Logo APE_blanc_header

53a CRÒNICA. L’APE traspassa fronteres

cronica53A l’assessorament del 8 de febrer va venir la televisió txeca a gravar-nos: segons ens van dir estan fent un reportatge sobre pobresa energètica. Ens van explicar que volien entrevistar persones afectades i veure com funcionen les nostres assemblees.

Aquell dia van arribar els següents casos:

En Norman: ve en representació de la PAH de l’Hospitalet de Llobregat per informar-se i aprendre com transmetre «empoderament» en la seva assemblea.

La Susanna, de Badalona: ens ha comentat el cas de la seva filla que viu a Premià de Mar. Té un nen de dos anys, paga un lloguer de 550 € i cobra 350 €Li han tallat l’aigua. Ha hagut de demanar ajuda per reunir la quantitat de 35 € i pagar el subministrament perquè amb un nen petit a casa l’aigua és vital. Se’ns ha encongit el cor. Ens sembla totalment incomprensible que tallin l’aigua a una família en aquest estat de vulnerabilitat. Li hem aconsellat que vagi a l’equip d’assistència social a demanar el Certificat d’Exclusió Residencial. També que faci la denúncia per incompliment de la Llei 24/2015 i que demani les ajudes socials d’AGBAR: la tarifa social, ampliació de trams del consum i el fons de solidaritat.

La Flor, de la PAH de Badalona: no té ingressos i l’assistenta social li ha pagat tres factures, però ara està angoixada perquè porta tres mesos sense pagar cap rebut i, encara que sap que amb el Certificat d’Exclusió Residencial no li poden tallar, li preocupa l’etern problema del deute acumulat.

Perquè encara que Administració cobreixi aquests deutes amb fons públics, nosaltres, com a APE, estem totalment en contra: aquest deute l’han de pagar les subministradores amb els seus enormes beneficis.

La Rosa, de la PAH de Castellar del Vallès: té un fill al seu càrrec. Ella treballa en sanitat, però amb el seu sou que cada vegada va minvant no pot fer front al pagament dels subministraments. Ha rebut avís de tall d’Endesa. Deu quatre factures de la llum i tres del gas. Li hem informat del bo social de la llum que no sabia que existia. Diu que transmetrà aquesta informació a la PAH de Castellar per fer-la arribar a més persones afectades.

En Mohammed, de Barcelona: viu sol i pagava uns 45 € de llum. Li van canviar el contracte al mercat lliure sense adonar-se i se li ha disparat l’import de les factures. És vergonyós que les comercialitzadores s’aprofitin d’aquesta manera de les persones més vulnerables. Se li va a fer un acompanyament per tornar al mercat regulat i sol·licitar el bo social.

En Segundo, de Sant Joan Despí: li faran el butlletí elèctric –és a dir, el Certificat d’Instal·lació de Baixa Tensió que requereix una reforma en la instal·lació valorada en 600 €. Ha anat a l’assistenta per a informar-se però estava la suplent; han quedat en enviar el pressupost a l’Ajuntament. Respecte al deute, hauria d’anar a Endesa per negociar-la però per a això ha de presentar el butlletí.

La Raquel, de Barcelona: viu en un pis de lloguer social però està preocupada perquè el mes de maig finalitza el contracte i porta a l’atur des de l’octubre passat. Ha vingut a informar-se: de moment no té deutes amb les subministradores.

La Dunia, de Barcelona: vol regularitzar la seva situació amb Endesa: la seva mare necessita una màquina per respirar. Ara està tramitant el butlletí elèctric per començar a negociar la instal·lació i també està tramitant un lloguer social.

L’Iván, d’Olesa de Montserrat: li van tallar la llum fa dos anys. Va aconseguir un generador per tenir llum. Viu en un pis de Bankia del que fa un any li ha caducat el contracte. Vol regularitzar la seva situació: té el butlletí elèctric però Endesa no vol fer-li un contracte perquè no té la cèdula d’habitabilitat i no té contracte de lloguer. Està a l’espera que li facin un nou contracte de lloguer social però de moment està tot aturat.

La Fàtima, de Barcelona: ens porta una bona notícia: ha aconseguit un habitatge de lloguer social i ha vingut a informar-se per donar d’alta els subministraments en el nou habitatge.

Hem acabat l’assessorament i, tot i que tenim una llei que ens protegeix, la lluita pels nostres drets va a ser llarga perquè els talls encara s’estan produint i les subministradores segueixen incomplint la Llei 24/2015. Però nosaltres som incansables i seguirem en la lluita denunciant als que vulneren els nostres drets.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone