Logo APE_blanc_header

[Comunicat] Exigim a Endesa que prorrogui el comptador provisional de llum d’una família mentre negocia el lloguer social.

Endesa té intenció de tallar el subministrament el proper dimecres 22 de febrer

El passat 22 de desembre l’Aliança contra la Pobresa Energètica vam ocupar les oficines centrals d’Endesa per exigir un comptador per a la família de la Mireia i el José Manuel, que van recuperar un pis de la Sareb al municipi de Vilagrassa del que estan negociant un lloguer social. El José Manuel té apnea del son i necessita una màquina d’oxigen per poder dormir.

La família havia fet totes les passes per regularitzar la seva situació i aconseguir un contracte de llum: estan empadronats a l’habitatge, tenen l’informe de risc d’exclusió residencial dels serveis socials i el butlletí blau necessari per donar-se d’alta. Malgrat que fins la data del 22 de desembre Endesa no havia fet cas a la família, finalment va accedir a posar un comptador provisional durant 2 mesos, fruit de l’ocupació i pressió de l’APE i la PAH, i es va comprometre a fer una nova reunió al gener per tal de trobar una solució a més llarg termini.

Endesa no només ens va cancel·lar la reunió del gener sinó que té la intenció de tallar el subministrament a la família el proper dimecres 22 de febrer. Davant d’això, el que demanem a Endesa és ampliar aquest contracte provisional, garantint així els subministraments bàsics a una família vulnerable, fins que la Mireia i el José Manuel aconsegueixin el lloguer social o un reallotjament adequat per part de la SAREB. La solució no hauria de ser complicada si tenim en compte que el comptador ja està posat i l’únic que cal és prorrogar-lo. Però Endesa es nega a fer aquesta pròrroga del comptador condemnant a la família a viure sense llum a partir del 22 de febrer.

La garantia d’accés als subministraments bàsics s’ha de fer efectiva a totes les famílies en situació de vulnerabilitat, independentment de si tenen o no titularitat de l’habitatge, i específicament en aquest cas perquè existeix l’agreujant que en aquesta llar hi viu una persona que requereix d’un subministrament vital, que és la màquina d’oxigen per poder dormir. No només la Llei 24/2015 catalana, recull que no es pot tallar el subministrament a aquelles persones que tinguin un subministrament vital sinó que la pròpia llei del sector elèctric en el seu article 52.4i) així ho estableix.

És urgent que les companyies de llum deixin d’obstaculitzar el dret als subministraments bàsics, però la realitat ens diu que estan sent les úniques que s’oposen a treballar per aquesta garantia. Les companyies d’aigua ja fa més d’un any que estan instal·lant comptadors solidaris o efectuant contractes provisionals a famílies vulnerables que s’han vist obligades a recuperar habitatges. L’administració pública també fa temps que hi vol donar solució i ja hi ha molts ajuntaments que han iniciat estratègies en aquest sentit. Les companyies de llum, però, segueixen donant l’esquena, argumentant que no fo fan per seguretat però quan, com en aquest cas, el butlletí blau ja ha estat acreditat, Endesa diu que el problema és el règim de propietat. Amb aigua, però, s’han fet contractes provisionals a pisos de grans tenidors fent prevaldre el dret a un habitatge digne.

És clar doncs que, a qui no volen protegir és a les famílies més vulnerables i que hi ha una absoluta manca de responsabilitat davant d’aquestes situacions. Les eines per a donar-hi solució hi són i administracions i altres companyies ja estan responent en aquest sentit. La família ha de tenir garantia de no-tall i que se li mantingui el contracte provisional sense una data de fi amenaçadora donant temps a que pugui resoldre la seva situació habitacional.

No volem més excuses, volem #LuzParaJManuel!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone