Logo APE_blanc_header

[Comunicat] Endesa posa traves a les famílies perquè puguin accedir al nou bo social

El nou bo social del PP deixa fora a la majoria de gent que pateix pobresa energètica i Endesa ho agreuja impedint tramitar-ho a les seves oficines

 

Barcelona, 23 de novembre de 2017

Avui una trentena de famílies de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) ens hem apropat a la seu d’Endesa per sol·licitar el nou bo social i la companyia s’ha negat a tramitar-ho a les seves oficines.

El passat mes de octubre el govern del PP va aprovar el nou bo social que preveu descomptes d’entre el 25% i el 40% en la factura de la llum i va donar un termini de 6 mesos per renovar-lo, període que expira l’abril del 2018. Des de l’APE ja hem explicat en diversos comunicats que el nou bo social és una mesura que torna a quedar-se curta i a deixar a moltíssima gent fora, no només perquè els requisits són molt limitants, sinó també perquè el tràmit burocràtic per demanar-lo és molt enrevessat. L’Ajuntament de Barcelona denunciava aquesta setmana que el 43% de les famílies que atenen no poden accedir al nou bo social. Des de l’APE hem criticat durant tot el procés d’aprovació del nou bo social que els barems de renta són molt baixos, que els límits que es posen al consum no tenen en compte les característiques de la llar i que la protecció contra els talls que regula és gairebé inexistent; i a més, trasllada la responsabilitat a l’Administració pública enlloc de fer-ho a les empreses elèctriques. Sobretot pel que fa a la protecció contra els talls, el nou bo social és una oportunitat perduda d’haver ampliat la protecció de la Llei 24/2015 a tot l’Estat espanyol. També hem denunciat el mecanisme de finançament i el fet que només el puguin oferir les comercialitzadores de referència, és a dir, les 5 grans, però que qui es farà càrrec del seu cost seran totes les comercialitzadores en funció del número de clients. Un mecanisme que sembla pensat més per eliminar la competència de les empreses de l’oligopoli que per fer un repartiment just del cost entre les empreses del sector. Per últim, des del principi hem reclamat que l’accés al bo social pogués ser automàtic, igual que ho és la pèrdua del seu dret, però lluny de buscar una solució automàtica, el govern espanyol ha creat un bo social pel qual s’ha d’entregar un gruix important de documentació i que a més, s’ha de renovar cada dos anys, fet que dificulta encara més la seva tramitació (Més informació a http://pobresaenergetica.es/comunicat-el-nou-bo-social-que-avui-entra-en-vigor-mostrara-aviat-les-seves-llacunes/).

Tot i així, des de l‘APE no permetrem que les famílies que tinguin dret a accedir als descomptes que regula el bo social quedin sense accés al mateix. Per aquest motiu, l’APE hem fet una infografia on expliquem clarament qui té dret a al bo social i en què consisteix, ja que la informació que donen les empreses és del tot inintel·ligible. En concret, Endesa ha enviat una carta a tots els usuaris de l’antic bo social per “informar” que poden demanar la renovació, però a través d’una comunicació que és incomprensible (adjunt al comunicat), i que no explica clarament quins són els barems de renta ni la documentació que s’ha d’aportar.

A més avui hem pogut comprovar que Endesa incompleix l’obligació que estableix el RD de poder tramitar a les oficines de les comercialitzadores el nou bo social. El Reial Decret 897/2017 en el seu article 7.2  diu clarament que el bo social s’ha de poder tramitar a les oficines del comercialitzador de referència quan aquestes existeixin. Avui quan hem sol·licitat acollir al bo social a una trentena de famílies, Endesa ens ha negat la tramitació a les seves oficines i ens ha remès a tramitar-ho, o bé via Internet, o per correu postal. L’actuació d’Endesa incompleix clarament el que estableix el RD, però sobretot el fet que no es pugui tramitar a les pròpies oficines fa que moltíssimes persones quedin privades del seu dret. La bretxa digital a l’Estat espanyol és especialment forta pel que fa a col·lectius com gent més gran de 55 anys i pensionistes, col·lectius als que va especialment dirigit aquest bo social. És una vergonya que Endesa, la comercialitzadora amb més clients a Catalunya, negui el dret d’accés a l’única mesura que preveu l’Estat espanyol per reduir una mica la factura de la llum. Amb aquesta actitud Endesa demostra que no té cap interès en que les persones més vulnerables tinguin accés a aquest dret, així com ho demostra, també, amb la manca d’informació que donen a les oficines pel que fa a mesures per a poder reduir les factures -ja sigui baixant la potència contractada, modificant la tarifa a discriminació horària, o aconsellant a les famílies vulnerables que estiguin al mercat regulat per accedir al bo social. Endesa, una vegada més, posa traves a qualsevol mesura que impliqui algun tipus de responsabilitat a l’empresa, fet que no ens estranya ja que les dues legislacions anteriors que regulaven el bo social les ha portat als tribunals i ha demanat i aconseguit la seva anul·lació parcial; és probable que no trigui en fer el mateix amb la nova legislació del bo social. Endesa no vol pagar el bo social i no vol garantir que les famílies hi tinguin accés perquè sembla que encara no ha entès que allò amb el que està fent negoci és una necessitat bàsica, un dret.

L’APE no pararem fins aconseguir que Endesa respecti els nostres drets!

Escanear 2 Escanear 3

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone