Logo APE_blanc_header

Aprovada per unanimitat la ILP contra els desnonaments i la pobresa energètica a Catalunya

El Parlament de Catalunya ha aprovat per unanimitat la ILP de mesures urgents per fer front a l’emergència d’habitatge i la pobresa energètica.

Es tracta d’una gran victòria col·lectiva després d’anys de lluita pel dret a l’habitatge que permetrà posar en marxa mecanismes per acabar amb els desnonaments i talls de subministrament indiscriminat, alhora que mobilitzar habitatges buits per a lloguer social.

El dijous el Parlament de Catalunya, a una sessió històrica ha aprovat la Iniciativa Legislativa Popular contra els desnonaments i la pobresa energètica, promoguda per la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca, la Aliança contra la Pobresa Energètica i l’Observatori DESC. Aquest ILP s’ha tramitat en un temps rècord i ha aconseguit sumar el recolzament de tots els grups parlamentaris, excepte el PP que s’ha abstingut en alguns dels punts.

El debat d’aprovació ha vingut precedit per la intervenció de dos dels portaveus de la Iniciativa Legislativa Popular. En una intervenció emotiva i contundent ha resumit el recorregut de la lluita que ha permès arribar a dia d’avui: “hem conquerit els nostres drets, hem desobeït lleis injustes i avui estem aquí per a canviar-les”. Les portaveus, s’han dirigit als diputats exigint que l’alçada de mires del Parlament que avui ha aprovat la ILP es mantingui i que hagi un desplegament urgent de totes les mesures de la ILP i que se’ls doti de recursos suficients per a que puguin ser efectives.

La ILP aprovada en el Parlament és un conjunt de mesures que pretenen donar resposta a l’actual situació d’emergència i pobresa energètica que pateix Catalunya.

Donada l’emergència de la situació i la tardança en legislar per parar aquesta sangria, aquesta ILP s’ha tramit amb una urgència extraordinària, es a dir, en 15 dies hem sigut capaços de fer tots els tràmits per a que avui la votació hagi sigut possible. S’ha de destacar que tots els grups parlamentaris han mantingut el seus compromisos tant en tempos com en contingut.

Durant els propers dies explicarem a fons quins efectes tindrà aquesta nova eina legal de la que disposarem a partir d’ara a Catalunya per fer front a l’emergència en l’habitatge però avui ja s’ha de destacar un articulat final que respecta de forma íntegra els objectius i efectes que cercava el redactat original, que ha sigut concretat, adaptat o inclús millorat, per posar per fi sobre la taula les tan necessàries eines de la finalment batejada com “Llei de mesures urgents per afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica”. A més, l’articulat aprovat presenta una solidesa jurídica impecable, fet que ha sigut possible gràcies al treball jurídic fet des del grup promotor però també gràcies a les aportacions dels serveis jurídics del Parlament i de les aportacions dels grups parlamentaris.

La llei aprovada avui pel Parlament de Catalunya no és ni molt menys una declaració de intencions legals si no una bateria d’eines útils i efectives per frenar l’emergència en l’habitatge a Catalunya:

Mesura 1. Mecanismes que atorguen una segona oportunitat per a les persones sobre-endeutades i deutores de bona fe. Mitjançant dos procediments (un d’extrajudicial i un altre judicial) es possibilita que les famílies puguin liquidar les seves deutes vinculades amb l’habitatge habitual per poder començar de nou.

Mesura 2. Cap desnonament per a les famílies en execució hipotecària, establint l’obligació en les entitats financeres de concedir un lloguer social a les famílies en situació de vulnerabilitat residencial.

Mesura 3. Lloguer social per a famílies en règim de lloguer en risc de desnonament, amb una important distinció entre els grans i petits tenedors d’habitatge. Quan el propietari del immoble sigui una entitat financera o un gran tenedor d’habitatges, aquest tindrà que para el desnonament i oferir un lloguer social a la família.

Tant en casos de llançament hipotecaris com en els de lloguer de grans tenedors, principalment bancs, fons de inversió o grans tenedors que hagin comprat habitatges procedents d’execucions hipotecàries i desnonaments; el incompliment de l’oferta de lloguer social comportarà una sanció econòmica greu (fins 90.000 euros) que s’ha inclòs en l’articulat de la llei 1/2007 catalana del dret a l’habitatge.

Mesura 4. Creació de parc social de lloguer. S’estableix la possibilitat de resoldre la cessió temporal dels pisos buits propietat d’entitats financeres i grans tenedors d’habitatge per augmentar el parc públic de lloguer disponible. D’aquesta manera, s’afegeix una eina important més per a mobilitzar el parc d’habitatges buits que amb el temps permetrà reallotjar totes aquelles famílies que ja hagin sigut desnonades sense alternativa.

Mesura 5. Accés garantit a subministrament bàsic d’aigua, llum i gas amb garanties per parar els talls d’aigua, gas i llum de la població en situació d’exclusió residencial a través d’un protocol garantista que obliga a l’administració a aplicar les ajudes necessàries per evitar el tall de subministrament, en cas de que el impagament sigui per carència de recursos econòmics, a assegurar l’accés a aquests subministraments bàsics mentre duri la situació d’exclusió residencial i a establir acords amb les empreses subministradores per a que posin ajudes a fons perdut per a fer front.

En definitiva, amb aquesta llei s’aporten per fi els mecanismes per finalitzar amb els deutes de per vida, els desnonaments d’hipoteca i lloguer, garantint el reallotjament en règim de lloguer social i els subministraments bàsics a totes les llars alhora que es mobilitzaran tots els pisos buits per a que compleixin la seva funció social.

La ILP és una llei d’emergència molt necessària i un punt de partida, un important precedent al mateix temps parlar de drets als serveis bàsics per anar cap a un model més just d’accés a l’habitatge i serveis.

L’aprovació de la ILP habitatge tant sols ha sigut possible gràcies al treball incansable de moltíssims afectats, voluntaris, activistes, entitats i col·lectius que han recolzat. Les entitats promotores de la ILP no volem amagar la nostra satisfacció per aquest èxit, que culmina més de sis anys de lluita pel dret a l’habitatge digne. No ens podem oblidar de les companyes de tot l’estat que també han sigut responsables d’arribar fins aquí. Aquesta ILP no té voluntat sola de quedar-se al Parlament de Catalunya, si no que té que generar un efecte domino en la resta de Parlaments Autonòmics que tenen que donar resposta davant un estat incapaç i segrestat pel poder bancari i de les subministradores.

El 23 de juliol de 2015 passarà a la història com el dia en el que la ciutadania, farta de la violació dels drets humans i de la injustícia, després d’un llarg camí de denúncia i autodefensa fonamentals, porta l’auto-tutela de drets fins a la redacció d’una llei que els empara i els posa davant dels beneficis de pocs.

Un dels somnis de la PAH quan va néixer al 2009, precisament a Barcelona, era canviar les lleis injustes i tenir de justes per protegir els drets fonamentals.

Hem fet realitat aquest anhel. Seguim cap endavant, perquè s’ha donat un pas importantíssim per a aconseguir el dret a l’habitatge però encara ens queda molt per caminar.

Avui ha sigut un dia històric perquè demostrem com el sentit comú del carrer pot entrar als Parlaments de la ma de la ciutadania organitzada per fer lleis que transformin les realitats injustes i defenguin els drets fonamentals de les persones.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone