Logo APE_blanc_header

52a Crònica: En pisos ocupats? Pals a les rodes…però lluitarem

20170216_125141En l’assessorament del 25 de gener vam comptar amb la presència de la televisió pública alemanya, interessada per transmetre la nostra lluita al seu país. També amb en Juan Antonio, un estudiant universitari d’Elx que està realitzant un estudi sobre pobresa energètica.

 L’exposició dels casos que vam atendre aquell dia és la següent:

 En Joaquim, de Terrassa: està ocupant un habitatge des de fa 4 anys. Té la llum i l’aigua punxades. Ens comenta que l’Ajuntament ha aprovat un comptador d’aigua per a persones en situació de pobresa severa; el problema és que les companyies es neguen a posar comptadors sense un contracte de lloguer.

La Margarida, de Barcelona: ens diu que paga molt de llum: li arriben factures d’el voltant de 160 €. En la seva llar són cinc membres, entre ells tres menors. Li hem demanat que vingui amb una factura per poder analitzar un import tan elevat i valorar una baixada de potència.

La Lucia, de Nou Barris: ens comenta que del Centre Cívic de Torre Baró li han ofert un curs de pobresa energètica perquè aprengui com estalviar energia amb la instal·lació d’un artefacte. Tem que sigui un engany per vigilar els seus costums generals. Li vam explicar que la finalitat de l’aparell és mesurar l’ús energètic de l’habitatge. Ara bé, és cert que existeix un debat sobre l‘estalvi energètic i la manipulació que es fa d’ell intentant culpabilitzar la població.

L’Eusebio, de Barcelona: està en risc d’exclusió social. Ens comenta que ell col·labora en totes les causes però que també ha de lluitar per si mateix. Ens va conèixer en la concentració que vam fer a la plaça Sant Jaume arran de la mort de Rosa de Reus en un incendi ocasionat pel tall de llum que va patir de mans de Gas Natural. L’Eusebio està en la primera fase de dificultat per pagar els subministraments. És diabètic, té un 67% d’invalidesa reconeguda per la Generalitat. Ens comenta indignat que el banc el va deixar en descobert per pagar rebuts. Li diem que exigeixi la devolució de la penalització i la cancel·lació de la domiciliació dels rebuts. També l’informem de tots els ajuts disponibles als que pot acollir-se.

La Susanna i en Segundo, de Sant Joan Despí: els va cridar la regidora per parlar del seu cas, ella estava malalta, així que li van donar un telèfon perquè ens poséssim en contacte amb ella des de l’APE. Es va fer un acompanyament a Endesa i allà ens van dir que Serveis Socials havia pactat un pagament fraccionat en 12 mesos i que havien pagat la primera fracció del deute. Endesa es reafirma en què hi ha una acceptació de deute, però que sense contracte de lloguer és difícil solucionar el cas.

La Kerly, de Badalona: viu en un local i té els subministraments com a local. Quan va venir la primera vegada, se li va aconsellar que fes el canvi de local a habitatge. En el cas de l’aigua ho va fer, així que de pagar factures de 80 € ara paga 20 €. Amb la llum té una potència de 5,5 kW, va anar a tramitar reducció de potència però li van donar llargues: li van dir que per fer el canvi havia de canviar el comptador. La por que aquesta petició li va causar li va fer aturar aquest canvi i ara tem una factura estimada. Se li aconsella que torni a posar el comptador en marxa.

La Júlia, d’Esplugues: ens explica que vol abaixar la potència contractada perquè li arriben factures molt elevades i que tant sols són dos a casa. Endesa li dóna llargues i li diu que no es pot perquè tindran problemes amb el subministrament. Nosaltres li vam explicar que el que no es pot és jugar amb el desconeixement de les persones sobre els seus drets i l’animem a que segueixi pressionant a la companyia.

En Jordi, de Blanes, ens porta novetats sobre el seu cas: ens explica que l’Ajuntament li ofereix donar-li un préstec per pagar el seu deute de 200 €. També ens comenta que ahir li van tallar l’aigua a Hassan; i que en Paco, de Vidreres, ens demana ajuda perquè hi ha molts casos de pobresa energètica a la zona.

En Jacinto, de Cornellà: ens explica que els Serveis Socials no la poden atendre perquè té el subministrament de llum punxat. Se li aconsella que pressioni la regidora de Serveis Socials de l’Ajuntament fins que li donin una solució.

L’Olga, de Martorell: té punxat el subministrament de llum. És propietària del seu habitatge i ens pregunta si en obtenir l’Informe d’Exclusió Residencial li podran donar d’alta el subministrament.

A continuació, la nostra companya Lucía ens explica la creació d’un espai d’ajuda mútua que s’alternarà quinzenalment amb els assessoraments dels dimecres. En ell aprendrem a gestionar els nostres pors, l’angoixa i la frustració que ens produeix la nostra situació i com aprendre a fer front a ella des de la vessant emocional.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone