Logo APE_blanc_header

51a. Crònica: Al 2017, segueixen tallant la llum

cronicapeDesprés d’unes merescudes vacances, avui 11 de gener comencem el nou curs a l’APE amb energies renovades per seguir lluitant per l’accés a un habitatge digne, on la llum, l’aigua i el gas siguin un dret i no un privilegi.

Aquest 2017 hauria de ser un any carregat de valors humans, on la solidaritat i el suport mutu siguin el motor que ens impulsi a seguir endavant.

Comencem el torn de paraula amb els següents testimonis:

La Miriam ens comunica que ja gairebé està a punt l’inici d’una nova APE a Sabadell. A aquest municipi, a través de la PAH, ja porten temps assessorant sobre pobresa energètica. No obstant això, va venir carregada de dubtes que hem intentat resoldre entre totes, a més de manifestar-li el nostre total suport.

L’Alicia i Albert, de Barcelona: estan ocupant un habitatge de banc, en tràmit de lloguer social. Tenen llum però no tenen comptador d’aigua. Porten temps venint als assessoraments i participant activament en totes les nostres campanyes. Els hi hem fet saber que no estan sols en la seva lluita per aconseguir un habitatge digne, i els recordem els passos a seguir per poder accedir als subministraments bàsics.

La Domi, de Tordera, ens va exposar el cas d’una afectada que està pendent de dació en pagament: Gas Natural li reclama un deute de 600 € i la companyia d’aigua una altra d’import similar. Els comptadors van al seu nom però el deute no és seu, així que l’afectada haurà de demostrar que ella no vivia aquí en aquest període de temps.

La Salomé, de Rubí: ens comenta que el seu deute de subministraments es va acumulant i això li produeix angoixa. Ens explica que que li ha canviat molt el caràcter amb la seva família ja que pressiona molt als seus fills perquè no gastin llum. Per això ens sentim aclaparats i aclaparades quan se’ns intenta pressionar amb l’estalvi energètic: i què passa amb la qualitat de vida? No podem permetre que els beneficis de les companyies de subministraments estiguin per sobre dels nostres drets.

En Segundo , de Sant Joan Despí: com en anteriors assessoraments, ens torna a refrescar el seu cas que és molt complicat, ja que té un deute de 1.695 € de llum que no pot afrontar de cap manera. Li proposem fer un acompanyament dimarts que ve per intentar negociar una solució definitiva.

Ens Jordi, de l’APE de Blanes, ens exposa dos casos: el de la Sheila, que viu en un habitatge recuperat, i que està negociant des de fa un any un lloguer social. A aquesta veïna li van tallar la llum el passat 24 de desembre, així que no va tenir més remei que punxar-la. Ella va anar a Endesa perquè vol regularitzar la seva situació, i en comptes de donar-li facilitats li van posar “més pals a les rodes”: li van dir que aquest habitatge mai havia tingut comptador, que sempre havia estat punxada i no hi ha hagut manera de trobar una solució.

I el de la Carol, de Vidreres, a qui també li van tallar la llum el mateix 24, tot i tenir l’informe de vulnerabilitat econòmica que Endesa es nega a acceptar, amb l’agreujant d’haver-la denunciat per frau. El judici se celebrarà el proper dilluns 16 de gener però ja hi ha muntada una acció de suport a la que pensem assistir totes.

En Jordi també ens va actualitzar el seu propi cas: després d’una àrdua lluita, li acaben de posar el comptador de llum, però la primera factura li ha vingut per un cost inassumible, i com cobra una prestació de 778 € per minusvalidesa, a l’Ajuntament li neguen ajudes per al pagament perquè li diuen que passa dels barems establerts. Ens informa que hi ha ajuntaments que si és un canvi de titularitat del subministrament no t’ajuden, però si en cas de nova alta.

L’Edita, de Barcelona: està ocupant la seva pròpia casa, que està en tràmit d’una dació en pagament. Fa temps li van tallar la llum i el departament de l’Assistència Social li va pagar el deute. Havia de renovar la instal·lació però no va poder fer-ho per no tenir diners. En aquest moment, encara que més tard ho va fer a través d’un conegut a qui li va ser pagant a poc a poc, però aquesta persona va desaparèixer. Aquest cap de setmana li va petar el comptador i ella recorda que aquest sempre feia un so horrible i encara ho va comunicar a Endesa mai van venir a arreglar-ho, com tampoc mai més li van venir factures.

Com podeu imaginar, no ens quedarem de braços creuats, estan en joc els nostres drets i pensem seguir defensant. Així doncs, ens espera una dura batalla, no només per combatre el fred d’aquest rigorós hivern, sinó per exigir a les administracions i les companyies de subministraments que, mentre hi hagi una sola persona patint pobresa energètica, l’APE seguirà en la lluita.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone