i pobresa energètica, una realitat

Crònica del 13 de desembre de 2017

cronica 69

Hem començat l’assessorament del 13 de desembre amb el relat de mans de Neus Escofet, Cristina García i Lucía Navarro.

La ronda de casos comença de la següent manera:

Fouad de l’Hospitalet: ha vingut avui per primera vegada. Viu en un habitatge recuperat, està molt preocupat perquè no té aigua, i a casa són sis de família amb quatre menors. Va anar a Serveis Socials per sol·licitar el comptador solidari amb Agbar, ens anirà informant de com li ha anat, ¡per si hem de fer pressió! És una vulneració dels drets humans privar qualsevol persona del subministrament d’aigua per no tenir recursos econòmics.

Julia de l’Hospitalet: té un lloguer social, té problemes per fer front al pagament de factures de subministraments. Se li ha recomanat que vagi a Serveis Socials per sol·licitar el certificat de risc d’exclusió residencial per poder aturar els talls encara que de moment no ha rebut cap avís.

Hakim de l’Hospitalet: viu en un pis de lloguer social amb un menor, no pot pagar el rebut de la llum, però el problema és que no va al seu nom. Se li recomana que faci un canvi de nom.

Cecília de Barcelona: va portar les factures al PAE (Punt d’Assessorament Energètic), perquè d’Endesa la van cridar per actualitzar dades i li van fer un canvi de companyia sense que ella se n’adonés. Se li aconsella que torni al PAE perquè li regulin les factures i la passin al mercat regulat.

José Luis de Barcelona: és membre de la PAH, té lloguer social i ha de tramitar l’informe de risc d’exclusió residencial per a sol·licitar el comptador d’aigua i llum, amb el contracte de lloguer.

Reyes de Barcelona: va anar a tramitar el bo social a Endesa i li van dir que en trenta dies li donarien una resposta. També s’ha observat que en les factures té la potència molt alta i que es pot baixar.

Karima de Barcelona: ha vingut amb dues companyes per primera vegada, ens han conegut per mitjà de Càritas del barri, no tenen deutes pendents però les factures són molt elevades. Vindran al proper acompanyament per passar la factures al mercat regulat i amb discriminació horària.

Carolina de Barcelona: viu en un pis de lloguer, els subministraments van a nom del propietari. Se li aconsella que vagi al PAE (Punt d’Assessorament Energètic) per fer canvi de nom i que sol·liciti que la canviïn al mercat regulat.

Alba de l’Hospitalet: es va absentar durant un temps del seu pis de propietat i al no fer front al pagament de les factures li han donat de baixa i ara no té llum. Ha de tornar a donar-se d’alta però necessita el butlletí blau.

Andrea de Barcelona: fa quatre anys que viu al pis amb els seus tres fills i paga molt de llum i aigua. Serveis Socials no li fa l’informe d’exclusió residencial pels ingressos que té. A la companyia d’aigües sí li fan descompte per família nombrosa. També li hem comentat que pot sol·licitar el bo social de llum a Endesa.

Gladis de Barcelona: ens comenta que ja ha baixat la potència i li estan fent els tràmits en el PAE. Li diem que quan tingui les factures modificades que les porti per veure com li ha anat.

Kerly de Badalona: ens comenta que li ha vingut un dels descomptes de la factura de l’aigua, i que ha rebut resposta d’Endesa sobre la tramitació del bo social.

Susana de Barcelona: està pendent del judici monitori que té interposat per part d’Endesa per un deute 1.600 € i ho està tramitant amb un advocat d’ofici.

Tamaris de Barcelona: està en un pis recuperat en espera d’un lloguer social, no té subministraments. Se li aconsella que vagi a Serveis Socials i sol·liciti l’informe de risc d’exclusió residencial i el comptador d’aigua solidari.

Hem finalitzat l’assessorament, convocant un acompanyament a Endesa per al proper dilluns amb els diferents casos.

68a CRÒNICA: pèrdua de la por i de la vergonya

Crònica del 22 de novembre 2017

Hem començat l’assessorament del 22 de novembre amb el relat de mans de Cristina García, Lucía Navarro i Neus Escofet.

L’assessorament s’inicia amb diversos afectats que han vingut per primera vegada, aquesta primera vegada sempre és la més dura, però gràcies a la calidesa de tots els nostres companys, aquesta por es va superant poc a poc.

A continuació fem la ronda de casos:

Raquel de Barcelona: té el certificat d’exclusió residencial i el bo social a Endesa, però ara està preocupada perquè la seva situació ha canviat una mica, el seu fill ha començat a treballar i no sap si va a perdre el bo social.
També té problemes per accedir al bo social d’AGBAR perquè l’anterior inquilí tenia un deute amb la companyia. Ha anat al PAE (Punt d’Assessorament Energètic) perquè li facin un canvi de nom però no l’hi han arreglat. Se li ha aconsellat que vagi a la companyia i que faci el canvi directament. Ens informarà en el proper assessorament sobre com li ha anat.

Josep de Barcelona: ja té al seu nom les factures d’aigua i llum, ara el seu problema és el gas que realment no sap molt bé com està la seva situació, si hi ha deute o no, però ara el més important és que es faci revisar la instal·lació del gas per la seva pròpia seguretat i la dels seus veïns.

Reyes de Barcelona: vol saber si el bo social de l’aigua es renova directament. El nostre company José Luis li comenta que rebrà una carta de la companyia per revisar-lo.

David de Cornellà: ha rebut una carta per canviar el comptador de la llum o si no li tallaran el subministrament. Està preocupat perquè no va al seu nom. Se li comenta que ja tots els comptadors són digitals i que no passa res per canviar-ho, però se li aconsella que el comptador segueixi sent de lloguer, mai de propietat.

Tania de Barcelona: porta quatre mesos que no rep cap factura de la llum. Però ara ha rebut una factura d’Endesa de 350 € per una alta nova. Té el certificat d’exclusió residencial, el millor és que vagi a veure la seva treballadora social per si la poden ajudar a fer front al pagament d’aquesta factura.

Charo de Barcelona: ens comenta que a la seva germana Mª Carmen de Cubelles la regidora li ha ofert un local per poder reunir-se per tractar temes de pobresa energètica. També ens ha demanat fer difusió de la xerrada que farà APE en aquesta localitat el 28 de novembre.

Susana de Barcelona: ha rebut una carta del jutjat d’un deute de llum de quan no tenia els subministraments regularitzats. Se li ha aconsellat que vagi a demanar un advocat d’ofici perquè la assessori.

Carlos de Santa Coloma: té un habitatge a mitges amb la seva mare on han anat a viure. Les factures de l’aigua i la llum estan al seu nom però del gas porta molt temps sense rebre factures. Se li ha aconsellat que vagi a les oficines directament per veure com està la seva situació. Ens pregunta si té dret al bo social, perquè últimament té treballs molt inestables. El problema és que al viure al pis amb la seva mare li van a demanar el còmput dels ingressos de la unitat familiar per accedir al bo social.

Ana de Barcelona: no té contracte de llum i ara li posaran els nous comptadors. Se li ha comentat que amb les escriptures pot fer una alta nova al seu nom.

Antonia de Badalona: viu amb el seu fill en un pis recuperat. Té contracte d’aigua però l’etern problema és com poder regularitzar la llum sense tenir un contracte de lloguer. Aquesta és la nostra gran lluita que a dia d’avui l’Administració continua sense donar-nos resposta.

Celia de Barcelona: és la primera vegada que ve i està molt afectada, no pot fer front a les factures dels subministraments. L’hem intentat animar entre totes i se li ha aconsellat que vagi a veure a la treballadora social que és el primer i més important pas, i si no es veu amb forces d’anar sola, alguna companya la podria acompanyar.

67a CRÒNICA: traves d’Endesa per accedir al bo social

Crònica del 8 de novembre de 2017

Hem començat l’assessorament del 8 de novembre amb el relat de mans de la Neus Escofet, la Cristina García i la Lucía Navarro.

Maria comença l’assessorament explicant que la nostra companya Hyerim està fent un recull de casos per saber com afecta la pobresa energètica a les persones i que totes hem de portar les factures d’aigua, llum i gas.
També ens comenta que en dues setmanes anirem a Endesa totes les que tinguem dret a sol·licitar el nou bo social.

Els casos d’avui han estat els següents:

Charo de Cubelles: ens confirma i ens dona més detalls de la reunió amb la Regidora de Serveis Socials el proper 28 de novembre per parlar de la Llei 24/2015.

Maria de Barcelona: ha rebut una carta d’Endesa que li diu que ha de canviar el comptador antic pel nou i l’han amenaçat que si no ho fa li tallaran el subministrament. Li hem comentat que no es preocupi, que tot i que el canvi és obligatori té de termini fins a finals de 2018 per canviar el comptador.

Claris de Barcelona: ens ha conegut gràcies a Ross Mary quan repartia flyers. Està a l’atur i té dos fills petits, rep ajuda de Càritas però no pot fer front als rebuts de subministraments. Té visita el proper dia 14 de novembre a Serveis Socials. Se li ha aconsellat que primer de tot tramiti l’informe d’exclusió residencial i en el pròxim assessorament porti totes les factures per veure a quines ajudes pot accedir.

Yolanda de Barcelona: viu en un pis de lloguer social des de fa quatre mesos i està preocupada perquè encara no ha rebut cap factura. Va anar a Endesa i li van comentar que el seu contracte el té amb Iberdrola. Se li ha aconsellat que primer de tot sol·liciti l’informe d’exclusió residencial perquè estigui protegida contra els talls, i que el bo social del subministrament de la llum ho pot sol·licitar a Iberdrola.

Jordi de Barcelona: ens comenta que la seva germana va anar a comprar un electrodomèstic en una gran superfície i allà mateix hi havia un punt d’Endesa. Quan va seleccionar l’electrodomèstic que li agradava el mateix empleat li va oferir els bons descomptes o targeta regal d’Endesa.
Hi havia 2 opcions: 60 € o 100 €. El de 60 € era per permanència i el de 100 € per canvi de companyia.

En el segon cas és un canvi de companyia amb tots els problemes que això comporta i a més una permanència d’un any. Que com en el primer cas, si abans d’un any et dones de baixa perds el bo de 60 €, més una penalització. I per descomptat, si en el període de permanència tornes a canviar de companyia, una altra penalització.

El personal de la gran superfície no avisa dels danys col·laterals, només parlen dels beneficis i l’estalvi. Bastant gent entra en el joc, no entenen que darrere hi ha trampes i si se les troben, el personal de la gran superfície no vol saber res, els envien a Endesa. A tot això, la lletra del contracte que firmes, més que petita és microscòpica.

Mohamed de Barcelona: és un dels nostres companys que va presentar el document de APE per a la condonació del deute a Endesa. Ha rebut una carta de l’empresa on li demanen que presenti les factures a l’Administració pública perquè se les paguin, també li han adjuntat la notificació del BOE sobre el bo social amb un text tan complicat que ningú pot entendre.

Son increïbles els senyors d’Endesa, la seva avarícia és infinita!

Raquel de Barcelona: ens porta molt bones notícies: s’ha trigat més de sis mesos en aconseguir aquesta victòria però gràcies a la lluita constant per defensar els drets de Josep que no tenia ni llum ni aigua, al final ha aconseguit l’alta dels subministraments.

Quan les coses ens semblen molt negres i no veiem cap solució, no cal defallir perquè la lluita i la solidaritat ens fan més forts per poder aconseguir tot el que ens proposem. Hem de recordar que l’impossible només triga una mica més.

66a CRÒNICA: assetjament telefònic per part de subministradores

Crònica del 18 d’octubre de 2017

L’assessorament del 18 d’octubre ens arriba de la mà de les companyes Cristina García, Neus Escofet i Lucía Navarro.

Montse de Barcelona: ens explica que cobra d’ajuda 475 € i paga de lloguer 590 €. Serveis Socials li paga algun rebut de llum i poc més. Ella sent que no pot fer front a tot, i els rebuts de la llum són d’uns 40 €. Porta 10 anys esperant un pis de lloguer social. Té una filla de 18 anys amb petita minusvalidesa que no cobra. Li hem ofert acompanyar-la a Endesa per ajudar-la a tramitar el bo social.

Valeria de Terrassa: és una companya que està en PAH Terrassa i assessora en la seva assemblea en temes de pobresa energètica. Ens explica un cas de subministrament de llum irregular, amb denúncia d’Endesa. Li hem dit que estaria bé que vingués l’afectada al nostre assessorament i conèixer millor el seu cas.

Mª Àngels de Barcelona: ens explica que la van estafar amb el lloguer del seu pis amb un “contracte fraudulent”. Ja ho va denunciar en el seu moment. Paga els seus rebuts d’aigua i la té regularitzada, però amb la llum està de manera irregular (ja estava així quan va entrar a viure al seu pis) i no té contracte amb Endesa. Li va arribar una carta de la subministradora amb 1.200 € de deute i un expedient obert. Li diem que prepari el contracte de lloguer, l’informe d’exclusió residencial i el butlletí blau i que acudeixi al PAE (Punt d’Assessorament Energètic) de la seva zona. I vam quedar amb ella per a un acompanyament a Endesa.

Miguel de Montcada i Reixac: ja és usuari de Serveis Socials. Ens diu que cobra els 450 € d’ajuda i que Serveis Socials ja li va abonar 1.000 € i escaig en factures però segueix sense poder pagar els subministraments. Sap que té deute però no sap de quant. Se li ofereix un acompanyament per mirar la seva facturació i si té algun expedient obert.

Kerly de Badalona: ja ha vingut diverses vegades a APE. Ens diu que té deute amb Endesa i que no deixen de assetjar-la perquè pagui. És usuària de Serveis Socials.

Charo de Cubelles: és una companya que està en contacte amb la Regidora i treballadores socials de Cubelles. Es veu que allà no coneixien la Llei 24/2015 i ha fet gestions perquè APE doni una xerrada allà i que comencin a aplicar la llei en aquesta població. Ens comunica que la data serà el proper 28 de novembre.

 

65a CRÒNICA: lluitem per garantir el dret a aigua, llum i gas col·lectivament

Crònica del 4 d’octubre de 2017

Hem començat l’assessorament del 4 d’octubre amb el relat de mans de Neus Escofet i Lucía Navarro. Els casos han estat els següents:

Toni de Cerdanyola: enginyer empresari que va fer fallida. Està embargat i porta dos anys sense pagar cap subministrament. Li van tallar la llum fa més d’un any i com està esperant el pitjor, ha vingut a APE per comentar-nos la seva situació i aprendre a plantar cara al seu problema de pobresa energètica.

María de Montcada: li van embargar el seu pis i ara està de lloguer. Deu llum i aigua des de fa un any, per tant ha vingut per aprendre a defensar el seu cas.

Carolina de Barcelona: ja se li va fer un acompanyament pel cas de l’engany dels comercials de Gas Natural i va denunciar davant Consum on li van contestar que es tramitarà com a denúncia administrativa. L’assetgen per telèfon perquè pagui tres factures.

Salvador de Barcelona: li han contestat la petició de Consum sobre condonació del deute que Consum arxiva com a queixa.

Mar de Cubelles: ens comenta que ha aconseguit que la Regidora demani reunir-se amb ella i APE.

Com podem veure, avui han vingut a l’assessorament dues noves persones afectades a les quals entre totes hem donat forces perquè s’uneixin a APE i comencin a lluitar

64a CRÒNICA: seguim reclamant deutes il·legítims i regularitzacions de subministres

Crònica del 20 de setembre del 2017

De la mà de les nostres companyes Lucia Navarro i Neus Escofet, relaten la terrible angoixa que viuen les famílies a no poder fer front al deute acumulat.

Hem començat avui amb diversos casos amb deutes acumulats:

Mar de Cubellas: Vi en l’anterior assessorament en la qual ens informo que té pendent 1800€ amb Gas Natural, el 50% es fa càrrec l’Ajuntament però l’altre 50€ que va anar a negociar amb Gas Natural no li han donat resposta. La hi ha aconsellat que present el document de condonació del deute i a partir d’allí anar setmanalment haver-hi com aquesta, si no hi ha contestació s’organitzaria un acompanyament. Se li ha comentat que aquest tranquil·la que amb el certificat d’exclusió residencial no li van a escurçar el subministrament.

També ens comenta que té un deute de 100€ en Endesa per un canvi de companyia que no autoritzo, sofrint assetjament telefònic. Els ha enviat els documents justificatius conformi no procedeix el canvi de companyia perquè no l’autoritzat, posant la reclamació pertinent.

Emma de Blanes: Viu en un pis de lloguer i té el certificat d’exclusió residencial té un deute d’1.000€ amb Endesa. Aquest deute correspon a factures acumulades quan no tènia cap ingrés. Ara té uns ingressos de 800€ vol pagar les noves factures però és totalment impossible fer front al deute acumulat, la hi ha aconsellat que present el document de la condonació del deute i que aquest tranquil·la que amb el certificat d’exclusió residencial no li van a escurçar. També la hi aconsella que com té una potència contractada de 4,6kw baixar-la a 3,45kw i fins i tot a 2,3 i podria obtenir el bo social.

També li reclama Gas Natural 92€ corresponent a un servei de gas que es va donar de baixa l’any 2010. La hi ha aconsellat que comprovi que li han donat de baixa del servei de manteniment i posar una denúncia a Consum i per descomptat no pagar els 92€.

Lucia de Barcelona: És un problema difícil de resoldre, no té contracte de llogar, hagut de que l’anterior propietari li va fer un contracte il·legal perquè l’habitatge ja pertanyia al Sareb.

Li ha arribat una carta sense nom d’Endesa reclamant 1669,92€ correspon al període del 21 de juny del 2016 al 2o de juny del 2017. Un company li comentat que com el deute no va al seu nom no la hi poden reclamar.

El gran problema és que amb els habitatges recuperats és molt difícil poder donar-se d’alta dels subministraments sobretot llum i gas, és una de les nostres lluites.

Susana de Sant Joan Despi: A causa de la seva situació econòmica no podia pagar els subministraments, però gràcies a l’ajuda de APE i Serveis Socials va aconseguir una alta nova de llum. Ara ha rebut factura de 1800€ d’Endesa. La hi explicat que no li poden tallar la llum perquè era un deute anterior al nou contracte, a part té el certificat d’exclusió residencial i se li aconsella que present el document de condonació del deute de APE.

Raquel de Barcelona, comenta el cas de José que li han tallat la llum mentre estava ingressat a l’hospital, el seu problema que el comptador va a nom de la seva exdona i el pis aquesta subhastat i no troba les escriptures. Ara cobra la RAI vol regularitzar la seva situació i està lluitant per un lloguer social.

Ha anat al PAE i li han aconsellat que vagi a Endesa present el certificat d’exclusió residencial i accepti el deute. La hi ha aconsellat que mai en cap cas signar gens, l’important és trobar les escriptures per poder regularitzar la situació.

No podem tolerar que empobreixin cada dia més a les famílies mentre ells es fan cada dia més rics.

Exigim la condonació del deute a totes aquelles famílies vulnerables.

Diem NO al deute il·legitim!

63a CRÒNICA: deutes il·legítims, exigim condonacions

 
cronica 63Avui, 6 de setembre, hem tornat amb moltes ganes de seguir lluitant pels nostres drets, després d’un mes de vacances però sense desconnectar d’una realitat ja que a l’estiu també es pateix pobresa energètica.

Ha estat amb nosaltres Edgar, un fotoperiodista, observador de pobresa energètica de la Unió Europea. Ens comenta que ha fet diversos estudis sobre pobresa energètica a Hongria, Suècia, França i altres països europeus, però volia veure la situació a Espanya, i sobretot casos d’afectats; també està interessat en veure les mancances en els domicilis dels qui la pateixen. Amb totes aquestes dades va a fer una exposició al Parlament Europeu.

Seguidament, Neus Escofet i Lucía Navarro ens fan un relat dels casos:

Avui ha vingut per primera vegada Akhtar de Barcelona: ens ha ensenyat unes factures de llum amb uns imports molt elevats, hem descobert que està en el mercat lliure i amb una potència molt elevada; s’acorda fer-li un acompanyament a Endesa per canviar el contracte a mercat regulat (PVPC) i baixar la potència a 2,3 kW per poder accedir directament al bo social.

Majeed de Barcelona: ens ensenya unes factures d’aigua que ens posen els pèls de punta per les quantitats tan elevades. Se li ha aconsellat que primer de tot comprovi si té alguna fuita, i també se li va a fer un acompanyament per comentar el cas i demanar solucions.

Jaime de Barcelona: està pendent d’un lloguer social. Al pis vivia la seva exdona, però el contracte de subministraments està a nom d’ell; ara està molt preocupat perquè no sap ben bé com està la seva situació dels subministraments quan vivia la seva ex. Nosaltres li hem aconsellat que de moment esperi a tenir el lloguer social, i a partir d’aquest moment li podem fer un acompanyament per regularitzar la seva situació amb Endesa.

Esther del Vendrell és una companya que va lluitar molt per regularitzar la seva situació amb el subministrament d’aigua, aconseguint un comptador solidari. Però avui ha vingut molt atabalada per la seva situació amb el subministrament de llum. Ella viu en un habitatge recuperat i vol regularitzar la seva situació i pagar els seus rebuts de llum, però la companyia es nega a posar cap comptador i sempre està amb l’amenaça del tall, situació que la té desesperada.

També ha portat dos casos més del Vendrell:
Un pare amb dos fills menors que viu en una urbanització sent propietari de la casa; el dia 16 la companyia de la llum li va treure el comptador. Esther ens anirà informant de com va el cas.
Ens comenta d’un altre afectat que té tall d’aigua. Li hem aconsellat que primer de tot li digui d’anar a Serveis Socials i demanar l’informe d’exclusió residencial i preguntar el perquè d’aquest tall; si han incomplert la Llei 24/2015, cal procedir a la denúncia pertinent davant l’Agència Catalana del Consum.

També ens comenta que des que en el bloc 46 del Vendrell van posar els comptadors solidaris, les famílies beneficiades dels 40 comptadors no han fallat en un sol pagament; això ens demostra que els afectats si volen pagar i viure tranquils.

Mª Carmen de Cubelles: ens informa que del deute que té amb Gas Natural finalment l’Ajuntament es fa càrrec del 50% però ella no pot fer front a l’altre 50%. Va a parlar amb Gas Natural perquè ells es facin càrrec.

Nosaltres des d’APE creiem que els deutes acumulats per aquelles persones que no poden fer front a aquests pagaments per la seva situació de vulnerabilitat han d’anar a càrrec dels grans beneficis de les companyies subministradores.

Blanca de Barcelona: viu amb els seus fills en un habitatge recuperat; no té ni llum ni aigua, però per regularitzar la seva situació li hem informat que el més important és empadronar-se per deixar constància que viu en aquest nou habitatge.

Acabem l’assessorament formant un grup d’acompanyament. També aprofitarem per repartir flyers i així la ciutadania pugui estar informada dels seus drets.

62a CRÒNICA: Contra la criminalizació de la precarietat

ape2De la ploma de Neus Escofet i Lucía Navarro ens arriba la crònica del 26 de juliol, amb la qual ens vam acomiadar per prendre’ns un petit descans fins a la tornada del curs al setembre.

Aquest dia vam començar la ronda de casos amb els següents testimonis:

En Fouad de l’Hospitalet: viu un habitatge recuperat  amb la seva família de sis membres, tres dels quals són menors. En aquest moment no tenen aigua ni llum, per la qual cosa viuen “punxats”.

La Mar de Cubelles: encara que porta venint a diversos assessoraments, avui ens pregunta com aconseguir el bo social. Sol passar que de vegades acumulem tanta informació que se’ns oblida classificar-la i hem de tornar a preguntar.

La Magda de Reus: ens comenta que el seu Ajuntament criminalitza l’ocupació d’habitatges i els Serveis Socials l’etiqueten com a delicte i no com precarietat. El seu cas és molt dolorós: va estar una setmana sense llum per la qual cosa no va tenir més alternativa que “punxar” la llum. Se li van incendiar els comptadors i la van denunciar. Davant aquesta situació la fiscal va sol·licitar tres anys de presó, tot i que el jutge va fallar a favor seu. Diu que l’alcalde li fa mobbing, per la qual cosa el seu advocat ho ha denunciat. Mentrestant, ella viu en una contínua angoixa que la té a la vora de la desesperació.

La Betty de Barcelona: ens parla del deute de 1.300 € que li reclama Endesa. Li vam explicar que estem treballant en el tema de demanar condonació de deutes.

L’Esteban de Barcelona: ens informa que està sent assessorat per un Punt d’Assessorament Energètic (PAE).

 

61a CRÒNICA: els talls no fan vacances

 

ape

De la mà de les companyes de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) Neus Escofet i Lucía Navarro, us presentem la crònica del 28 de juny amb els següents testimonis:

La Betty, de Barcelona: està lluitant per la seva hipoteca. Té la llum punxada i li ha arribat una factura de 1.300 €. Va anar a la comercialitzadora perquè li donessin una explicació i li han demanat la lectura actual per esbrinar per què aquesta quantitat si només són tres membres de família.

La Mari Carmen, de Cubelles: ha estat un any sense pagar els subministraments: té una pensió d’incapacitat i l’assistenta li nega l’Informe d’Exclusió Residencial per aquest motiu. És estrany, ja que els seus ingressos no arriben al què està estipulat. Sembla ser que els Serveis Socials no dominen la informació i és la persona afectada qui ha de conèixer amb detall els seus drets. Per a més “inri”, Mari Carmen depèn d’una màquina respiradora.

La Patrícia, de Barcelona: pregunta si per baixar la potència té dret a exigir el butlletí blau. Esbrinarem si és

normal o és una cosa nova que s’ha tret de la màniga la companyia.

La Carolina, de l’Hospitalet: ens comenta la ràbia que té pel canvi que li van fer els comercials de les companyies d’electricitat que van porta per porta. Era d’Endesa i la van passar a Gas Natural, i resulta que ara paga més.

En Mohammad, de Barcelona: ens explica que segueixen sense arribar-li els rebuts de la llum i no ho entén, ja que el seu cas s’ho estan portant des d’un Punt d’Assessorament Energètic (PAE).

En Josep, de Santa Coloma: ha vingut avui a acomiadar perquè torna a la seva terra. Necessita donar-se de baixa dels subministraments i ha demanat un acompanyament.

La Tània, de Barcelona: té un llarg historial de talls i punxades. En l’últim li va petar la instal·lació de la comunitat de veïns i es va organitzar un bon rebombori. Per sort, un company va parlar amb els veïns per calmar els ànims.