Logo APE_blanc_header

Carme

Cròniques de la pobresa energètica

L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) amb l’objectiu de donar visibilitats als problemes de les persones que venen per assesorar-se, hem volgut iniciar un Dietari i fer-lo públic. Perquè darrera les estadístiques i els números, hi ha vides de persones i lluites col·lectives.

74 Crònica – Sumant victòries APE

23435279_1696367633748154_4888958822898536635_n

Crònica del 21 de febrer de 2018

De la mà de les companyes Cristina García, Lucía Navarro i Neus Escofet us presentem la crònica del 21 de febrer amb els següents testimonis:

Lucinda de Barcelona: està atabalada perquè en un mes li han vingut dues factures de llum encara que de diferents períodes i no les pot pagar.

Fio de Barcelona: és la primera vegada que ve i té problemes per poder pagar els subministraments. La llum està a nom de la seva mare i vol posar-la al seu nom per acollir-se al bo social; li reclamen un deute i el més segur és que haurà de sol·licitar el butlletí blau. Vol saber quina diferència hi ha entre l’APE (Aliança contra la Pobresa Energètica) i la PAE (Punt d’Assessorament Energètic). Se li comenta que si hi ha deute, amb APE podem anar més enllà, en ser una plataforma social de la qual l’objectiu principal és l’apoderament de les persones vulnerables per reclamar el nostre dret als subministraments bàsics.

Silvia de Sant Pol: viu en un pis de lloguer i vol fer una alta nova; els subministraments van a nom del propietari del pis, el problema és que hi ha deute. Se li ha informat que necessita el butlletí blau per a canvi de nom i s’ha quedat per fer-li un acompanyament a Endesa dijous vinent.

Carlos de Barcelona: té un pis de propietat, els subministraments van a nom de la seva dona; el problema és que té un deute acumulat a nom d’ella i té problemes per fer un canvi de nom.

Anaís de Barcelona: viu en un habitatge recuperat, té problemes amb la llum i l’aigua. Se li aconsella que primer de tot vagi al PAE per sol·licitar l’informe d’exclusió residencial específic per a la ciutat de Barcelona i poder tramitar el comptador solidari de l’aigua. Una de les nostres reivindicacions són els comptadors socials de llum en habitatges recuperats, que encara no ho hem aconseguit, i hem animat a Anaís a unir-se a la lluita pels subministraments bàsics garantits per a totes.

Reyes de Barcelona: avui ha vingut molt contenta i dona les gràcies a totes pels acompanyaments. Gràcies a APE ha pogut solucionar el del bo social.

Sandra del Baix Penedès: ens ensenya la condonació signada d’Endesa i ens comenta que ha rebut resposta que està molt bé però que vagi a Serveis Socials perquè paguin el deute. Endesa no vol perdre ni un sol euro. Només els importen els seus beneficis, no el sofriment de les famílies més vulnerables.

Mozno de Santa Coloma de Gramenet: fa 15 dies que ens va demanar assessorament i després de dos anys sense aigua, gràcies a APE ja té aigua. Una altra petita gran victòria!

Eugenio de Barcelona: és propietari d’un pis que tenia llogat i tenia la llum amb Iberdrola. Els inquilins tenien els subministraments de forma irregular. La companyia l’ha portat a judici i l’han condemnat a 600 € de multa i a pagar un deute de 300 €. El problema és que en haver ja sentència no es pot deixar de pagar i és complicat posar recurs.

Susana de Sant Joan Despí: ens comenta que després de moltíssim temps lluitant, aquest dimarts va signar el contracte de lloguer social per cinc anys amb el BBVA. Una altra gran notícia!

Marcel·lí de Sabadell: està a la PAH i ens comenta que s’estan trobant que en habitatges recuperats els estan tallant la llum cada deu o quinze dies. Ens pregunta si a Barcelona està passant el mateix. Nosaltres hem tingut algun que altre problema però han estat casos molt puntuals.

Mª Cruz de Terrassa: viu en un habitatge recuperat, li van tallar el gas el 13 de desembre. Gràcies a l’APE li van tornar a posar el subministrament. El 18 de gener se li va fer un acompanyament, va anar amb l’informe d’exclusió residencial i el certificat d’empadronament. Li van tramitar una alta nova amb un cost de 310 € que va assumir la companyia per haver deixat sense gas a la família amb menors.

Una altra gran victòria de la família APE!

Ràbia de Barcelona: ha rebut una carta d’un bufet d’advocats, l’han amenaçat que si no respon emprendran accions judicials.

Avui hem vist que amb la lluita constant i el suport de totes aconseguim petites grans victòries, com el cas de Reyes, Susana o Mozno.

73 Crònica – Les famílies cada dia més angoixades per l’assetjament telefònic

20180321_180410_HDR

Crònica del 7 de febrer de 2018

Seguim amb casos d’assetjament telefònic a les persones amb deutes acumulats.

Mari Carmen de Cubelles: ens explica que l’Ajuntament s’ha fet càrrec de la meitat del seu deute, uns 800 €, i que va lliurar la petició de condonació del deute restant de 927€. També ha presentat la condonació del deute que té d’aigua amb SOREA. Endesa li segueix reclamant un deute, que va ser una estafa que va patir per part d’un comercial. No para de rebre cartes i trucades telefòniques patint assetjament. Ha fet una denúncia davant el Síndic de Greuges i a la CNMC (Comissió Nacional del Mercat de la Competència).

Sonia de Cubelles: té els subministraments de forma irregular, va estar dos anys fora de l’habitatge i quan va tornar no tenia comptador. No té llum, ha anat a Serveis Socials i li han dit que vagi a Endesa a que li facin un pressupost, per donar-se d’alta, posar el comptador i sol•licitar el butlletí blau a un electricista. Endesa no li vol posar un comptador fins que tingui un contracte nou i li reclamen una multa de 2.200 €. Se li aconsella que juntament amb APE de Cubelles pressionin a l’Ajuntament perquè es facin càrrec de les despeses.

Sandra de la PAH de Cerdanyola: viu en un habitatge recuperat on tenia un contracte de lloguer fraudulent. Té la llum de forma irregular perquè l’antic propietari va donar de baixa el subministrament. Les factures del gas las va pagant.

Lucía de Barcelona: ens comenta els dubtes que té referents a les diferents ajudes de l’aigua. S’aprofita per fer un recordatori de quins són aquests ajuts.

Araceli de Santa Coloma de Gramenet: viu en un pis de la Sareb des de fa deu mesos. No la volen empadronar. Està anant a la PAH de Santa Coloma. Se li comenta que acudeixi a la seva treballadora social perquè es posi en contacte amb Agbar i els digui que el padró està en procés i que li posin ja el comptador social de l’aigua. Se li recomana que vingui al pròxim assessorament a explicar com està la seva situació.

Antolín de Trinitat Nova de Barcelona: viu amb la seva parella en un habitatge recuperat i fa més d’un mes que no té llum; no està anant a la PAH, ni està tramitant la Renda Garantida de Ciutadania. Se li explica on ha d’anar a sol•licitar-la i també el PAE (Punt d’Assessorament Energètic) que li correspon.

Finalitzat l’assessorament, ens reafirmem en una de les nostres grans fites, com és la de la condonació del deute acumulat que està asfixiant les famílies vulnerables.

72 Crónica – Insistim en presentar el document de condonació de deute a les subministradores.

20180321_174343_HDR

CRÒNICA DEL 24 DE GENER

Hem començat l’assessorament del 24 de gener amb el relat de mans de Cristina García, Lucía Navarro i Neus Escofet.

Estem molt contentes del resultat del lliurament del document de APE sol·licitant la condonació. Diverses persones afectades amb deute acumulat l’han anat presentant durant tota la setmana passada, aconseguint al final, després d’una mica de pressió, que Endesa signés el document que s’havia negat fins ara.

Frank de Badalona: ens exposa un cas d’una família que viu en un habitatge recuperat; els ha arribat una demanda d’Endesa per tenir el subministrament elèctric en situació irregular.

Se li comenta que primer de tot el posi en mans d’un advocat d’ofici, que en alguns casos s’ha acabat en absolució.

Yolanda de Cubelles: té un deute d’uns 2.000 €. Ha vingut a informar-se sobre el document de condonació i el bo social. Se li informa que el document és molt senzill i que l’hi pot descarregar des del web.

Antonia de l’Hospitalet: viu en un habitatge recuperat on està empadronada. No té aigua perquè li falten unes canonades i amb prou feines té un pressupost de 250 € per poder regularitzar el subministrament. Li hem suggerit que presenti la factura a la treballadora social per veure si ho poden assumir des de Serveis Socials, encara que com té una mica de diners estalviats, Antònia pensa que no l’hi concediran. De la llum està a punt de signar el contracte.

Adriana de Barcelona: viu amb la seva filla en un habitatge recuperat que és un local i no té aigua. El 7 de febrer té cita amb la Treballadora Social i la nostra companya Cecilia l’acompanyarà a sol·licitar l’informe d’exclusió residencial, encara que primer de tot ha de empadronar-se en aquest habitatge. També ens comenta que té un deute acumulat amb Endesa de 1.000 €.

Justa de Sant Adrià: ha vingut molt nerviosa perquè ha rebut una trucada dient-li que li trauran els comptadors de llum, aigua i gas perquè té un deute de 1.800 €.
El primer que hem fet ha estat tranquil·litzar-la amb l’argument que les empreses mai es posen d’acord per treure els comptadors tots d’una vegada. És un cas d’assetjament per espantar als afectats perquè paguin. Com té el certificat d’exclusió residencial no li poden tallar.

Charo de Barcelona: ens informa que el proper 3 de març es farà la primera assemblea APE Cubelles al centre cívic.

Albert de Barcelona: està tramitant el bo social i ens demana que li expliquem això de la partida de naixement per accedir-hi.

Se li informa que amb una fotocòpia compulsada del certificat de naixement és suficient, que vagi al seu consolat a sol·licitar-la.

Lucía de Nou Barris de Barcelona: ens informa que, gràcies a l’acompanyament que se li va fer, ja té el comptador de l’aigua i també ha tramitat totes les ajudes del subministrament que li corresponen.

Encarna de Gavà: ens comenta que segueix rebent trucades d’assetjament durant tot el dia perquè pagui el deute acumulat.

Ràbia de Barcelona: té un deute de 1.400 €, i com és el company Eduard qui l’està ajudant a fer tots els tràmits, se li comenta que l’avisi, perquè l’ajudi a baixar de la web el document de condonació i presentar-lo en la subministradora.

Ana de Barcelona: ens informa que està tramitant l’alta de la llum i que té pendent el butlletí blau.

Daely de l’Hospitalet: viu en un habitatge de lloguer social amb les seves tres filles; té informe d’exclusió residencial i té factures pendents de pagament. Se li aconsella que vagi a reajustar la factura i a sol·licitar el bo social.

Rosa de Barcelona: viu en un habitatge recuperat amb tres fills menors. Té un deute d’uns 1.300 € d’aigua, els subministraments van a nom del seu exmarit. Com està a l’espera que la resituïn en un habitatge de lloguer social a l’Hospitalet, se li diu que és millor esperar per donar-se d’alta en el nou habitatge.

Hem finalitzat l’assessorament insistint en presentar el document de condonació a les subministradores.

71 Crónica. Primer assessorament de 2018

photo_2018-03-08_13-45-31

Avui 10 de gener, hem començat amb força el primer assessorament de l’any amb el relat de mans de la Neus Escofet, la Cristina García i la Lucía Navarro.

Els casos han estat els següents:

Mª Àngels de Barcelona: ens comenta que al final ha aconseguit el bo social de la llum com a consumidora vulnerable severa.

Mª Cruz de Terrassa: té un antic deute d’embargament amb Gas Natural. El nostre company Josep li comenta que aquest deute no és referent al consum sinó en concepte del cost de la instal•lació de la calefacció. També li comenta que mai et poden embargar el salari mínim que està establert per llei.
A més, té problemes amb la seva treballadora social, no li vol fer el certificat de risc d’exclusió residencial perquè viu en un habitatge recuperat. Les seves companyes d’APE Terrassa la acompanyaran a Serveis Socials i ens informaran en el pròxim assessorament.

Raquel de Barcelona: porta el cas de José María i ens informa que aquest ha rebut un missatge d’una empresa cobradora de morosos que li reclama un deute de 1.600 €. Com ell té l’informe de risc d’exclusió residencial, se li comenta que no es preocupi però estarem pendents.

Sandra de Baix Penedès: ha rebut la carta del bo social, on li comuniquen que no l’hi concedeixen perquè té uns ingressos familiars de 300 €. Se li comenta que vagi a parlar amb la subministradora, ja que amb aquests ingressos sí que entra en el bo social.

Cecília, la nostra nova companya infatigable: està en el PAE de Nou Barris recollint signatures per a la remunicipalització de l’aigua a Barcelona i repartint flyers de APE. Pregunta si podríem donar una xerrada a les Roquetes.

Lucía de Ciutat Meridiana: segueix amb el seu terrible problema amb els subministraments i està molt angoixada. Aquest divendres se li farà un acompanyament per solucionar el tema de l’aigua en primer lloc.

Lucía Delgado ens explica el cas de Fran de Badalona, que té un deute acumulat de 4.000 € que li està reclamant Endesa. A hores d’ara està pagant les factures sense problemes, perquè la seva situació ha millorat però no es pot fer càrrec del deute acumulat, totalment il•legítim, així que per aquest motiu demanarà la condonació del mateix.

Charo ens comenta que la seva germana Mar de Cubelles, té dubtes sobre si pot sol•licitar el bo social de la llum per discapacitat. Josep li recomana que miri primer la informació que hi ha al web APE, i després vagi a parlar amb la subministradora.
També ens informa que a partir del 15 de gener té prevista una reunió amb l’associació de veïns per fer una APE al Garraf.

Ross Mary té dubtes sobre el bo social i creu que per sol•licitar-ho és millor tenir el certificat d’exclusió residencial.

Lluís de Castelldefels: té una jubilació molt baixa i viu amb el seu fill de 12 anys, no sap si li correspon el bo social. Se li ha aconsellat que porti en el pròxim assessorament les factures de la llum per veure en quines condicions té el contracte i si es pot reajustar.

Hem finalitzat l’assessorament amb la campanya de remunicipalització de l’aigua a Barcelona. Gisela, d’Aigua és Vida, plataforma promotora, ens ha vingut a explicar la iniciativa ciutadana. Necessitem més de 15.000 signatures i tenim temps fins al 15 de febrer.

70a CRÒNICA: seguim empoderant per que no tallin els nostres drets

Crònica del 20 de desembre de 2017

De la mà de les companyes Cristina García, Lucía Navarro i Neus Escofet us presentem la crònica del 20 de desembre amb els següents testimonis:

Manuel de Hospitalet: Serveis Socials li venien pagant alguns rebuts de la llum, però divendres passat va rebre “la famosa carta” d’Endesa, reclamant els deutes pendents, encara que no ha rebut cap carta d’avís de tall. Com ha portat una de les seves factures també se li ha explicat com reajustar més la factura.

Andoni del Prat de Llobregat: ha vingut en representació de l’entitat Som Eficiència per poder col·laborar amb nosaltres. Reben una subvenció de Som Energia.

Bernat de Manresa: estan intentant crear una nova APE, el seu principal problema el tenen amb els comptadors de l’aigua. Se li explica que per crear una nova APE, han de venir durant alguns mesos als assessoraments que fem per tal d’apoderar-se i veure el nostre funcionament del dia a dia.

Encarna de Gavà: està molt empipada perquè li han denegat el bo social de la llum, però la informació que té és confusa. El nostre company Josep li comenta que ara no cal presentar la declaració de renda, que vagi una altra vegada a l’oficina amb la carta de rebuig i ompliu altra vegada el formulari per sol·licitar-ho de nou.

Lorena de Mollet: li han concedit un pis de lloguer social a Ripollet i no té subministraments, però ja té el butlletí blau. Està molt amoïnada perquè viu a casa amb el seu fill petit, sense aigua ni llum, el lloguer és de 150 € i l’ajuda que cobra se li acaba aquest mes.

Amb l’afecte de tota l’assemblea, l’hem intentat tranquil·litzar i hem quedat en fer-li un acompanyament perquè li donin d’alta immediatament els subministraments, és un cas súper urgent.

Clara de Barcelona: viu en un habitatge de propietat amb el seu fill de 6 anys, porta tres dies sense llum. Té problemes amb els veïns per tenir la llum irregular. Se li aconsella que primer de tot demani l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER) i amb l’informe i el butlletí blau sol·liciti una alta nova i que presenti el document de condonació del deute.

Si no té el butlletí blau se li aconsella que vagi a l’oficina d’Habitatge del seu barri per sol·licitar-lo.

Tania de Barcelona: viu en un pis recuperat lluitant per un lloguer social, li han tallat la llum, li han deixat una notificació a nom de l’anterior inquilí.

Aquesta és la nostra gran fita, aconseguir que donin d’alta els subministraments en habitatges recuperats.

Avui hem finalitzat l’assessorament amb la nostra petita festa de Nadal plena d’alegria. Malgrat tots els problemes, ens uneix la companyonia i la solidaritat.

Qué gran és la família APE!

69a CRÒNICA: lloguers socials i pobresa energètica, una realitat

Crònica del 13 de desembre de 2017

cronica 69

Hem començat l’assessorament del 13 de desembre amb el relat de mans de Neus Escofet, Cristina García i Lucía Navarro.

La ronda de casos comença de la següent manera:

Fouad de l’Hospitalet: ha vingut avui per primera vegada. Viu en un habitatge recuperat, està molt preocupat perquè no té aigua, i a casa són sis de família amb quatre menors. Va anar a Serveis Socials per sol·licitar el comptador solidari amb Agbar, ens anirà informant de com li ha anat, ¡per si hem de fer pressió! És una vulneració dels drets humans privar qualsevol persona del subministrament d’aigua per no tenir recursos econòmics.

Julia de l’Hospitalet: té un lloguer social, té problemes per fer front al pagament de factures de subministraments. Se li ha recomanat que vagi a Serveis Socials per sol·licitar el certificat de risc d’exclusió residencial per poder aturar els talls encara que de moment no ha rebut cap avís.

Hakim de l’Hospitalet: viu en un pis de lloguer social amb un menor, no pot pagar el rebut de la llum, però el problema és que no va al seu nom. Se li recomana que faci un canvi de nom.

Cecília de Barcelona: va portar les factures al PAE (Punt d’Assessorament Energètic), perquè d’Endesa la van cridar per actualitzar dades i li van fer un canvi de companyia sense que ella se n’adonés. Se li aconsella que torni al PAE perquè li regulin les factures i la passin al mercat regulat.

José Luis de Barcelona: és membre de la PAH, té lloguer social i ha de tramitar l’informe de risc d’exclusió residencial per a sol·licitar el comptador d’aigua i llum, amb el contracte de lloguer.

Reyes de Barcelona: va anar a tramitar el bo social a Endesa i li van dir que en trenta dies li donarien una resposta. També s’ha observat que en les factures té la potència molt alta i que es pot baixar.

Karima de Barcelona: ha vingut amb dues companyes per primera vegada, ens han conegut per mitjà de Càritas del barri, no tenen deutes pendents però les factures són molt elevades. Vindran al proper acompanyament per passar la factures al mercat regulat i amb discriminació horària.

Carolina de Barcelona: viu en un pis de lloguer, els subministraments van a nom del propietari. Se li aconsella que vagi al PAE (Punt d’Assessorament Energètic) per fer canvi de nom i que sol·liciti que la canviïn al mercat regulat.

Alba de l’Hospitalet: es va absentar durant un temps del seu pis de propietat i al no fer front al pagament de les factures li han donat de baixa i ara no té llum. Ha de tornar a donar-se d’alta però necessita el butlletí blau.

Andrea de Barcelona: fa quatre anys que viu al pis amb els seus tres fills i paga molt de llum i aigua. Serveis Socials no li fa l’informe d’exclusió residencial pels ingressos que té. A la companyia d’aigües sí li fan descompte per família nombrosa. També li hem comentat que pot sol·licitar el bo social de llum a Endesa.

Gladis de Barcelona: ens comenta que ja ha baixat la potència i li estan fent els tràmits en el PAE. Li diem que quan tingui les factures modificades que les porti per veure com li ha anat.

Kerly de Badalona: ens comenta que li ha vingut un dels descomptes de la factura de l’aigua, i que ha rebut resposta d’Endesa sobre la tramitació del bo social.

Susana de Barcelona: està pendent del judici monitori que té interposat per part d’Endesa per un deute 1.600 € i ho està tramitant amb un advocat d’ofici.

Tamaris de Barcelona: està en un pis recuperat en espera d’un lloguer social, no té subministraments. Se li aconsella que vagi a Serveis Socials i sol·liciti l’informe de risc d’exclusió residencial i el comptador d’aigua solidari.

Hem finalitzat l’assessorament, convocant un acompanyament a Endesa per al proper dilluns amb els diferents casos.

68a CRÒNICA: pèrdua de la por i de la vergonya

Crònica del 22 de novembre 2017

Hem començat l’assessorament del 22 de novembre amb el relat de mans de Cristina García, Lucía Navarro i Neus Escofet.

L’assessorament s’inicia amb diversos afectats que han vingut per primera vegada, aquesta primera vegada sempre és la més dura, però gràcies a la calidesa de tots els nostres companys, aquesta por es va superant poc a poc.

A continuació fem la ronda de casos:

Raquel de Barcelona: té el certificat d’exclusió residencial i el bo social a Endesa, però ara està preocupada perquè la seva situació ha canviat una mica, el seu fill ha començat a treballar i no sap si va a perdre el bo social.
També té problemes per accedir al bo social d’AGBAR perquè l’anterior inquilí tenia un deute amb la companyia. Ha anat al PAE (Punt d’Assessorament Energètic) perquè li facin un canvi de nom però no l’hi han arreglat. Se li ha aconsellat que vagi a la companyia i que faci el canvi directament. Ens informarà en el proper assessorament sobre com li ha anat.

Josep de Barcelona: ja té al seu nom les factures d’aigua i llum, ara el seu problema és el gas que realment no sap molt bé com està la seva situació, si hi ha deute o no, però ara el més important és que es faci revisar la instal·lació del gas per la seva pròpia seguretat i la dels seus veïns.

Reyes de Barcelona: vol saber si el bo social de l’aigua es renova directament. El nostre company José Luis li comenta que rebrà una carta de la companyia per revisar-lo.

David de Cornellà: ha rebut una carta per canviar el comptador de la llum o si no li tallaran el subministrament. Està preocupat perquè no va al seu nom. Se li comenta que ja tots els comptadors són digitals i que no passa res per canviar-ho, però se li aconsella que el comptador segueixi sent de lloguer, mai de propietat.

Tania de Barcelona: porta quatre mesos que no rep cap factura de la llum. Però ara ha rebut una factura d’Endesa de 350 € per una alta nova. Té el certificat d’exclusió residencial, el millor és que vagi a veure la seva treballadora social per si la poden ajudar a fer front al pagament d’aquesta factura.

Charo de Barcelona: ens comenta que a la seva germana Mª Carmen de Cubelles la regidora li ha ofert un local per poder reunir-se per tractar temes de pobresa energètica. També ens ha demanat fer difusió de la xerrada que farà APE en aquesta localitat el 28 de novembre.

Susana de Barcelona: ha rebut una carta del jutjat d’un deute de llum de quan no tenia els subministraments regularitzats. Se li ha aconsellat que vagi a demanar un advocat d’ofici perquè la assessori.

Carlos de Santa Coloma: té un habitatge a mitges amb la seva mare on han anat a viure. Les factures de l’aigua i la llum estan al seu nom però del gas porta molt temps sense rebre factures. Se li ha aconsellat que vagi a les oficines directament per veure com està la seva situació. Ens pregunta si té dret al bo social, perquè últimament té treballs molt inestables. El problema és que al viure al pis amb la seva mare li van a demanar el còmput dels ingressos de la unitat familiar per accedir al bo social.

Ana de Barcelona: no té contracte de llum i ara li posaran els nous comptadors. Se li ha comentat que amb les escriptures pot fer una alta nova al seu nom.

Antonia de Badalona: viu amb el seu fill en un pis recuperat. Té contracte d’aigua però l’etern problema és com poder regularitzar la llum sense tenir un contracte de lloguer. Aquesta és la nostra gran lluita que a dia d’avui l’Administració continua sense donar-nos resposta.

Celia de Barcelona: és la primera vegada que ve i està molt afectada, no pot fer front a les factures dels subministraments. L’hem intentat animar entre totes i se li ha aconsellat que vagi a veure a la treballadora social que és el primer i més important pas, i si no es veu amb forces d’anar sola, alguna companya la podria acompanyar.

67a CRÒNICA: traves d’Endesa per accedir al bo social

Crònica del 8 de novembre de 2017

Hem començat l’assessorament del 8 de novembre amb el relat de mans de la Neus Escofet, la Cristina García i la Lucía Navarro.

Maria comença l’assessorament explicant que la nostra companya Hyerim està fent un recull de casos per saber com afecta la pobresa energètica a les persones i que totes hem de portar les factures d’aigua, llum i gas.
També ens comenta que en dues setmanes anirem a Endesa totes les que tinguem dret a sol·licitar el nou bo social.

Els casos d’avui han estat els següents:

Charo de Cubelles: ens confirma i ens dona més detalls de la reunió amb la Regidora de Serveis Socials el proper 28 de novembre per parlar de la Llei 24/2015.

Maria de Barcelona: ha rebut una carta d’Endesa que li diu que ha de canviar el comptador antic pel nou i l’han amenaçat que si no ho fa li tallaran el subministrament. Li hem comentat que no es preocupi, que tot i que el canvi és obligatori té de termini fins a finals de 2018 per canviar el comptador.

Claris de Barcelona: ens ha conegut gràcies a Ross Mary quan repartia flyers. Està a l’atur i té dos fills petits, rep ajuda de Càritas però no pot fer front als rebuts de subministraments. Té visita el proper dia 14 de novembre a Serveis Socials. Se li ha aconsellat que primer de tot tramiti l’informe d’exclusió residencial i en el pròxim assessorament porti totes les factures per veure a quines ajudes pot accedir.

Yolanda de Barcelona: viu en un pis de lloguer social des de fa quatre mesos i està preocupada perquè encara no ha rebut cap factura. Va anar a Endesa i li van comentar que el seu contracte el té amb Iberdrola. Se li ha aconsellat que primer de tot sol·liciti l’informe d’exclusió residencial perquè estigui protegida contra els talls, i que el bo social del subministrament de la llum ho pot sol·licitar a Iberdrola.

Jordi de Barcelona: ens comenta que la seva germana va anar a comprar un electrodomèstic en una gran superfície i allà mateix hi havia un punt d’Endesa. Quan va seleccionar l’electrodomèstic que li agradava el mateix empleat li va oferir els bons descomptes o targeta regal d’Endesa.
Hi havia 2 opcions: 60 € o 100 €. El de 60 € era per permanència i el de 100 € per canvi de companyia.

En el segon cas és un canvi de companyia amb tots els problemes que això comporta i a més una permanència d’un any. Que com en el primer cas, si abans d’un any et dones de baixa perds el bo de 60 €, més una penalització. I per descomptat, si en el període de permanència tornes a canviar de companyia, una altra penalització.

El personal de la gran superfície no avisa dels danys col·laterals, només parlen dels beneficis i l’estalvi. Bastant gent entra en el joc, no entenen que darrere hi ha trampes i si se les troben, el personal de la gran superfície no vol saber res, els envien a Endesa. A tot això, la lletra del contracte que firmes, més que petita és microscòpica.

Mohamed de Barcelona: és un dels nostres companys que va presentar el document de APE per a la condonació del deute a Endesa. Ha rebut una carta de l’empresa on li demanen que presenti les factures a l’Administració pública perquè se les paguin, també li han adjuntat la notificació del BOE sobre el bo social amb un text tan complicat que ningú pot entendre.

Son increïbles els senyors d’Endesa, la seva avarícia és infinita!

Raquel de Barcelona: ens porta molt bones notícies: s’ha trigat més de sis mesos en aconseguir aquesta victòria però gràcies a la lluita constant per defensar els drets de Josep que no tenia ni llum ni aigua, al final ha aconseguit l’alta dels subministraments.

Quan les coses ens semblen molt negres i no veiem cap solució, no cal defallir perquè la lluita i la solidaritat ens fan més forts per poder aconseguir tot el que ens proposem. Hem de recordar que l’impossible només triga una mica més.

66a CRÒNICA: assetjament telefònic per part de subministradores

Crònica del 18 d’octubre de 2017

L’assessorament del 18 d’octubre ens arriba de la mà de les companyes Cristina García, Neus Escofet i Lucía Navarro.

Montse de Barcelona: ens explica que cobra d’ajuda 475 € i paga de lloguer 590 €. Serveis Socials li paga algun rebut de llum i poc més. Ella sent que no pot fer front a tot, i els rebuts de la llum són d’uns 40 €. Porta 10 anys esperant un pis de lloguer social. Té una filla de 18 anys amb petita minusvalidesa que no cobra. Li hem ofert acompanyar-la a Endesa per ajudar-la a tramitar el bo social.

Valeria de Terrassa: és una companya que està en PAH Terrassa i assessora en la seva assemblea en temes de pobresa energètica. Ens explica un cas de subministrament de llum irregular, amb denúncia d’Endesa. Li hem dit que estaria bé que vingués l’afectada al nostre assessorament i conèixer millor el seu cas.

Mª Àngels de Barcelona: ens explica que la van estafar amb el lloguer del seu pis amb un “contracte fraudulent”. Ja ho va denunciar en el seu moment. Paga els seus rebuts d’aigua i la té regularitzada, però amb la llum està de manera irregular (ja estava així quan va entrar a viure al seu pis) i no té contracte amb Endesa. Li va arribar una carta de la subministradora amb 1.200 € de deute i un expedient obert. Li diem que prepari el contracte de lloguer, l’informe d’exclusió residencial i el butlletí blau i que acudeixi al PAE (Punt d’Assessorament Energètic) de la seva zona. I vam quedar amb ella per a un acompanyament a Endesa.

Miguel de Montcada i Reixac: ja és usuari de Serveis Socials. Ens diu que cobra els 450 € d’ajuda i que Serveis Socials ja li va abonar 1.000 € i escaig en factures però segueix sense poder pagar els subministraments. Sap que té deute però no sap de quant. Se li ofereix un acompanyament per mirar la seva facturació i si té algun expedient obert.

Kerly de Badalona: ja ha vingut diverses vegades a APE. Ens diu que té deute amb Endesa i que no deixen de assetjar-la perquè pagui. És usuària de Serveis Socials.

Charo de Cubelles: és una companya que està en contacte amb la Regidora i treballadores socials de Cubelles. Es veu que allà no coneixien la Llei 24/2015 i ha fet gestions perquè APE doni una xerrada allà i que comencin a aplicar la llei en aquesta població. Ens comunica que la data serà el proper 28 de novembre.

 

65a CRÒNICA: lluitem per garantir el dret a aigua, llum i gas col·lectivament

Crònica del 4 d’octubre de 2017

Hem començat l’assessorament del 4 d’octubre amb el relat de mans de Neus Escofet i Lucía Navarro. Els casos han estat els següents:

Toni de Cerdanyola: enginyer empresari que va fer fallida. Està embargat i porta dos anys sense pagar cap subministrament. Li van tallar la llum fa més d’un any i com està esperant el pitjor, ha vingut a APE per comentar-nos la seva situació i aprendre a plantar cara al seu problema de pobresa energètica.

María de Montcada: li van embargar el seu pis i ara està de lloguer. Deu llum i aigua des de fa un any, per tant ha vingut per aprendre a defensar el seu cas.

Carolina de Barcelona: ja se li va fer un acompanyament pel cas de l’engany dels comercials de Gas Natural i va denunciar davant Consum on li van contestar que es tramitarà com a denúncia administrativa. L’assetgen per telèfon perquè pagui tres factures.

Salvador de Barcelona: li han contestat la petició de Consum sobre condonació del deute que Consum arxiva com a queixa.

Mar de Cubelles: ens comenta que ha aconseguit que la Regidora demani reunir-se amb ella i APE.

Com podem veure, avui han vingut a l’assessorament dues noves persones afectades a les quals entre totes hem donat forces perquè s’uneixin a APE i comencin a lluitar