[Comunicat] Endesa dona l’esquena a les famílies vulnerables i mira cap a una altra banda davant l’ocupació de la seva seu a Barcelona

Barcelona, 5 d’abril de 2017
Des d’ahir dimarts a les 11h del matí l’Aliança contra la Pobresa Energètica estem ocupant les oficines centrals d’Endesa a Barcelona per reclamar una vegada més comptadors de llum per les famílies que s’han vist obligades a recuperar un habitatge. Durant tota la jornada un centenar de persones de l’Aliança i de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) vam fer visibles les nostres demandes.

També van mostrar el seu suport a l’acció de l’APE diferents col·lectius en defensa dels drets socials i que tenen en comú la resistència, investigació i crítica a les grans empreses: la Campanya No al TTIP, Aigua és Vida, Las Kellys, treballadores del Lot 22 de l’Aeroport de Barcelona, la Xarxa per la sobirania energètica, Enginyeria Sense Fronteres o l’Observatori del Deute en la Globalització, entre d’altres.

Endesa no va voler acceptar el servei de mediació dels Mossos, i des de les oficines ocupades se’ns va comunicar que féssim arribar la proposta per escrit. Però des de l’APE ja tenim la proposta per escrit, i no només això, sinó que també hem aportat els documents útils per a 4 casos concrets, entre els molts casos que pateixen aquesta situació. El que exigim és que s’atenguin les nostres demandes i es doni una solució a aquestes famílies. Però Endesa dona l’esquena a les famílies vulnerables i es nega a donar la cara davant les demandes de l’APE, sense explicar perquè. Silenci absolut i immobilisme, davant una qüestió que requereix de resposta immediata.

En el marc d’aquesta acció, l’APE ha impulsat una enquesta on han participat 160 famílies que participen dels nostres assessoraments col·lectius i de la que hem extret dades alarmants. Un 70% d’aquestes famílies té menors a càrrec, i un 18% persones grans o dependents. Es tracta de població vulnerable a qui Endesa està negant drets bàsics. El més greu de tot és que Endesa ha tancat, unilateralment, l’espai de diàleg que des de l’APE vam obrir el desembre de l’any passat quan vam organitzar una acció de desobediència pacífica per una família de Vilagrassa que havia recuperat un habitatge i a qui Endesa havia tallat la llum. Llavors vam aconseguir que Endesa posés un comptador provisional de 2 mesos a aquesta família tot i no tenir cap títol sobre aquest habitatge, atenent a la urgència del cas i la situació de vulnerabilitat de la família. Sembla, però, que va tractar-se d’una maniobra per al rentat de cara a les portes del Nadal. Ara han deixat d’escoltar-nos i, sobretot, d’escoltar a les famílies afectades.

Cal que Endesa deixi de posar excuses per adreçar aquestes situacions i doni resposta d’una vegada per totes a aquest drama social. A més, es tracta de famílies que volen regularitzar aquests subministraments i que estan disposades a pagar pel servei que se’ls ofereixi. Precisament aquesta regularització ja ha estat possible amb les companyies d’aigua, posant comptadors solidaris o iniciant un contracte provisional en aquest tipus d’habitatges quan es tracta de famílies en situació de vulnerabilitat i davant la petició de Serveis Socials. El que no te cap sentit és que Endesa entri a valorar la situació habitacional de les famílies i les aboqui a cometre un frau amb els riscos que això comporta

L’únic que impossibilita que això sigui possible és la negativa rotunda d’Endesa a afrontar aquesta situació. La manera de fer-ho, des de l’APE la tenim molt clara: voluntat, voluntat i voluntat. Nosaltres no volem que la nostra ocupació a les seves oficines sigui indefinida, sinó que seguim exigint la reunió per tal de plantejar la nostra proposta que, sabem, és plenament viable. Cap llei els priva de tirar-ho endavant, és una qüestió de normativa interna d’aquesta companyia.

Volem que Endesa doni llum a totes les famílies en situació de vulnerabilitat, sense excuses, sense dilatar més una situació indigna per a tota aquesta gent afectada.

Ni set, ni fred, ni foscor!

#ComptadorsSocials