Logo APE_blanc_header

63a CRÒNICA: deutes il·legítims, exigim condonacions

 
cronica 63Avui, 6 de setembre, hem tornat amb moltes ganes de seguir lluitant pels nostres drets, després d’un mes de vacances però sense desconnectar d’una realitat ja que a l’estiu també es pateix pobresa energètica.

Ha estat amb nosaltres Edgar, un fotoperiodista, observador de pobresa energètica de la Unió Europea. Ens comenta que ha fet diversos estudis sobre pobresa energètica a Hongria, Suècia, França i altres països europeus, però volia veure la situació a Espanya, i sobretot casos d’afectats; també està interessat en veure les mancances en els domicilis dels qui la pateixen. Amb totes aquestes dades va a fer una exposició al Parlament Europeu.

Seguidament, Neus Escofet i Lucía Navarro ens fan un relat dels casos:

Avui ha vingut per primera vegada Akhtar de Barcelona: ens ha ensenyat unes factures de llum amb uns imports molt elevats, hem descobert que està en el mercat lliure i amb una potència molt elevada; s’acorda fer-li un acompanyament a Endesa per canviar el contracte a mercat regulat (PVPC) i baixar la potència a 2,3 kW per poder accedir directament al bo social.

Majeed de Barcelona: ens ensenya unes factures d’aigua que ens posen els pèls de punta per les quantitats tan elevades. Se li ha aconsellat que primer de tot comprovi si té alguna fuita, i també se li va a fer un acompanyament per comentar el cas i demanar solucions.

Jaime de Barcelona: està pendent d’un lloguer social. Al pis vivia la seva exdona, però el contracte de subministraments està a nom d’ell; ara està molt preocupat perquè no sap ben bé com està la seva situació dels subministraments quan vivia la seva ex. Nosaltres li hem aconsellat que de moment esperi a tenir el lloguer social, i a partir d’aquest moment li podem fer un acompanyament per regularitzar la seva situació amb Endesa.

Esther del Vendrell és una companya que va lluitar molt per regularitzar la seva situació amb el subministrament d’aigua, aconseguint un comptador solidari. Però avui ha vingut molt atabalada per la seva situació amb el subministrament de llum. Ella viu en un habitatge recuperat i vol regularitzar la seva situació i pagar els seus rebuts de llum, però la companyia es nega a posar cap comptador i sempre està amb l’amenaça del tall, situació que la té desesperada.

També ha portat dos casos més del Vendrell:
Un pare amb dos fills menors que viu en una urbanització sent propietari de la casa; el dia 16 la companyia de la llum li va treure el comptador. Esther ens anirà informant de com va el cas.
Ens comenta d’un altre afectat que té tall d’aigua. Li hem aconsellat que primer de tot li digui d’anar a Serveis Socials i demanar l’informe d’exclusió residencial i preguntar el perquè d’aquest tall; si han incomplert la Llei 24/2015, cal procedir a la denúncia pertinent davant l’Agència Catalana del Consum.

També ens comenta que des que en el bloc 46 del Vendrell van posar els comptadors solidaris, les famílies beneficiades dels 40 comptadors no han fallat en un sol pagament; això ens demostra que els afectats si volen pagar i viure tranquils.

Mª Carmen de Cubelles: ens informa que del deute que té amb Gas Natural finalment l’Ajuntament es fa càrrec del 50% però ella no pot fer front a l’altre 50%. Va a parlar amb Gas Natural perquè ells es facin càrrec.

Nosaltres des d’APE creiem que els deutes acumulats per aquelles persones que no poden fer front a aquests pagaments per la seva situació de vulnerabilitat han d’anar a càrrec dels grans beneficis de les companyies subministradores.

Blanca de Barcelona: viu amb els seus fills en un habitatge recuperat; no té ni llum ni aigua, però per regularitzar la seva situació li hem informat que el més important és empadronar-se per deixar constància que viu en aquest nou habitatge.

Acabem l’assessorament formant un grup d’acompanyament. També aprofitarem per repartir flyers i així la ciutadania pugui estar informada dels seus drets.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone