Logo APE_blanc_header

Carme

Cròniques de la pobresa energètica

L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) amb l’objectiu de donar visibilitats als problemes de les persones que venen per assesorar-se, hem volgut iniciar un Dietari i fer-lo públic. Perquè darrera les estadístiques i els números, hi ha vides de persones i lluites col·lectives.

52a Crònica: En pisos ocupats? Pals a les rodes…però lluitarem

20170216_125141En l’assessorament del 25 de gener vam comptar amb la presència de la televisió pública alemanya, interessada per transmetre la nostra lluita al seu país. També amb en Juan Antonio, un estudiant universitari d’Elx que està realitzant un estudi sobre pobresa energètica.

 L’exposició dels casos que vam atendre aquell dia és la següent:

 En Joaquim, de Terrassa: està ocupant un habitatge des de fa 4 anys. Té la llum i l’aigua punxades. Ens comenta que l’Ajuntament ha aprovat un comptador d’aigua per a persones en situació de pobresa severa; el problema és que les companyies es neguen a posar comptadors sense un contracte de lloguer.

La Margarida, de Barcelona: ens diu que paga molt de llum: li arriben factures d’el voltant de 160 €. En la seva llar són cinc membres, entre ells tres menors. Li hem demanat que vingui amb una factura per poder analitzar un import tan elevat i valorar una baixada de potència.

La Lucia, de Nou Barris: ens comenta que del Centre Cívic de Torre Baró li han ofert un curs de pobresa energètica perquè aprengui com estalviar energia amb la instal·lació d’un artefacte. Tem que sigui un engany per vigilar els seus costums generals. Li vam explicar que la finalitat de l’aparell és mesurar l’ús energètic de l’habitatge. Ara bé, és cert que existeix un debat sobre l‘estalvi energètic i la manipulació que es fa d’ell intentant culpabilitzar la població.

L’Eusebio, de Barcelona: està en risc d’exclusió social. Ens comenta que ell col·labora en totes les causes però que també ha de lluitar per si mateix. Ens va conèixer en la concentració que vam fer a la plaça Sant Jaume arran de la mort de Rosa de Reus en un incendi ocasionat pel tall de llum que va patir de mans de Gas Natural. L’Eusebio està en la primera fase de dificultat per pagar els subministraments. És diabètic, té un 67% d’invalidesa reconeguda per la Generalitat. Ens comenta indignat que el banc el va deixar en descobert per pagar rebuts. Li diem que exigeixi la devolució de la penalització i la cancel·lació de la domiciliació dels rebuts. També l’informem de tots els ajuts disponibles als que pot acollir-se.

La Susanna i en Segundo, de Sant Joan Despí: els va cridar la regidora per parlar del seu cas, ella estava malalta, així que li van donar un telèfon perquè ens poséssim en contacte amb ella des de l’APE. Es va fer un acompanyament a Endesa i allà ens van dir que Serveis Socials havia pactat un pagament fraccionat en 12 mesos i que havien pagat la primera fracció del deute. Endesa es reafirma en què hi ha una acceptació de deute, però que sense contracte de lloguer és difícil solucionar el cas.

La Kerly, de Badalona: viu en un local i té els subministraments com a local. Quan va venir la primera vegada, se li va aconsellar que fes el canvi de local a habitatge. En el cas de l’aigua ho va fer, així que de pagar factures de 80 € ara paga 20 €. Amb la llum té una potència de 5,5 kW, va anar a tramitar reducció de potència però li van donar llargues: li van dir que per fer el canvi havia de canviar el comptador. La por que aquesta petició li va causar li va fer aturar aquest canvi i ara tem una factura estimada. Se li aconsella que torni a posar el comptador en marxa.

La Júlia, d’Esplugues: ens explica que vol abaixar la potència contractada perquè li arriben factures molt elevades i que tant sols són dos a casa. Endesa li dóna llargues i li diu que no es pot perquè tindran problemes amb el subministrament. Nosaltres li vam explicar que el que no es pot és jugar amb el desconeixement de les persones sobre els seus drets i l’animem a que segueixi pressionant a la companyia.

En Jordi, de Blanes, ens porta novetats sobre el seu cas: ens explica que l’Ajuntament li ofereix donar-li un préstec per pagar el seu deute de 200 €. També ens comenta que ahir li van tallar l’aigua a Hassan; i que en Paco, de Vidreres, ens demana ajuda perquè hi ha molts casos de pobresa energètica a la zona.

En Jacinto, de Cornellà: ens explica que els Serveis Socials no la poden atendre perquè té el subministrament de llum punxat. Se li aconsella que pressioni la regidora de Serveis Socials de l’Ajuntament fins que li donin una solució.

L’Olga, de Martorell: té punxat el subministrament de llum. És propietària del seu habitatge i ens pregunta si en obtenir l’Informe d’Exclusió Residencial li podran donar d’alta el subministrament.

A continuació, la nostra companya Lucía ens explica la creació d’un espai d’ajuda mútua que s’alternarà quinzenalment amb els assessoraments dels dimecres. En ell aprendrem a gestionar els nostres pors, l’angoixa i la frustració que ens produeix la nostra situació i com aprendre a fer front a ella des de la vessant emocional.

51a. Crònica: Al 2017, segueixen tallant la llum

cronicapeDesprés d’unes merescudes vacances, avui 11 de gener comencem el nou curs a l’APE amb energies renovades per seguir lluitant per l’accés a un habitatge digne, on la llum, l’aigua i el gas siguin un dret i no un privilegi.

Aquest 2017 hauria de ser un any carregat de valors humans, on la solidaritat i el suport mutu siguin el motor que ens impulsi a seguir endavant.

Comencem el torn de paraula amb els següents testimonis:

La Miriam ens comunica que ja gairebé està a punt l’inici d’una nova APE a Sabadell. A aquest municipi, a través de la PAH, ja porten temps assessorant sobre pobresa energètica. No obstant això, va venir carregada de dubtes que hem intentat resoldre entre totes, a més de manifestar-li el nostre total suport.

L’Alicia i Albert, de Barcelona: estan ocupant un habitatge de banc, en tràmit de lloguer social. Tenen llum però no tenen comptador d’aigua. Porten temps venint als assessoraments i participant activament en totes les nostres campanyes. Els hi hem fet saber que no estan sols en la seva lluita per aconseguir un habitatge digne, i els recordem els passos a seguir per poder accedir als subministraments bàsics.

La Domi, de Tordera, ens va exposar el cas d’una afectada que està pendent de dació en pagament: Gas Natural li reclama un deute de 600 € i la companyia d’aigua una altra d’import similar. Els comptadors van al seu nom però el deute no és seu, així que l’afectada haurà de demostrar que ella no vivia aquí en aquest període de temps.

La Salomé, de Rubí: ens comenta que el seu deute de subministraments es va acumulant i això li produeix angoixa. Ens explica que que li ha canviat molt el caràcter amb la seva família ja que pressiona molt als seus fills perquè no gastin llum. Per això ens sentim aclaparats i aclaparades quan se’ns intenta pressionar amb l’estalvi energètic: i què passa amb la qualitat de vida? No podem permetre que els beneficis de les companyies de subministraments estiguin per sobre dels nostres drets.

En Segundo , de Sant Joan Despí: com en anteriors assessoraments, ens torna a refrescar el seu cas que és molt complicat, ja que té un deute de 1.695 € de llum que no pot afrontar de cap manera. Li proposem fer un acompanyament dimarts que ve per intentar negociar una solució definitiva.

Ens Jordi, de l’APE de Blanes, ens exposa dos casos: el de la Sheila, que viu en un habitatge recuperat, i que està negociant des de fa un any un lloguer social. A aquesta veïna li van tallar la llum el passat 24 de desembre, així que no va tenir més remei que punxar-la. Ella va anar a Endesa perquè vol regularitzar la seva situació, i en comptes de donar-li facilitats li van posar “més pals a les rodes”: li van dir que aquest habitatge mai havia tingut comptador, que sempre havia estat punxada i no hi ha hagut manera de trobar una solució.

I el de la Carol, de Vidreres, a qui també li van tallar la llum el mateix 24, tot i tenir l’informe de vulnerabilitat econòmica que Endesa es nega a acceptar, amb l’agreujant d’haver-la denunciat per frau. El judici se celebrarà el proper dilluns 16 de gener però ja hi ha muntada una acció de suport a la que pensem assistir totes.

En Jordi també ens va actualitzar el seu propi cas: després d’una àrdua lluita, li acaben de posar el comptador de llum, però la primera factura li ha vingut per un cost inassumible, i com cobra una prestació de 778 € per minusvalidesa, a l’Ajuntament li neguen ajudes per al pagament perquè li diuen que passa dels barems establerts. Ens informa que hi ha ajuntaments que si és un canvi de titularitat del subministrament no t’ajuden, però si en cas de nova alta.

L’Edita, de Barcelona: està ocupant la seva pròpia casa, que està en tràmit d’una dació en pagament. Fa temps li van tallar la llum i el departament de l’Assistència Social li va pagar el deute. Havia de renovar la instal·lació però no va poder fer-ho per no tenir diners. En aquest moment, encara que més tard ho va fer a través d’un conegut a qui li va ser pagant a poc a poc, però aquesta persona va desaparèixer. Aquest cap de setmana li va petar el comptador i ella recorda que aquest sempre feia un so horrible i encara ho va comunicar a Endesa mai van venir a arreglar-ho, com tampoc mai més li van venir factures.

Com podeu imaginar, no ens quedarem de braços creuats, estan en joc els nostres drets i pensem seguir defensant. Així doncs, ens espera una dura batalla, no només per combatre el fred d’aquest rigorós hivern, sinó per exigir a les administracions i les companyies de subministraments que, mentre hi hagi una sola persona patint pobresa energètica, l’APE seguirà en la lluita.

50a. CRÒNICA: Les empreses subministradores tallen els cables de les cases ocupades

crònica 50De nou us fem partíceps de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van vindre per compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobreça Energètica (APE) 14 de desembre.

Avui ha vingut a l’assessorament uns periodistes del Periódico de Catalunya que estan fent un reportatge sobre els drets dels consumidors; volien informar-se dels talls de subministraments que pateix la ciutadania i parlar amb algunes persones afectades.

També hem tingut a la Clare, de la Cooperativa El Risell, que ha vingut a gravar com funciona un assessorament col·lectiu de l’APE.

A continuació, comencem amb la ronda de casos:

Piedad, de Terrassa: té un 65% de discapacitati forma part d’una associació de discapacitats mentals; el seu problema és que està ocupant un pis de Bankia i porta set mesos sense aigua. Ha anat a la PAH perquè necessita un lloguer social amb urgència i vol regularitzar la seva situació per poder tenir tots els subministraments al seu nom i poder seguir treballant a l’associació.

Valeria, de Terrassa: ha estat quatre mesos vivint en un pis pont en el qual va donar d’alta els subministraments. El 21 de novembre li van adjudicar per fi un pis i va haver de pagar 500 € per l’alta nova; el seu problema és que Endesa li reclama un deute de l’anterior pis.

Diversos companys han quedat en acompanyar-la a la companyia subministradora per veure com està la seva situació, i pressionar per a que li donin d’una vegada llum al pis actual.

María, de Terrassa: ens comenta que ara les empreses subministradores tallen els cables de les cases ocupades, per a que les persones que viuen en elles no puguin tornar-se a connectar.

Nadira, de Barcelona: ens comenta que AGBAR li està reclamant un deute de 600€ del pis on vivia abans. Quan ella va deixar el pis, va trucar per donar-se de baixa però la companyia no ho va anotar. El nou inquilí no va fer el canvi de nom, així que aquest deute no li correspon a ella.

Li hem aconsellat que vagi en persona a les oficines d’Agbar amb el contracte de lloguer del nou pis, per demostrar-los-hi el temps que porta en aquest nou habitatge i sol·licitar la baixa immediatament i la condonació d’aquest deute.

Amanda, de Barcelona: viu des del mes de juny a un pis de lloguer; li van dir que el propietari li donaria d’alta als subministraments, però solament li ha donat d’alta l’aigua. Ha trucat a Endesa i li diuen que no té comptador; ells volen contractar el llum amb la comercialitzadora «Hola Luz», però Endesa els hi diu que des de 2014 no hi ha comptador.

Li hem recomanat que parli personalment amb el propietari del pis per a que els hi doni una solució i així ells puguin donar-se d’alta als subministraments.

Hem finalitzant l’assessorament d’avui acomiadant-nos fins l’any vinent, recordant que ens reunirem el dia 17 de desembre al local de les nostres companyes de la PAH, per a celebrar totes juntes el nadal. És una manera de demostrar que som una gran família, que no solament estem juntes lluitant pels nostres drets, si no que també ens reunim per a celebrar els bons moments.

49a. CRÒNICA: LA LLEI 24 SALVA VIDES

assessorament 30novDe nou us fem partíceps de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van vindre per compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobreça Energètica (APE) 30 de novembre.

L’assessorament d’avui s’ha iniciat amb la presentació d’una periodista d’un canal de televisió francès que està recollint informació sobre la pobresa energètica a Espanya. Ens va demanar permís per gravar i se li va concedir de manera unànime, doncs sabem que una manera de combatre aquest drama és fent visible la nostra lluita.

A continuació, comencem amb la ronda de casos:

Segundo, de Sant Joan Despí: no és la primera vegada que ens visita; aquest cop va vindre amb la seva dona i ens va tornar a recordar la seva situació: foren víctimes d’un lloguer fraudulent pel qual els hi van cobrar 1.700€ a través d’algú que va recuperar l’habitatge i els va enganyar fent-se passar pel propietari.

Per a posar els subministraments al seu nom els exigeixen el pagament d’una factura de llum de més de 200€. Tot i la seva baixa economia la van pagar perquè volien regularitzar la seva situació. Qual no seria la seva sorpresa quan es troben amb una reclamació d’una altra deute acumulada de 1.695€; aquesta sí que no van poder fer front, així que aquest impagament els impedeix ser titulars del servei; en aquest moment tenen amenaça de tall de subministrament. Els hem recomanat que comencin a tramitar amb urgència el informe de risc d’exclusió residencial per a protegir-se del tall.

Ángeles, de Nou Barris: necessita el butlletí elèctric (document oficial emès per un instal·lador electricista autoritzat que certifica que una instal·lació compleix tots els requisits per al subministrament) per fer el canvi de titularitat del subministrament —estava a nom de la seva mare defallida— i està angoixada pel tall. Tenia un deute de llum de la que li queda una part; la seva por és que s’han de fer obres a la instal·lació i ella no pot assumir les despeses. Se li recomana demanar un pressupost i portar-lo a la seva assistenta social per a valorar una possible ajuda.

Kerly, de Badalona: es troba en fase de subasta de l’habitatge per impagament de la seva hipoteca; ha exhaurit les prestacions i ara està vivint dels seus estalvis, però aquests no li arriben per pagar les factures dels subministres; l’habitatge està catalogat com a local comercial, de manera que li demanen una cèdula d’habitabilitat i ara mateix no la pot obtenir. Se li recomana que vagi a Serveis Socials a exposar el seu cas per a que valorin la seva situació de vulnerabilitat.

Isabel, de Cornellà: li reclamen un deute de 1.170€; ha demanat informació a Endesa de Sevilla al haver tingut problemes de titularitat del contracte degut a un error de la companyia; a Serveis Socials li deneguen el informe de risc d’exclusió residencial perquè diuen que hi ha ingressos en aquesta família, però aquests són tants sols de 700€ per a una unitat familiar de cinc persones. Se li recomana demanar la condonació del deute.

Ross Mary: amb la seva alegria habitual ens comenta que ella sempre li porta informació a la seva assistenta social per a que estigui actualitzada davant problemes amb altres famílies amb la seva mateixa situació.

Ángel, de l’Anoia: viu a un pis de propietat en el que es  van fer obres, li van treure els comptadors i els van ficar a una petita habitació, i des de llavors no li han cobrat perquè no li ha arribat cap  factura, així que porta quatre anys sense pagar el llum; són quatre a casa i estan tots aturats. Se li recomana treure el informe de rics d’exclussió residencial per a protegir-se del tall.

Patricia, de Tordera: ens informa dels resultats de l’acció d’aquest matí de pressió a l’Ajuntament. La comitiva ha deixat clar que no consentiran més talls de subministraments a famílies vulnerables; han sortit de la reunió amb la promesa de donar alternativa habitacional a les familias que han patit danys col·laterals i també que no hi haurà més talls si no hi ha conflicte social o denúncies als habitatges ocupats.

Tania, de Nou Barris: venia d’un desnonament i ara viu de lloguer social a un pis d’Habitatge; per posar els subministraments al seu nom li demanen pagar un deute del inquilí anterior. No va poder, així que li van tallar tres cops la llum i no va tenir més remei que comprar fusibles per a punxar-la. Endesa l’assetja per a que faci el pagament del deute de 103,74€ de 2014, aquest deute és seu però també hi ha deute de l’anterior inquilí. Se li recomana que faci el tràmit de demanar el informe de risc d’exclusió residencial i que demani informació sobre les ajudes per a l’impagament del deute.

Ángeles interromp per a preguntar pel preu del kilowat, diu que no és just que paguin per igual els que guanyen molt i els que no guanyen res. Totes hem estat d’acord; de fer, forma part d’una de les peticions que estem realitzant al Govern, com és la d’una tarifa adequada als ingressos de les famílies que estan en situació de vulnerabilitat.

David, de Sabadell: ens actualitza dades sobre el seu empoderament per obrir una APE a la seva localitat. Li comentem que per això ha de continuar venint als assessoraments fins que aprengui el suficient per poder començar a assessorar i empoderar a les persones en situació de pobresa energètica.

Al final dels torns de paraula, Yolanda ens explica l’acció estatal prevista pel divendres 2 de desembre a les 19 hores. Es tracta de seguir assenyalant a les companyies de subministres com a responsables de que la #PobresaEnergèticaMata i que la #Llei24SalvaVides.

48a. CRÒNICA: Denunciem el cas de la Rosa de Reus davant de la Generalitat

assessorament 16novDe nou us fem partíceps de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van vindre per compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobreça Energètica (APE) 16 de novembre.

Avui solament farem assessorament i en acabar anirem totes juntes a la plaça Sant Jaume, davant de la Generalitat, per denunciar el cas de la Rosa de Reus, que va morir a un incendi per causa de la pobresa energètica, per no complir Gas Natural Fenosa amb el principi de precaució de la Llei 24/2015, que diu que abans de tallar el subministrament deuen posar-se en contacte amb Serveis Socials per saber si aquesta persona és vulnerable, i no ho van fer; i també per pressionar al govern de la Generalitat per a que faci complir la llei.

Hem començat l’assessorament amb el cas de Pomares, de la Zona Franca: viu a un habitatge recuperat, té informe d’exclussió residencial, no té aigua i a Serveis Socials li diuen que no li poden posar l’aigua perquè està ocupant l’habitatge; AGBAR necessita rebre una ordre dels Serveis Socials per poder posar un comptador solidari. Un altre cop ens topem amb l’etern problema dels habitatges ocupats. 

El Jordi i la Teresa, del barri del Raval: el Jordi viu amb la seva mare que està malalta i l’atenen a Serveis Socials; estan en un pis de lloguer social, el contracte va a nom de la seva mare; per renovar-s’ho li demanen les factures de la llum, que a l’actualitat la tenen punjada. Li hem recomanat que primer de tot vagi a Endesa a demanar informació de la seva situació, per poder saber com actuar.

La Isabel, de Cornellà: té tres fills; porta un mes i mig sense llum i se li han portat el comptador. Ella tenia dos rebuts impagats, que va pagar per regularitzar la seva situació. Ara es troba que té un expedient d’uns 1.500€. Quan va comprar el pis va fer un canvi de nom, però no està molt clar si es va produir aquest canvi o van posar el seu nom juntament amb el de l’anterior inquilí. Se li recomana que vagi a Endesa per averiguar com està la seva situació, i si no se li aclara se li farà acompanyament.

A més a més, té un altre problema: a Serveis Socials no volen donar-li el certificat d’exclusió residencial perquè treballa i cobra 750€. ¿Com pot una família composada per cinc memebres sortir endavant amb tant sols aquests ingressos? Ens resulta totalment incomprensible.

La Raquel, de Barcelona: viu a un pis de lloguer social amb els seus dos fills; a Serveis Socials li han ajudat a pagar els contractes de llum i gas i ella ha pagat l’aigua. Es queixa de que li venen uns imports molt elevats a la factura de la llum; li hem recomanat que porti les factures per analitzar perquè li pugen tant.

L’Eva, de Badalona: viu amb la seva filla amb dependència, està intentant un lloguer social; problemes per fer front al pagament de la llum i Endesa no li accepta el certificat de vulnerabilitat que li ha fet l’assistenta social. Se le ha recomanat que torni a l’assistenta social i li demani el certificat d’exclusió residencial. La nostra companya Cristina, que també viu a Badalona, s’ha ofert per acompanyar-la .

L’Haman, de L’Hospitalet de Llobregat: viu a un pis de lloguer social; li arriben factures molt elevades de llum de 180€ aproximadament, ho té tot elèctric, amb una potència contractada de 6,9KW. Ha trucat a Endesa per a que li revisin el comptador, però li cobren 65€. Li recomanem que primer de tot baixi la potència. El comptador també ho pot revisar el Departament de Indústria de la Generalitat, però no sabem si es gratuït o no, per això ha de trucar al 012 per a consultar-ho.

La Judit està molt angoixada, perquè està rebent unes cartes que li reclamen un deute d’un pis del que fa anys fou desnonada. Està sent assetjada, ja que li truquen cada dimecres i dijous dient-li que li tallaran el llum si no paga. Li hem dit que no es preocupi si està pagant els subministraments d’on viu, que no li poden tallar per impagament d’una altre habitatge.

La Domi, de Tordera: viu a un bloc d’habitatges recuperats. Han tallat tots els subministraments d’aigua i llum i han posat guàrdies de seguretat per evitar que punxin. A aquest bloc viuen persones majors i nens petits. Ho han denunciat al Síndic de Greuges. Volen fer una acció davant de l’Ajuntament, així que ens han demanat col·laboració i acompanyament.

Al finalitzar ens hem anat totes juntes a la Plaça Sant Jaume.

47a. CRÒNICA: Ens preocupa la proximitat de l’hinvern, la salut i la seguretat de les famílies

assessorament 2novDe nou us fem partíceps de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van vindre per compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobreça Energètica (APE) 2 de novembre.

“Avui hem començat l’assessorament amb un cas d’una família amb tres menors a Roda de Berà, que vieuen a un habitatge recuperat i els hi han tallat la llum.

L’angoixa d’aquesta família solament ho poden entendre aquelles persones que estan a la mateixa situació o que els qui han pres consciència social.

A les grans empreses subministradores solament les hi mou la seva avarícia, augmentar més i més cada dia el seu capital, trepitjant els drets de la ciutadania, sense cap tipus d’escrúpols.

Fàtima, de Barcelona: té demà el seu tercer desnonament: se li ha concedit un pis de lloguer social. Del pis que la van desnonar té tres factures acumulades d’Endesa i li han donat de baixa el contracte sense notificar-li. Per poder donar-se d’alta un altre cop li demanen el butlletí i una multa de 1.240€ per un punxament que ella mai ha fet, perquè el tècnic no va arribar a realitzar el tall. La seva amoïna és si podrà donar-se d’alta al pis nou amb el deute pendent.

Li hem recomanat que el primer pas comenci a tramitar el informe residencial i que el proper dimarts dia 8 li acompanyarem a Endesa per veure com es pot solucionar la seva situació.

Avui, Rabia ha vengut amb una gran notícia: després de molt temps lluitant ha aconseguit una nova alta de llum, se li veu més calmada i feliç. 

David, de Cornellà: el subministrament de la llum ho té a nom de l’anterior inquilí i porta un any que no ha pogut fer front al pagament de les factures. Té por que li tallin el subministre.

Com el subministrament no està al seu nom, li hem aconsellat com a primer pas que tramiti el certificat d’exclusió residencial i fer una nova alta.

Badis, de Sants: viu des del gener a un habitatge recuperat amb la seva dona i el seu fill de 8 anys. Està arreglant el pis i ha fet la instal·lació nova de la llum, ja que ell vol pagar els subministraments i regularitzar la seva situació.

Ens comenta que ja té cita amb la seva assistenta social; li hem aconsellat que quan vagi a la cita li comenti que es posin en contacte amb AGBAR per a que li facin restabliment del subministrament de l’aigua, que soliciti totes les ajudes i que porti el certificat d’exclusió residencial.

El més preocupant és que estem a les portes de l’hivern i la situació serà més greu, ja que no tenir un habitatge condicionat mínimament suposa un greu risc per a la salut i per a la seguretat perquè, sense voler, es realitzen imprudències per poder combatre el fred.”

46a. CRÒNICA: La GRAN batalla d’accés als subministraments a habitatges recuperats

resum crònica 46De nou us fem partíceps de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van vindre per compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobreça Energètica (APE) 19 d’octubre.

“Avui ha vingut per primera vegada una dona d‘Ecoserveis per veure el funcionament dels assessoraments de l’APE.

Hem començat l’assessorament amb el relat dramàtic de Carmen: treballa a mitja jornada, està separada i té tres fills al seu càrrec. Ha tingut que marxar-se a viure a una habitació per patir violència de gènere.

Té un pis de propietat a on s’ha quedat visquent el seu exmarit. Els subministraments van al seu nom i fa 8 messos que els hi van tallar per un deute de 3.000€; està desesperada, va haver de fer una pausa per poder continuar parlant del seu cas, amb els ulls inundats de llàgrimes. Una companya se li va apropar per tranquilitzar-la i explicar-li els passos que deu fer i que no es preocupi que ja no està sola.

Primer ha de denunciar la seva situació de dona maltractada s Serveis Socials; en segon lloc ha de intentar recuperar el seu habitatge. La hipoteca va a nom dels dos, així que se l’ha recomanat que vagi a la PAH. Realment en aquest cas els subministraments són un mal menos, un cop hagi anat a Serveis Socials la seva situació estarà encaminada.

Jordi, de Blanes, ens va actualitzar el seu cas: va rebre una carta d’Endesa per posar-li el nou comptador. Ha anat a la subministradora acompanyat per algunes companyes, allà li van comentar que tenen un expedient obert i en tant no es tanqui no li poden posar el comptador.

Li han dit que presentant el document de l’ordre de desnonament de fa tres any i el certificat d’exclussió residencial, el deute anterior al mes de maig quan va obtenir el contracte de lloguer social seria il·legítim, de manera que ell tindria que pagar a partir de maig, no amb anterioritat a aquesta data.

Cristina, de Viladecans, ens comenta que la setmana passada va rebre notificació d’Endesa per frau i que s’ha de personificar al jutjat el dia 8 de novembre, prometent mantenir-nos informades de com va el seu cas al proper assessorament.

Alegría, del Baix Penedès, ens informa que van haver de baixar a l’oficina d’Endesa Barcelona per un cas d’un expedient obert. L’afectat assumeix el deute però el volia fraccionar i a Tarragona no hi havia manera de solucionar-ho.

Com Barcelona és més visible es pot arribar a més acords però això no hauria de ser així, s’haurà de plantejar i fer una visita a Tarragona per a que comencin a posar-se les piles i cerquin solucions per als afectats de la zona.

Cristina, de Badalona, ens comenta que té el certificat de vulnerabilitat des de juliol de l’any passat, té 15 factures pendents. Ens informa que a la seva zona sí hi ha comunicació entre Endesa i Serveis Socials, perquè va rebent les factures però no té avís de tall. Li hem recomanat que vagi a fer-se el certificat d’exclusió residencial.

Susana, de Sant Climent de Llobregat, ens informa que hi ha un òrdre d’Endesa per aixecar la vorera i procedir al tall de subministrament definitivament. Van parlar amb l’alcalde i Serveis Socials. L’ajuntament intentarà retardar el més que pugui el permís d’aixecament de vorera i estan disposats a pagar el deute. Però per això necessiten un rebut de la companyia amb el import total i Endesa es nega a expedir-lo.

La nostra gran batalla serà aconseguir l’accés als subministraments d’habitatges recuperats, sobretot amb el tema de la llum. No podem consentir que hi hagi cap habitatge sense els subministraments bàsics garantits.

45a. CRÒNICA: La força del compartir per fer lligams

resum crònica 45De nou us fem partíceps de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van vindre per compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobreça Energètica (APE) 5 d’octubre.

“Avui s’ha presentat el Javi de Barcelona, que pertany a l’associació del Banc Solidari d’Aliments, al barri d’Horta.

Ens comenta que a Madrid funciona molt bé i volen intentar-ho a Barcelona, conscienciant a la gent a que sigui solidària, potenciant el recolzament mutu i explicant perquè hem arribat a aquesta situació.

Ja sabem que hi ha entitats lligades als ajuntaments o a l’Estat que donen aliments, però la idea que ens vol transmetre el Javi, és que si al barri prenem consciència de les necessitats dels nostre veïns i compartim el que tenim entre nosaltres, poden crear-se una relació més estreta, prenem consciència de perquè ens han empobrit i si avui jo puc ajudar potser demà sigui jo la que necessiti ajuda dels meus conciutadans.

Ens ha convidat el dia 16 d’octubre al Col·legi Mare Nostrum d’Horta a unes jornades que començaran a les 10 del mati fins a la tarda, per donar-se a conèixer.

Seguidament hem donat pas al primer cas:

Bernardo, de Barcelona, ens exposa el cas de la seva filla: té un habitatge propi que tenia llogat a una noia. Aquesta va deixar el pis i el van tornar a llogar. El problema que té és que els darrers inquilins no van fer el canvi de nom dels subministraments i a la filla l’ha vingut un deute aproximat de 1.700€ que li correspon als actuals inquilins.

Li recomanem que intenti demostrar que ella ja no viu allà, amb el certificat d’empadronament, i que faci una denúncia a CONSUM, per reclamar-li un deute que no li correspon.

Paula, de Badía: té lloguer social d’un habitatge recuperat. Des de l’any 2012 la seva vida ha sigut una lluita constant, es va separar del seu home i es va quedar amb una filla adolescent, deixant el seu ex-marit algunes factures pendents que ella ha pagat.

A 2013 va intentar regularitzar la seva situació i donar-se d’alta a Endesa, però no ho va aconseguir, le van dir que no podien fer-ho pels nous termes de la regularització de la llei de baixa tensió a les comunitats; fins que no ho fessin no li donarien l’alta.

Va caure malalta i va haver de deixar de treballar, tot i així va continuar lluitant per a que la comunitat de veïns fessin les obres de baixa tensió per poder obtenir el butlletí i poder donar-se d’alta del servei.

A 2016 la comunitat va realitzar la instal·lació: acabada l’obra l’operari li va fer el butlletí, va anar a Endesa per gestionar l’alta amb tota la documentació, però li comenten que tenia que trucar a Sevilla perquè hi havia alguna irregularitat. Va trucar a Sevilla i li van dir que s’havia de reobrir l’expedient i no li van donar més informació.

Hem dit de realitzar un acompanyament a Endesa per fer pressió directament com APE.

Segundo, de Sant Joan Despí: habitatge recuperat, els únics ingressos que entren a la llar són els 426€ que cobra la seva senyora. Té un deute acumulat de 1.632€ de subministres que va a nom de l’anterior inquilí.

Els Serveis Socials li estan cercant un altre allotjament per accedir a un lloguer social; com està en vies de canviar d’habitatge se li ha comentat que no es preocupi de moment pel deute.

Susana, de Viladecans: fa tres anys que viu en un habitatge recuperat. Està molt amoïnada perquè ha rebut una notificació per aixecar la vorera per tallar-los-hi definitivament la llum.

Entre totes aportarem idees per poder evitar el tall i al proper assessorament cercar una alternativa.

Dia a dia tenim que continuar lluitar contra els talls indiscriminats que pateix la ciutadania, vulnerant sistemàticament els drets humans.

44a CRÒNICA: Què passa amb el deute acumulat?

cronicapeDe nou us fem partícips de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van venir a compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica (APE) del 21 de setembre.

“Avui hem començat l’assessorament amb la pregunta angoixant de moltes famílies: què passa quan hi ha deute acumulat de subministraments?

El primer cas d’avui ens ho van exposar l’Encarni i en Quim, de Ripollet, amb dos fills. La seva pregunta és: quan les famílies han donat tots els passos i tenen el Certificat d’Exclusió Residencial, què passa amb el deute acumulat dels subministraments? El que més els preocupa és que si troben feina i la seva situació econòmica es regularitza, no podrien fer front al deute acumulat.

Per desgràcia, encara no podem parlar de condonació del deute, però els hem informat que poden anar reduint el seu deute a través del Fons de la Generalitat que cobreix les factures de 2015.

L’Alejandro, de Barcelona: té problemes per pagar els subministraments. Als Serveis Socials li han anat pagant algun rebut, però l’assistent social li ha comentat que no li podien pagar més factures. En aquests moments el deute dels subministraments és molt elevat. Se li ha aconsellat que demani tots els bons socials disponibles i que vagi al Departament d’Habitatge per sol·licitar l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial.

La Cristina, de Castelldefels: és un cas antic d’habitatge recuperat. Fa tres mesos que viu sense llum. Li demanen 250 € del butlletí de l’electricista per assegurar que la instal·lació està en bon estat. L’assistent social li ha dit que aquesta partida no la  poden cobrir. A més, Endesa li reclama un deute de 1.200 €. El seu gran problema és l’habitatge, que per part de la PAH de Castelldefels s’està intentant trobar una solució.

Ens comenta la nostra companya Salomé, de Rubí, que a l’octubre se li acaba l’Informe d’Exclusió Residencial. Mentre ha pogut, ha anat pagant les factures de subministraments, però ja no té la feina i se li estan acumulant els pagaments. Li diem que el més important és que torni a renovar immediatament aquest Certificat , que s’aculli a tots els bons socials i al Fons de la Generalitat per fer front al deute acumulat.

En Sergi, de Lloret de Mar: ens exposa el cas d’un veí, que té factures pendents dels anys 2013, 2014 i 2015. Ell vol pagar el deute i està negociant amb la subministradora els pagaments. El fet terrible del cas és que un cop negociats els pagaments de les factures, Endesa li ha tallat la llum. Però ens hem adonat que una de les factures és de finals de 2015, incomplint d’aquesta manera la Llei 24/2015, així que aquest tall és il·legal.

En els assessoraments sempre informem de les ajudes que hi ha perquè les persones afectades puguin sol·licitar-les. Des de l’APE volem destacar que no estem d’acord que els ajuntaments o la Generalitat paguin les factures, ja que aquestes partides surten dels impostos de la ciutadania. Tots els costos dels subministraments bàsics als quals les persones o famílies no puguin fer front han de ser assumits amb els beneficis de les pròpies companyies”.

43a CRÒNICA: un habitatge amb els subministraments punxats no és digne

postitAquest és el primer assessorament que vam fer a la tornada de les vacances, per seguir compartint i resolent situacions de pobresa energètica que pateixen veïnes, germans, amigues, companys de treball i ciutadanes i ciutadans dels nostres barris. Aquí va el relat sobre les persones que van venir el 7 de setembre i que ens ajuden a explicar l’extrema duresa d’aquestes situacions, i l’extrema dolçor de la lluita col·lectiva per solucionar els casos.

“Avui ha estat el primer dia d’assessorament després de les vacances. Tornem a la càrrega defensant els nostres drets i denunciant les pràctiques abusives de les subministradores.

En Sergi i l’Enric, de Lloret venien a informar-se sobre l‘Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) per veure com funcionem. Els hem comentat que no hi ha una norma general, cada cas és diferent, i són molt més fàcils de solucionar si estan dins de la Llei 24/2015. Per als que no estan dins, la pressió ha de ser més fort i constant fins a poder trobar una solució.

L’Enric ens informa del cas de la seva veïna que porta 3 mesos sense aigua i amb un menor d’un any. Li hem comentat que així com la llum és molt difícil aconseguir que es connecti en cases recuperades, amb l’aigua s’estan aconseguint comptadors solidaris, i aquí s’ha d’involucrar l’Ajuntament, com ha passat a Blanes, el Vendrell, Terrassa, Barcelona.

També ens diu que a Lloret hi ha un índex molt alt d’atur, i que moltes vegades les persones afectades han de punxar els subministraments. Afegeix que l’Administració és molt lenta.

Nosaltres, com APE, pensem que punxar no és la solució perquè pot comportar greus problemes per nosaltres mateixos i per als altres, perquè un habitatge amb els subministraments punxats no és un habitatge digne. Amb els Serveis Socials cal arribar a una bona entesa. Cada persona es desespera amb el seu problema i és normal, però la treballadora social moltes vegades no té les eines suficients per poder donar-nos una bona solució i ella no és la culpable; la culpabilitat, ho hem de tenir molt clar, recau en els que ens governen, i és aquí on hem de fer la pressió, no a les persones treballadores.

La Lucía ens comenta el cas d’una família formada per 4 membres: han estat fora durant un mes i els ha arribat una factura d’aigua de 350 €, quan ells normalment paguen uns 60 € cada dos mesos. AGBAR els ha assegurat que paralitzaran els pagaments fins que vingui un tècnic per veure on és el problema i buscar una solució.

La Rosana, de l’Hospitalet: durant molt de temps ve pagant de llum entre 160 a 200 € cada dos mesos. Li han canviat el comptador i ara paga al voltant de 60 € .Li hem aconsellat que ho denunciï a CONSUM, per tot el que li han cobrat de més fins ara.

Amb el cas del nostre company Matías hem tancat l’assessorament molt indignats. Té un fill de 21 que viu amb ell, i com ha aconseguit un treball parcial de 4 hores a la setmana per 110 € al mes, ENDESA li ha retirat el bo social per entrar un altre salari a la casa. No ens direu si això no clama al cel! ‘La seva usura no té límits!
Us esperem al proper assessorament, la nostra veu s’ha de difondre perquè els nostres drets no siguin trepitjats.