Logo APE_blanc_header

60a CRÒNICA: La vulnerabilitat té moltes cares

ape2S’apropa l’estiu i les persones afectades acuden menys als nostres assessoraments. Els dos testimonis que recollim són les persones que van venir el dia 14 de juny. Aquí va la crònica que vam escriure les dues activistes de l’Aliança contra la Pobresa Energètica: la Neus Escofet i la Lucía Navarro.

Avui ha arribat un afectat de Sant Joan Despí del qual Endesa no li ha deixat regularitzar la seva situació perquè no té contracte de lloguer. Viu en un habitatge recuperat amb la seva dona i al no tenir contracte no es pot donar de baixa de la llum. El mes de febrer va voler manipular la llum posant uns fusibles, provocant un curt circuit i cremant-se les mans i part del cos: el van haver d’ingressar a l’hospital.

A causa d’aquest accident ha rebut una cita per anar a judici.

Els senyors d’Endesa no comprenen que amb la seva ment tancada posen en perill a les persones, no només qui intenta manipular el subministrament per necessitat, sinó també als seus veïns i veïnes. L’electricitat no és un luxe, és un bé de primera necessitat, i totes aquestes situacions no es donarien si, en lloc de mirar pels seus interessos, miressin pel bé comú. Les persones afectades sí que volen pagar els subministraments i volen donar-se d’alta i viure amb dignitat pagant segons els seus ingressos, i així complir les normes de seguretat com tenir el butlletí blau que confirma que la instal·lació és correcta.

Des de l’APE creiem que pel sol fet d’estar empadronat, tenir el butlletí blau i el Certificat d’Exclusió Residencial hauria de ser suficient per poder donar-se d’alta dels subministraments.

També ha estat per primera vegada en Jordi, de Barcelona. Ell ens coneixia l’altre dia mentre fèiem difusió a Endesa. El seu cas no és el d’una persona vulnerable econòmica, però sí és un cas de consciència i sentit comú: en Jordi té la malaltia de Parkinson. Vivia en un pis de lloguer però, degut a la seva malaltia, ha anat a viure amb la seva mare. Va voler donar-se de baixa del subministrament, sense aconseguir-ho. La comercialitzadora li va comentar que havia de cridar la distribuïdora que està a Sevilla i presentar el contracte de lloguer per anul·lar-se. Va fer-ho i la sorpresa que va tenir és que tenia un expedient obert i una deute de 180 € que va pagar. Encara i així no va haver-hi manera de tancar l’expedient i fins i tot se’l va acusar d’ocupar un habitatge que portava més d’un any sense viure-hi i de tenir la llum punxada.

Al final tot s’ha solucionat: s’ha donat de baixa i es va tancar l’expedient.

Moltes vegades, quan estem repartint octavetes se’ns pot fer una mica pesat, però compensa trobar persones com Jordi que després de regularitzar la seva situació ve a APE per explicar el seu cas i com ho ha solucionat i amb ganes de col·laborar.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone