Logo APE_blanc_header

49a. CRÒNICA: LA LLEI 24 SALVA VIDES

assessorament 30novDe nou us fem partíceps de diferents situacions que viuen persones que pateixen en pròpia pell la pobresa energètica i que van vindre per compartir les seves vivències en l’assessorament col·lectiu de l’Aliança Contra la Pobreça Energètica (APE) 30 de novembre.

L’assessorament d’avui s’ha iniciat amb la presentació d’una periodista d’un canal de televisió francès que està recollint informació sobre la pobresa energètica a Espanya. Ens va demanar permís per gravar i se li va concedir de manera unànime, doncs sabem que una manera de combatre aquest drama és fent visible la nostra lluita.

A continuació, comencem amb la ronda de casos:

Segundo, de Sant Joan Despí: no és la primera vegada que ens visita; aquest cop va vindre amb la seva dona i ens va tornar a recordar la seva situació: foren víctimes d’un lloguer fraudulent pel qual els hi van cobrar 1.700€ a través d’algú que va recuperar l’habitatge i els va enganyar fent-se passar pel propietari.

Per a posar els subministraments al seu nom els exigeixen el pagament d’una factura de llum de més de 200€. Tot i la seva baixa economia la van pagar perquè volien regularitzar la seva situació. Qual no seria la seva sorpresa quan es troben amb una reclamació d’una altra deute acumulada de 1.695€; aquesta sí que no van poder fer front, així que aquest impagament els impedeix ser titulars del servei; en aquest moment tenen amenaça de tall de subministrament. Els hem recomanat que comencin a tramitar amb urgència el informe de risc d’exclusió residencial per a protegir-se del tall.

Ángeles, de Nou Barris: necessita el butlletí elèctric (document oficial emès per un instal·lador electricista autoritzat que certifica que una instal·lació compleix tots els requisits per al subministrament) per fer el canvi de titularitat del subministrament —estava a nom de la seva mare defallida— i està angoixada pel tall. Tenia un deute de llum de la que li queda una part; la seva por és que s’han de fer obres a la instal·lació i ella no pot assumir les despeses. Se li recomana demanar un pressupost i portar-lo a la seva assistenta social per a valorar una possible ajuda.

Kerly, de Badalona: es troba en fase de subasta de l’habitatge per impagament de la seva hipoteca; ha exhaurit les prestacions i ara està vivint dels seus estalvis, però aquests no li arriben per pagar les factures dels subministres; l’habitatge està catalogat com a local comercial, de manera que li demanen una cèdula d’habitabilitat i ara mateix no la pot obtenir. Se li recomana que vagi a Serveis Socials a exposar el seu cas per a que valorin la seva situació de vulnerabilitat.

Isabel, de Cornellà: li reclamen un deute de 1.170€; ha demanat informació a Endesa de Sevilla al haver tingut problemes de titularitat del contracte degut a un error de la companyia; a Serveis Socials li deneguen el informe de risc d’exclusió residencial perquè diuen que hi ha ingressos en aquesta família, però aquests són tants sols de 700€ per a una unitat familiar de cinc persones. Se li recomana demanar la condonació del deute.

Ross Mary: amb la seva alegria habitual ens comenta que ella sempre li porta informació a la seva assistenta social per a que estigui actualitzada davant problemes amb altres famílies amb la seva mateixa situació.

Ángel, de l’Anoia: viu a un pis de propietat en el que es  van fer obres, li van treure els comptadors i els van ficar a una petita habitació, i des de llavors no li han cobrat perquè no li ha arribat cap  factura, així que porta quatre anys sense pagar el llum; són quatre a casa i estan tots aturats. Se li recomana treure el informe de rics d’exclussió residencial per a protegir-se del tall.

Patricia, de Tordera: ens informa dels resultats de l’acció d’aquest matí de pressió a l’Ajuntament. La comitiva ha deixat clar que no consentiran més talls de subministraments a famílies vulnerables; han sortit de la reunió amb la promesa de donar alternativa habitacional a les familias que han patit danys col·laterals i també que no hi haurà més talls si no hi ha conflicte social o denúncies als habitatges ocupats.

Tania, de Nou Barris: venia d’un desnonament i ara viu de lloguer social a un pis d’Habitatge; per posar els subministraments al seu nom li demanen pagar un deute del inquilí anterior. No va poder, així que li van tallar tres cops la llum i no va tenir més remei que comprar fusibles per a punxar-la. Endesa l’assetja per a que faci el pagament del deute de 103,74€ de 2014, aquest deute és seu però també hi ha deute de l’anterior inquilí. Se li recomana que faci el tràmit de demanar el informe de risc d’exclusió residencial i que demani informació sobre les ajudes per a l’impagament del deute.

Ángeles interromp per a preguntar pel preu del kilowat, diu que no és just que paguin per igual els que guanyen molt i els que no guanyen res. Totes hem estat d’acord; de fer, forma part d’una de les peticions que estem realitzant al Govern, com és la d’una tarifa adequada als ingressos de les famílies que estan en situació de vulnerabilitat.

David, de Sabadell: ens actualitza dades sobre el seu empoderament per obrir una APE a la seva localitat. Li comentem que per això ha de continuar venint als assessoraments fins que aprengui el suficient per poder començar a assessorar i empoderar a les persones en situació de pobresa energètica.

Al final dels torns de paraula, Yolanda ens explica l’acció estatal prevista pel divendres 2 de desembre a les 19 hores. Es tracta de seguir assenyalant a les companyies de subministres com a responsables de que la #PobresaEnergèticaMata i que la #Llei24SalvaVides.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone